Köpa begagnat - strul, service och garantier

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Baltemar

Köpa begagnat - strul, service och garantier

Inlägg av Baltemar »

Hej!

Jag har nyligen insett att jag nästan "behöver" en elbil då jag börjat köra mycket i tjänsten. Tror modell 3 blir för liten och tittar därför mest på en beg. modell S. Tycker det verkar vara bästa valet sett till körsträcka (kommer behöva köra 20-30 mil vissa dagar) och pris. Blir dock lite bekymrad när jag läser på om alla serviceärenden modell S verkar behöva. Alltifrån evigt krånglande dörrhandtag till motorer och batteribyten. Om jag förstått rätt har allt detta täckts av garantier då bilarna fortfarande är relativt nya. Undrar nu hos er med erfarenhet vad jag borde räkna med, vid köp av modell S årsmodell 16/17, vad kan tänkas krångla och vad kostar det? Om ni dessutom har koll på garantier för mindre saker, t.ex. dörrhandtag, hur länge gäller den och vad kostar det att byta utan garanti?

Har tidigare ägt bilar som varit betydligt billigare och är orolig att köpa något dyrt som ger mig en massa dyrare problem. Tacksam för all info och erfarenhet jag kan få del av!
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Köpa begagnat - strul, service och garantier

Inlägg av dstr »

Var har du fått bilden av att det är dyra problem?

Kugghjulet för att laga handtaget kostar 15:-

Byta 12V batteri gjorde Tesla för 1800:-, ranger service inkl arbete och batteri.

Kompletta knappsatser till ratten när jag tryckte sönder ena hjulet, 850:-

Ny nyckel, 1800

Jämfört med andra bilmärken så är Tesla riktigt billiga kring reservdelar. Mycket finns även som 3e parts, som tex handbromsbelägg för 199:- för 4st.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Snart 6 år sedan jag var inne på en mack och köpte bränsle. Ingen service. Lite garantiärenden. Skatt 50 kr. 26000 gratismil i 2 bilar. Vad väntar du på? Fick tyvärr "endast" 515000 kr. vid försäljningen av den första. Mer än helnöjd :D :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Model 3 för liten? Den är betydligt större än tex en Saab 9-5 kombi, eller gammal V70.
Model S är gigantisk, som en Mercedes S-klass, inte så rolig att parkera i stan tex.
Men kör man mkt motorväg är S bekvämare, dock laddar den långsammare.
Försäkring är mycket dyrare för S, ca dubbla priset.
Jag tror själv att man är dumsnål om man tror sig spara pengar på en beggad S vs ny 3a. Har man tur går det kanske jämnt upp, har man otur kan S kosta betydligt mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Tycker min model 3 har ungefär samma trunk som Volvo S80.
Sen har jag ett fack under också, samt frunken...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

taliz skrev:
Model 3 för liten? Den är betydligt större än tex en Saab 9-5 kombi, eller gammal V70.
Model S är gigantisk, som en Mercedes S-klass, inte så rolig att parkera i stan tex.
Men kör man mkt motorväg är S bekvämare, dock laddar den långsammare.
Försäkring är mycket dyrare för S, ca dubbla priset.
Jag tror själv att man är dumsnål om man tror sig spara pengar på en beggad S vs ny 3a. Har man tur går det kanske jämnt upp, har man otur kan S kosta betydligt mer.
Fast vissa vill ju ha halvkombivarianten, aluminiumkaross och rattvärme :-). Funderar f.ö. på MY, men det blir nog billigare att behålla MS.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Det är i så fall MCU ( stora skärmen ) som inte handlar om OM utan när den går sönder
Beroende på mil och försäkring kan det täckaas av försäkringsbolaget
Annars är det lugnt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

e5m1r skrev:
Det är i så fall MCU ( stora skärmen ) som inte handlar om OM utan när den går sönder
Annars är det lugnt
Kan man fixa själv förebyggande för några hundralappar... om man kan hantera en lödkolv.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare

Inlägg av fimpen »

Garanti på Tesla verkar vara viktigast på nya bilar, för att fixa småstrul och måndags-exemplars-problem. Vi köpte begagnad för 3 år sedan... det var lite strul i början men sista året har den gått fint!

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Problemet är att när det väl blir strul så är Tesla generellt riktigt kassa att ha att göra med, enligt min begränsade erfarenhet sedan maj 2019.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

dstr skrev:
e5m1r skrev:
Annars är det lugnt
Kan man fixa själv förebyggande för några hundralappar... om man kan hantera en lödkolv.
lödkolv ?
Är det inte liftlödning som gäller
Jag är inte insatt men tänker mig att du behöver löda bort minnnet ha en rigg där du klonar den till den nya och sätter den nya på kretsen ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Svets
Teslaägare

Inlägg av Svets »

Köpte min begagnad av Tesla , 2års garanti varit inne med laddluckan och dörrhandtag = ingen kostnad . All självkörning släppt , ingen luftfjädring som strular .
Alla dagar i veckan begagnad genom Tesla . Har förvisso inte fri laddning men i mitt fall rör det sig om 250kr på 5 månader på SC
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

e5m1r skrev:
dstr skrev:
e5m1r skrev:
Annars är det lugnt
lödkolv ?
Är det inte liftlödning som gäller
Jag är inte insatt men tänker mig att du behöver löda bort minnnet ha en rigg där du klonar den till den nya och sätter den nya på kretsen ?
Det var rätt länge sedan man gick över till BGA/LGA etc från komponenter med ben...
Vi köpte en IR-lödstation för några miljoner för nåt år sen för att kunna löda om BGA:er

Tror du kan glömma idén med lödkolv.

Edit: länk till video (av Rich Rebuilds) som visar problemet och chippet.
Ca 9min in i videon

Skriv svar