miljöbilspremie

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Spooky

miljöbilspremie

Inlägg av Spooky »

Ngn som företagsleasat sin bil och fått ut miljöbilspremien ännu?
Själv är jag inne på månad 7 och det börjar bli dags. Santander Bank som har leasingen hade ingen större koll på läget men kunde enkom justera månadsbeloppet och inte betala ut ngn engångssumma. Så är det kanske?
De ber mig kontakta Transportstyrelsen. Ringer transportstyrelsen och de meddelar att premien för min bil är 45780:-. Detta baserat på att SKV har angett ett mellanskillnadspris om 130 800:- som man sedan tar 35% av, vilket då ger 45780:-.
TP säger även att mitt nybilspris är 809000:-, vilket ger det där mellanpriset som i sin tur inte ger full miljöbilspremie. De säger att jag har en Model 3 och att det inte finns fler modeller av denna (vad jag vet finns LR och P).
Fattar inte riktigt.
Ngn som varit med om detta?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: miljöbilspremie

Inlägg av TiborBlomhall »

Leasar man bilen får man inte ut elbilsbonus själv, det är leasingföretaget som får utbetalningen och minskar din månadsbelopp istället.

Elbilsbonus är alltid på 60,000 kronor. (Iaf så länge bilen kostar över 240,000 kronor.)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

TiborBlomhall skrev:
.
Elbilsbonus är alltid på 60,000 kronor. (Iaf så länge bilen kostar över 240,000 kronor.)
Stämmer tyvärr inte, om skillnaden med närmast jämförbara bil inte är tillräckligt stor minskar den för företagsägda bilar. Därför blir bonusen enligt ovan för M3P.
Om det är en LR borde närmast jämförbara bil ha ett lägre pris enligt SKVs tabeller.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Klintan skrev:
TiborBlomhall skrev:
.
Stämmer tyvärr inte, om skillnaden med närmast jämförbara bil inte är tillräckligt stor minskar den för företagsägda bilar. Därför blir bonusen enligt ovan för M3P.
Om det är en LR borde närmast jämförbara bil ha ett lägre pris enligt SKVs tabeller.

Vad är närmast jämförbara bil mot M3P? BMW M3? Audi RS4? BMW 320D? Jämför man motor eller storleksmässigt?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

NEO skrev:
Klintan skrev:
TiborBlomhall skrev:
.

Vad är närmast jämförbara bil mot M3P? BMW M3? Audi RS4? BMW 320D? Jämför man motor eller storleksmässigt?
Skv är roliga de.
De räknar på en motsvarande bil och jag har så frågat vilken är då den motsvarande bilen och då fick jag till svar att de inte har en motsvarande bil.
Jävla nötter.....
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Tars skrev:
NEO skrev:
Klintan skrev:
TiborBlomhall skrev:
.

Skv är roliga de.
De räknar på en motsvarande bil och jag har så frågat vilken är då den motsvarande bilen och då fick jag till svar att de inte har en motsvarande bil.
Jävla nötter.....
Ifjol kunde de då redovisa vilka bilarna var. Nämligen följande:
3F3679DA-F85A-470E-B994-53A215A1EEAF.jpeg
Spooky

Inlägg av Spooky »

OKej, men jag blir ändå inte riktigt klok.
Min är en M3 LR och uppgiften från Tesla nu som då i samband med köpet var att den har en bonus om 60.000:-. Leasingofferten/avtalet från Santander Bank var med avräkning från månad 7-36 med 2000:-/mån.
Varför säger TP nu plötsligt att just min bil bara skulle ge 45 780:-? Santander hänvisar till TP och TP hänvisar sill SKV.
Ngn som fått ut sin bonus på lika bil ännu?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Det är väldigt många som fått premien, bilen är ju över ett år gammal.

jag fick min premie i september och fick då 60000 draget innan moms, (värde 75000.-)!
Verkar vara så om man tar dnB, så det finns nog inga sätt att konkurrera med DnB, oavsett bättre räntor och villkor som jag kan se det.
Spooky

Inlägg av Spooky »

Val av leasingupplägg/aktör har väl ändå ingen betydelse. Heller inte jämförbar bil påverkar väl detta, möjligen förmånsvärdet men det är ju en helt annan fråga.
Bonus som finns att läsa om Tesla Model3 LR är 60.000:-sek vart man än vänder sig. Frågar man Tesla är det samma sak. Vissa säger att de har fått ut 60.000:-.
Varför i hela friden skulle nu just min bil bara vara berättigad till 45000:-??
Det luktar som att just en Performance via företagsleasing skulle kunna vara berättigad till 45780:-, men det är ju inte en sådan jag har.
Ngn som varit ut för samma sak?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Spooky skrev:
Val av leasingupplägg/aktör har väl ändå ingen betydelse. Heller inte jämförbar bil påverkar väl detta, möjligen förmånsvärdet men det är ju en helt annan fråga.
Bonus som finns att läsa om Tesla Model3 LR är 60.000:-sek vart man än vänder sig. Frågar man Tesla är det samma sak. Vissa säger att de har fått ut 60.000:-.
Varför i hela friden skulle nu just min bil bara vara berättigad till 45000:-??
Det luktar som att just en Performance via företagsleasing skulle kunna vara berättigad till 45780:-, men det är ju inte en sådan jag har.
Ngn som varit ut för samma sak?
det har diskuterats flitigt tidigare i grupperna att just val av leasingbolag har påverkat miljöbilspremien ganska hårt.
Dvs de får 60k av staten men leasingbolagen värderar det på olika sätt helt enkelt.
Vem säger att din premie skulle vara värd 45780? Det är isåfall nåt nytt jag hört.

Enda jag har hört är att tex Dnb dragit av 60 av leasingbeloppet (innan moms) dvs då har man fått 75000:-
vissa har värderat det tilll 60.0000 totalt, och jag har för mig att någon värderat det till 48000 dvs 60.000 minus moms.
Bolder

Inlägg av Bolder »

Har du kikat på pdf (skrolla ner till Tesla) på skatteverkets hemsida https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2019-12-16 ?
Verkar som att du fått pris enligt M3P. Dina siffror stämmer nämligen för den modellen i PDFn.
En LR har högre mellanskillnadspris enligt skatteverkets PDF.
Spooky

Inlägg av Spooky »

Uppgiften om att 45780:- är vad min är berättigad till kommer från Transportstyrelsen, så det har inget med leasingbolaget att göra just nu.
Spooky

Inlägg av Spooky »

Jo, jag tycker oxå att leasingbolaget borde varit mer engagerade, men icke. Får se om Tesla orkar engagera sig då de möjligen skickat in felaktiga uppgifter om bilen, eller hur nu denna snurra uppstått.
Tyvärr går det inte bättre med den beviljade utbetalningen för bidrag för icke publik laddningsstation. Även där gjort alla rätt men pengarna från Naturvårdsverket dyker inte upp trots att ansöka beviljades i Aug 2019, likaså begäran om utbetalning. Inget svar från dem på mail eller telefon heller.
Bara att bli en bitter gubbe när man dumt nog följde myndigheternas rekommendationer att bidra till omställningen. Skulle väl behållit min gamla oljebrännare med låg skatt och njutit av dagens oljepris :lol: :x :evil:
Spooky

Inlägg av Spooky »

Lägesuppdatering på denna "snurra" är att man blir helt tosig.
Transportstyrelsen kan man inte driva frågan med eftersom jag juridiskt inte står som ägare till bilen. Santander förstår inte problemet och Tesla bryr sig inte.
Kvarstår gör val bara att hacka i sig detta och lägga det på Teslas minuskonto.
Rejält besviken på inblandade....!
Spooky

Inlägg av Spooky »

Enligt Santander har dem dock bara gått på de uppgifter om bilen de fått från Tesla.
Blir "Moment22" av allt...
Användarvisningsbild
siobm
Teslaägare

Inlägg av siobm »

Jag har motsvarande problem, men med DnB.
Problemet verkar ju helt klart vara att man räknat på en TM3P (19TE003 i skatteverkets tabell) där närmast jämförbar bil är "Samma, med avdrag 130 800 kr = 678 600 kr"
då 130800*0,35 är just 45780kr.

Men då vi har TM3LR (19TE001) där närmast jämförbar bil är "Samma, med avdrag 292 400 kr = 392 600 kr" ska det bli full bonus.

DnB verkar inte vara så intresserade av att driva det här, nu väntar jag svar från transportstyrelsen.

EDIT:
0,35 kommer alltså från https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... ara-bonus/
"En bonus till ett företag får uppgå till högst det belopp som motsvarar 35 procent av prisskillnaden mellan bilens nypris och nypriset för närmast jämförbara bil*, om bilens nypris är högre än nypriset för den närmast jämförbara bilen."
Spooky

Inlägg av Spooky »

Jag tror det ligger till precis som du beskriver.
Det beklagliga är att varken Santander eller än mindre Tesla engagerar sig. Det är ju ändå trots allt ngn av dessa som gett TP felaktiga uppgifter om bilen.
Jag anser det vara deras skyldighet att se till att kunden får de pengar som bilen är berättigad till. Det är ju så konsumenten från början fattar sitt köpbeslut.
Funderar på att meddela Santander att jag inte kommer betala fulla fakturor pga av deras misstag så att det händer ngt, men blir väl bara än mer bekymmer för min del.
Användarvisningsbild
siobm
Teslaägare

Inlägg av siobm »

Jag skickade i princip samma utläggning som ovan till transportstyrelsen och fick nyss ett svar:

"Hej!
Vi kommer att göra en extra utbetalning på resterande belopp till DNB Bank.

Med vänlig hälsning

Christer Lundqvist
Handläggare
"

Så mitt tips blir då att kontakta transportstyrelsen igen.
Skriv svar