Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Får man polisanmäla någon för att ha kört farligt och brutit mot ett par trafikregler? Fångad på dashcam och man ser regnumret men tyvärr inte föraren.

Är det ens tillåtet enligt lag att spela in andra i trafiken? jag vill inte få skit för att jag lämnar in sånt bevismaterial och dessutom så går det väl inte att fälla en bilen om man inte kan identifiera föraren?
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Är väl bara p-bot och trängselskatt som är knutet till bilen, annars är böter m.m. knutet till föraren. Det är ju därför som man kan neka till en fortkörning i fartkamera om bilden på föraren är otydlig.

Så du får pröva att lägga upp det på Youtube för att skämma ut dem. Eller posta på https://reddit.com/r/IdiotsInCars
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av thedude »

Sånt folk har ingen vett eller skam i kroppen men kanske ändå värt att hänga ut. Ska se om jag lyckas ladda upp på tuben och länka här.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

thedude skrev:
Sånt folk har ingen vett eller skam i kroppen men kanske ändå värt att hänga ut. Ska se om jag lyckas ladda upp på tuben och länka här.
Gör det.
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

thedude skrev:
Spännande att se hur forumet reagerar. Som att slå tärning om du eller den som körde är värsta idioten. Sök lite så får du se förklaringar om att man hade jobbiga barn i baksätet till det ena och det andra som är mer eller mindre långsökt. :lol:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Henrik Torphammar skrev:
thedude skrev:
Spännande att se hur forumet reagerar. Som att slå tärning om du eller den som körde är värsta idioten. Sök lite så får du se förklaringar om att man hade jobbiga barn i baksätet till det ena och det andra som är mer eller mindre långsökt. :lol:
Idiot är du själv som kallar andra det!, oavsett vad dem har varit med eller sett. Jag ska ladda upp klippet (om jag lyckas) så ser du att det inte handlar om några barn.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Henrik Torphammar skrev:
thedude skrev:
Jag försökte lite snällt tala om för en polis i USA att min dotter behöver en toalett snabbt men det vart böter ändå :cry:
Exakt samma för mig vi svängde av stora vägen in på vägen mot en restaurang och vart tagna med typ +6 mph. Ingen hänsyn till en 3 åring som satt och knep i baksätet, typ 5000 fattigare.
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Pontus skrev:
Henrik Torphammar skrev:
thedude skrev:
Jag försökte lite snällt tala om för en polis i USA att min dotter behöver en toalett snabbt men det vart böter ändå :cry:
Förstår ditt dilemma men polisen är inte att leka med, speciellt inte amerikansk polis :)
Jag har tagit selfies med brittisk polis men funkade inte med amerikansk polis haha
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

thedude skrev:
Henrik Torphammar skrev:
thedude skrev:
Idiot är du själv som kallar andra det!, oavsett vad dem har varit med eller sett. Jag ska ladda upp klippet (om jag lyckas) så ser du att det inte handlar om några barn.
Jag uppfattar det inte som att Henrik kallar dig idiot utan mer undrar hur du kommer att uppfattas av forumet när du hänger ut folk. Kan enl egen erfarenhet få oanade följder att posta sådant. Tror du bara ska se Henriks inlägg sim en liten varningsflagga.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Walker skrev:
thedude skrev:
Henrik Torphammar skrev:
thedude skrev:
Jag uppfattar det inte som att Henrik kallar dig idiot utan mer undrar hur du kommer att uppfattas av forumet när du hänger ut folk. Kan enl egen erfarenhet få oanade följder att posta sådant. Tror du bara ska se Henriks inlägg sim en liten varningsflagga.
Ja jag kanske överreagerade lite men gillar inte när folk använder sånt språk då det kan ha indirekta antydan. Jag hänger inte ut någon (även om jag önskar jag kunde) utan hänger ut en farlig företeelse av en bil och som någon skrev här så är det bra för att de ska skämmas lite.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag blev ju idiotförklarad av många när jag snuddade ett vajerräcke... så allt värre än det borde ju få folk på ”din” sida
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Remuz skrev:
Jag blev ju idiotförklarad av många när jag snuddade ett vajerräcke... så allt värre än det borde ju få folk på ”din” sida
Typiska nättroll tyvärr.
Användarvisningsbild
iCar
Teslaägare

Inlägg av iCar »

Numera är även böter knutna till ägaren. Hen är ansvarig för den bilen, oberoende av vem som kört.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

iCar skrev:
Numera är även böter knutna till ägaren. Hen är ansvarig för den bilen, oberoende av vem som kört.
Sen när? Jag har vid två tillfällen fått frågan vem som kört min bil förbi fartkameror. Polisen har antagligen en bild men ingen att jämföra mot.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Blev tyvärr vid filbyte (alltså vidoefil) så det är de sista sekunderna av videon som heter "front" och de första sekunderna av videon som heter "front 2" och ca 00:40 av video som heter "left". Försökte redigera men är ingen fena.

Döm själva om det är handlar om jobbiga barn eller inte :shock:

front https://youtu.be/PX_5_g3asVw

front 2 https://youtu.be/_BNoBRo9z6c

left https://youtu.be/6YnOZ00JViY
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Ser ut som högst ordinär körning tycker jag. Tycker man ser en sån omkörare åtminstone en gång per vecka i Stockholm
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Du kan väl lämna videon till polisen, men utan att säga att du filmade. Kanske någon som gav dig filmen, vad vet jag :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

iCar skrev:
Det tror inte jag stämmer. Att avkriminalisera fortkörning skulle inte gått obemärkt förbi.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Referralkod: ts.la/john713130

Inlägg av Johlei »

Först ser man i Left-kameran hur föraren gör en omkörning på fel sida om en refug i T-korsning.

När bilen kommer upp bakom dig dröjer det inte många sekunder innan föraren påbörjar en ny omkörning. I ”front 2” ser man hur föraren fullföljer omkörningen på fel sida om refug i fyrvägskorsning och skär tillbaka in i rätt fil ganska nära framför bilen som redan färdas där. På det sättet undviker föraren en frontalkrock med bussen eller den bil som kommer emot föraren direkt bakom bussen.

Hur förarna av bussen och bilen bakom bussen klarade hjärtat efter den manövern är oklart.

Någon borde inte ha körkort! Å andra sidan kan jag tänka mig att den detaljen redan är omhändertagen sedan tidigare (killgissar jag - vilket alltså skulle innebära olovlig körning också).

Så vad säger juridiken om att använda den här typen av filmer i en polisanmälan? Verkar inte helt otroligt att den föraren kommer bli lagförd angående något annat i närtid och då skulle denna sekvens kunna läggas till åtalet kanske?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Referralkod: ts.la/Roger53431

Inlägg av FlyingBlue »

Det där beteendet är absolut inte OK! Den föraren kommer att döda en fotgängare snart om han inte stoppas.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Nu såg jag filmerna, det där måste ju vara antingen någon som är påverkad av något eller som lever utanför lagen, gangster eller liknande. Bilen står säkert på en bulvan/målvakt också. Hade det varit någon som bara hade bråttom till sjukhuset eller liknande så hade hen nog blinkat mer frenetiskt med ljus och inte varit lugn alls.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Kommer ju en person över övergångsstället precis i sista sekunden på första filen, upptäckte den SPS273 som kom på fel sida av refugen? Kunde ha smällt där!
sps273.PNG
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag skulle skicka filmerna till polisen så får de göra vad de vill med dem.
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare

Inlägg av rollo »

Du kan alltid tipsa polisen anonymt om du vill. Du kan lägga till bilder och film.

https://polisen.se/kontakt/tipsa-polisen/
P85D 2015-4 fyrsitsig
granlundii

Inlägg av granlundii »

Ser ibland liknande körning. Är för det mesta män i åldern 18-25 år som inte ännu förstått att bilkörning inte är en lek. Antar att de behöver bli av med körkortet en eller två gånger för att fatta det.
Nissan Leaf 2014
Skriv svar