TCS Fastcharger
Moderator: Redaktion
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
TCS Fastcharger
Det här är bara halvseriöst men jag är väldigt nyfiken på om det hela skulle kunna vara realistiskt i framtiden...
Ni känner säkert till Fastchargern i Karlskrona vilken är ett privat initiativ med två stycken 60 kW-laddare som Tesla-ägaren Mikael Blomqvist själv bekostat vilken ger alla Tesla-ägare möjlighet att ladda både snabbt och gratis i Karlskrona. Inte nog med att det hela är gratis för oss Tesla-ägare, den är dessutom placerad på ett ställe där det inte finns några superchargers i närheten vilket möjliggör resor som annars vore mycket jobbigare att klara av. Läs gärna mer här: http://teslaclubsweden.se/fastchargern-i-karlskrona/
De här två superchargerna kostar ungefär €60 000 vilket med dagens valutakurs vore ungefär 570 000:- (högst troligtvis exklusive moms). Det krävs dessutom ett elnätsabonnemang på 100A och att man står för elkostnaderna. Om vi leker med tanken att 5 bilar om dagen skulle ladda ungefär 50 kWh så skulle det vara ungefär 91 250 kWh per år.
Just nu (vi vet lite mer exakt inom kort) så finns det troligtvis åtminstone 800 st svenska Model S levererade. Om vi leker med tanken att alla dessa bidrog med säg 1500:- så skulle det antagligen räcka till att både köpa in och driva en sådan här anläggning i kanske 5 år. Nu skall man så klart vara realist från början, inte i närheten av alla dessa 800 är medlemmar på TCS och det hade säkerligen inte ens gått att få tag på alla dessa. Om vi bara låtsas att 25% skulle vilja vara med på ett sådant här projekt så skulle man "bara" få ihop ca 300 000:- idag. Med nuvarande försäljningstempo så skulle man dock kunna öka på den här siffran med kanske 25 personer i månaden vilket ändå är 37 500:-. D.v.s. redan om något år skulle man i så fall vara i hamn (förutsatt 100 sålda Teslor per månad). Nu är säkert 25% väldigt generöst räknat men kanske skulle några enstaka individer kunna tänka sig att hosta upp lite mer pengar och vid en lite mer norsk-vänlig placering kanske man kunde få ett litet bidrag från några norrmän också... En liten skylt som beskrev initiativet och med ett telefonnummer att swisha in bidrag kunde säkert bidra till att finansiera en del.
Jag är så klart medveten om att det hela skulle kunna vara lite småkrävande för TCS att börja hålla i pengar och administration så för att det hela skulle fungera skulle det högst troligtvis krävas minst ett par eldsjälar...
Sist men inte minst skulle man behöva komma överens om placering. Jag antar att det skulle krävas lite avvägning mot Teslas egna befintliga och planerade superchargernätverk. Det vore nog bäst att placera fastchargern där den gjorde en skillnad men ändå inte kunde överutnyttjas av för många boende i närheten.
Men, säg nu att ovanstående hypotetiska situation ändå var lösbar. Skulle det hela vara intressant? Kom gärna med lite synpunkter, lite tankar om varför du skulle kunna tänka dig att vara med på ett hörn och varför eller varför inte. Var skulle fastchargern vara placerad?
Ni känner säkert till Fastchargern i Karlskrona vilken är ett privat initiativ med två stycken 60 kW-laddare som Tesla-ägaren Mikael Blomqvist själv bekostat vilken ger alla Tesla-ägare möjlighet att ladda både snabbt och gratis i Karlskrona. Inte nog med att det hela är gratis för oss Tesla-ägare, den är dessutom placerad på ett ställe där det inte finns några superchargers i närheten vilket möjliggör resor som annars vore mycket jobbigare att klara av. Läs gärna mer här: http://teslaclubsweden.se/fastchargern-i-karlskrona/
De här två superchargerna kostar ungefär €60 000 vilket med dagens valutakurs vore ungefär 570 000:- (högst troligtvis exklusive moms). Det krävs dessutom ett elnätsabonnemang på 100A och att man står för elkostnaderna. Om vi leker med tanken att 5 bilar om dagen skulle ladda ungefär 50 kWh så skulle det vara ungefär 91 250 kWh per år.
Just nu (vi vet lite mer exakt inom kort) så finns det troligtvis åtminstone 800 st svenska Model S levererade. Om vi leker med tanken att alla dessa bidrog med säg 1500:- så skulle det antagligen räcka till att både köpa in och driva en sådan här anläggning i kanske 5 år. Nu skall man så klart vara realist från början, inte i närheten av alla dessa 800 är medlemmar på TCS och det hade säkerligen inte ens gått att få tag på alla dessa. Om vi bara låtsas att 25% skulle vilja vara med på ett sådant här projekt så skulle man "bara" få ihop ca 300 000:- idag. Med nuvarande försäljningstempo så skulle man dock kunna öka på den här siffran med kanske 25 personer i månaden vilket ändå är 37 500:-. D.v.s. redan om något år skulle man i så fall vara i hamn (förutsatt 100 sålda Teslor per månad). Nu är säkert 25% väldigt generöst räknat men kanske skulle några enstaka individer kunna tänka sig att hosta upp lite mer pengar och vid en lite mer norsk-vänlig placering kanske man kunde få ett litet bidrag från några norrmän också... En liten skylt som beskrev initiativet och med ett telefonnummer att swisha in bidrag kunde säkert bidra till att finansiera en del.
Jag är så klart medveten om att det hela skulle kunna vara lite småkrävande för TCS att börja hålla i pengar och administration så för att det hela skulle fungera skulle det högst troligtvis krävas minst ett par eldsjälar...
Sist men inte minst skulle man behöva komma överens om placering. Jag antar att det skulle krävas lite avvägning mot Teslas egna befintliga och planerade superchargernätverk. Det vore nog bäst att placera fastchargern där den gjorde en skillnad men ändå inte kunde överutnyttjas av för många boende i närheten.
Men, säg nu att ovanstående hypotetiska situation ändå var lösbar. Skulle det hela vara intressant? Kom gärna med lite synpunkter, lite tankar om varför du skulle kunna tänka dig att vara med på ett hörn och varför eller varför inte. Var skulle fastchargern vara placerad?
Driver sajten Car.info
- Franz
- Teslaägare
- Kontakt:
Re: TCS Fastcharger
Jag passar på att uttrycka mina egna åsikter...
Jag skulle så klart vilja vara med om att sponsra ett sådant här projekt. Jag ser följande orsaker:
* Jag skulle själv kunna ha nytta av den ibland.
* Som aktieägare i Tesla så skulle jag bidra till en ökad försäljning. Om det hela spred sig i andra länder skulle försäljningen kunna öka ännu mer så klart.
* Jag är mycket mån om att snabba på övergången till ett elbilssamhälle.
* Det hade varit lite häftigt att vara delaktig i det hela. Troligtvis hade det hela fått en del publicitet.
Om jag känt att placeringen hade varit bra så hade jag gärna bidragit med 5000:-
Jag skulle så klart vilja vara med om att sponsra ett sådant här projekt. Jag ser följande orsaker:
* Jag skulle själv kunna ha nytta av den ibland.
* Som aktieägare i Tesla så skulle jag bidra till en ökad försäljning. Om det hela spred sig i andra länder skulle försäljningen kunna öka ännu mer så klart.
* Jag är mycket mån om att snabba på övergången till ett elbilssamhälle.
* Det hade varit lite häftigt att vara delaktig i det hela. Troligtvis hade det hela fått en del publicitet.
Om jag känt att placeringen hade varit bra så hade jag gärna bidragit med 5000:-
Driver sajten Car.info
Intressant tanke.
De har stora frågan skulle såklart vara: var ska den placeras? Som du själv skriver så är det intressant om du känner att placeringen är bra.
Just nu kan jag inte komma på nån placering där jag känner att det absolut måste finnas en snabbladdare för att jag ska klara mina resor om man bortser ifrån de som tesla redan sagt att dom ska bygga. Dom har resan gjort ett bra jobb och deras nuvarande laddare täcker väldigt stor del.
De platser där jag kan se att dom behövs idag gynnar förmodligen inte tillräckligt med ägare för att motivera dom att investera.
Snabbladdare är ganska dyra.
Jag tror snarare på destinationsladdare. De kostar en bråkdel av priset. Och man kanke kan smälla upp 30-40 st för samma pengar som en sådan anläggning i karlskrona.
Det finns väl redan en förening /klubb i Norge som har börjat med detta. Dvs dom tar en årsavgift och sen finansierar dom en massa laddare med denna avgift.
Kombinera detta med en betallösning så att även om icke-medlemmar kan ladda där, (till självkostnadspris eller kanske en liten extra avgift för att gynna medlemmarns) så gynnar det helt plötsligt alla elbilsägare.
De har stora frågan skulle såklart vara: var ska den placeras? Som du själv skriver så är det intressant om du känner att placeringen är bra.
Just nu kan jag inte komma på nån placering där jag känner att det absolut måste finnas en snabbladdare för att jag ska klara mina resor om man bortser ifrån de som tesla redan sagt att dom ska bygga. Dom har resan gjort ett bra jobb och deras nuvarande laddare täcker väldigt stor del.
De platser där jag kan se att dom behövs idag gynnar förmodligen inte tillräckligt med ägare för att motivera dom att investera.
Snabbladdare är ganska dyra.
Jag tror snarare på destinationsladdare. De kostar en bråkdel av priset. Och man kanke kan smälla upp 30-40 st för samma pengar som en sådan anläggning i karlskrona.
Det finns väl redan en förening /klubb i Norge som har börjat med detta. Dvs dom tar en årsavgift och sen finansierar dom en massa laddare med denna avgift.
Kombinera detta med en betallösning så att även om icke-medlemmar kan ladda där, (till självkostnadspris eller kanske en liten extra avgift för att gynna medlemmarns) så gynnar det helt plötsligt alla elbilsägare.
I Norge har TOCN (Tesla Owners Club Norway) gjort något liknande. De har satt upp 22kW-laddstationer på olika platser uppe i norr där Teslas nät inte är utbyggt.
Dessa är förhållandevis billiga och genom lite smarta samarbeten med köpcenters etc., så kan man nog distribuera strömkostnaden på andra.
Om TCS skulle vilka göra något liknande blir kostnaden inte så stor (låt säga att man sätter upp 20st 22kW-stationer för 10000:- styck), men det blir en del arbete att förhandla med lokala köpcenter + kostnad för elektriker (om inte någon forummedlem är elektriker som kan ställa upp).
Dessa är förhållandevis billiga och genom lite smarta samarbeten med köpcenters etc., så kan man nog distribuera strömkostnaden på andra.
Om TCS skulle vilka göra något liknande blir kostnaden inte så stor (låt säga att man sätter upp 20st 22kW-stationer för 10000:- styck), men det blir en del arbete att förhandla med lokala köpcenter + kostnad för elektriker (om inte någon forummedlem är elektriker som kan ställa upp).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Det största problemet är i att Sverige är ett så pass stort land med så pass lite invånare och ytterst få elbilar än så länge. Hur man än gör så blir det svårt att få det att gå ihop ekonomiskt och kräver mycket engagemang och arbete.
Har alltid många järn i elden och har haft massa olika affärsidéer som jag drivit. Har räknat på detta med laddstationer ett tag och har svårt att få kalkylerna att gå ihop i Sverige. Hade jag haft lite mer att investera så hade jag nog kört igång nått ändå trots att playback inte går att räkna hem på rimligt tid, men tyvärr har jag inte det.
Har alltid många järn i elden och har haft massa olika affärsidéer som jag drivit. Har räknat på detta med laddstationer ett tag och har svårt att få kalkylerna att gå ihop i Sverige. Hade jag haft lite mer att investera så hade jag nog kört igång nått ändå trots att playback inte går att räkna hem på rimligt tid, men tyvärr har jag inte det.
Är av ungefär samma skrot och korn och har också räknat på vad det skulle kosta att bygga och drifta ett laddstationsnät. Har också konstaterat att det inte går att räkna hem en sådan affär nu.Martinen skrev:Har alltid många järn i elden och har haft massa olika affärsidéer som jag drivit. Har räknat på detta med laddstationer ett tag och har svårt att få kalkylerna att gå ihop i Sverige. Hade jag haft lite mer att investera så hade jag nog kört igång nått ändå trots att playback inte går att räkna hem på rimligt tid, men tyvärr har jag inte det.
Men vi som är tidiga elbilsägare vet att vi är precis i början av en resa som kommer att sluta med elektrifiering av hela bilflottan - tar man in ordentliga investeringar och bygger ett landsomfattande, stabilt snabbladdarnät nu så är man ordentligt positionerad för framtiden. När elbilar redan slagit så är det alldeles för sent.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Helt rätt. Funkar inte att vara igång för sent. Tror inte heller det går att bygga något med en laddare åt gången. Har man bara 10 laddare så blir det svårt att motivera andra att skaffa medlemskap.Herr X skrev:Är av ungefär samma skrot och korn och har också räknat på vad det skulle kosta att bygga och drifta ett laddstationsnät. Har också konstaterat att det inte går att räkna hem en sådan affär nu.Martinen skrev:Har alltid många järn i elden och har haft massa olika affärsidéer som jag drivit. Har räknat på detta med laddstationer ett tag och har svårt att få kalkylerna att gå ihop i Sverige. Hade jag haft lite mer att investera så hade jag nog kört igång nått ändå trots att playback inte går att räkna hem på rimligt tid, men tyvärr har jag inte det.
Men vi som är tidiga elbilsägare vet att vi är precis i början av en resa som kommer att sluta med elektrifiering av hela bilflottan - tar man in ordentliga investeringar och bygger ett landsomfattande, stabilt snabbladdarnät nu så är man ordentligt positionerad för framtiden. När elbilar redan slagit så är det alldeles för sent.
Man skulle behöva en större satsning initialt. För att ha nått stabilt attt bygga på.
Misstänker också att man gör störst nytta med att lobba för destinationsladdare.
En fundering;
Vad skulle priset per kWh vara minimum för att självfinansiera en destinationsladdares installation, underhåll och elförbrukning via avgift för strömmen? 2 kr?
Vad skulle priset behöva vara för att få "kedjebrevseffekt" dvs att varje laddplats på relativ kort tid , ex ett år, genererar ett överskott som täcker initialkostnaden för en ny laddplats. 3 kr?
Ex laddstolpe som ger 22kW ger 22 kr i timmen i vinst, utnyttjas 1000 timmar/år dvs ca 1/8 av tiden ~ 3 timmar om dagen.
Realistiskt för en ideel förening, eller kommer man upp i samma priser som de komersiella tar för laddning??
Skulle en konstruktion där medlemmar sätter in ett belopp t.ex 2000kr ( ex 100 medlemmar skulle ge 200 000 i starkapital) men i senare skede återfår insatt belopp men ej vinst fungera under regler för ideel förening?
Ett startkapital med litet substans skulle rulla igång snöbollen.
Den skulle därtill rulla fortare om man fick en del destinationer att stå för driftel och kanske underhåll. Om etablerat koncept tror jag många näringsidkare skulle nappa för medvetenheten om elbilismens fördelar tror jag kommer att escalera snabbare än till och med vi entusiaster hoppas på och vem vill då inte vara med och bidra.
En fundering;
Vad skulle priset per kWh vara minimum för att självfinansiera en destinationsladdares installation, underhåll och elförbrukning via avgift för strömmen? 2 kr?
Vad skulle priset behöva vara för att få "kedjebrevseffekt" dvs att varje laddplats på relativ kort tid , ex ett år, genererar ett överskott som täcker initialkostnaden för en ny laddplats. 3 kr?
Ex laddstolpe som ger 22kW ger 22 kr i timmen i vinst, utnyttjas 1000 timmar/år dvs ca 1/8 av tiden ~ 3 timmar om dagen.
Realistiskt för en ideel förening, eller kommer man upp i samma priser som de komersiella tar för laddning??
Skulle en konstruktion där medlemmar sätter in ett belopp t.ex 2000kr ( ex 100 medlemmar skulle ge 200 000 i starkapital) men i senare skede återfår insatt belopp men ej vinst fungera under regler för ideel förening?
Ett startkapital med litet substans skulle rulla igång snöbollen.
Den skulle därtill rulla fortare om man fick en del destinationer att stå för driftel och kanske underhåll. Om etablerat koncept tror jag många näringsidkare skulle nappa för medvetenheten om elbilismens fördelar tror jag kommer att escalera snabbare än till och med vi entusiaster hoppas på och vem vill då inte vara med och bidra.
Jaha , under tiden jag plitade på mitt inlägg ser jag att andra seriöst övervägt att starta något men avfärdat det. Hur var era kalkyler? Skulle ideel organisationskonceptet underlätta för kalkylen?
Han man en enstaka laddstolpe nånstans och tar exempelvis 2 kr per kWh, så kan den säkert räknas hem om folk bara använder den.
Problemet är allt runt omkring. Betallösningar kostar. All administration kostar. Dessutom är det förmodligen ganska mycket jobb med att kontakta fastighetsägare och alla andra för att få tillstånd att placera laddarna
200 000 räcker med andra ord inte till speciellt mycket.
Då får det nästan vara ideellt, och det kan ju bli svårt. Om någon ska lägga tid på detta istället för att jobba så behövs någon som form av ersättning.
Problemet är allt runt omkring. Betallösningar kostar. All administration kostar. Dessutom är det förmodligen ganska mycket jobb med att kontakta fastighetsägare och alla andra för att få tillstånd att placera laddarna
200 000 räcker med andra ord inte till speciellt mycket.
Då får det nästan vara ideellt, och det kan ju bli svårt. Om någon ska lägga tid på detta istället för att jobba så behövs någon som form av ersättning.
Litet sidospår till diskussionen:
Jag tror på plugsharing.
Jag har själv lagt in mitt uttag på garaget på plugshare.
Om alla ägare hade gjort detta så skulle man aldrig behöva vara nervös för att hamna någonstans utan laddning.
Behövs ingen betallösning. Bara att koppla in och tacka och ta emot. Sen kan man ju alltid betala för elen direkt till ägaren kontant eller Swish.
Jag tror på plugsharing.
Jag har själv lagt in mitt uttag på garaget på plugshare.
Om alla ägare hade gjort detta så skulle man aldrig behöva vara nervös för att hamna någonstans utan laddning.
Behövs ingen betallösning. Bara att koppla in och tacka och ta emot. Sen kan man ju alltid betala för elen direkt till ägaren kontant eller Swish.
Men det är ju precis detta Tesla gör! De tar ut en avgift för varje bil (20 000kr?) som används för att bygga och driva laddningsnätverket. Det är därför de lyckats sätta upp så många laddare på så kort tid över hela världen.
Tackvare Teslas initiativ så ser jag ingen som helst mening med att köra ett privat spår för Tesla ägare med halv snabba laddare. För andra bilmärken kanske det här är relevant, tex Porsche eller Bolt när de kommer.
Vad man skulle kunna göra är att skapa ett nätverk av användare som kan låna ut sina 16 eller 32A uttag. Då skulle man åtminstone inte bli stående utan någon som helst laddning. Fast igen hur stort problem är det för en Tesla om något eller några år? Jag tror att SC nätverket kommer vara så pass tätt att inget av det här behövs.
Tackvare Teslas initiativ så ser jag ingen som helst mening med att köra ett privat spår för Tesla ägare med halv snabba laddare. För andra bilmärken kanske det här är relevant, tex Porsche eller Bolt när de kommer.
Vad man skulle kunna göra är att skapa ett nätverk av användare som kan låna ut sina 16 eller 32A uttag. Då skulle man åtminstone inte bli stående utan någon som helst laddning. Fast igen hur stort problem är det för en Tesla om något eller några år? Jag tror att SC nätverket kommer vara så pass tätt att inget av det här behövs.
- Franz
- Teslaägare
- Kontakt:
Några av orsakerna till idén är att jag bor i Göteborgs-trakten. Då och då dyker det upp trådar om folk som kommer från långa avstånd som upplever det lite besvärande att man inte kan fylla på i Göteborg på ett bra sätt. Superchargerna inåt landet är typiskt placerade så att man förväntas antingen åka förbi Göteborg eller ha möjlighet att ladda medan man är här. De allra flesta Model S kan tillgodogöra sig ungefär 5 mil i timmen från t.ex. ett typ 2-uttag men det är ju inte alls säkert att det finns ett sådant uttag där du skall vara utan du kanske skulle behöva hålla till en timme eller två på en helt annan plats än t.ex. där ditt möte är.
En Fastcharger fixar ju nästan 30 mil i timmen så 20 minuter där skulle ge ungefär 10 mil vilket skulle ge de marginaler folk kanske vill ha eller möjlighet att faktiskt använda bilen när man är i stan. Nu kanske någon tänker att det finns ju flera stycken Chademo-laddare runt om i stan. Det gör det förvisso men kvaliteten på dessa verkar vara så dålig att det kan kännas lite vanskligt att planera en resa hit för att sedan märka att de inte fungerar. Oftast är det ett enda tillgängligt uttag där det inte helt sällan kostar pengar att ladda. 2 kr / minuten t.ex. och då verkar du ändå inte kunna vara säker på hur snabbt du laddar...
Sist men inte minst så kostar ju den där Chademo-adaptern 4500:- och den är inte direkt pytteliten heller.
Orsaken till att det skall vara just en Fastcharger är alltså att få en kvalitet och laddningshastighet som slår övriga så kallade snabbladdaruttag. Den begränsar också användandet till Tesla vilket borde öka på sannolikheten att laddaren faktiskt var tillgänglig när vi som bekostat den skulle vilja använda den.
För att minimera kostnaden skulle man nog behöva hitta eldsjäl med en egen Tesla som har tillgång till en parkering och kanske en industrilokal/verkstad så att det redan finns lämplig strömframdragning.
En Fastcharger fixar ju nästan 30 mil i timmen så 20 minuter där skulle ge ungefär 10 mil vilket skulle ge de marginaler folk kanske vill ha eller möjlighet att faktiskt använda bilen när man är i stan. Nu kanske någon tänker att det finns ju flera stycken Chademo-laddare runt om i stan. Det gör det förvisso men kvaliteten på dessa verkar vara så dålig att det kan kännas lite vanskligt att planera en resa hit för att sedan märka att de inte fungerar. Oftast är det ett enda tillgängligt uttag där det inte helt sällan kostar pengar att ladda. 2 kr / minuten t.ex. och då verkar du ändå inte kunna vara säker på hur snabbt du laddar...
Sist men inte minst så kostar ju den där Chademo-adaptern 4500:- och den är inte direkt pytteliten heller.
Orsaken till att det skall vara just en Fastcharger är alltså att få en kvalitet och laddningshastighet som slår övriga så kallade snabbladdaruttag. Den begränsar också användandet till Tesla vilket borde öka på sannolikheten att laddaren faktiskt var tillgänglig när vi som bekostat den skulle vilja använda den.
För att minimera kostnaden skulle man nog behöva hitta eldsjäl med en egen Tesla som har tillgång till en parkering och kanske en industrilokal/verkstad så att det redan finns lämplig strömframdragning.
Driver sajten Car.info
Har funderat en del på detta och det hela handlar om vilken affärsmodell och grundinvestering man vill ha. Skall man bygga ett labbnätverk så skall det inte begränsas till bara Tesla bilar utan alla skall fungera. Den affärsmodell som jag har funderat på är att man prenumererar på att kunna använda nätet. Placering av ladd stolpar borde placeras på vägverkets rastplatser eller där riksvägar korsar varandra.
Har dock inte gjort någon kalkyl än, men helt klart är att det kommer att vara negativa marginaler i början. Men om man tar marknaden tidigt med ladd platser så kommer det nog att generera pengar när vi närmar oss 2020...
Jag skulle mer än gärna vara med och driva/skapa detta.
Har dock inte gjort någon kalkyl än, men helt klart är att det kommer att vara negativa marginaler i början. Men om man tar marknaden tidigt med ladd platser så kommer det nog att generera pengar när vi närmar oss 2020...
Jag skulle mer än gärna vara med och driva/skapa detta.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Problemet runt Göteborg borde lättast kunna lösas med en SC vid Borås eller Ulricehamn. Då finns det laddare på alka tillfartsvägar på lagom avstånd från Göteborg vilka ger dig ungefär 5-10 mil inne i stan för att sedan kunna ladda på hemvägen. Dessutom kommer de inte överutnyttjas av vardagsladdare, vilket en centralt placerad laddare kan bli.
Alltså, jag tror det är bättre att ligga på Tesla så de får upp en SC öster om Göteborg. Ni har ju redan betalat för att de ska sätta upp fungerande laddnätverk om man säger så.
Alltså, jag tror det är bättre att ligga på Tesla så de får upp en SC öster om Göteborg. Ni har ju redan betalat för att de ska sätta upp fungerande laddnätverk om man säger så.
Jag tror också på en laddare i Borås, inne i Göteborg skulle den överanvändas.
Eller att bygga upp laddare längs E45 uppe vid Storån. Det gynnar både norrmän, stockholmare som ska till vemdalen, funäsdalen och de som vill åka mellan malung scn och krokom scn. Med två fast charges till ovanför krokom så kan man åka hela inlandet med de kommande scarna och norrmän åka Oslo tromsö och då tror jag att man kan få med många på tåget... Frågan är hur många som är intresserade.
Eller att bygga upp laddare längs E45 uppe vid Storån. Det gynnar både norrmän, stockholmare som ska till vemdalen, funäsdalen och de som vill åka mellan malung scn och krokom scn. Med två fast charges till ovanför krokom så kan man åka hela inlandet med de kommande scarna och norrmän åka Oslo tromsö och då tror jag att man kan få med många på tåget... Frågan är hur många som är intresserade.
Självfallet så behövs det laddare längs vägar för längre förflyttningar. Men jag tror även på snabbladdare centralt placerade. För alla som bor i lägenhet eller saknar laddmöjlighetet hemma. Så att så många som möjligt ska kunna skaffa elbil. Snabbladdare givetvis i första hand. Tror det är många som funderat på olika affärsmodeller. Intressant ämne hur som helst. Undrar vad de stora tankkedjorna egentligen tänker. De borde också inse att det gäller att satsa nu. De tjänar ju inga pengar på bensinen utan på kioskverksamheten. Då borde ju elbilskunder vara perfekta kunder som stannar till ett tag. Fast de är väl för få kanske de tänker. Lite moment 22.
För de som bor i lägenhet gäller samma som för oss i villa (eller lantbruk), långsam laddning på natten inte snabbladdning på dagen. Det här borde lösas genom att alla boende i lägenheter bör få rätt till ladduttag om man vill ha det.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det börjar bli vanligare att hyresvärdar får upp ögonen för det här behovet. Min hyresvärd har löst ladduttag vid min parkeringsplats i p-garage under huset. Men många i lägenhet har ingen dedikerad parkeringsplats utan bara gatuparkering, och då blir det väldigt svårlöst.LarsL skrev:För de som bor i lägenhet gäller samma som för oss i villa (eller lantbruk), långsam laddning på natten inte snabbladdning på dagen. Det här borde lösas genom att alla boende i lägenheter bör få rätt till ladduttag om man vill ha det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Fick du betala nått för installationen? Betalar du hyra för den? Hamnar nyttjad el på din vanliga räkning? Vilken effekt satte de upp åt dig?danni skrev:Det börjar bli vanligare att hyresvärdar får upp ögonen för det här behovet. Min hyresvärd har löst ladduttag vid min parkeringsplats i p-garage under huset. Men många i lägenhet har ingen dedikerad parkeringsplats utan bara gatuparkering, och då blir det väldigt svårlöst.LarsL skrev:För de som bor i lägenhet gäller samma som för oss i villa (eller lantbruk), långsam laddning på natten inte snabbladdning på dagen. Det här borde lösas genom att alla boende i lägenheter bör få rätt till ladduttag om man vill ha det.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Jag fick en laddbox på min parkeringsplats i garaget med typ-2-uttag, 16 A trefas, 500 kr/mån inkl el. Sundbybergs kommunala bostadsbolag.chpaulin skrev:Fick du betala nått för installationen? Betalar du hyra för den? Hamnar nyttjad el på din vanliga räkning? Vilken effekt satte de upp åt dig?danni skrev:Det börjar bli vanligare att hyresvärdar får upp ögonen för det här behovet. Min hyresvärd har löst ladduttag vid min parkeringsplats i p-garage under huset. Men många i lägenhet har ingen dedikerad parkeringsplats utan bara gatuparkering, och då blir det väldigt svårlöst.LarsL skrev:För de som bor i lägenhet gäller samma som för oss i villa (eller lantbruk), långsam laddning på natten inte snabbladdning på dagen. Det här borde lösas genom att alla boende i lägenheter bör få rätt till ladduttag om man vill ha det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ah va trevligt. Fastpris är bra så slipper du fundera så mycket på hur många kwh du laddar osv. Förväntade mig att man fick stå för installationskostnaden osv. Kommer säkert bli så för mig om jag tar upp det med styrelsen i min förening.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det är trefas 400V/16A dvs 11 kW. De kunde inte koppla det till min vanliga elmätare så de satte upp en separat mätare med GPRS-avläsning. Från början var tanken att jag skulle betala installationen (ca 12k exkl moms) och sen för den el jag förbrukat. Sen visade det sig att de inte fick lov att göra endera. Så de skulle förhandla med hyresgästföreningen om hur de kunde göra. Det var över ett år sen och än har jag inte betalt ett öre. Men jag misstänker att det landar i en fast avgift på 400-500 kr per månad till slut. Inte mig emot!chpaulin skrev:Fick du betala nått för installationen? Betalar du hyra för den? Hamnar nyttjad el på din vanliga räkning? Vilken effekt satte de upp åt dig?danni skrev:Det börjar bli vanligare att hyresvärdar får upp ögonen för det här behovet. Min hyresvärd har löst ladduttag vid min parkeringsplats i p-garage under huset. Men många i lägenhet har ingen dedikerad parkeringsplats utan bara gatuparkering, och då blir det väldigt svårlöst.LarsL skrev:För de som bor i lägenhet gäller samma som för oss i villa (eller lantbruk), långsam laddning på natten inte snabbladdning på dagen. Det här borde lösas genom att alla boende i lägenheter bör få rätt till ladduttag om man vill ha det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Det är inte ett tekniskt problem utan ett politiskt problem. En fast avgift på 400-500kr/månaden hade kanske varit en bra modell, alternativt 15000kr plus faktisk förbrukningdanni skrev:Det börjar bli vanligare att hyresvärdar får upp ögonen för det här behovet. Min hyresvärd har löst ladduttag vid min parkeringsplats i p-garage under huset. Men många i lägenhet har ingen dedikerad parkeringsplats utan bara gatuparkering, och då blir det väldigt svårlöst.LarsL skrev:För de som bor i lägenhet gäller samma som för oss i villa (eller lantbruk), långsam laddning på natten inte snabbladdning på dagen. Det här borde lösas genom att alla boende i lägenheter bör få rätt till ladduttag om man vill ha det.
Snabbladdning, Fast är kul men det löser inget att fixa en sådan för hela Sverige, så det är väl inte det viktigaste i detta läge.
Problemet är Destinationsladdare.
Är man hemma och har villa då spelar det oftast inte någon roll om man laddar på enfas eller trefas man har ändå mer i batteriet än vad man behöver för dagen.
Det som behövs är P plaster (för de som bor i lagenhet) med 220 volt Schuko alt. CEE röd handske eller ännu bättre (säkrare) Type2 mode 3, men bara 16A 230 volt. Bilen står parkerad 95% av dygnet ! Så ladda snabbt eller ladda lååångsamt spelar oftast ingen roll. Lägg på en krona eller två per timme parkering och alla är nöjda.e
Är man på resande fot då finns det bara ett alternativ och det är SC för att ta sig till nästa SC.
När man väl är framme så räcker Schuko, CEE eller vanlig Type2.
Det finns dock för få offentliga Schukos, Typ 2 (eller röda CEE), det borde vara så att 5% av alla P platser hade ett minst 220 volt eluttag, gärna en trefas Type2, i alla fall på köpcenter, hotel och restauranger. IKEA Helsingborg har fattat hur det skall vara. Att installera och driva dessa kostar nästan inget jämfört med en Fastcharger. Röd industri kontakt har väl ingen framtid inom EV mer än hemma i garaget, så Type2 är det man skall installera.
Tror jag läste att Tesla kommer att dela ut gratis sådan Type2 laddboxar (värde några tusen kr styck ) till alla som upplåter platser för offentlig laddning. För att locka kunder så är detta en riktigt bra investering som kommer ge konkurrensfördelar !
Installationskostnad några tusen kronor och driften typ en femma per kund.
Detta är framtiden och vad EV marknaden behöver.
MAXI , COOP, Bauhaus, Elgiganten mm vakna !
Någon kommer vinna detta lopp och det är nog inte Clever.
Problemet är Destinationsladdare.
Är man hemma och har villa då spelar det oftast inte någon roll om man laddar på enfas eller trefas man har ändå mer i batteriet än vad man behöver för dagen.
Det som behövs är P plaster (för de som bor i lagenhet) med 220 volt Schuko alt. CEE röd handske eller ännu bättre (säkrare) Type2 mode 3, men bara 16A 230 volt. Bilen står parkerad 95% av dygnet ! Så ladda snabbt eller ladda lååångsamt spelar oftast ingen roll. Lägg på en krona eller två per timme parkering och alla är nöjda.e
Är man på resande fot då finns det bara ett alternativ och det är SC för att ta sig till nästa SC.
När man väl är framme så räcker Schuko, CEE eller vanlig Type2.
Det finns dock för få offentliga Schukos, Typ 2 (eller röda CEE), det borde vara så att 5% av alla P platser hade ett minst 220 volt eluttag, gärna en trefas Type2, i alla fall på köpcenter, hotel och restauranger. IKEA Helsingborg har fattat hur det skall vara. Att installera och driva dessa kostar nästan inget jämfört med en Fastcharger. Röd industri kontakt har väl ingen framtid inom EV mer än hemma i garaget, så Type2 är det man skall installera.
Tror jag läste att Tesla kommer att dela ut gratis sådan Type2 laddboxar (värde några tusen kr styck ) till alla som upplåter platser för offentlig laddning. För att locka kunder så är detta en riktigt bra investering som kommer ge konkurrensfördelar !
Installationskostnad några tusen kronor och driften typ en femma per kund.
Detta är framtiden och vad EV marknaden behöver.
MAXI , COOP, Bauhaus, Elgiganten mm vakna !
Någon kommer vinna detta lopp och det är nog inte Clever.