Har kört ICE hela mitt liv men snart kommer en TM3.
För ICE bilar är tex korta körsträckor dåligt, för oljan inte hinner bli varm, kallstarter är dåligt för katalysatorn inte funkar optimalt.
Finns det motsvarande ”dåliga” scenarion för elbilar? Inte ladda 100% och inte tömma batteriet har jag förstått. Men hur är det med tex många ”kallstarter” eller korta sträckor? Länge i hög hastighet? Ofta i och ur med laddsladden?
Finns det saker som är dåliga för en elbil?
Moderator: Redaktion
Re: Finns det saker som är dåliga för en elbil?
Stora temperaturväxlingar är inte bra för elektronik och kontakter. Det gäller ju även ICE-bilar men skulle ju kunna gälla även elbilar.
- Trean
- Teslaägare
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tony98579
Re: Finns det saker som är dåliga för en elbil?
Dåliga scenarion för en elbil är väl framför allt att ha helt full eller tom ”tank” någon längre tid. Helst ska man hålla inom intervallet 20-80 % i vardagen. På långresa kan man utnyttja hela potentialen.
Re: Finns det saker som är dåliga för en elbil?
"Kallstarter" är bara dåliga för föraren i en elbil. Men det går över efter några minuter.
Det som är dåligt i viss utsträckning är att
- låta bilen stå fulladdad över lång tid
- låta bilen stå med tomt batteri
- många snabbladdningar (frågan är dock vad "många" är)
Det finns några saker som inte är dåliga för bilen i sig, men som kan vara negativa på andra sätt.
- höga eller låga temperaturer påverkar batteriets förmåga att ta laddning och att ge ifrån sig laddning
- hög fart, snöslask eller tung last (t.ex. släpvagn) påverkar räckvidden mer än i en ice-bil
Generellt sägs det att det är bättre att ladda ofta lite än att ladda sällan mycket. Vardagsladda alltså inte först när batteriet börjar bli tomt, utan ladda varje dag när du kommer hem. Ladda bara så mycket du behöver. 70-80% är en bra nivå för vardagskörning.

Det som är dåligt i viss utsträckning är att
- låta bilen stå fulladdad över lång tid
- låta bilen stå med tomt batteri
- många snabbladdningar (frågan är dock vad "många" är)
Det finns några saker som inte är dåliga för bilen i sig, men som kan vara negativa på andra sätt.
- höga eller låga temperaturer påverkar batteriets förmåga att ta laddning och att ge ifrån sig laddning
- hög fart, snöslask eller tung last (t.ex. släpvagn) påverkar räckvidden mer än i en ice-bil
Generellt sägs det att det är bättre att ladda ofta lite än att ladda sällan mycket. Vardagsladda alltså inte först när batteriet börjar bli tomt, utan ladda varje dag när du kommer hem. Ladda bara så mycket du behöver. 70-80% är en bra nivå för vardagskörning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Finns det saker som är dåliga för en elbil?
Som TS säger är det dåligt att ladda till 100% och låta bilen stå där en längre stund. Det är inte heller bra att ladda ur batteriet helt, faktiskt ännu värre. Bilen har ett litet skydd i botten så att batteriet överlever.
Det är inte heller bra att snabbladda batteriet allt för ofta. Du ska i första hand försöka ladda hemma eller på andra normalladdare.
Men låt nu förtusan inte det begränsa dig! För precis som med en avgasbil så kan du ju köra iväg den när det är kallt men du gör det inte hela tiden och du tok gasar inte. Precis som att du inte laddar till 100% varje dag eller bara laddar på Supercharger.
Det är inte heller bra att snabbladda batteriet allt för ofta. Du ska i första hand försöka ladda hemma eller på andra normalladdare.
Men låt nu förtusan inte det begränsa dig! För precis som med en avgasbil så kan du ju köra iväg den när det är kallt men du gör det inte hela tiden och du tok gasar inte. Precis som att du inte laddar till 100% varje dag eller bara laddar på Supercharger.