Projektet presenteras på https://www.teslaradar.com/Tesla vehicles with 'Phone Key' transmit a unique ID.Tesla Radar tracks these IDs and creates a heat-map in order to raise awareness for the issue.
Newer Tesla vehicles (eg. Tesla Model 3) transmit unique IDs via Bluetooth that does not change over time an that cannot be disabled by the owner. Tesla stated, that they have no intentions (as of July 2019) to change the implementation of the 'Phone Key' feature to a privacy friendly version.
in order to raise awareness for this shortcoming, the Android app Tesla Radar gamifies the process of spotting Tesla vehicles with 'Phone Key' feature around the globe.
Presentation av Teslaradar på Chaos Communication Congress
Moderator: Redaktion
Presentation av Teslaradar på Chaos Communication Congress
Re: Presentation av Teslaradar på Chaos Communication Congre
Varför skall man vilja ha den?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Att det går att identifiera varje unik tesla model 3 på 50m är ett "privacy" problem och de 50 metrarna kan säkert ökas med en riktantenn.
Projektet är antagligen skapat för att sätta lite press på Tesla att införa lite bättre möjligheter att stänga av eller kontrollera denna egenskap. Det finns nog ingen direkt anledning för en teslaägare att installera denna app.
Gillar man att bygga saker finns det säkert spännande möjligheter, hårdvara för att förstå att din egen bil finns i närheten borde inte kosta många kronor.
Projektet är antagligen skapat för att sätta lite press på Tesla att införa lite bättre möjligheter att stänga av eller kontrollera denna egenskap. Det finns nog ingen direkt anledning för en teslaägare att installera denna app.
Gillar man att bygga saker finns det säkert spännande möjligheter, hårdvara för att förstå att din egen bil finns i närheten borde inte kosta många kronor.
Jag har två stora skyltar fram och bak där man kan identifiera mig ochhitta min hem adress. Det är enligt mig ett 1000 gånger större problem.