Egenföretagare, kommer ni permittera er?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Ska du korttidspermitera dig själv?

Ja
12
25%
Kanske, vet inte om jag har behov ännu
9
19%
Nej
27
56%

Antal röster: 48

Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare

Egenföretagare, kommer ni permittera er?

Inlägg av dbar »

Var lite turer fram och tillbaka, men som det låter nu från tillväxtverket kommer korttidspermitteringen förmodligen även gälla små- och egenföretagarna.

Ämnar ni andra egenföretagare använda er av permittering och/eller minskning av soc avgifter?
Påverkas ni av läget just nu i stor utsträckning?

För egen del driver jag ett litet AB med två delägare som också är de enda heltidsanställda, plus att min fru är där 20%.
Vi har en okej kassa och låga kostnader, och skulle klara oss förutsatt att inte efterfrågan dyker helt och under lång tid. Säg ett år eller mer. Får i värsta fall anpassa lönen lite.
Skulle en eller två av våra större kunder gå i konkurs skulle det potentiellt kunna vara jobbigt även efter att ”krisen är över” då det skulle innebära att betydande löpande intäkter försvann.

Inte säker på att vi kommer använda oss av permittering ännu. Vi har mindre att göra, vinsten hänger löst för helåret, men det är en bra bit kvar innan vi går på knäna.
Känns samtidigt sjukt tråkigt om man inte utnyttjar stödet nu, så står man där till jul, marknaden har inte återhämtat sig, och 9mån med lägre lönekostnader för bolaget kanske har varit avgörande för att sitta still i båten ett tag till.
Senast redigerad av dbar, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR Vit FSD+AccBoost såld
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Egenföretagare, kommer ni permittera er?

Inlägg av mati »

Jag vet inte riktigt hur det fungerar med permittering. Hittills har jag haft tillräckligt att göra, men det är tydligt att det blir allt mindre jobb ju längre det här fortsätter. Just nu gör jag bara sånt som har blivit liggande sedan tidigare, men nya projekt eller till och med nya uppdrag ser inte ut att finnas.
Jag skulle klara mig några få månader utan intäkter, men därefter är det slut i kassan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag vet inte det känns som en del företag utnyttjar denna möjlighet, för varför inte. Det har varit lugnare perioder förut. V har t.o.m. förordat arbetstidsförkortning. Så visst skulle folk klara av sina uppgifter på samma tid, bara att man får vara mer effektiv. Risken är att arbetsgivaren kanske inser att man kan göra sig av med övertalig personal om folk sköter sitt jobb.
Egentligen får man inte jobba, men vem skall kontrollera? Företagare jobbar ju dygnets alla timmar och lön och företagets ekonomi går ju ihop. Om man går ned 8% i lön.(samtidigt kan man utbetala denna i bonus sedan) fast företaget betalar hälften så mycket så är det guld värt för företaget.
Det är upp till var och en. Men jag skulle tycka det var omoraliskt om företag som får stöd sedan gör ett bra resultat och vinst. Måste påpeka att vissa företag är riktigt illa ute. Men det är mycket svårt att få någon rättvisa i detta då en del företag gick dåligt redan innan detta)
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jag vet inte. Har aldrig funderat på det. Jag är dock emot bidrag av princip. Men blir jag av med min kund och inte kan hitta en ny så är det klart jag kommer göra allt jag kan för att inte behöva gå från hus och hem.

https://www.regeringen.se/artiklar/2020 ... mittering/
Kan egenföretagare ta del av stödet?
Tillväxtverket har i sin tolkning av förslaget meddelat att enskilda firmor inte kan ta del av stödet. Däremot kan stödet beviljas andra företagsformer där ägaren är den enda anställda, förutsatt att andra krav är uppfyllda.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
Jag vet inte det känns som en del företag utnyttjar denna möjlighet, för varför inte. Det har varit lugnare perioder förut. V har t.o.m. förordat arbetstidsförkortning. Så visst skulle folk klara av sina uppgifter på samma tid, bara att man får vara mer effektiv. Risken är att arbetsgivaren kanske inser att man kan göra sig av med övertalig personal om folk sköter sitt jobb.
Egentligen får man inte jobba, men vem skall kontrollera? Företagare jobbar ju dygnets alla timmar och lön och företagets ekonomi går ju ihop. Om man går ned 8% i lön.(samtidigt kan man utbetala denna i bonus sedan) fast företaget betalar hälften så mycket så är det guld värt för företaget.
Det är upp till var och en. Men jag skulle tycka det var omoraliskt om företag som får stöd sedan gör ett bra resultat och vinst. Måste påpeka att vissa företag är riktigt illa ute. Men det är mycket svårt att få någon rättvisa i detta då en del företag gick dåligt redan innan detta)
Vore väl inte så svårt att jämföra hur ett företags omsättning påverkats av Corona. Men som du säger är det väl inte troligt att man kollar.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Jag är egenföretagare, AB, som förlorat min enda kund och därmed hela min intäkt och investerade spar och pensionspengarna har gått ner till ca 40% både i bolaget och privat, vi pratar miljonbelopp. Det ser väldigt mörkt ut för mig långt framåt i tiden. Inte ens med permittering och arbetsgivaravgiftsänkning så klarar jag mig inte.

Reglerna för permitting av egenanställd i AB är vaga och diffusa och svaret man får när man är ringer att du ska ansöka om det, bli religös och be till din gud om att du ska få det.

Hi som får lite sänkta intäkter men klarar er någorlunda bra ska skatta er ändå lyckliga i sammanhanget. Mig och andra i liknande situation är det verkligen synd om. J*vla Corona säger jag!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Det är ju synd om dom kämpat hårt för att få det att gå ihop och nu förlorar företaget.
Men om man som egenföretagare lever bara på en kund måste man väl redan innan detta insett vilken stor risk det är och sparat därefter. Har man tagit ut alla pengar ur företaget under lång tid och haft det väldigt bra då ser jag inte riktigt hur man ska rätt till bidrag så fort det går dåligt.
Kan man lösa det praktiskt tycker jag man ska ge pengar till dom som behöver det och gjort rätt för det annars inte.
En annan sak för er som funderar på permitering, får man behålla en tjänstebil eller personalbil under en permitering?
Vet att dom på Volvo fick inte ens behålla telefonerna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Pontus skrev:
Det är ju synd om dom kämpat hårt för att få det att gå ihop och nu förlorar företaget.
Men om man som egenföretagare lever bara på en kund måste man väl redan innan detta insett vilken stor risk det är och sparat därefter. Har man tagit ut alla pengar ur företaget under lång tid och haft det väldigt bra då ser jag inte riktigt hur man ska rätt till bidrag så fort det går dåligt.
Kan man lösa det praktiskt tycker jag man ska ge pengar till dom som behöver det och gjort rätt för det annars inte.
En annan sak för er som funderar på permitering, får man behålla en tjänstebil eller personalbil under en permitering?
Du har helt rätt! Det är vanligt med en enda kund inom IT underkonsult branchen och det är många såna som har drabbats nu. Hos min kund så har anställda som permitterats har inte fått sina mobiltelefoner indragna men kan inte svara på resten.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inlägg av OlleBack »

Verdi skrev:
Jag vet inte. Har aldrig funderat på det. Jag är dock emot bidrag av princip. Men blir jag av med min kund och inte kan hitta en ny så är det klart jag kommer göra allt jag kan för att inte behöva gå från hus och hem.
Så du är mest emot bidrag till andra? ;D
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inlägg av OlleBack »

thedude skrev:
Pontus skrev:
Du har helt rätt! Det är vanligt med en enda kund inom IT underkonsult branchen och det är många såna som har drabbats nu. Hos min kund så har anställda som permitterats har inte fått sina mobiltelefoner indragna men kan inte svara på resten.
Gissar att Volvo är rätt hårt under luppen till skillnad från småföretag. Därav inte sagt att man inte borde agera som Volvo gör om man vill följa reglerna.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

OlleBack skrev:
thedude skrev:
Pontus skrev:
Gissar att Volvo är rätt hårt under luppen till skillnad från småföretag. Därav inte sagt att man inte borde agera som Volvo gör om man vill följa reglerna.
Men jag tänker, känns det bra att behålla en relativt dyr tjänstebil samtidigt som tar andras pengar, skattepengar?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Pontus skrev:
OlleBack skrev:
thedude skrev:
Pontus skrev:
Men jag tänker, känns det bra att behålla en relativt dyr tjänstebil samtidigt som tar andras pengar, skattepengar?
Skattepengar som man varit med och betalat till staten! här pratar vi inte socialbidragtagare som går runt på dagarna och inte gör ett dugg och lever på bidrag!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

thedude skrev:
Skattepengar som man varit med och betalat till staten! här pratar vi inte socialbidragtagare som går runt på dagarna och inte gör ett dugg och lever på bidrag!
Har man miljoner kvar i kapital och resurser så skulle jag inte kunna ta emot bidrag för att dryga ut kassan lite till. Är själv som Verdi emot bidrag i princip men kan se att det finns behov av dem ibland. Frågan är om det är behov av dem ifall man har så man ändå klarar sig mer än väl?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Inlägg av Verdi »

OlleBack skrev:
Verdi skrev:
Så du är mest emot bidrag till andra? ;D

Njae. Men bidrag för elbilsladdning i hemmet, bidrag för elcyklar osv tycker jag slår fel. Är ju knappast fattiga människor som köper elbil och elcykel. ROT och RUT är jag också kluven till. Men där kanske det bidrar till ökad sysselsättning åtminstone.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tycker det är lite dålig inställning till socialbidragstagare. Vad är det som säger att en som går på socialbidrag inte tidigare haft ett företag som gick omkull? Som om det skulle vara skillnad på en företagare som inte gör något på dagarna och lever på bidrag. Vad skulle alternativet varit att dessa två skulle sätta sig utanför ica och tigga? (eller laborerar en intrikat förskinging) .
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Mickep skrev:
Tycker det är lite dålig inställning till socialbidragstagare. Vad är det som säger att en som går på socialbidrag inte tidigare haft ett företag som gick omkull? Som om det skulle vara skillnad på en företagare som inte gör något på dagarna och lever på bidrag. Vad skulle alternativet varit att dessa två skulle sätta sig utanför ica och tigga? (eller laborerar en intrikat förskinging) .
Förlåt, jag var okänslig mot den gruppen men lite otydlig också. När jag säger socialbidragtagare då menar jag den del som utnyttjar det och utnyttjar systemet bara för att det är en rättighet, inte såna med företag som gått omkull eller folk som kämpat hårt men ändå livet velat något annat.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

thedude skrev:
Mickep skrev:
Förlåt, jag var okänslig mot den gruppen men lite otydlig också. När jag säger socialbidragtagare då menar jag den del som utnyttjar det och utnyttjar systemet bara för att det är en rättighet, inte såna med företag som gått omkull eller folk som kämpat hårt men ändå livet velat något annat.
Lever inte på bidrag själv men tycker att ett samhälle avslöjar sig genom att visa hur man tar hand om sina sjuk och hjälpbehövande rent generellt. Även en egen företagare kan bli sjuk bortom möjligheten att försörja sig. Det är inte heller självklart att alla andra tycker det är en sjukdom. Tänker på utbrändhet och psykisk sjukdom.

Syftet med stöden är ju att hålla igång hjulen. Tveksamt hur det åstadkoms genom att vrida bilnycklar ur händerna på företagare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag är också emot en massa bidrag och jag är stolt över att jag alltid har klarat mig själv. Jag har betalat hela min utbildning själv, jobbat under hela min tid på universitetet för att få ihop det, sparat samtidigt och levt sedan på mina sparade pengar när jag inte fick jobb. Men det var enklare eftersom jag bodde själv och jag hade inga större kostnader. Jag klarade mig på ungefär 3000 kr/mån. Det var för drygt 10 år sedan och det gick då. Tveksamt om det skulle gå idag.

Men om det nu blir så att mitt företaget riskerar att gå omkull på grund av detta elände. Vad är alternativen? Jag skulle naturligtvis inte springa och söka bidrag det första jag gör. Jag skulle naturligtvis gammal vana trogen först förbruka det jag har kvar. Men de pengarna räcker inte hur länge som helst. Företaget skulle alltså gå i konken förr eller senare. Sen då? Jag skulle ju knappast starta något nytt utan jag skulle söka ett vanligt jobb nånstans. Men utsikterna att jag skulle få ett bra jobb är ganska små just nu. Troligen måste jag leva på A-kassa ett tag. Det är ju också bidrag. Och chansen att jag i framtiden kommer betala lika mycket skatt som idag skulle vara rätt så små. En förlustaffär för alla inblandade.
Men om man kan få hjälp att hålla företaget vid liv ett tag till så rättar kanske allting till sig och man kan framöver fortsätta som man har gjort hittills. Så sett ser jag egentligen inget problem med att få "bidrag" i det här fallet. Även om det skulle kännas förjävligt för självförtroendet.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Jag kan tycka det är lite dubbelt faktiskt. Å ena sidan kan jag tycka att för enmanskonsulter blir det lite ha kvar kakan och äta upp den, en av anledningarna till varför man kan fakturera så mycket mer per timme än man har i lön är ju för att man tar risken att stå utan uppdrag och får lägga undan till det. Å andra sidan så tycker jag man skall ta varje chans man kan för att få tillbaka något från staten för alla pengar man betalar in.

Har många vänner som driver eget i olika form och har inte hört att någon skall utnyttja det än iaf, även bland de som går hemma utan uppdrag. Kanske ska säga åt dem att ta pengarna medan de erbjuds...
Verdi

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Jag kan tycka det är lite dubbelt faktiskt. Å ena sidan kan jag tycka att för enmanskonsulter blir det lite ha kvar kakan och äta upp den, en av anledningarna till varför man kan fakturera så mycket mer per timme än man har i lön är ju för att man tar risken att stå utan uppdrag och får lägga undan till det. Å andra sidan så tycker jag man skall ta varje chans man kan för att få tillbaka något från staten för alla pengar man betalar in.

Har många vänner som driver eget i olika form och har inte hört att någon skall utnyttja det än iaf, även bland de som går hemma utan uppdrag. Kanske ska säga åt dem att ta pengarna medan de erbjuds...

Ja, det ingår i konceptet som egenkonsult att spara ihop till sämre tider. Jag är lite besviken på mig själv att jag inte lyckats spara ihop mer än jag gjort. Men så är det. Lätt att vara efterklok.

Samtidigt vet jag faktiskt inte än vad som händer mig framöver. Mycket möjligt att jag får fortsätta ungefär som vanligt också.

Oavsett vilket kommer jag hålla betydligt hårdare i plånboken framöver. Någon ny bil lär det inte bli på många år t ex.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Men har man verkligen så mycket över som vanlig egenföretagare? Och hur länge ska man klara sig på det då? Ett halvår eller ett år? I så fall gör jag nåt fel, och det kanske jag gör, vad vet jag. Men allt beror ju helt och hållet på vad man kan sätta för timtaxa, hur många timmar man kan fakturera per månad och hur mycket man tar ut i lön. Det har ju diskuterats tidigare i andra trådar, och en del verkar ju verkligen kunna ta ut väldigt höga timtaxor på ett heltidsuppdrag. Och då kan man bara gratulera. I så fall håller jag absolut med om att det borde finnas pengar över så man kan överleva en längre tid utan intäkter. Men min erfarenhet är att man inte kan ta ut en sån djävulsk timtaxa när man har ett heltidsuppdrag. Då blir det mer som en vanlig lön. För kortare punktinsatser kan man ta en högre timtaxa, men då har man troligen en massa dödtid emellan så att det inte blir så mycket i slutändan ändå.
För min del så har min beskattningsbara inkomst försämrats sedan jag har startat eget. Det går ju att kompensera genom andra förmåner, till exempel "billig" tjänstebil som jag tidigare har behövt betala med privata pengar. Och så kan man ju köpa lite annat på företaget, t.ex. toapapper och kaffe, men det är ju naturligtvis småpengar i sammanhanget. I det stora hela har jag samma ekonomi som när jag var anställd. Ingen chans att klara sig en längre tid utan inkomst.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Men har man verkligen så mycket över som vanlig egenföretagare? Och hur länge ska man klara sig på det då? Ett halvår eller ett år? I så fall gör jag nåt fel, och det kanske jag gör, vad vet jag. Men allt beror ju helt och hållet på vad man kan sätta för timtaxa, hur många timmar man kan fakturera per månad och hur mycket man tar ut i lön. Det har ju diskuterats tidigare i andra trådar, och en del verkar ju verkligen kunna ta ut väldigt höga timtaxor på ett heltidsuppdrag. Och då kan man bara gratulera. I så fall håller jag absolut med om att det borde finnas pengar över så man kan överleva en längre tid utan intäkter. Men min erfarenhet är att man inte kan ta ut en sån djävulsk timtaxa när man har ett heltidsuppdrag. Då blir det mer som en vanlig lön. För kortare punktinsatser kan man ta en högre timtaxa, men då har man troligen en massa dödtid emellan så att det inte blir så mycket i slutändan ändå.
För min del så har min beskattningsbara inkomst försämrats sedan jag har startat eget. Det går ju att kompensera genom andra förmåner, till exempel "billig" tjänstebil som jag tidigare har behövt betala med privata pengar. Och så kan man ju köpa lite annat på företaget, t.ex. toapapper och kaffe, men det är ju naturligtvis småpengar i sammanhanget. I det stora hela har jag samma ekonomi som när jag var anställd. Ingen chans att klara sig en längre tid utan inkomst.
Vad jag hört från mina vänner som är egenkonsulter är att på ett års arbete lägger de undan för att fortsätta med samma lön utan intäkter i 4-6 månader, kan man lägga undan för mindre än 4 var deras råd att inte ens tänka på att konsulta i egen regi. Idén är alltså att har man jobbat i 3 år ska man klara sig minst 1 år utan uppdrag med bibehållen lön och kostnader. Samtidigt skall nettolönen de plockar ut (inkl utdelning) kunna vara över vad de skulle fått som anställd på konsultbolag.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

De jag känner med mer eller mindre heltidsuppdrag tar mellan 800 kr till 1200 kr i timmen och då tycker jag att man borde ha råd att spara till sämre tider. Även om dessa skulle fått en bra lön som anställda finns det pengar över. Skulle dom ta ut allt och inte ha något kvar nu när det går dålig så skulle jag tycka att det är fel.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
AmbiJens
Teslaägare

Inlägg av AmbiJens »

Det ser inte ut som om jag, i nuläget iaf, blir av med några uppdrag under 2020.
Men man vet ju aldrig.....
Jag konsultar mest mot läkemedelsindustrin, och där rullar hjulen fortfarande.

Hade inte Magdalena Andersson ständig flaggat för att hon vill in och hugga i 3:12 reglerna skulle jag haft mer nödkapital kvar i bolaget.
Nu har man i princip tvingats att ta ut så mycket kapital ur bolaget som regelverket föreskriver vid varje bokslut, då det hela tiden ligger förslag på försämringar för småföretagarna.

Senast jag upplevde att det var lite turbulent var efter finanskrisen. Då dök det upp lite zombie konsulter som t.e.x hade jobbat med höger backspegel på någon biltillverkare i 20 år , men ändå var superkompetenta på vilket uppdrag som helst.(enligt deras konsultsäljare)
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare

Inlägg av dbar »

Jag tycker det är skitkomplicerat, lite därför jag tog upp frågan från början

Min verksamhet är definitivt drabbad, precise som de flestas, men är verkligen inte synd om oss i förhållande till många som verkligen fått det tufft nu. Min kollegas beläggning är ner med säker 80%, min egna beläggning är fortfarande ganska bra, ner ca 20% kanske. Vi klarar detta ett tag till, men självklart inte för alltid.

Kan därför känna lite att "bidraget" för korttidspermitterings inte riktigt är till för oss, utan för dem med större problem.
Samtidigt kan jag tycka att om det nu erbjuds stöd från staten, och vi tappat halva beläggningen, men risk för att det blir värre innan det blir bättre. Då kanske man ska svälja stoltheten och ta den möjligheten
Jag har inte drabbat staten för sjukpenning eller andra bidrag en enda dag i mitt liv. Jag betalar alltid min skatt i tid och gör alltid rätt för mig både i bolaget och privat, har inte haft en sjukdag på 10 år, var på jobbet dagen efter både benbrott och jobbat hemifrån med salmonella, sällan tagit mer än 3 veckors semester, aldrig mer än 5. Jag har inte ens tagit studiebidrag.

PS. Jag lider verkligen med er som detta slår riktigt hårt mot, att ha en väl fungerade verksamhet som behöver bomma, eller blir lidande i många år på grund av det här är verkligen för jävligt. Hoppas verkligen att det ljusnar på ett eller annat sätt. Om man inte haft möjlighet eller inte tagit möjligheten att spara för tuffare tider är helt ovidkommande, fruktansvärt tråkigt ändå.
Model 3 LR Vit FSD+AccBoost såld
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
Skriv svar