Resa i Europa
Moderator: Redaktion
Resa i Europa
Några tips på bra vägar ned i Europa. Ned till Hamburg är ju check. Funderar på Italien eller Frankrike. Vilka vägar är bästa/kortast? Tips på bra ställen för övernattning?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Resa i Europa
Finns många tips under rubriken Superchargers/långresor. Bl A om Kroatien, resor till Nice och rundturer i Storbrittannien och många fler. 

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Resa i Europa
Är själv nu i Hamburg påväg hem efter att ha varit nere i Wien. Har inte gjort någon annan planering än låtit navigatorn tala om var jag ska ladda. Är så gott om laddare här så jag har i regel åkt förbi varannan laddare. Fungerar hur bra som helst! Har legat runt 150 km/h på Autobahn när det varit möjligt. Om man ska in i Österike kan det vara bra att känna till att det finns en laddare på ett SC i Lintz som finns med på supercharge.info men ej i navigatorn. Lycka till!
Re: Resa i Europa
Såhär körde vi hem från Italien i slutet av förre veckan och inga väntetider eller större köer utan "bara" att plugga in men har ni småbarn håll för ögonen när ni är påväg mot laddplatsen i Melegano (Italien) lite tragisk omgivning...hybris skrev:Några tips på bra vägar ned i Europa. Ned till Hamburg är ju check. Funderar på Italien eller Frankrike. Vilka vägar är bästa/kortast? Tips på bra ställen för övernattning?
Modena Supercharger
Melegnano Supercharger
Monte Ceneri Supercharger
Maienfeld Supercharger
Ellwangen Supercharger
Malsfeld Supercharger
Bad Fallingbostel Supercharger
Busdorf Supercharger
Behövs ett klistermärke för att passera Schweiz som kostar ca 50 EUR kan skicka detta om någon vill ha (gratis) och gäller för hela 2015.
Re: Resa i Europa
Jag tar den gärna! Pinga mig på maillådan här på forumet!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Resa i Europa
Obs
Jag har tidigare bara haft anledning att köra på motorvägar i Schweiz då man skall fort fram och uppfattat att det är obligatoriskt med avgift vid bilfärd oavsett där. I Basel blir man ju stoppad och får betala för klistermärke.
Men det visar sig att det bara gäller motorväg. Vanlig landsväg är avgiftsfri liksom i Österrike. Resan från Milano via StMoritz till Füssen dvs rakt igenom Schweiz kunde med undvikande av motorväg genomföras utan behov av klistermärke för 40 ChF, som ju svider litet om man inte skall resa flera ggr under året där. Dessutom mycket vacker väg!
Jag har tidigare bara haft anledning att köra på motorvägar i Schweiz då man skall fort fram och uppfattat att det är obligatoriskt med avgift vid bilfärd oavsett där. I Basel blir man ju stoppad och får betala för klistermärke.
Men det visar sig att det bara gäller motorväg. Vanlig landsväg är avgiftsfri liksom i Österrike. Resan från Milano via StMoritz till Füssen dvs rakt igenom Schweiz kunde med undvikande av motorväg genomföras utan behov av klistermärke för 40 ChF, som ju svider litet om man inte skall resa flera ggr under året där. Dessutom mycket vacker väg!
Re: Resa i Europa
Jag är inte helt säker på giltigheten men står 2015 på ett märke som liknar motorväg så jag förutsatte det gällde för ett helt år men kan ha fel någon annan som bor utomlands eller vet kanske kan svara på denna fråga?Jwe skrev:Obs
Jag har tidigare bara haft anledning att köra på motorvägar i Schweiz då man skall fort fram och uppfattat att det är obligatoriskt med avgift vid bilfärd oavsett där. I Basel blir man ju stoppad och får betala för klistermärke.
Men det visar sig att det bara gäller motorväg. Vanlig landsväg är avgiftsfri liksom i Österrike. Resan från Milano via StMoritz till Füssen dvs rakt igenom Schweiz kunde med undvikande av motorväg genomföras utan behov av klistermärke för 40 ChF, som ju svider litet om man inte skall resa flera ggr under året där. Dessutom mycket vacker väg!
Re: Resa i Europa
Ja, även om du bara ska igenom Shweiz en gång så måste man betala avgift för hela året.leiflodde skrev:Jag är inte helt säker på giltigheten men står 2015 på ett märke som liknar motorväg så jag förutsatte det gällde för ett helt år men kan ha fel någon annan som bor utomlands eller vet kanske kan svara på denna fråga?Jwe skrev:Obs
Jag har tidigare bara haft anledning att köra på motorvägar i Schweiz då man skall fort fram och uppfattat att det är obligatoriskt med avgift vid bilfärd oavsett där. I Basel blir man ju stoppad och får betala för klistermärke.
Men det visar sig att det bara gäller motorväg. Vanlig landsväg är avgiftsfri liksom i Österrike. Resan från Milano via StMoritz till Füssen dvs rakt igenom Schweiz kunde med undvikande av motorväg genomföras utan behov av klistermärke för 40 ChF, som ju svider litet om man inte skall resa flera ggr under året där. Dessutom mycket vacker väg!
Re: Resa i Europa
Nu finns det ju en supercharger vid Brenner. Ta den vägen till Italien.
I österrike bor du på http://www.sonnleitn.eu/ - ritkigt familjärt och i en mysig by. Tidigare i dalen har du sommar-rodel-banan. Sök efter rodel mieders på youtube...
Gillar man vin så är http://www.villamonteleone.com/ ett måste. Svenska amaroneklubben hade förut något paket på ~€300 för 3 nätter, rundvandring i produktion/bland vinrankor, lunch med värdinnan samt provning av gårdens 5 viner och ena kvällen en ostbricka och en flaska vin. Det borde ligga relativt nära superchargern i Verona också.
Om du inte varit i venedig så är det värt en tripp. Planera en halv dag (det brukar räcka). Parkera i Tronchetto-garaget, ta vanliga kanalbussen till San Marco.
Stanna till i Modena vid Ferrari-fabriken, köp 30 minuter i en 458 och klaga på dålig acceleration.
I österrike bor du på http://www.sonnleitn.eu/ - ritkigt familjärt och i en mysig by. Tidigare i dalen har du sommar-rodel-banan. Sök efter rodel mieders på youtube...
Gillar man vin så är http://www.villamonteleone.com/ ett måste. Svenska amaroneklubben hade förut något paket på ~€300 för 3 nätter, rundvandring i produktion/bland vinrankor, lunch med värdinnan samt provning av gårdens 5 viner och ena kvällen en ostbricka och en flaska vin. Det borde ligga relativt nära superchargern i Verona också.
Om du inte varit i venedig så är det värt en tripp. Planera en halv dag (det brukar räcka). Parkera i Tronchetto-garaget, ta vanliga kanalbussen till San Marco.
Stanna till i Modena vid Ferrari-fabriken, köp 30 minuter i en 458 och klaga på dålig acceleration.

Re: Resa i Europa
Haha. Dagens bästa.dstr skrev:Stanna till i Modena vid Ferrari-fabriken, köp 30 minuter i en 458 och klaga på dålig acceleration.
MYLR-24
Re: Resa i Europa
Förutom en F355 så hade jag aldrig spakat någon Ferrari. Jag och en kollega åkte dit i samband med Cisco Live i Milano 2014 och hyrde 30 minuter i en California och 30 i en 458. Halvvägs så bytte vi. Californian var riktigt tråkig. 458:an var jävligt ball, men inte så mkt att köra - mer en bil att åka. Dvs, för mkt elektronik. Det var faktiskt rätt kul, accelerationen i Californian var sämre än i min A45 AMG som jag hade då - så den kunde jag iaf klaga på då._TonyV skrev:Haha. Dagens bästa.dstr skrev:Stanna till i Modena vid Ferrari-fabriken, köp 30 minuter i en 458 och klaga på dålig acceleration.
- Gun o Frank
- Teslaägare
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 06 jun 2015 10:22
- Ort: Dösjebro
Re: Resa i Europa
Hej Hybris.
Jag var med min familj och P85:an på semester i Tyskland, Nederländerna, Belgien och Frankrike nu i somras.
Lite korta råd kan jag ge! Så länge som du befinner dig i Tyskland, Nederländerna och Belgien har du inga problem med laddstationer över huvud taget.
Frankrike är ett kapitel för sig. Att transportera sig ut med franska västkusten är hart när omöjligt om man vill utnyttja SC.
Vi hittade ett hus i närheten av Calais och kunde ladda där. För närvarande finns det bara två av planerade åtta laddpunkter, men belastningen verkar inte så stor så det var OK.
Vi gjorde en resa från Calais till Paris den 13 juli tur och retur. För att göra detta var vi hänvisade till att ladda i Senlis utanför Paris. Här får man ha tålamod, Senlis har idag två av åtta laddpunkter och vi var som mest åtta bilar på stationen. Till fördelarna i Senlis var dock att det finns en trevlig restaurang och att det gavs möjlighet att småprata med Teslaägare från hela Europa. Vi laddade vår bil för en tur och retur Senlis - Paris för att inte störa andra Teslaägares reseplanering. Vid återresan till Calais undernatten var vi bara två Teslor på laddstationen i Senlis. Det är märkligt att en så stor huvudstad som Paris inte har större laddresurser.
Vi i familjen tycker trots alt att Teslaköpet är det bästra bilköp vi någonsin gjort.
Jag var med min familj och P85:an på semester i Tyskland, Nederländerna, Belgien och Frankrike nu i somras.
Lite korta råd kan jag ge! Så länge som du befinner dig i Tyskland, Nederländerna och Belgien har du inga problem med laddstationer över huvud taget.
Frankrike är ett kapitel för sig. Att transportera sig ut med franska västkusten är hart när omöjligt om man vill utnyttja SC.
Vi hittade ett hus i närheten av Calais och kunde ladda där. För närvarande finns det bara två av planerade åtta laddpunkter, men belastningen verkar inte så stor så det var OK.
Vi gjorde en resa från Calais till Paris den 13 juli tur och retur. För att göra detta var vi hänvisade till att ladda i Senlis utanför Paris. Här får man ha tålamod, Senlis har idag två av åtta laddpunkter och vi var som mest åtta bilar på stationen. Till fördelarna i Senlis var dock att det finns en trevlig restaurang och att det gavs möjlighet att småprata med Teslaägare från hela Europa. Vi laddade vår bil för en tur och retur Senlis - Paris för att inte störa andra Teslaägares reseplanering. Vid återresan till Calais undernatten var vi bara två Teslor på laddstationen i Senlis. Det är märkligt att en så stor huvudstad som Paris inte har större laddresurser.
Vi i familjen tycker trots alt att Teslaköpet är det bästra bilköp vi någonsin gjort.
Re: Resa i Europa
Enligt supercharge.info så har dem påbörjat byggnaden av en SuC i Paris med 6 platserGun o Frank skrev:Hej Hybris.
Jag var med min familj och P85:an på semester i Tyskland, Nederländerna, Belgien och Frankrike nu i somras.
Lite korta råd kan jag ge! Så länge som du befinner dig i Tyskland, Nederländerna och Belgien har du inga problem med laddstationer över huvud taget.
Frankrike är ett kapitel för sig. Att transportera sig ut med franska västkusten är hart när omöjligt om man vill utnyttja SC.
Vi hittade ett hus i närheten av Calais och kunde ladda där. För närvarande finns det bara två av planerade åtta laddpunkter, men belastningen verkar inte så stor så det var OK.
Vi gjorde en resa från Calais till Paris den 13 juli tur och retur. För att göra detta var vi hänvisade till att ladda i Senlis utanför Paris. Här får man ha tålamod, Senlis har idag två av åtta laddpunkter och vi var som mest åtta bilar på stationen. Till fördelarna i Senlis var dock att det finns en trevlig restaurang och att det gavs möjlighet att småprata med Teslaägare från hela Europa. Vi laddade vår bil för en tur och retur Senlis - Paris för att inte störa andra Teslaägares reseplanering. Vid återresan till Calais undernatten var vi bara två Teslor på laddstationen i Senlis. Det är märkligt att en så stor huvudstad som Paris inte har större laddresurser.
Vi i familjen tycker trots alt att Teslaköpet är det bästra bilköp vi någonsin gjort.
Re: Resa i Europa
Gun o Frank skrev:Hej Hybris.
Jag var med min familj och P85:an på semester i Tyskland, Nederländerna, Belgien och Frankrike nu i somras.
Lite korta råd kan jag ge! Så länge som du befinner dig i Tyskland, Nederländerna och Belgien har du inga problem med laddstationer över huvud taget.
Frankrike är ett kapitel för sig. Att transportera sig ut med franska västkusten är hart när omöjligt om man vill utnyttja SC.
+1 (vi har varit i samma länder)
Ikea är tips för Frankrike (chademo eller mennekes 22kW gratis) som plan B.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)