Problem med fönsterhissar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
berthrsd
Teslaägare

Problem med fönsterhissar

Inlägg av berthrsd »

Har problem med att fönstret på förarplats inte vill stängas ordentligt. Har försökt kalibrera både enligt manualen och enligt diverse olika sätt jag läst om på nätet, men problemet kvarstår. Försöker jag "automatstänga" fönstret så åker det hela vägen upp, för att sedan öppnas halvvägs, så enda sättet att få det att funka är att stänga det centimeter för centimeter...

Har även problem med att höger bakfönster har stått helt öppet när jag kommit tillbaks till bilen, helt säker på att det var stängt när jag klev ur och att jag inte kommit åt några knappar.

Några idéer? Finns det någon Tesla-support som faktiskt går att nå? Försöker jag boka service via appen så är nästa lediga tid i Februari, lite jobbigt att åka med öppna rutor tills dess...

Model 3 LR AWD, byggd 2019-11, uthämtad igår. Senaste mjukvaran.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Re: Problem med fönsterhissar

Inlägg av TeslaM3 »

berthrsd skrev:
Har problem med att fönstret på förarplats inte vill stängas ordentligt. Har försökt kalibrera både enligt manualen och enligt diverse olika sätt jag läst om på nätet, men problemet kvarstår. Försöker jag "automatstänga" fönstret så åker det hela vägen upp, för att sedan öppnas halvvägs, så enda sättet att få det att funka är att stänga det centimeter för centimeter...

Har även problem med att höger bakfönster har stått helt öppet när jag kommit tillbaks till bilen, helt säker på att det var stängt när jag klev ur och att jag inte kommit åt några knappar.

Några idéer? Finns det någon Tesla-support som faktiskt går att nå? Försöker jag boka service via appen så är nästa lediga tid i Februari, lite jobbigt att åka med öppna rutor tills dess...

Model 3 LR AWD, byggd 2019-11, uthämtad igår. Senaste mjukvaran.
Ring vägassistans och tryck 2 (ej akut) så får du prata med någon.
Användarvisningsbild
berthrsd
Teslaägare

Inlägg av berthrsd »

TeslaM3 skrev:

Ring vägassistans och tryck 2 (ej akut) så får du prata med någon.
Försökte det ett par gånger, växeln säger "lyssna noga på menyalternativen då dessa har ändrats" och sedan kopplas samtalet ner. Vet inte om det betyder att det är för mycket kö, stängt eller annat fel, men det är inte jättepedagogiskt.
Användarvisningsbild
JohnE
Teslaägare

Inlägg av JohnE »

Har haft vänster bakfönster öppet 2 ggr då jag kommit ut till bilen. Kan inte utesluta att dottern kommit åt knappen då hon klivit ut men lite skumt känns det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag har aktiverat barnlås på fönstren efter att de har åkt ner några gånger utan att det var meningen. Knapparna verkar vara väldigt lätta att aktivera så jag kan förstå att det händer utan att man är medveten om det. Önskar att barnlåset gällde min dörr också då jag en gång öppnat passagerar fönstret när jag klev ut.
Användarvisningsbild
berthrsd
Teslaägare

Inlägg av berthrsd »

Läst runt lite på nätet, och det verkar finnas två läger... Vissa hävdar med bestämdhet att fönstren åkt ner av sig själva och vissa hävdar att det måste vara för att man kommit åt knapparna av misstag. Efter att ha testat att öppna dörren några gånger så kan jag nog inte helt utesluta att jag kommit åt en knapp, så jag tänkte nog fixa någon form av lock/skydd till knapparna tills vidare, händer det igen trots detta så är det ju helt klart bilens fel och inte mitt eget.

Edit: De flesta verkar, liksom jag, ha mest problem med höger bakfönster, vilket verkar tyda på att det är oavsiktlig knapptryckning då denna knapp är enklast att komma åt.
Användarvisningsbild
Hellplant
Teslaägare

Inlägg av Hellplant »

Jag vet att jag har kommit åt knappen för höger bakfönster då min fru undrade varför jag öppnade det :D.
Verkar vara lätt hänt att komma åt knappen när man kliver ur.
Tesla Model 3 LR Vit med FSD "Snowman", levererad 2019-12-21 Såld 2023-11-24
Tesla Model Y LR Vit med EAP och Acc.boost "Ice Queen", levererad 2022-03-18
Användarvisningsbild
JohnE
Teslaägare

Inlägg av JohnE »

Ja! Nu vet jag att det är barnen som öppnar fönstret på min bil. De håller handen där då de kliver ur. Window lock på...
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Nu har detta hänt mig 2 ggr idag.

Har haft bilen i 6 månader utan problem så kan inte tänka mig att det är något annat än den senaste uppdateringen som spökar.

För min del är det passagerardörren fram där fönstret ställer sig med en glipa på ca 5 cm.

Kanske jag har sagt ”öppna handskfack” för många ggr... ;)

Får hålla koll på detta framöver och hoppas att det blir bättre med kommande uppdatering.

Märkligt att Tesla inte lägger mer krut på kvalitetskontroll innan de släpper uppdateringarna.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är ventilationsläget. Det är lätt att komma åt om man har appen öppen på reglage sidan. Den frågar inte om lov som den gör med fram- och baklucka. Blev en sådan ventilation för mig idag med hela familjen, men bara att köra uppgiften med appen.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Njae, för min del är det inte ventilationsläget.

Får lägga upp ett ärende till SC. :roll:
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Tesla1000
Teslaägare

Inlägg av Tesla1000 »

Tesla 3 årgång 2019. Stora problem med fönsterhissarna. Tesla service påstår att mitt fordon är det enda kända! Under de två första servicetillfällena är min övertygelse att man endast startade om programmet. Vid service tre konstaterades en kortslutning och knapparna satsen vid förarplatsen byttes ut. problemen kvarstod. Vid kommande service byttes en fönsterhissmotor ut. Vid första stopp efter den servicen skedde det åter att fönstret var nere. Tesla påstår att det inte existerar något fel på bilen utan pekar ut mig som problemet!
Vid all felsökning skall man söka lösningen vid källan och inte som Tesla hos slutkunden. Ur ägarmanualen framgår under friskrivningar att insamlade data används till att försvara Tesla. Det är ofattbart att dessa data i stället används som underlag till felavhjälpande insatser!!!
Det är ytterst sällan att jag har några passagerare och de gånger det funnits barn med kan "räknas på ena handens fingrar!"
Är det någon mer som fått meddelande på mobilen om att öppet fönster?
I USA har Tesla försökt lösa fönsterproblemen med att mjukvaran skall stänga samtliga fönster när fordonet låser, men fått överge idén p.g.a. klämningsrisk vilket uppmärksammats av NHTSA.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Tesla1000 skrev: 05 sep 2023 00:24
I USA har Tesla försökt lösa fönsterproblemen med att mjukvaran skall stänga samtliga fönster när fordonet låser, men fått överge idén p.g.a. klämningsrisk vilket uppmärksammats av NHTSA.
Min MS stänger alla fönster när den låser. (Ett val i bilens menyer.) Har de tagit bort det igen?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Är rätt säker på att det finns kvar. Bilen har ju sensorer som känner av om något är i kläm och slutar dra upp fönstren. Utan den typen av sensor får man inte ha automatisk uppkörning av fönster alls.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Tesla1000
Teslaägare

Inlägg av Tesla1000 »

Tack för svar!!!!
2019 fanns inte dessa möjligheter. Har nu aktiverat och funktionstestat.

Nedan kan den som vill och orkar jämföra Ägarmanualerna årgångarna 2023 och 2019.

Fönster (sid 23 / Ägarmanual 2023)
Öppna och stänga
ANM: Du ansvarar för att fönsterna är stängda efter att fordonet har låsts.

Om fönstret oavsiktligt lämnas öppet kan Model 3 skicka ett meddelande till mobilappen (tryck på Reglage > Lås
> Avisering om öppen bil och välj sedan Dörrar och fönster).

Du kan också aktivera Stäng fönster vid låsning genom att trycka på Reglage > Lås > Stäng fönster vid låsning. När detta har aktiverats stänger fordonet fönstren automatiskt när Model 3 låses.

FÖRSIKTIG: Fönstren sänks automatiskt en aning när du öppnar eller stänger en dörr i syfte att undvika skador. Om du höjer ett fönster manuellt när dörren är öppen ska du se till att det sänks en aning innan dörren stängs.

VARNING: Innan ett fönster stängs är det förarens ansvar att säkerställa att ingen passagerare, i synnerhet barn, har några kroppsdelar utanför fönstret. I annat fall finns det risk för allvarliga personskador.

Fönster (sid 14 / Ägarmanual 2019)

Varning: Innan ett fönster stängs är det förarens ansvar att säkerställa att ingen passagerare, i synnerhet barn, har några kroppsdelar utanför fönstret. I annat fall finns det risk för allvarliga personskador.

Låsa bakfönster
Förhindra att passagerare använder fönsterreglage genom att trycka på Controls > Quick Controls > Window Lock. Lås upp bakrutorna genom att trycka på Window Lock igen.
Varning: För att garantera säkerheten rekommenderar vi att du alltid låser de bakre fönsterreglagen när det sitter barn i baksätena.
Varning: Lämna aldrig barn utan uppsikt i Model 3.
Skriv svar