Röd släpvagnsikon och ingen Autopilot

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Muster
Teslaägare

Röd släpvagnsikon och ingen Autopilot

Inlägg av Muster »

Har en röd släpvagn ’s ikon som lyser hela tiden, även efter omstart. Jag misstänker att den gör att autopilot inte funkar.
Har naturligtvis inget släp inkopplat. Provade att koppla på det och då ändras inkonen till blå, som den ska vara när allt funkar. Har bokat tid hos Tesla men skulle helst slippa åka dit, är det någon som har nåt tips?
EC816795-057E-4232-BE08-6126A05ACB6E.jpeg
1508731B-DA37-41E0-9BBB-943D487F0ABE.jpeg
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Röd släpvagnsikon och ingen Autopilot

Inlägg av Jerker »

Har du stängt av släpvagnsläget? På min bil så slås släpvagnsläget på automatiskt när man hänger på ett släp, men det slås inte av när man tagit av släpet utan jag måste slå av det manuellt.

Tror det är under Körning man slår av det.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Man måste stänga av manuellt själv.
Användarvisningsbild
Muster
Teslaägare

Inlägg av Muster »

Jag är en sån amatör. :lol:
Så var, bara att slå av. Men speciellt intuitivt av Tesla kan man inte säga att det är att behöva slå av det läget. Varför ska det ens slås på?
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Hmm.. På Model X slås det på/av automatiskt. Enda anledningen att stänga av manuellt är om man kopplar in något annat än ett faktiskt släp och vill kunna använda autopilot. Som vår skidbox med egna bakljus.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det finns faktiskt en poäng med det. Jag upptäckte ett glapp i min kontakt genom att ikonen växlade mellan blå och röd medan jag körde. Det visade sig att det var dålig tätning där kabeln går in i stickproppen så alla kabeländar var upprostade och hade börjat brytas av vid skruvarna. Så det var bara att klippa bort och ersätta med en ny stickpropp.

Man kan iofs tänka sig att den växlar mellan blå ikon och ingen ikon alls, men nu är det en röd ikon och det finns en idé med det.
Användarvisningsbild
Muster
Teslaägare

Inlägg av Muster »

Röd ikon är bra, men har jag ingen släpvagnskontakt i behöver den inte varna för dåliga kablar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Muster skrev:
Röd ikon är bra, men har jag ingen släpvagnskontakt i behöver den inte varna för dåliga kablar.
Men, den tolkar ju det som att det inte är nån vagn på kroken när det är brott på vissa sladdar. Det blir ju samma effekt om det inte sitter i nån kontakt alls.
Skriv svar