Värdering inför utköp

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare

Värdering inför utköp

Inlägg av Plinder »

Tänkte köpa ut leasingbilen. Der här med värdering.... Tesla ger ju i det här fallet lämpliga erbjudanden vid inlösen som är i den lägre delen av intervallet så att säga.

Skulle detta räcka?
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare

Re: Värdering inför utköp

Inlägg av dbar »

Jag TROR att det skulle räcka.
Men vill du vara tvärsäker, används KVDs tjänst värderingsintyg

Den använde jag nu lär jag skulle köpa ut en bil från mitt AB. Känns seriöst, och jag blev väldigt nöjd med värderingen (den var något lägre än jag själv hade satt som sett ”korrekt” pris.
Model 3 LR Vit FSD+AccBoost såld
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det är inte inbytespriset, utan handlarnas utpris som gäller, om det handlar om värdering för vilket pris man kan köpa ut bilen för utan att det ska uppstå en skattepliktig förmån. Så att Tesla bjuder lågt hjälper dig inte tyvärr.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
mdjerf

Inlägg av mdjerf »

Den enda helt vattentäta metoden för att vara säker vid utköp, tex av bil från egenägt företag är att beställa en värdering från en av Sveriges Handelskamrar oberoende värderingsperson. Ett värdeutlåtande från en av dessa ifrågasätts ej. Fri prissättning för detta så kan vara värt att fråga fler än en. Ingen är anställd av Handelskammaren utan är egna företagare eller anställda i något privat bolag. Du hittar en värderingsman i din närhet genom att söka på www.besiktning.nu

Kvds värderingstjänst är tveksamt om den håller men kvd har även personer som är förordnade. Kvds auktioner har ju annars varit använda länge just för företag att sälja till sina anställda. Bilen läggs upp på auktion och den anställde får bjuda på sin "egen" bil. Går knappast att ifrågasätta om det blev för billigt (vilket det i praktiken nästan aldrig blir) och företaget står utan konsumentköpansvar.

Såvitt jag känner till kan även två av varandra oberoende märkeshandlares värdeutlåtande som giltigt underlag vid utköp också, men få är intresserade av att jobba gratis så den varianten bör bli den dyraste.

Vid utköp gäller "Marknadsvärdet" dvs för att inte förmånsbeskattas för att ha köpt bilen från sin arbetsgivare eller sig sitt eget bolag för billigt så skall det vara till marknadsvärdet, dvs vad bilen hade gått att köpa för på den öppna marknaden. Knepet att trycka ner det värdet vid ett värdeutlåtande är att vara hård med skavanker. Ett stenskott i rutan kan ju åtgärdas med ett byte istället för att laga. Utan försäkring... osv.
Skriv svar