SC köbotemedel, design och laddningsbeteenden

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PoloPrinsen

SC köbotemedel, design och laddningsbeteenden

Inlägg av PoloPrinsen »

Uddevalla SC har ofta kö. Varför? Vad är grundorsaken? Vad är möjliga lösningar? Vad bör man ta lärdom av?

Jag har svårt ett tro att det är effektbrist in till siten som orsakar köbildningen så vad är problemet? Kanske samverkar flera saker till att kö uppstår?

Används alla laddsladdar hela tiden till laddning? Om inte,varför inte? Är siten dåligt utformad så det tar onödigt lång tid att byta bil vid sladden som just en annan bil laddat klart på?

Gör folk annat än flyttar bort sin bil när den är färdigladdad?

Om alla laddsladdar är upptagna, kan man se utifrån att tex bilen vid laddstolpe 3b är färdigladdad, koppla ur sladden och starta laddning av nästa bil i kön?
Skulle man designa SC annorlunda så att flera bilar kan laddas av samma sladd så kan man eliminera bilflyttningstiden.

Låser bilen ALLTID fast laddsladdar? Behövs den funktionen på SC verkligen då sladden alltid är fast monterad i andra änden?

Vad kan göras för att minimera SC-köer

Vore väl bättre om man dels slipper vänta i onödan och Tesla kan lägga pengarna på annat istället för en (kanske) onödig utbyggnad. Dessutom kommer det förhoppningsvis fram idéer som gör att framtida laddstationer utformas ännu bättre.

Så vad tycker ni andra?
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SC köbotemedel, design och laddningsbeteenden

Inlägg av LarsL »

Finns flera lösningar på att få ner kötider.

- Fler laddstolparna Uddevalla, uppenbart och förmodligen det som kommer hända först.
- Fler sitter på intill liggande orter tex Munkedal och Stenungsund.
- Destinationsladdare i Göteborg, så att färre behöver överladda i Uddevalla.
- Öka effekten hos laddarna för kortare laddtid.

Om folk står där medan de handlar på tex IKEA? Ja, då kanske det börjar bli tal om urpluggning. Men i så fall föredrar jag att fler uttag delar på laddare så man slipper plocka ur och i sladdar. Fast det ärju troligare och enklare att helt enkelt sätta upp fler riktiga laddare, trots allt.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Fler kablar per station skulle kunna funka men Jag tror inte att det är pga att folk har laddat fullt och ockuperar platserna som gör att det blir kö. Så som det fungerar idag så får den som kom dit först så mycket laddning den bilen kan ta emot. Nr 2 får resten. Om nr1 laddas fullt så kommer nummer två få all laddning och först när nr 2 har kommit upp i typ 40% soc så kommer stationen börja bli underutnytjad,då skulle den tredje bilen kunna få lite laddning men då har nog allt som oftast bil nr 1 flyttat på sig
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Tror att i kombination av att dom bygger fler platser, så hade det inte varit fel att öka effekten på varje par. När jag laddade i Amsterdam så tog det ganska exakt dubbel så lång tid som planerat. Hade det varit bättre effekt så hade bilarna kunnat flytta på sig snabbare. Och detta hade kanske eliminerat köbildningen.
När jag kör långturer laddar jag bara precis så att jag kommer Till nästa laddare. Då är man så kort tid som möjligt på varje laddare och ockuperar inte platsen i onödan.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Är det verkligen helt perfekt/maximalt utnyttjande av Uddevalla SC I nuläget? Jag har synnerligen svårt att tro det, även om jag tror att just Teslaägare må vara lite mer hmm kan vi säga "på alerten" utan att någon blir arg/ledsen.

Att bygga ut tar tid/pengar mm. Att gå från tex 80% utnyttjandegrad till 95+% utnyttjandegrad kostar ingenting av detta. Möjligen att man som sladdflyttare får vara mer på elerten, flytta någon annans sladd etx. men man lär I slutändan se till så att man själv och de andra framöver inte behöver stanna vid laddsiten mer än nödvändigt.

Kollade upp och det verkar ju som om att endast en bil kan parkera inom respektive laddstations sladds räckvidd. Mindre lyckad design av ytan/siten anser jag då jag antar att man måste vänta in att föregående bils förare flyttat undan sin bil innan man kan köra dit sin egen bil till laddstationen.... tid förlorad!

---------
Anekdoter som skulle kunna vara tänkvärt...;

I det numera av ryssen krigsdrabbade Ukraina så har de på sina ställen så bra service så att när man kommer till macken, har nedvevad ruta och talar om för pumpkillen att man vill ha bensin[oktanhalt]/diesel samt hur mycket så hinner man inte ens gå ut ur bilen innan han har öppnat luckan, skruvat loss tanklocket och börjat fylla på det man önskar tanka bilen med. Bara att gå till kassan, betala kontant när tankningen är klar samt att ge pumpkillen lite driks. Inget bränslespill, ingen kortskimmning och snabbt som tusan går det.

Som min gamla chef sade - Inget går så sakta som det som står still. (Appropå hur korta/snabbt man kunde klara av depostopp inom motorcykelracing som han höll på med för många år sedan).

MVH PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Nej, den absolut enklaste lösningen är att bygga några extra laddare.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

LarsL skrev:
Nej, den absolut enklaste lösningen är att bygga några extra laddare.
Ja, så är det nog.

Att ladda med 330A/400V likström har respekt med sig och kräver absolut låsning av kabeln i bilen. Om man skulle dra ut kabeln med denna belastning skulle garanterat kontakten svetsa ihop totalt och bli obrukbar. Vätskekylda kablar är ju på gång Med dessa tas en flaskhals bort mot ett effektivare laddförfarande. Är inte orsaken till köerna att Uddevalla SC besöks av mer än 75% norrmän?
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Ja måhända det kan vara enklast att bygga lite flera laddare - fast om det egentligen inte behövs så vore det ju bättre om de laddarna sätts upp på ett ställe som saknar SC helt, dvs bygga ut nätet istället.

Att kontakten är fastlåst I bilen under laddning förhindrar väl inte att man kan lossa kabeln när man laddat färdigt väl? Bil och SC kommunicerar ju ständigt med varandra så om jag fattat korrekt så vet bade bil och SC att nu är tankningen klar - och då kan man ju lika gärna låta bilen låsa upp kontaktlåsningen så att man utan fara för liv o lem kan lossa sladden. Oavsett om det råkar vara din egen bils sladd eller kompisens bils sladd som fortfarande har kompisen inne i den underbara måltiden på restaurangen/vilt shoppandes i varuhuset etc. ;-)

Mvh PP
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Isf tycker jag att det borde finnas fler kablar per sc så att man slipper hålla koll på när andras bilar laddat klart. Man kopplar in sig o så känner scn själv när det finns kräm över till den tredje bilen.

Tror också att Teslas robotkablar i kombination med självkörande bilar kan eliminera problemet.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

PoloPrinsen skrev:
Uddevalla SC har ofta kö. Varför? Vad är grundorsaken? Vad är möjliga lösningar? Vad bör man ta lärdom av?

Jag har svårt ett tro att det är effektbrist in till siten som orsakar köbildningen så vad är problemet? Kanske samverkar flera saker till att kö uppstår?
Det saknas några avgörande fakta i denna tråden för att man ska kunna förstå problemet i Uddevalla till fullo.

1) Mat är extremt dyrt i Norge. EXTREMT dyrt. En liten godispåse med några vingummin, som på Ica i Sverige kostar 15kr, kostar lätt 45kr i Norge. Kött, kyckling, mjölk - allt är MYCKET billigare i Sverige, och på toppen av det är svenska kronan svagare vilket gör att norrmännen får ännu mer för sina pengar.

2) De höga matpriserna i Norge gör att många åker till Sverige endast för att handla - dessa turerna har till och med fått ett namn, det kallas "Harry-shopping".

3) Ca. 200 meter från superladdaren i Uddevalla ligger en enorm Ica-butik (Maxi). Jag har själv lämnat min bil på superladdaren och gått till Ica för att handla. Jag tillbringar lätt en dryg timma på att storhandla, lämnar frun med kundvagnen och går och hämtar bilen som då är nästan fulladdad. Bilen är då laddad mycket mer än vad jag egentligen behöver. Majoriteten av de norrmän som jag ser lämnar sina bilar på SuC i Uddevalla går inte in på Max-restaurangen, utan går istället mot Torps shoppingcenter (där bland annat Ica-butiken ligger). Jag gör lika dant.

Blev det klarare?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Lösningen är självparkerande bilar och metal gear solid snake armen. :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Daoops skrev:
+1

Det känns helt uppenbart att ett automatiserat kösystem hade kunnat öka effektiviteten rejält.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Om detta med inköpsturena stämmer så kanske det skulle varit något färre SC på siten men en jädrans massa destinationsladdare istället?
Ett antal (15 st tillräckligt?) 22kW uttag för de som stannar länge och storhandlar.

Idén om flera sladdar till samma laddstation är intresant den med. Vore u enkelt att programmera så att man kan byta bil som laddas automatisk utan att någon måste flytta laddsladden från ena till nästa bil i rätta ögonblicket.
Mvh PP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
Daoops skrev:
+1

Det känns helt uppenbart att ett automatiserat kösystem hade kunnat öka effektiviteten rejält.
Jo, men det ligger ju långt fram i framtiden, 5-10 år, innan det blir lagligt. Att sätta upp fler uttag kan göras idag, direkt. Att koppla fler (än två) uttag till samma laddare kräver ju lite utveckling, men borde funka. Bättre att sätta upp system för att dela istället för dedikerade destination laddare eftersom fördelningen kan ske automatiskt.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

PoloPrinsen skrev:
Om detta med inköpsturena stämmer så kanske det skulle varit något färre SC på siten men en jädrans massa destinationsladdare istället?
Ett antal (15 st tillräckligt?) 22kW uttag för de som stannar länge och storhandlar.
Problemet med det är att 22kW inte räcker för storhandlande norrmän på väg hem från Göteborg. När man når Göteborg har man ca. 10 mils räckvidd kvar i batteriet och kan oftast inte ladda där. När man väl är i Uddevalla igen är det bara några få mil kvar i batteriet vilket innebär att 1,5 timma på en 22kW-laddare inte räcker för hemresan till Osloregionen. Problemet är att det inte brukar finnas så mycket att göra vid SuC-stationerna, men vid just den i Uddevalla kan man slå ihjäl mycket tid.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Att koppla fler sladdar på varje SuC låter ju som en bra lösning på platser liknande Uddevalla. I dag är det ju två laddplatser kopplade till varje SuC el-skåp.
SuC el-skåpen kan leverera 135KW och har idag 2 laddplatser som delar på den elen. Uddevalla består idag av 8 platser, och därmed 4 SuC el-skåp.
Fler kablar till varje SuC el-skåp ökar risken att du ställer dig i fel "kö", så förutom fler kablar, så behöver i så fall även strategin för storleken på SuC el-skåpen ändras.
Ett dubbelt så stort SuC el-skåp skulle då vara på 270KW och motsvarande idag ha 4 laddplatser som delar på den elen.
Så om det i Uddevalla byttes till dubbel-SuC el-skåp med 8 laddplatser vardera, så skulle det då finnas 16 laddplatser totalt.
JFAH

Inlägg av JFAH »

Herr X skrev:
PoloPrinsen skrev:
Problemet med det är att 22kW inte räcker för storhandlande norrmän på väg hem från Göteborg. När man når Göteborg har man ca. 10 mils räckvidd kvar i batteriet och kan oftast inte ladda där. När man väl är i Uddevalla igen är det bara några få mil kvar i batteriet vilket innebär att 1,5 timma på en 22kW-laddare inte räcker för hemresan till Osloregionen. Problemet är att det inte brukar finnas så mycket att göra vid SuC-stationerna, men vid just den i Uddevalla kan man slå ihjäl mycket tid.
Grund frågan är faktiskt bra. Det är ju destinationsladdning som behövs och inte super chargers om det är frågan om att folk stannar lite längre så är det ju bättre att bygga en räcka med fast chargers (60kw klassen). De borde rimligen vara både enklare och billigare att sätta upp och det ger full laddning under en middag på en riktig restaurang (!=mc donalds). Superchargerna borde vara just riktade mot genomfartstrafik i första hand. En annan sak man kan fixa är ju att låta Superchargersen stå mellan två parkeringar så sladden kan användas på två håll när laddningen blir klar på första bilen. en sådan lösning skulle ju tillåta modell x att ladda med släp på kopplat också.

Idealet i min värld skulle alltså vara:
8 super chargers för genomfartstrafik, används när man har bråttom :-)
6-10 fast chargers för 1-1.5 timmes stannande (kortare shopping/mat mm). Du kan ju bygga två fast chargers per super charger plats effektmässigt...
Ett gäng destinationsladdare i 11 kw klassen när man är längre på platsen (vet inte om det finns något som motiverar att stanna sisådär 4 timmar i just uddevalla, men...

Men jag säger som andra här; den långsiktiga och bra lösningen är självkörning och kabel robot. Man lämnar bilen, den ställer sig i kö och laddar precis så mycket som behövs för nästa ben på resan, drar iväg och ställer sig på en väntplats där föraren plockar upp den igen. Det kan ske i ett avlyst område, så det borde inte behöva vänta på generella regeländringar för sveriges trafik, och det är dessutom ett enklare problem att lösa än generell autonom körning (som jag fö. vill hävda också är löst).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Men en SC som delas på fyra istället för två blir ju en fastcharger? Låter 1000 000 gånger enklare än att flytta runt bilar mellan olika platser, automatiskt eller manuellt. Fördelen är ju också att finns det kapacitet så kan du ladda fort från alla SC, vilket aldrig går från en FC.
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Parkeringen på Maxi's kortsida ser ut att ha ett intressant läge nära ingången, men av satellitbilden så verkar den inte speciellt populär att parkera på. Skulle nog vara ett bra ställa att fylla med laddstolpar utan större riska att de blir ICEade. Tänk om Tesla kunde sätta upp destinationsladdare på de 10-11 parkeringarna längst fram till att börja med. Närheten till ingången borde få i alla fall några att flytta bilen dit efter en snabb påfyllning på SuC.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

LarsL skrev:
danni skrev:
Daoops skrev:
+1

Jo, men det ligger ju långt fram i framtiden, 5-10 år, innan det blir lagligt. Att sätta upp fler uttag kan göras idag, direkt. Att koppla fler (än två) uttag till samma laddare kräver ju lite utveckling, men borde funka. Bättre att sätta upp system för att dela istället för dedikerade destination laddare eftersom fördelningen kan ske automatiskt.
Tekniken kommer ju att finnas i höst. Den lagliga delen är kanske lite iffy, men vi pratar parkeringsplatser och en toppfart på 5. All respekt för hur långsamt dom kugghjulen snurrar men jag tror (kanske lite naivt) på långt under 5 år.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Daoops skrev:

Tekniken kommer ju att finnas i höst. Den lagliga delen är kanske lite iffy, men vi pratar parkeringsplatser och en toppfart på 5. All respekt för hur långsamt dom kugghjulen snurrar men jag tror (kanske lite naivt) på långt under 5 år.
Fortfarande betydligt lättare att sätta upp 8 SC uttag till istället.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Daoops skrev:

Ja, om problemet bara fanns på Uddevalla i hela världen så hade det kanske räckt med det :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
LarsL skrev:
Daoops skrev:

Ja, om problemet bara fanns på Uddevalla i hela världen så hade det kanske räckt med det :)
Säg så här då alla bilar som ska åka runt när de är laddade var ska de stå? Är det inte lika bra att de står där de står också sköter en dator med relästation i och ur kopplingen?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Säg så här då alla bilar som ska åka runt när de är laddade var ska de stå? Är det inte lika bra att de står där de står också sköter en dator med relästation i och ur kopplingen?
Det är sannolikt lättare att lösa parkering om det kan vara var som helst i närområdet, än om det måste vara exakt precis vid laddaren (som med ditt förslag). Men sure, fler sladdar är säkert en mer realistisk kortsiktig lösning. Jag är dock rätt säker på att Tesla kommer sikta på den andra lösningen in the long run - all deras tech radar ju upp sig för att möjliggöra just precis det.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

danni skrev:
LarsL skrev:
Det är sannolikt lättare att lösa parkering om det kan vara var som helst i närområdet, än om det måste vara exakt precis vid laddaren (som med ditt förslag). Men sure, fler sladdar är säkert en mer realistisk kortsiktig lösning. Jag är dock rätt säker på att Tesla kommer sikta på den andra lösningen in the long run - all deras tech radar ju upp sig för att möjliggöra just precis det.
Finemang! Och fram tills dess det är juridiskt ok så skulle Tesla kunna uppdatera alla teslaägarnas nycklars funktion med nått i stilen "begränsad kompisflytt inom SC-område."
Denna Onoff- funktion skulle då tillåta att en annan teslaägare flyttar din bil litegrann.
Regler för detta kan ju vara tex max 100 meter bort från/inom SC-OMRÅDET, max 5km/h, och bara vid detta tillfälle och om teslakompisen har sin nyckel med sig.

Ingen buskörning alltså.
Ingen bilstöld heller.
Möjligen kan stöld av sedelbunten på instrumentbrädan inträffa men der kan ju undvikas...

Nåja in detta vara en god idé eller papperskorgen direkt?
Mvh PP.
Skriv svar