Eftermarknadsdragkrok Europa
Moderator: Redaktion
Eftermarknadsdragkrok Europa
Någon som köpt eller vet var man kan köpa en eftermarknadsdragkrok som kan leveras till Sverige, gärna med kabelhärva? Har sett Stealth hitch men de levererar bara i USA.
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 874
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Eftermarknadsdragkrok Europa
Du kan ta hit den från usa ändå.. http://www.shopusa.comJjakobb skrev:Någon som köpt eller vet var man kan köpa en eftermarknadsdragkrok som kan leveras till Sverige, gärna med kabelhärva? Har sett Stealth hitch men de levererar bara i USA.
Köpte kläder, från teslausa shoppen.
Dyrt dock.
Senast redigerad av metchristian, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Eftermarknadsdragkrok Europa
Kolla brink.eu
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Eftermarknadsdragkrok Europa
En relaterad fråga då... För model 3 berättar Tesla då man beställer bilen: "Dragkrok kan inte installeras efter leverans".
Har någon här erfarenhet av vad som händer om man ändå ger sig på en eftermontering? Betyder påståendet bara att Tesla inte kommer eftermontera någon krok eller kommer man få problem med besiktning av kroken eller med bilens garanti?
Har någon här erfarenhet av vad som händer om man ändå ger sig på en eftermontering? Betyder påståendet bara att Tesla inte kommer eftermontera någon krok eller kommer man få problem med besiktning av kroken eller med bilens garanti?
Re: Eftermarknadsdragkrok Europa
J_F skrev:kommer man få problem med besiktning av kroken eller med bilens garanti?

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Eftermarknadsdragkrok Europa
Kroken besiktas ju inte längre. När man gjorde så visade man ju bara upp tillvrrkarpapperet på kroken, där det står att den är till den o den bilen. Idag gör man ju inte det längre. De kollar bara att kroken ser hel ut och att löstagbar krok går att lossa. Garanti på bilen har ju inget m kroken att göra. Så länge du bara använder den för att hålla cykel eller backbox är du safe. Dra last däremot är ngt helt annat... Det får man inte. Men får är snälla djur...
Jag har eftermonterat krok både före och efter lättnaden på regler. Förr kostade det regbes. Vilket bara var en avgift och besök hos provningen, nu är det bara att montera dit. Man behöver inte säga ngt vid nästa besök, de kontrollerar krok om det sitter där bara.
Men det är märkligt att Tesla har en bil som har regler som inte gäller för andra bilar... Det borde de kunna förklara? För om du skruvar på en Brink på en Audi så är det bara att dra kärran samma dag. Men deras bil får man inte göra det med?
Jag har eftermonterat krok både före och efter lättnaden på regler. Förr kostade det regbes. Vilket bara var en avgift och besök hos provningen, nu är det bara att montera dit. Man behöver inte säga ngt vid nästa besök, de kontrollerar krok om det sitter där bara.
Men det är märkligt att Tesla har en bil som har regler som inte gäller för andra bilar... Det borde de kunna förklara? För om du skruvar på en Brink på en Audi så är det bara att dra kärran samma dag. Men deras bil får man inte göra det med?
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 3 gång.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: Eftermarknadsdragkrok Europa
Det är ju helt enkelt olagligt att dra släp med en eftermonterad krok. Så försäkringen kommer inte att gälla om man blir inblandad i nån olycka, t.ex. och så kostar det en slant om man blir stoppad av Farbror Blå.J_F skrev:En relaterad fråga då... För model 3 berättar Tesla då man beställer bilen: "Dragkrok kan inte installeras efter leverans".
Har någon här erfarenhet av vad som händer om man ändå ger sig på en eftermontering? Betyder påståendet bara att Tesla inte kommer eftermontera någon krok eller kommer man få problem med besiktning av kroken eller med bilens garanti?
- Mr_Ewing
- Teslaägare
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/https://---">https://---
Re: Eftermarknadsdragkrok Europa
Om bilen har en angiven högsta dragvikt i registreringsbeviset är det fritt fram att sätta på ett drag - annars inte.Jerker skrev:Det är ju helt enkelt olagligt att dra släp med en eftermonterad krok. Så försäkringen kommer inte att gälla om man blir inblandad i nån olycka, t.ex. och så kostar det en slant om man blir stoppad av Farbror Blå.J_F skrev:En relaterad fråga då... För model 3 berättar Tesla då man beställer bilen: "Dragkrok kan inte installeras efter leverans".
Har någon här erfarenhet av vad som händer om man ändå ger sig på en eftermontering? Betyder påståendet bara att Tesla inte kommer eftermontera någon krok eller kommer man få problem med besiktning av kroken eller med bilens garanti?
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Re: Eftermarknadsdragkrok Europa
Nej, nej och åter nej. Denna missuppfattning upprepas gång på gång. Alla bilar, oavsett om de är typgodkända för drag eller ej, har en maximal släpvagnsvik angiven. Under rubriken Kopplingsanordning och bromsar ser man om bilen är godkänd för att dra släp. Detta är min bil, och den får dra släp:Mr_Ewing skrev:Om bilen har en angiven högsta dragvikt i registreringsbeviset är det fritt fram att sätta på ett drag - annars inte.Jerker skrev:Det är ju helt enkelt olagligt att dra släp med en eftermonterad krok. Så försäkringen kommer inte att gälla om man blir inblandad i nån olycka, t.ex. och så kostar det en slant om man blir stoppad av Farbror Blå.J_F skrev:En relaterad fråga då... För model 3 berättar Tesla då man beställer bilen: "Dragkrok kan inte installeras efter leverans".
Har någon här erfarenhet av vad som händer om man ändå ger sig på en eftermontering? Betyder påståendet bara att Tesla inte kommer eftermontera någon krok eller kommer man få problem med besiktning av kroken eller med bilens garanti?
Re: Eftermarknadsdragkrok Europa
Eh... Nu får du förtydliga var du är när du refererar till rubriker. Inte i transportstyrelsens app?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: Eftermarknadsdragkrok Europa
Jag använde TS hemsida.PapaD skrev:Eh... Nu får du förtydliga var du är när du refererar till rubriker. Inte i transportstyrelsens app?
I appen ser det ut så här när du går in på ett fordon.
Visa fordonsuppgifter ->
Tekniska data ->
Mått och vikter: Gå sen tillbaka och välj Kopplingsanordning. Där ser det ut så här. Har du inte de här uppgifterna så är din bil inte godkänd för att dra släp.
Re: Eftermarknadsdragkrok Europa
Sedan måste man väl ha tow mode i mjukvaran när det gäller Tesla? Vilket är svårt att eftermontera utan hjälp ifrån Tesla.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Eftermarknadsdragkrok Europa
Ja, det är ju det också. Man får väl sensorer som skriker hela tiden och varnar för den där bussen som man har i häcken.Pontus skrev:Sedan måste man väl ha tow mode i mjukvaran när det gäller Tesla? Vilket är svårt att eftermontera utan hjälp ifrån Tesla.
Re: Eftermarknadsdragkrok Europa
Tack Jerker.
Men det är inte säkert att det här är utrett för det. Som exempel, jag har en mini CooperD. Den är godkänd för drag, men har inget drag monterat. Och på de poster du pekar på på TS sidor finns heller inga noteringar. Men jag vet att jag får montera på ett drag från Thule/Bring och dra min kärra.
Sedan finns det två elkopplingar att välja på, universal eller CAN. Med den senare tror jag man kan stänga av backsensorerna, men det är en gissning.
Men det är inte säkert att det här är utrett för det. Som exempel, jag har en mini CooperD. Den är godkänd för drag, men har inget drag monterat. Och på de poster du pekar på på TS sidor finns heller inga noteringar. Men jag vet att jag får montera på ett drag från Thule/Bring och dra min kärra.
Sedan finns det två elkopplingar att välja på, universal eller CAN. Med den senare tror jag man kan stänga av backsensorerna, men det är en gissning.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: Eftermarknadsdragkrok Europa
När jag monterade en dragkrok, fick jag mjukvaran hos volvo gratis (de installerade) och sedan for jag och besiktigade bilen.
Är lite problem om man inte har en serviceställe nära. (hoppas att det går att certifiera lokala mekaniker så de får uppdatera mjukvaran). men kanske möjligt att tesla kan göra det via distans.
Men först: är det lagligt att montera själv?
Är lite problem om man inte har en serviceställe nära. (hoppas att det går att certifiera lokala mekaniker så de får uppdatera mjukvaran). men kanske möjligt att tesla kan göra det via distans.
Men först: är det lagligt att montera själv?
Re: Eftermarknadsdragkrok Europa
Ja. Tror det tar åratal att förbjuda och att det skulle innefatta EU direktiv för att få till. Jag har som sagt monterat flera själv. Två med regbes, ett efter att de tog bort regbes.kravet.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: Eftermarknadsdragkrok Europa
Det beror på att Tesla gör lite annorlunda än andra tillverkare. Det vanliga är att man typgodkänner en bilmodell för drag och då är alla bilar som levereras godkända för drag oavsett om man har drag monterat vid leverans eller ej. Men Tesla har valt att ha två olika typgodkännande av samma modell. De som de själva levererar från fabrik med monterat drag får ett typgodkännande och de som inte har drag från fabrik får ett annat. Och Tesla är stenhårda på den här punkten. Du kan inte få typgodkännandet ändrat i efterskott.PapaD skrev:Tack Jerker.
Men det är inte säkert att det här är utrett för det. Som exempel, jag har en mini CooperD. Den är godkänd för drag, men har inget drag monterat. Och på de poster du pekar på på TS sidor finns heller inga noteringar. Men jag vet att jag får montera på ett drag från Thule/Bring och dra min kärra.
Sedan finns det två elkopplingar att välja på, universal eller CAN. Med den senare tror jag man kan stänga av backsensorerna, men det är en gissning.
Jag är ledsen. Du är inte den förste som stångat huvudet blodigt i den här frågan. Och inte du heller kommer att lyckas. Det enda sättet att få en laglig dragkrok på en Tesla är att köpa en som har krok monterad på fabrik.
Jag kämpade med Renault Zoe för att få till en krok på den. Renault hade inte typat den för krok. En tysk firma hade dock genomfört en egen typgodkännandeprocess för drag på Zoe. Det kostar en massa pengar. Jag försökte använda de pappren för att besiktningen skulle godkänna den kroken även i Sverige, men de menade (och jag pratade med TS också) att det bara gällde lokalt i Tyskland, inte i hela EU. Men andra EU-länder valde dock att tillåta det tyska typgodkännandet.
Re: Eftermarknadsdragkrok Europa
nej, inget som skriker när man kör framåt (bara när man backar, men det kan deaktiveras enkelt på skärmen). Men man får fina vingar på bilen eftersom sensorerna detekterar något bakom bilenJerker skrev:Ja, det är ju det också. Man får väl sensorer som skriker hela tiden och varnar för den där bussen som man har i häcken.Pontus skrev:Sedan måste man väl ha tow mode i mjukvaran när det gäller Tesla? Vilket är svårt att eftermontera utan hjälp ifrån Tesla.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Eftermarknadsdragkrok Europa
Verkar svårt att få fram kostnad för leverans. Enligt deras kalkylator ska det vara "gratis".metchristian skrev:Du kan ta hit den från usa ändå.. http://www.shopusa.comJjakobb skrev:Någon som köpt eller vet var man kan köpa en eftermarknadsdragkrok som kan leveras till Sverige, gärna med kabelhärva? Har sett Stealth hitch men de levererar bara i USA.
Köpte kläder, från teslausa shoppen.
Dyrt dock.
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 874
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Eftermarknadsdragkrok Europa
Du måste lägga in storlek på paketen.Jjakobb skrev:Verkar svårt att få fram kostnad för leverans. Enligt deras kalkylator ska det vara "gratis".metchristian skrev:Du kan ta hit den från usa ändå.. http://www.shopusa.comJjakobb skrev:Någon som köpt eller vet var man kan köpa en eftermarknadsdragkrok som kan leveras till Sverige, gärna med kabelhärva? Har sett Stealth hitch men de levererar bara i USA.
Köpte kläder, från teslausa shoppen.
Dyrt dock.
Min paket som inte va speciellt stort gick på ca 1000kr med ups express
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6542
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Eftermarknadsdragkrok Europa
Snart så har vi två st x som blivit konverterade till att bli godkända för att dra.Jerker skrev:Det beror på att Tesla gör lite annorlunda än andra tillverkare. Det vanliga är att man typgodkänner en bilmodell för drag och då är alla bilar som levereras godkända för drag oavsett om man har drag monterat vid leverans eller ej. Men Tesla har valt att ha två olika typgodkännande av samma modell. De som de själva levererar från fabrik med monterat drag får ett typgodkännande och de som inte har drag från fabrik får ett annat. Och Tesla är stenhårda på den här punkten. Du kan inte få typgodkännandet ändrat i efterskott.PapaD skrev:Tack Jerker.
Men det är inte säkert att det här är utrett för det. Som exempel, jag har en mini CooperD. Den är godkänd för drag, men har inget drag monterat. Och på de poster du pekar på på TS sidor finns heller inga noteringar. Men jag vet att jag får montera på ett drag från Thule/Bring och dra min kärra.
Sedan finns det två elkopplingar att välja på, universal eller CAN. Med den senare tror jag man kan stänga av backsensorerna, men det är en gissning.
Jag är ledsen. Du är inte den förste som stångat huvudet blodigt i den här frågan. Och inte du heller kommer att lyckas. Det enda sättet att få en laglig dragkrok på en Tesla är att köpa en som har krok monterad på fabrik.
Jag kämpade med Renault Zoe för att få till en krok på den. Renault hade inte typat den för krok. En tysk firma hade dock genomfört en egen typgodkännandeprocess för drag på Zoe. Det kostar en massa pengar. Jag försökte använda de pappren för att besiktningen skulle godkänna den kroken även i Sverige, men de menade (och jag pratade med TS också) att det bara gällde lokalt i Tyskland, inte i hela EU. Men andra EU-länder valde dock att tillåta det tyska typgodkännandet.

Mer info kommer.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Eftermarknadsdragkrok Europa
Hej,
Förstår jag det rätt om min Tesla alltså får dra släp om det ser ut så här? Dvs, eftermontering av krok är ok?
/M
Förstår jag det rätt om min Tesla alltså får dra släp om det ser ut så här? Dvs, eftermontering av krok är ok?
/M