Förmånsvärde Vinterdäck+Fälg.
Moderator: Redaktion
Förmånsvärde Vinterdäck+Fälg.
Hej,
Nu under vintern så har jag köpt in fälg och vinterdäck som används till min förmånsbil. Detta har höjt förmånsvärdet med ~500kr i månaden.
MEN.
Nu kommer våren och vinterdäcken behöver jag såklart inte längre och eftersom jag äger bolaget så kanske bolaget kan "ta tillbaka" vinterdäcken och därmed sänka mitt förmånsvärde under sommaren? eller hur ska jag resonera här?
Jag räknade lite på det och även om jag säljer mina vinterdäck till halva priset så går jag jämnt upp mot att spara "fjolårets" fälgar o däck och ha dom en vinter igen.
Dvs. OM jag måste betala förmånsvärde för vinterhjulen under sommaren så länge dom finns i bolaget så är det
Rent ekonomiskt motiverat/ok att sälja mina nästan nya däck och fälg under kommande månad och sedan köpa nya när jag behöver nästa vinter.
Eftersom däck och fälg är i fint skick så får jag troligen iaf hälften av nypriset för dom oavsett, mindre desto mer jag kör såklart (dubbdäck slits fan fort).
Hur resonerar ni inom detta?
Funderar även på att växla över till åretrunt däck och köra med samma fälg året runt, mest för lättja samt det underlättar om man vill åka till spanien under vintern med bilen.
Nu under vintern så har jag köpt in fälg och vinterdäck som används till min förmånsbil. Detta har höjt förmånsvärdet med ~500kr i månaden.
MEN.
Nu kommer våren och vinterdäcken behöver jag såklart inte längre och eftersom jag äger bolaget så kanske bolaget kan "ta tillbaka" vinterdäcken och därmed sänka mitt förmånsvärde under sommaren? eller hur ska jag resonera här?
Jag räknade lite på det och även om jag säljer mina vinterdäck till halva priset så går jag jämnt upp mot att spara "fjolårets" fälgar o däck och ha dom en vinter igen.
Dvs. OM jag måste betala förmånsvärde för vinterhjulen under sommaren så länge dom finns i bolaget så är det
Rent ekonomiskt motiverat/ok att sälja mina nästan nya däck och fälg under kommande månad och sedan köpa nya när jag behöver nästa vinter.
Eftersom däck och fälg är i fint skick så får jag troligen iaf hälften av nypriset för dom oavsett, mindre desto mer jag kör såklart (dubbdäck slits fan fort).
Hur resonerar ni inom detta?
Funderar även på att växla över till åretrunt däck och köra med samma fälg året runt, mest för lättja samt det underlättar om man vill åka till spanien under vintern med bilen.
Senast redigerad av deffe, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Re: Förmånsvärde Vinterdäck+Fälg.
Sälj dem till en kompis för en tredjedel på papperet. Sen köper du dem privat av hen med egna pengar. Jag köpte mina vinterhjul för egna pengar så jag slipper förmånsvärdet helt
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Hrm, nu dyker det upp en affärsidé ju
Tänk ett däckhotell fast där hotellet äger hjulen och sedan köper man tillbaka
grejerna när säsongen kommer
Då kan man banne mig inte behöva betala för något förmånsvärde!
Lite välformulerat kontrakt bara så är saken biff

Då kan man banne mig inte behöva betala för något förmånsvärde!

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Så kan man ju göra, men skattetekniskt lagligt är det inte.pejvic skrev:Sälj dem till en kompis för en tredjedel på papperet. Sen köper du dem privat av hen med egna pengar. Jag köpte mina vinterhjul för egna pengar så jag slipper förmånsvärdet helt
Om man har vinterdäcken på bilen så har man ju inte tillgång till sommardäcken längre, dvs. "oförmånligt" och det borde kunna jämna ut sig mot vinterdäckens förmån?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
- greenstreet
- Teslaägare
Om någon här realiserar affärsidén bör däckhotellet heta "Repo 105"Bjelke skrev:Hrm, nu dyker det upp en affärsidé ju![]()
Då kan man banne mig inte behöva betala för något förmånsvärde!![]()

https://en.wikipedia.org/wiki/Repo_105
2020 Model S LR - Midnight Silver
Det enda sättet att komma runt detta som är helt OK skattemässigt är att ha en omgång fälgar och sedan kränga av och på sommar- respektive vinterdäck. Däck är förbrukningsvaror och genererar inget extra förmånsvärde. Men det funkar ju dåligt för er som vill ha större fälgar på sommaren...
/Fimpen
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag har kört den modellen i tre år snart, funkar utmärkt!fimpen skrev:Det enda sättet att komma runt detta som är helt OK skattemässigt är att ha en omgång fälgar och sedan kränga av och på sommar- respektive vinterdäck. Däck är förbrukningsvaror och genererar inget extra förmånsvärde. Men det funkar ju dåligt för er som vill ha större fälgar på sommaren...
/Fimpen
Krängningen kostar förstås en slant, c:a 1000:- per tillfälle om jag minns rätt (dvs 2000:- per år), men det blir ändå betydligt lägre kostnad än att köpa en uppsättning extra hjul och skatta typ 6000:-/år för förmånen,
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Så...
Hur gör jag. För min del så vill jag inte betala förmånsvärde i onödan och jag har då inga behov av att hänga kvar i fälgar o däck. Dom tar bara plats över sommaren.
1. Sälja dom rakt av till random person/företag på blocket
2. Sälja dom till mig själv, halva priset ser jag som rimligt eller vad anser ni? Möjligen lite mer, gummit har ca 5mm kvar
3. Sälja och på vår och höst helt enkelt byta däck på fälg, eller bara köra allround däck.
4. vad?
Jag har ingen ambition att lura skatteverket, skulle aldrig våga något sådant. Men samtidigt vill jag inte betala massa onödig skatt, och speciellt inte då jag bara använder däcken 3 månader per vinter.
Ja detta låter helt klart som en affärside kan jag medge. "Däckhotell" som Köper dina däck och fälgar, sedan har du första tjing på att köpa tillbaka dom till hösten typ o vice versa. Blev rentav sugen själv nu...
Hur gör jag. För min del så vill jag inte betala förmånsvärde i onödan och jag har då inga behov av att hänga kvar i fälgar o däck. Dom tar bara plats över sommaren.
1. Sälja dom rakt av till random person/företag på blocket
2. Sälja dom till mig själv, halva priset ser jag som rimligt eller vad anser ni? Möjligen lite mer, gummit har ca 5mm kvar
3. Sälja och på vår och höst helt enkelt byta däck på fälg, eller bara köra allround däck.
4. vad?
Jag har ingen ambition att lura skatteverket, skulle aldrig våga något sådant. Men samtidigt vill jag inte betala massa onödig skatt, och speciellt inte då jag bara använder däcken 3 månader per vinter.
Ja detta låter helt klart som en affärside kan jag medge. "Däckhotell" som Köper dina däck och fälgar, sedan har du första tjing på att köpa tillbaka dom till hösten typ o vice versa. Blev rentav sugen själv nu...
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Richard @ Statsskuld.se
- Bjelke
- Teslaägare
Dessutom blir ju krängingen gratis dom gånger man köper nya däck ocksåfth skrev:Jag har kört den modellen i tre år snart, funkar utmärkt!fimpen skrev:Det enda sättet att komma runt detta som är helt OK skattemässigt är att ha en omgång fälgar och sedan kränga av och på sommar- respektive vinterdäck. Däck är förbrukningsvaror och genererar inget extra förmånsvärde. Men det funkar ju dåligt för er som vill ha större fälgar på sommaren...
/Fimpen
Krängningen kostar förstås en slant, c:a 1000:- per tillfälle om jag minns rätt (dvs 2000:- per år), men det blir ändå betydligt lägre kostnad än att köpa en uppsättning extra hjul och skatta typ 6000:-/år för förmånen,
/fth

dom på nätet förstås...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Hur då? Jag har iaf fått betala för krängning och balansering även när jag har köpt däcken av min däcksgubbe...Bjelke skrev:Dessutom blir ju krängingen gratis dom gånger man köper nya däck ocksåfth skrev:Jag har kört den modellen i tre år snart, funkar utmärkt!fimpen skrev:Det enda sättet att komma runt detta som är helt OK skattemässigt är att ha en omgång fälgar och sedan kränga av och på sommar- respektive vinterdäck. Däck är förbrukningsvaror och genererar inget extra förmånsvärde. Men det funkar ju dåligt för er som vill ha större fälgar på sommaren...
/Fimpen
/fthom man inte köper
dom på nätet förstås...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Bjelke
- Teslaägare
Det låter lite konstigt men å andra sidan köper jag av en lokal enmansföretagare, och då ingår det iaf alltidfth skrev:Hur då? Jag har iaf fått betala för krängning och balansering även när jag har köpt däcken av min däcksgubbe...Bjelke skrev:Dessutom blir ju krängingen gratis dom gånger man köper nya däck ocksåfth skrev:Jag har kört den modellen i tre år snart, funkar utmärkt!fimpen skrev:Det enda sättet att komma runt detta som är helt OK skattemässigt är att ha en omgång fälgar och sedan kränga av och på sommar- respektive vinterdäck. Däck är förbrukningsvaror och genererar inget extra förmånsvärde. Men det funkar ju dåligt för er som vill ha större fälgar på sommaren...
/Fimpen
/fthom man inte köper
dom på nätet förstås...![]()
/fth

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
Köpte fälgar privat via Vimmerby bildemontering - inget förmånsvärde mao.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- GreenMachine
- Teslaägare
Det går ju såklart alltid också att köpa fälgarna privat och däcken på firman.
Jo men det är det ju självklart visst!spacecoin skrev:Så kan man ju göra, men skattetekniskt lagligt är det inte.pejvic skrev:Sälj dem till en kompis för en tredjedel på papperet. Sen köper du dem privat av hen med egna pengar. Jag köpte mina vinterhjul för egna pengar så jag slipper förmånsvärdet helt
du har absolut rätt att sälja hjulen för en tredjedel när du använt dem.
Dessutom är det Fullständigt lagligt att inte betala förmånsvärde för dem, (eftersom ditt företag inte betalat dem).
Här anser jag att du har 100% fel. men utveckla gärna.
Förmånsvärde innebär att du privat utnyttjar någonting som ditt företag har betalat.
Skulle jag göra nåt olagligt menar du? isåfall vill jag veta det.
Det är faktiskt så att även om du köper fälgarna privat så ska du förmånsbeskattas. Inte logiskt, inte så lätt för SkV att kolla vid revision (och jag gissar att de inte vill det heller), och även skattemoraliskt OK om du frågar mig. Så gör så du!GreenMachine skrev:Det går ju såklart alltid också att köpa fälgarna privat och däcken på firman.
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Det låter som det teoretiskt vore lagligt så länge man följer marknadsvärdet på hjulen. Men om det är lagligt varför ska du då ta omvägen via en vän och inte köpa dom själv direkt ifrån firman?pejvic skrev:Jo men det är det ju självklart visst!spacecoin skrev:Så kan man ju göra, men skattetekniskt lagligt är det inte.pejvic skrev:Sälj dem till en kompis för en tredjedel på papperet. Sen köper du dem privat av hen med egna pengar. Jag köpte mina vinterhjul för egna pengar så jag slipper förmånsvärdet helt
Dessutom är det Fullständigt lagligt att inte betala förmånsvärde för dem, (eftersom ditt företag inte betalat dem).
Förmånsvärde innebär att du privat utnyttjar någonting som ditt företag har betalat.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- GreenMachine
- Teslaägare
Du får nog utveckla det en del? Vad grundar du det på att privat egendom skulle bli förmånspliktig?fimpen skrev:Det är faktiskt så att även om du köper fälgarna privat så ska du förmånsbeskattas. Inte logiskt, inte så lätt för SkV att kolla vid revision (och jag gissar att de inte vill det heller), och även skattemoraliskt OK om du frågar mig. Så gör så du!GreenMachine skrev:Det går ju såklart alltid också att köpa fälgarna privat och däcken på firman.
/Fimpen
Håller med. Detta låter ju mer eller mindre psykotiskt. Vad är detta för snack?GreenMachine skrev:Du får nog utveckla det en del? Vad grundar du det på att privat egendom skulle bli förmånspliktig?fimpen skrev:Det är faktiskt så att även om du köper fälgarna privat så ska du förmånsbeskattas. Inte logiskt, inte så lätt för SkV att kolla vid revision (och jag gissar att de inte vill det heller), och även skattemoraliskt OK om du frågar mig. Så gör så du!GreenMachine skrev:Det går ju såklart alltid också att köpa fälgarna privat och däcken på firman.
/Fimpen
Mina föräldrar egna grejer kan jag aldrig aldrig förmånsbeskattas för. Tror inte ens det skulle förekomma i en diktatur.
Källa på det tack!
- Gustafsson
- Teslaägare
Varför ska man förmånsbeskattas för privatköpta grejer ? Det är ju ingen förmån och man har ju redan skattat för kostnaden.
Det tror jag inte ens Skatteverket mest ivriga kronojägare anser. Eller har jag missat något ?
Säljer mina privata fälgar till företaget ASAP om du har rätt där...
Det tror jag inte ens Skatteverket mest ivriga kronojägare anser. Eller har jag missat något ?
Säljer mina privata fälgar till företaget ASAP om du har rätt där...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- A76
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Varför skall man förmånsbeskattas för något som man enligt lag måste ha.. snacka om ologiskt..
I fallet då arbetsgivaren betalar för det så består så klart förmånen i att slippa betala för den lagstadgade utrustningen. Den är ju inte direkt gratis för privatbilister heller.A76 skrev:Varför skall man förmånsbeskattas för något som man enligt lag måste ha.. snacka om ologiskt..
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Man måste inte enligt lag ha vinterdäck?A76 skrev:Varför skall man förmånsbeskattas för något som man enligt lag måste ha.. snacka om ologiskt..
Annars är ju svaret förstås att man förmånsbeskattas för allt som företaget betalar.
Det man nyttjar privat som en förmån.
För att de inte bli granskad i onödan. Köpa grejer från sitt eget företag kan bli föremål för onödig granskning.Pontus skrev:Det låter som det teoretiskt vore lagligt så länge man följer marknadsvärdet på hjulen. Men om det är lagligt varför ska du då ta omvägen via en vän och inte köpa dom själv direkt ifrån firman?pejvic skrev:Jo men det är det ju självklart visst!spacecoin skrev:Så kan man ju göra, men skattetekniskt lagligt är det inte.pejvic skrev:Sälj dem till en kompis för en tredjedel på papperet. Sen köper du dem privat av hen med egna pengar. Jag köpte mina vinterhjul för egna pengar så jag slipper förmånsvärdet helt
Ungefär som att dricka vatten ur en ölburk när man passerar poliskontrollen.