Insåg i höstas att det var dags för nya sommardäck till våren.
Har nu köpt nya runtom och inte för att jag hittills har kört så många längre rundor med de nya så får jag ändå känslan av att de nya är mer energikrävande.
Kan det vara så att "nytt" gummi gör bilen mer energitörstig än äldre däck där gummit blivit hårdare?
Jag använder fortfarande samma fälg-storlek och däckprofil som de äldre.
drar nya däck mer energi än gamla?
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: drar nya däck mer energi än gamla?
Ja, ju mer mönsterdjup ju trögare går det.
3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Är det samma modell av däck?
I och för sig brukar det vara så att med mer mönsterdjup rör sig klackarna i däcket mer. Eftersom det sker energiförluster i gummit när det deformeras kan man tänka sig att nya däck därför kan öka energiförbrukningen, men hur stor skillnaden kan förväntas vara har jag ingen aning om.
I och för sig brukar det vara så att med mer mönsterdjup rör sig klackarna i däcket mer. Eftersom det sker energiförluster i gummit när det deformeras kan man tänka sig att nya däck därför kan öka energiförbrukningen, men hur stor skillnaden kan förväntas vara har jag ingen aning om.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
En annan fråga är ifall du kör på samma tryck i däcken. Även det kan väl påverka förbrukning.
Nej, det är en annan tillverkare, de tidigare var Michelin, nu har jag Pirelli-däck.
Dock så är båda varianterna spec:ade till samma "energi-rating" enl tester.
Ja, jag kör med samma tryck.
Dock så är båda varianterna spec:ade till samma "energi-rating" enl tester.
Ja, jag kör med samma tryck.