Vem äger en Tesla Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Metuzela
Teslaägare

Vem äger en Tesla Model 3?

Inlägg av Metuzela »

Hej,

Jag har läst i många forum och pratat med många teslaägare och försökt att identifiera vem det är som köper en Tesla model 3. Följande intressen/personlighetsdrag tycker jag mig finna.

- Tekniknörden
- Miljökämpen
- Design/image intresserade
- Snåljåpen
- Fartdåren
- Penisförlängaren

Själv är jag nog: 30% Tekniknörd, 30% Fartdåre, 20 % Design och 20% Miljö

Vem är du och har jag missat någon aspekt? :shock:
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Vem äger en Tesla Model 3?

Inlägg av Svenssons »

Preppern, där kommer dock Cybertruckern vara favoriten men alla elbilar bör ju tilltala preppers. Mycket prat om att vi inom t.ex. jordbruket inte är självförsörjande på bränslet och att det skall tillföras några miljoner för att bönder själva ska producera bränsle till förbränning i förbränningsmotorer. Hade det varit fler eldrivna fordon och maskiner så skulle det vara mycket lättare att bli helt självförsörjande när det kommer till energin.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Bilintresse 50%, självförsörjning 20%, miljöintresse 20% och snåljåp 10%.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag går ju fortfarande och väntar på min Model 3, men jag har läst i många år, provkört flera Model 3 och har planerat detta köp längre tillbaka i tiden än lanseringen av Model 3, så jag vet nog ganska väl vad jag ger mig in på och varför jag gör det.

Miljöintresse: 60 %
Tekniknörd 30 %
Fartdåre 10 %

Absolut inte image eller förlängare.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
trpform
Teslaägare

Inlägg av trpform »

Jag är cirka en vecka bort från leverans av en Model 3 LR.
Har följt Tesla, Space X och Elon i minst 5 år. Mest hållit mig i bakgrunden här men lärt mig massor från er andra.
Skulle säga:

Miljö 60%
Futurist 20%
Livsnjutare 10%
Elon fan-boy 10%
Tesla Model 3, LR AWD
Vilkswagen Tiguan
Volkswagen Passat Alltrack
AUDI A4
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

- Tekniknörden 50%
- Miljökämpen 0%
- Design/image intresserade 0%
- Snåljåpen 0%
- Fartdåren 40%
- Penisförlängaren 10%
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Metuzela
Teslaägare

Inlägg av Metuzela »

Remuz skrev:
- Tekniknörden 50%
- Miljökämpen 0%
- Snåljåpen 0%
- Fartdåren 40%
- Penisförlängaren 10%
Äntligen någon som är helt ärlig :lol: . Är miljön nummer ett så borde de flesta köpa nån av de andra elbilarna som i mina ögon är riktigt tråkiga muppbilar. Det ELon gjorde, som är hans framgång är, han gjorde elbilen cool, snabb, snygg och byggde ett nät av laddare.
Användarvisningsbild
Metuzela
Teslaägare

Inlägg av Metuzela »

trpform skrev:
Jag är cirka en vecka bort från leverans av en Model 3 LR.
Har följt Tesla, Space X och Elon i minst 5 år. Mest hållit mig i bakgrunden här men lärt mig massor från er andra.
Skulle säga:

Miljö 60%
Futurist 20%
Livsnjutare 10%
Elon fan-boy 10%
Fast 60% Miljö. kom igen. Då skulle du ju hellre sitta i en billig.....kia niro eller? Faller iochförsig på 10% livsnjustar och elonfan.....
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare

Inlägg av PerV »

- Tekniknörden 40%
- Miljökämpen 30%
- Fartdåren 10%
- Anti fosilindustrin 20%
Användarvisningsbild
trpform
Teslaägare

Inlägg av trpform »

Metuzela skrev:
Remuz skrev:
- Tekniknörden 50%
- Miljökämpen 0%
- Snåljåpen 0%
- Fartdåren 40%
- Penisförlängaren 10%
Äntligen någon som är helt ärlig :lol: . Är miljön nummer ett så borde de flesta köpa nån av de andra elbilarna som i mina ögon är riktigt tråkiga muppbilar. Det ELon gjorde, som är hans framgång är, han gjorde elbilen cool, snabb, snygg och byggde ett nät av laddare.

Fast å andra sidan så är personligheten endast att gilla snabba, fallos-bilar (utan tanke på miljö), så borde personen riktat in sig på en mullrande fossil-bil.
Tror och hoppas att Teslan även är ett litet "statement" att man vill sikta mot något annorlunda, en annan framtid.

Kalla mig romantisk ;)
Tesla Model 3, LR AWD
Vilkswagen Tiguan
Volkswagen Passat Alltrack
AUDI A4
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Metuzela skrev:
Remuz skrev:
- Tekniknörden 50%
- Miljökämpen 0%
- Snåljåpen 0%
- Fartdåren 40%
- Penisförlängaren 10%
På vilket sätt mår miljön bättre av att bilen är en tråkig muppbil?
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

-Tekniknörden 30%
- Miljökämpen 10%
- Snåljåpen 5%
- Fartdåren 40%
- Penisförlängaren 15%
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Metuzela skrev:
Remuz skrev:
- Tekniknörden 50%
- Miljökämpen 0%
- Snåljåpen 0%
- Fartdåren 40%
- Penisförlängaren 10%
Fast har man miljö som nr 1 vill man nog ändå stötta företaget som driver utvecklingen och inte ett som bara gör vad de måste. Själv skulle jag säga:
- Enda elbilen man kan ha som förstabil tack vare SC nätverket 80%
- att den funkar som familjebil 20%
Acceleration och design är liksom bara en bonus. Hade köpt bilen även om den såg ut som stryk och hade 100hk.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Nu trampar jag säkert många på tårna, men en Model 3 är ju så långt från penisförlängare som man bara kan komma. En s.k. penisförlängare ska ju se aggressiv och lite brötig ut, M3 ser ju ut som en snäll groda :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

HelectriC skrev:
Nu trampar jag säkert många på tårna, men en Model 3 är ju så långt från penisförlängare som man bara kan komma. En s.k. penisförlängare ska ju se aggressiv och lite brötig ut, M3 ser ju ut som en snäll groda :D
Håller med.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare

Inlägg av HenricL »

Lite av varje för min del och la till en extra punkt ;)
- Tekniknörden - 25%
- Miljökämpen - 15%
- Design/image intresserade - 15%
- Snåljåpen - 0% (tyvärr inte hade en fin gammal SAAB 93 som hade gått många år till)
- Fartdåren - 10%
- Penisförlängaren - 10%
- Elon fan - 25%
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
Metuzela
Teslaägare

Inlägg av Metuzela »

Niklas Z skrev:
Metuzela skrev:
Remuz skrev:
- Tekniknörden 50%
- Miljökämpen 0%
- Snåljåpen 0%
- Fartdåren 40%
- Penisförlängaren 10%
På inget sätt alls givetvis, Det jag menar är att det finns betydligt flera billiga elbilar som nu finns att tillgå, vilket skulle innebära att om miljön vore Nummer 1, skulle några av dessa bilar väljas före Tesla. Jag har jobbat med försäljning i nästan hela mitt liv och vi kan tro att vi är rationella när vi väljer saker att köpa, men 80%är känsla ch 20 % fakta. Det Elon har gjort är fantastisk. Han omvandlade något som ansågs och som fortfarande i många ögon anses var "muppbilar" till något coolt och häftigt. Att det gynnar miljön är fantastiskt, men jag tror inte att det är huvudanledningen för de flesta, men jag kan ha fel :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Metuzela skrev:
Niklas Z skrev:
Metuzela skrev:
Remuz skrev:
- Tekniknörden 50%
- Miljökämpen 0%
- Snåljåpen 0%
- Fartdåren 40%
- Penisförlängaren 10%
På inget sätt alls givetvis, Det jag menar är att det finns betydligt flera billiga elbilar som nu finns att tillgå, vilket skulle innebära att om miljön vore Nummer 1, skulle några av dessa bilar väljas före Tesla. Jag har jobbat med försäljning i nästan hela mitt liv och vi kan tro att vi är rationella när vi väljer saker att köpa, men 80%är känsla ch 20 % fakta. Det Elon har gjort är fantastisk. Han omvandlade något som ansågs och som fortfarande i många ögon anses var "muppbilar" till något coolt och häftigt. Att det gynnar miljön är fantastiskt, men jag tror inte att det är huvudanledningen för de flesta, men jag kan ha fel :D
Nej, jag kan garantera att miljön inte är huvudanledningen till att elbilar är populära i Norge. Det handlar om pengar, pengar, pengar! Det är så billigt med elbil jämfört med fossilbil att man nästintill måste vara koko om man köper fossilbil istället. Förutsatt att man köper bilen för att den ska användas till vardagsuppgifter. Jag kan förstå om någon köper en entusiastbil eller en väldigt speciellt bil, men signifikant för dessa är att de sällan används som vardagsbil. Eller om man har väldigt speciella krav tex kör hästsläp långa sträckor väldigt ofta och inte absolut vill ladda var 15mil. Men den stora massan har inte sådana krav och då ska det mycket till för att inte välja elbil, iaf här där priserna är som de är.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

Tänkte sätta 100 på tekniknörd men i och med att jag ju faktiskt mer eller mindre dissat alla elbilar tidigare just pga utseende (utom model s då) så får man väl sätta 50/50 på teknik och utseende då...
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Metuzela skrev:
Niklas Z skrev:
Metuzela skrev:
Remuz skrev:
- Tekniknörden 50%
- Miljökämpen 0%
- Snåljåpen 0%
- Fartdåren 40%
- Penisförlängaren 10%
Det du säger är inte alls logiskt. Bara för att miljön är nummer ett betyder det inte att miljön är det enda kriteriet. Således följer inte slutsatsen man skulle välja en billigare bil av premissen att miljön är nummer ett. En bil ska uppfylla flera kriterier och blir därför alltid en kompromiss.
Sedan tror jag inte ett ögonblick att det skulle vara någon generell lag att 80 % är känsla och 20 % är fakta. Balansen mellan dessa varierar nog en hel del beroende på konsumentgrupp och produktkategorier.
För mig var ett oeftergivligt krav när jag beställde ny bil att den inte har avgasrör. Men jag vill också kunna åka långt på ett smidigt sätt, vilket gör att Teslas superchargernät är en viktig faktor i sammanhanget.
Sen erkänner jag villigt att känsla är en viktig faktor i sammanhanget, men för mig främst på så sätt att det är känslan som gör att jag över huvud taget har bil. Rent krasst ekonomiskt hade det kanske varit billigast och enklast för mig att åka taxi, samt ibland hyra bil, i stället för att äga bil. Men det är en skön känsla att äga sin egen bil.
Användarvisningsbild
cesar
Teslaägare

Inlägg av cesar »

- Tekniknörden 50%
- Miljökämpen 10%
- Design/image intresserade 10%
- Snåljåpen 10%
- Fartdåren 5%
- Penisförlängaren 15%
"N/A" | Tesla Model Y LR AWD | Vit (svart) | 2021-
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

Före:
- Tekniknörden 100%

Efter:
- Tekniknörden 80%
- Fartdåren 20%

Man anpassar sitt körbeteende efter vilket fordon man åker i, blir rätt tydligt i en Tesla. :)
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

- Tekniknörden 5%
- Miljökämpen 40%
- Snåljåpen 0%
- Fartdåren 40%
- Penisförlängaren 0%

resten är punkfaktorn.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

HelectriC skrev:
Exakt!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

För min del: 50% bilnörd, 50% teknik/prylnörd