Model S70 Räckvidd / Pris?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

pinky

Model S70 Räckvidd / Pris?

Inlägg av pinky »

Hej på er,

Går i funderingar på beg. köp av tesla.
Ni som har en Tesla MS70.
Hur långt kommer ni på en laddning (80-90%)?

Kommer den va helt ute och svårsåld om man ändrar sig i och med att det lilla batteriet ej längre finns.
Ni som har en spåkula, tror ni att priserna kommer sjunka eftersom ganska många tillverkare har elbilar på G under 2020 med en räckvidd på 30-40mil med ett nypris på 500.000 - 700.000?
Känns ju trist att köpa nu om beg.priser kommer sjunka 50.000 eller tom. 100.000:- om ett år eller så....
vibrationsfri

Re: Model S70 Räckvidd / Pris?

Inlägg av vibrationsfri »

pinky skrev:
Hej på er,

Går i funderingar på beg. köp av tesla.
Ni som har en Tesla MS70.
Hur långt kommer ni på en laddning (80-90%)?

Kommer den va helt ute och svårsåld om man ändrar sig i och med att det lilla batteriet ej längre finns.
Ni som har en spåkula, tror ni att priserna kommer sjunka eftersom ganska många tillverkare har elbilar på G under 2020 med en räckvidd på 30-40mil med ett nypris på 500.000 - 700.000?
Känns ju trist att köpa nu om beg.priser kommer sjunka 50.000 eller tom. 100.000:- om ett år eller så....
Kan bara svara på en fråga . Tror inte att priset kommer sjunka så mycket. Dels för att det är en tesla och de fortfarande har högre förtroende än andra el tillverkare laddningsnätverket mm. Vill du vara rätt säker på andrahandspriset så kommer nya Model Y snart . Finns inte så många kommande suvar och Model X har hållt sig riktigt bra.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Klart priserna kommer sjunka. Det gör de alltid. Räkna med minst 10-15% per år.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Vi har en 70d.
När vi laddat till 90% uppger den att den ska klara 322km. Den längsta sträckan vi kört i praktisk körning är 276km, då gjorde vi av med 85% av batteriet. Startade med 98% i batteriet, nyladdat och varmt batteri. Hade kommit lite längre men laddaren var där så inte mycket att göra mer än att stanna och ladda.

Räckvidden är lite begränsad i en 70D i förhållande till övriga model s, förutom 60 då. Den är även något långsammare i acceleration och vid högre farter mattas den lite mer än 75 och 85. Men antar att slitage på däck m.m. blir mindre tack vare detta.

Det bästa är att testa dina vanligaste resor i ABRP, så ser du hur de blir. https://abetterrouteplanner.com/

Med tanke på mängden SuC som finns nu är det inga problem att klara sig vid långresor. Det är när det ska saxas mellan rutter det kan bli lite problem och kräver längre laddtider med mer än 80% laddat. Lite har laddtiden påverkats till det längre i takt med att milen rullat på. Men det märks mest vid längre resor med upprepade SuC.

Hur priset kommer att utveckla sig, tja vem vet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

En gammal 70D kommer nog kosta betydligt mer än en ny Model 3.
Ingen garanti dvs dyrt när saker går sönder. Mkt dyrare försäkring. Mindre åtråvärd om några år pga dålig range och långsam laddning. Etc.

Jag skulle inte ge mer än kanske 300-350k för en 70D.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag skulle nog lägga på 100000 på Taliz siffra.
Gentemot en 85 är räckvidden inte såå mycket kortare som siffrorna anger och en 70 är fullt användbar i ”alla” lägen. En bra bil tycker jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Har en 70
Kommer allt ifrån 22-32 mil på 90%
Inget problem mellan SuC
Jämförbart med en X90
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
pinky

Inlägg av pinky »

Stort tack för all input.
Bilen skulle säkerligen räcka till. Det som gör mig mest fundersam är prissättningen. Självklart tappar alla bilar i värde, men jag gissar ett prishopp neråt på Tesla under 2020 vilket gör mig fundersam till köp nu.

Ja den som lever får se.... :)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

pinky skrev:
Stort tack för all input.
Bilen skulle säkerligen räcka till. Det som gör mig mest fundersam är prissättningen. Självklart tappar alla bilar i värde, men jag gissar ett prishopp neråt på Tesla under 2020 vilket gör mig fundersam till köp nu.

Ja den som lever får se.... :)
Vad gäller prishopp tror jag det stora hoppet skedde samtidigt som model 3 började levereras. Alltså under 2019.
Kan möjligen komma ett hopp till i och med model y, men tror inte på ett lika stort i så fall.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar