På väg in i ”elbilsträsket”
Moderator: Redaktion
På väg in i ”elbilsträsket”
Hej, är mitt första inlägg i gruppen och är på väg att bli Tesla ägare.
Vad tycker ni är rimligt pris på en Tesla med nedanstående specifikation ?
Bilen har gått ca. 12000 mil, normalt slitage. Inte misskött på något sätt.
Beställd december 2016, levererad mars 2017
Model S 90D 1.093.800 kr
Soltak 23.200 kr
Svarta Tesla Premiumsäten 29.000 kr
Premium Uppgraderingspaket 40.600 kr
Aktiv Luftfjädring 29.000 kr
Köldpaket 11.600 kr
Följande är inkluderat
Fyrhjulsdrift, Färg Solid Svart, 19" Silver Slipstreamhjul
Mörk askträdekor, Integrerad mittkonsol, Svart innertak
Aktiverad för Supercharger, Säkerhetspaket
Summa 1.227.200 kr
Nuvarande ägaren har även efter beställning gjorts, köpt till autopiloten för
att få adaptiv farthållare, parkeringsassistent och självkörning.
Vad tycker ni är rimligt pris på en Tesla med nedanstående specifikation ?
Bilen har gått ca. 12000 mil, normalt slitage. Inte misskött på något sätt.
Beställd december 2016, levererad mars 2017
Model S 90D 1.093.800 kr
Soltak 23.200 kr
Svarta Tesla Premiumsäten 29.000 kr
Premium Uppgraderingspaket 40.600 kr
Aktiv Luftfjädring 29.000 kr
Köldpaket 11.600 kr
Följande är inkluderat
Fyrhjulsdrift, Färg Solid Svart, 19" Silver Slipstreamhjul
Mörk askträdekor, Integrerad mittkonsol, Svart innertak
Aktiverad för Supercharger, Säkerhetspaket
Summa 1.227.200 kr
Nuvarande ägaren har även efter beställning gjorts, köpt till autopiloten för
att få adaptiv farthållare, parkeringsassistent och självkörning.
Re: På väg in i ”elbilsträsket”
Kolla på blocket och dra av 100'.
Typ 550'?
Alltid svårt att säga vad äldre bilar ska vara värda dock.

Alltid svårt att säga vad äldre bilar ska vara värda dock.
Re: På väg in i ”elbilsträsket”
Ok, då är väl priset 590’ som jag fått erbjudande om att köpa den för rimligt.
Re: På väg in i ”elbilsträsket”
Ja det är väl en 90 D med liknande antal mil på KVD nu fastän vit och årsmodell 2016. Funderar på vad den kan vara värd och det lär visa sig nästa vecka då budandet ska avslutas. Borde vara runt 550 men jag gissar att slutpriset blir högre än så trots utgången garanti.
https://www.blocket.se/vi/89415342.htm
https://www.blocket.se/vi/89415342.htm
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
MYLR-22
MYLR-23
På väg in i ”elbilsträsket”
Finns en lite sliten 100D på kvd också nu.
Rejält mkt bättre kapacitet i den.
En 90D är inte mkt bättre än en 75D.
Nånstans runt 77kwh tillgängligt i en 90D mot 94+ i en 100D.
Rejält mkt bättre kapacitet i den.
En 90D är inte mkt bättre än en 75D.
Nånstans runt 77kwh tillgängligt i en 90D mot 94+ i en 100D.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: På väg in i ”elbilsträsket”
Ja det är nog helt ok. Borde gå för lite mindre kan jag tycka men priserna verkar hållas uppe hyfsat.3corner skrev:Ok, då är väl priset 590’ som jag fått erbjudande om att köpa den för rimligt.
Re: På väg in i ”elbilsträsket”
Instämmer. En 90D är en dålig kompromiss. Den är dyrare än en 75D men den har i princip samma räckvidd, det skiljer kanske ett par mil eftersom 90-batteriet degenererar snabbare.taliz skrev:Finns en lite sliten 100D på kvd också nu.
Rejält mkt bättre kapacitet i den.
En 90D är inte mkt bättre än en 75D.
Nånstans runt 77kwh tillgängligt i en 90D mot 94+ i en 100D.
Allt annat är också mer eller mindre lika, prestandmässigt och så.
Jag skulle antingen ta en 75:a eller ta steget upp till en 100.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: På väg in i ”elbilsträsket”
Klart bättre prestanda i 100D också.taliz skrev:Finns en lite sliten 100D på kvd också nu.
Rejält mkt bättre kapacitet i den.
En 90D är inte mkt bättre än en 75D.
Nånstans runt 77kwh tillgängligt i en 90D mot 94+ i en 100D.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: På väg in i ”elbilsträsket”
Nja... Stor skillnad är det, men siffrorna stämmer inte.taliz skrev:Finns en lite sliten 100D på kvd också nu.
Rejält mkt bättre kapacitet i den.
En 90D är inte mkt bättre än en 75D.
Nånstans runt 77kwh tillgängligt i en 90D mot 94+ i en 100D.
98 respektive 82 kWh tillgängligt är det i dem innan degradering. 73 kWh i 75D.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: På väg in i ”elbilsträsket”
Njae. En 90D har ändå ett 400V batteri. Bättre tryck i både laddning och prestanda. Är ganska många kWh det skiljer. 9-10 kWh åtminstone. Är rejält mycket degradering det. Även 75-batterier tappar ju.mati skrev:Instämmer. En 90D är en dålig kompromiss. Den är dyrare än en 75D men den har i princip samma räckvidd, det skiljer kanske ett par mil eftersom 90-batteriet degenererar snabbare.taliz skrev:Finns en lite sliten 100D på kvd också nu.
Rejält mkt bättre kapacitet i den.
En 90D är inte mkt bättre än en 75D.
Nånstans runt 77kwh tillgängligt i en 90D mot 94+ i en 100D.
Allt annat är också mer eller mindre lika, prestandmässigt och så.
Jag skulle antingen ta en 75:a eller ta steget upp till en 100.