"Spännande" att både Tesla och Volvo var på samma uppslag på Di i går - båda angående säkerhetsfel i sina produkter.
Volvos lösning - återkalla bilar och stoppa produktionen
Teslas lösning - Skicka ut en SW uppdatering. Installerad och klar på en halvtimme.
Vad tror ni är framtiden?
Säkerhetsfel, Volvo vs Tesla
Moderator: Redaktion
Säkerhetsfel, Volvo vs Tesla
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Säkerhetsfel, Volvo vs Tesla
Jag läste en artikel som väldigt intressant kontrasterade Chryslers säkerhetsproblem nyligen med Teslas. Det var liknande problem med säkerhetshål i mjukvaran (även om Chryslers hål var bra mycket allvarligare). Teslas lösning var en OTA, snabbt och enkelt. Chrysler skickade ut över en miljon USB-minnen till kunder som de kan använda för att patcha sina bilar...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Säkerhetsfel, Volvo vs Tesla
Jag håller helt och hållet med om att OTA är framtiden. Dock var Volvos fel airbag-gardinen som de var osäkra på om den kunden utlösas pga panelen satt för hårt, svårt att lösa detta OTA.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7973
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Säkerhetsfel, Volvo vs Tesla
För att vara ärliga så är Volvos fel ett hårdvarufel som inte kan lösas via uppgradering.
Jag själv var på väg att skriva en nyhetsartikel om Volvos krockkuddeproblem vs det Tesla gjorde.
Tesla hade nämligen gjort något till synes liknande i fjol: efter NCAP krockprov framkom det att ett utav krockkuddarna blåstes inte optimalt upp. Då förbättrade Tesla mjukvaran till krockkudden och gjorde om testet - och skickade ut förbättringen trådlöst till alla befintliga bilar också.
Volvo fick samma problem: efter ett krockprov framkom att en av krockkuddarna inte blåstes upp - fast här var det plasthöljet framför krockkudden som var felkonstruerad och hindrade krockkudden från att kunna blåsas upp rätt i vissa fall.
Volvo måste alltså fysiskt skruva loss plastlisten och byta ut den mot en förbättrad version av den.
Jag själv var på väg att skriva en nyhetsartikel om Volvos krockkuddeproblem vs det Tesla gjorde.
Tesla hade nämligen gjort något till synes liknande i fjol: efter NCAP krockprov framkom det att ett utav krockkuddarna blåstes inte optimalt upp. Då förbättrade Tesla mjukvaran till krockkudden och gjorde om testet - och skickade ut förbättringen trådlöst till alla befintliga bilar också.
Volvo fick samma problem: efter ett krockprov framkom att en av krockkuddarna inte blåstes upp - fast här var det plasthöljet framför krockkudden som var felkonstruerad och hindrade krockkudden från att kunna blåsas upp rätt i vissa fall.
Volvo måste alltså fysiskt skruva loss plastlisten och byta ut den mot en förbättrad version av den.
Re: Säkerhetsfel, Volvo vs Tesla
Jag är med på det Tibor - jag tyckte bara det var kul när man läste artikelns rubrik och första rader.TiborBlomhall skrev:För att vara ärliga så är Volvos fel ett hårdvarufel som inte kan lösas via uppgradering.

Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Re: Säkerhetsfel, Volvo vs Tesla
Här är en video från Threat Wire/Hak5 om skillnaden mellan Chrysler och Tesla:danni skrev:Jag läste en artikel som väldigt intressant kontrasterade Chryslers säkerhetsproblem nyligen med Teslas. Det var liknande problem med säkerhetshål i mjukvaran (även om Chryslers hål var bra mycket allvarligare). Teslas lösning var en OTA, snabbt och enkelt. Chrysler skickade ut över en miljon USB-minnen till kunder som de kan använda för att patcha sina bilar...
https://www.youtube.com/watch?v=9kJsOHwAho4
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Säkerhetsfel, Volvo vs Tesla
En video som hyllar Tesla och dissar Android, blir inte mycket bättre än så, tackSvenssons skrev:Här är en video från Threat Wire/Hak5 om skillnaden mellan Chrysler och Tesla:danni skrev:Jag läste en artikel som väldigt intressant kontrasterade Chryslers säkerhetsproblem nyligen med Teslas. Det var liknande problem med säkerhetshål i mjukvaran (även om Chryslers hål var bra mycket allvarligare). Teslas lösning var en OTA, snabbt och enkelt. Chrysler skickade ut över en miljon USB-minnen till kunder som de kan använda för att patcha sina bilar...
https://www.youtube.com/watch?v=9kJsOHwAho4

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Säkerhetsfel, Volvo vs Tesla
danni skrev:En video som hyllar Tesla och dissar Android, blir inte mycket bättre än så, tackSvenssons skrev:Här är en video från Threat Wire/Hak5 om skillnaden mellan Chrysler och Tesla:danni skrev:Jag läste en artikel som väldigt intressant kontrasterade Chryslers säkerhetsproblem nyligen med Teslas. Det var liknande problem med säkerhetshål i mjukvaran (även om Chryslers hål var bra mycket allvarligare). Teslas lösning var en OTA, snabbt och enkelt. Chrysler skickade ut över en miljon USB-minnen till kunder som de kan använda för att patcha sina bilar...
https://www.youtube.com/watch?v=9kJsOHwAho4

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Säkerhetsfel, Volvo vs Tesla
Lite mer info/video om Tesla-fallet från de två hackarna själva.
Vad gäller Fiat Chrysler så har jag läst om att de återkallar ca 1,5 miljoner bilar (Jeep), men kan säkerligen vara så att de ska skicka ut över en miljon USB-minnen också
http://www.bbc.com/news/technology-33650491
*EDIT*
We made a number of observations upon analysis of the firmware:
* Tesla engineers are Monty Python fans: there is a script in the car which makes a request to hxxp//firmware-bundles.vn.tes...:4567/custom-packages/knights-who-say. The response body contains thousands of lines of the word “ni”

Vad gäller Fiat Chrysler så har jag läst om att de återkallar ca 1,5 miljoner bilar (Jeep), men kan säkerligen vara så att de ska skicka ut över en miljon USB-minnen också

http://www.bbc.com/news/technology-33650491
*EDIT*
We made a number of observations upon analysis of the firmware:
* Tesla engineers are Monty Python fans: there is a script in the car which makes a request to hxxp//firmware-bundles.vn.tes...:4567/custom-packages/knights-who-say. The response body contains thousands of lines of the word “ni”
