Hur ofta kommer det uppdateringar av tillåten hastighet på vägarna och annan kartdata?
Runtomkring här har trafikverket ändrat från 90 och 70 till 80, vilket gör att man måste ändra på farthållaren själv, och det vill man ju inte behöva göra.
Om man kör på sträckor där man inte är så hemma och missar hastighetsskyltarna så är det så skönt att bilen håller reda på den detaljen, men det förutsätter ju att informationen i bilens karta är uppdaterad.
Hur ofta kommer det uppdateringar av tillåten hastighet på vägarna och annan kartdata?
Runtomkring här har trafikverket ändrat från 90 och 70 till 80, vilket gör att man måste ändra på farthållaren själv, och det vill man ju inte behöva göra.
Om man kör på sträckor där man inte är så hemma och missar hastighetsskyltarna så är det så skönt att bilen håller reda på den detaljen, men det förutsätter ju att informationen i bilens karta är uppdaterad.
Det kommer aldrig. Har haft fel hastighetsinfo på delar av min väg till jobbet i snart 3 år... I kombination med att AP2-bilarna inte läser skyltar är det beyond uselt.
Förra uppdateringen kom för ett år sedan. Men tyvärr långt ifrån alla sträckor som blev uppdaterade. Klart en av de mest irriterande sakerna med autopiloten.
Jag är nyfiken på platser med fel hastighetsinformation. Vill se när kartdata för detta uppdaterades i Open Street Maps och dels kanske senare se hur lång tid det kan ta för uppdatering. Det lär dock ta månader så det är mer ett långsiktigt projekt. Jag tror dock att om OSM inte uppdateras så kommer det ta ännu längre tid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vissa vägavsnitt verkar inte uppdateras överhuvudtaget. Vår lilla 70-väg här hemma har ett avsnitt där alla bilar tror att det är 50. Det är helt fel. Jag tror att det möjligen var 50 en kort period för 12 år sedan när de byggde motorvägen förbi metropolen Götene, men innan dess och därefter har det aldrig varit 50 här. Men såväl tidigare Teslan som nuvarande e-Golf och e-tron tror det. De sistnämnda visar det genom att konsekvent tjata att man ska sänka hastigheten en bra bit innan, bara för att sedan upptäcka att det inte finns någon hastighetsskylt. Och så slutar de tjata. Jag tycker ju att det borde vara självlärande på nåt vis. Har bilen en gång fattat att det är fel så borde den ju kunna komma ihåg det.
Nu är detta inget stort problem för mig, men på en större väg där man kör med farthållare kan detta bli ganska störande. För även om bilen faktiskt kan läsa skyltar så bromsar den ju ändå helt omotiverat eftersom den tror att det kommer en hastighetsbegränsning, bara för att sedan upptäcka att det inte stämmer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vissa vägavsnitt verkar inte uppdateras överhuvudtaget. Vår lilla 70-väg här hemma har ett avsnitt där alla bilar tror att det är 50. Det är helt fel. Jag tror att det möjligen var 50 en kort period för 12 år sedan när de byggde motorvägen förbi metropolen Götene, men innan dess och därefter har det aldrig varit 50 här. Men såväl tidigare Teslan som nuvarande e-Golf och e-tron tror det. De sistnämnda visar det genom att konsekvent tjata att man ska sänka hastigheten en bra bit innan, bara för att sedan upptäcka att det inte finns någon hastighetsskylt. Och så slutar de tjata. Jag tycker ju att det borde vara självlärande på nåt vis. Har bilen en gång fattat att det är fel så borde den ju kunna komma ihåg det.
Nu är detta inget stort problem för mig, men på en större väg där man kör med farthållare kan detta bli ganska störande. För även om bilen faktiskt kan läsa skyltar så bromsar den ju ändå helt omotiverat eftersom den tror att det kommer en hastighetsbegränsning, bara för att sedan upptäcka att det inte stämmer.
Alla stoppskyltar och trafikljus bygger ju Tesla en egen databas över nu. Man kan ju hoppas att det även kommer för hastighetsskyltar och liknande i framtiden. Och även att Audi fixar det för din skull
Alla stoppskyltar och trafikljus bygger ju Tesla en egen databas över nu. Man kan ju hoppas att det även kommer för hastighetsskyltar och liknande i framtiden. Och även att Audi fixar det för din skull
Fast det finns ju en gemensam databas för hastighetsskyltar. Annars hade ju inte alla bilar, oavsett märke, begått samma misstag på samma ställe. Det som är problemet är ju att datat inte stämmer. Det kan ju inte bli bättre av att varje biltillverkare skapar sin egen databas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fast det finns ju en gemensam databas för hastighetsskyltar. Annars hade ju inte alla bilar, oavsett märke, begått samma misstag på samma ställe. Det som är problemet är ju att datat inte stämmer. Det kan ju inte bli bättre av att varje biltillverkare skapar sin egen databas.
Skillnaden är ju att Tesla kommer att uppdatera databasen varje gång någon åker på sträckan medans det som finns idag måste någon uppdatera. Men visst vore ännu bättre om det räckte att något bilmärke passerade och uppdaterade en gemensam databas men det känns tyvärr långt borta.
Skillnaden är ju att Tesla kommer att uppdatera databasen varje gång någon åker på sträckan medans det som finns idag måste någon uppdatera. Men visst vore ännu bättre om det räckte att något bilmärke passerade och uppdaterade en gemensam databas men det känns tyvärr långt borta.
Ett hyfsat smart sätt att komma undan MobilEye-patentet vore väl att logga alla hastighetsskyltar med AP1-bilarna och uppdatera kart-datat varje gång och sen uppdatera hastighetsinformationen i kartorna för AP2+ bilarna ofta. Dvs låta de blinda (AP2+) få använda andras (AP1) ögon.
Ett hyfsat smart sätt att komma undan MobilEye-patentet vore väl att logga alla hastighetsskyltar med AP1-bilarna och uppdatera kart-datat varje gång och sen uppdatera hastighetsinformationen i kartorna för AP2+ bilarna ofta. Dvs låta de blinda (AP2+) få använda andras (AP1) ögon.
Smart. Fast frågan är om de vill förlita sig på ett begränsat antal bilar med "föråldrad teknik" som är 4+ år gamla. Men det värsta är ju att tidningarna inte kommer skriva om den smarta tanken bakom detta och att det är för att gå runt ett idiotiskt patent, utan de kommer vrida det som att Tesla inte klarar av att läsa skyltar, så som alla andra gör, och att de måste använda sig av tekniken i gamla bilar för att komma runt ett problem som andra biltillverkare inte har.
Kommer från en bakgrund som Volvo ägare och är väl närmast att betrakta som lite av en "Cruise control addict" - jag använder denna funktion mer eller mindre hela tiden.
Teslas adaptiva farthållare uppfattar jag tyvärr som klart underlägsen Volvos och är det som irriterar mig mest med bilen som ur många andra aspekter är överlägsen (t.ex. röstkommandon).
I de områden jag kör har farthållaren oftare fel än rätt för sig och att den då med automatik antar att man vill köra i maximalt tillåten hastighet och drar iväg långt över tillåten hastighet kan bli både dyrt och trafikfarligt. Det ger också en välgrundad känsla av att man inte kan lita på den.
Det finns också vägsträckor där hastigheten höjts och om man följer bilens uppfattning retar det upp andra förare som hamnat bakom denna "snigel". Det skapar i alla fall ingen bra reklam för Tesla hos dessa förare.
Jag antar att hastighetsbegränsningarna på svenska vägar är tillgängliga, om inte publikt så i alla fall för GPS och biltillverkare.
Ett alternativ skulle kunna vara att man hade en inställning där man kan välja att använda kamerorna som komplement för att läsa av hastighetsskyltarna (det lyckas Volvo med i typ 95% av fallen) i de länder där kartuppdateringarna inte är tillräckligt frekventa och att bilen använder denna information i stället.
Ett annat enklare men ändå bättre alternativ än det nuvarande är att den helt enkelt håller den hastighet man aktiverar den vid och sedan ser till att adaptivt hålla avståndet (som typ Volvo gör) - kunde också vara ett valbart alternativ. I dag används bara nuvarande hastighet om man kör fortare än vad Tesla/Google anser vara rätt hastighet när farthållaren aktiveras.
Annars får de väl trycka till kartleverantören Google så att de ser till att hålla kartorna bättre uppdaterade.
Vilket namn/nummer har vägen eller kan du pinpointa vägens GPS-position? Nyfiken att se vad för hastighet som OSM har.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ett annat grundläggande fel som autopiloten gör är att sänka hastigheten EFTER man passerat skylten. Det är inte helt ovanligt med hastighetskontroller på såna ställen och det kan blir riktigt tråkigt om man litar på bilen.
Det jag tycker är märkligt är ju att det för svenska förhållanden redan finns en databas som också uppdateras via nvdb.se. Här finns mängder av info om både statliga, kommunala och enskilda vägar för hela Sverige. Exempelvis finns alla hastighetsbegränsningar inlagda.
Att såna här detaljer inte är fixas snabbare är för mig en gåta. I mitt fall passerar jag vägavsnitt med bilen där hastighetsgränsen ändrades för mer en 5 år sedan men fortfarande anges fel hastighetsgräns i bilen. Samtidigt så uppdateras ju själva kartunderlaget i bättre takt så på något sätt verkar detta vara åtskilt.
Som jag förstår det har inte Tesla adaptivfarthållare som justerar hastigheten efter fartbegränsningarna utan bara en fartbegränsning för AP på landsväg. Varken AP1 eller AP2 justerar ju hastigheten på motorväg utan fortsätter glatt i 110 när hastigheten sänks till 100 eller 80. Ingen av versionerna sänker heller hastigheten innan skyltarna utan verkar aktivera max hastighet för AP efter att man passerat. Bilarna gör ju inte heller en mjuk deacceleration med regen som en förare skulle göra utan kliver ”i panik” på bromsen. Därför tror jag alltså inte att systemet är designat för att håll hastigheten utan bara är en begränsning av AP.
Vilket namn/nummer har vägen eller kan du pinpointa vägens GPS-position? Nyfiken att se vad för hastighet som OSM har.
58.504342, 13.507801
Jag antar att hastighetsbegränsningarna på svenska vägar är tillgängliga, om inte publikt så i alla fall för GPS och biltillverkare.
Ett alternativ skulle kunna vara att man hade en inställning där man kan välja att använda kamerorna som komplement för att läsa av hastighetsskyltarna (det lyckas Volvo med i typ 95% av fallen) i de länder där kartuppdateringarna inte är tillräckligt frekventa och att bilen använder denna information i stället.
Så gör ju de flesta bilar. Ser bilen en skylt så är det skylten som gäller. Det blir visserligen lite ryckigt när bilen sänker hastigheten i tron att det kommer en hastighetsbegränsning (enligt GPS då) men sen visar det sig att så inte är fallet. Men det går ju oftast att hantera eftersom inbromsningen sker gradvis och en bra bit innan skylten. Så har Audi löst det i alla fall. Det finns en sträcka här där de nyligen har höjt (!) hastigheten från 60 till 80 och bilen tror naturligtvis fortfarande att den ska bromsa in. Men den gör det så försiktigt att jag utan problem kan häva detta med högerfoten utan att någon ens märker det. Värre blir det på sträckor som jag inte känner till. Då accar bilen självmant upp igen när den inser att det var fel. Men det tar ju sin lilla tid.
Men Tesla kan ju inte läsa skyltar och därmed funkar inte detta. Dessutom är det ju som LarsL säger så att Tesla mer eller mindre tvärnitar när den tror att man har passerat en hastighetsbegränsningsskylt. Känner man inte till sträckan så kommer detta som en smärre chock för föraren.
Orsaken till eftrrsläpningarna är ju sannolikt att hastighetsinfo i kartdata primärt är till för att kunna beräkna restider, inte köra bilen efter. Vem tycker ni ska ansvara för att kartorna är uppdaterade i realtid och vad får det kosta?
Orsaken till eftrrsläpningarna är ju sannolikt att hastighetsinfo i kartdata primärt är till för att kunna beräkna restider, inte köra bilen efter. Vem tycker ni ska ansvara för att kartorna är uppdaterade i realtid och vad får det kosta?
Realtid är det väl ingen som krävt? Men en uppdatering per kvartal vore inte orimligt tycker jag. Särskilt inte som AP2+ inte klarar att läsa skyltarna.
Fullt självkörande bilar kommer ju behöva realtidsuppdatering även av tillfälliga hastighetssänkningar vid t.ex. vägarbeten. Om man ändå måste sitta och övervaka bilen kan man ju lika gärna reglera hastighetsinställningen manuellt. Jag har farthållare som kan hålla skyltad hastighet i min bil. Använder det aldrig. Ser inte poängen. Däremot tycker jag det är bra att bilen minns senaste skylten. Men ibland blir det fel så man för läsa kritiskt.
58.504342, 13.507801
Open Street Maps hade inga uppgifter om maxhastighet. Lade till detta på ett par sträckor och fixade problemet med att Byån korsade vägen utan tunnel.
Det jag misstänker har hänt är att defaulthastigheten (70 km/h) gäller här och därför har ingen hastighet angivits. Sedan har en viss sträcka fått begränsning till 50 km/h (t.ex. vid Vättlösa kyrka) pch då har hela väg 2745 fått denna hastighet vilket dock är fel. Detta har aldrig varit prioriterat att fixa. Vägverket har säkert rätt i sin databas men eftersom de inte ändrar något så kommer inga uppdateringar plockas upp. Google plockar främst uppgifter från andra källor och vägsträckan har inte hög prio hos någon som är beredd att betala för uppdatering.
Det är här Open Street Maps kommer in och gör det möjligt för vem som helst att rätta informationen. Det kommer dock ta månader för någon att plocka upp uppdateringarna som jag gjort. Detta görs antagligen inte förrän flera andra varit inne och gjort uppdateringar samt kanske verifierat mina ändringar.
Enligt nvdb är det 50 km/h som är högsta tillåtna hastighet på vägen även om skyltar skulle saknas. Det stöds även av de lokala trafikföreskrifterna på sträckan så här har faktiskt bilarna rätt information även om skylten saknas i praktiken.
Återigen, det finns en fullt fungerande databas med all info fullt tillgänglig från Transportstyrelsen och Trafikverket. Varför används inte detta? Visst Open Street Map i all ära men den saknar juridisk bäring.
Enligt nvdb är det 50 km/h som är högsta tillåtna hastighet på vägen även om skyltar skulle saknas. Det stöds även av de lokala trafikföreskrifterna på sträckan så här har faktiskt bilarna rätt information även om skylten saknas i praktiken.
Hur kommer det sig då att det finns 70-skyltar uppsatta både vid gräns mellan 50 och 70 på bägge sidor och sedan löpande utmed vägen men då bara på ena sidan?
Det är ju inte så att skyltar saknas.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.