AP svajig, farthållare ryckig

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JohnE
Teslaägare

AP svajig, farthållare ryckig

Inlägg av JohnE »

Då jag hämtade bilen på lucia var det 2019.31 fw i den. AP (ej fsd) var stabil om än den höll lite långt till vänster. Nu då jag uppdaterat så svajjar den fram o tillbaka i filen. Idag så till den milda grad att jag avbröt då den började sladda på E4:an. Väldigt halkigt med 10 minusgrader och isig vägbana så behövdes inte mycket rattutslag för att tappa greppet. Men så nervös var den inte innan uppdateringen. Störigt...
Sen adaptiv farthållare...det är väl det som går använda i norra sverige på vintern då vägmarkeringarna inte syns. Men då jag hinner ifatt en medtrafikant och bilen ligger bakom och ska hålla samma hastighet som framförvarande bil uppför den sig som om en orgeltrampare satt vid pedalerna. Inte alls behagligt, utan småryckigt och nervöst.
Ändrar jag då avstånd från tex 3 till 6 så ökar den inte avståndet utan måste stoppa farthållaren för att öka avståndet. Nästa gång jag då kommer ifatt framförvarande tar den nya avståndet (6).
På avstånd 6 är den mindre nervös än på tex 3.
Nån som känner igen beteendet eller är det min bil som strular?
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Re: AP svajig, farthållare ryckig

Inlägg av Vulgarsonic »

JohnE skrev:
Då jag hämtade bilen på lucia var det 2019.31 fw i den. AP (ej fsd) var stabil om än den höll lite långt till vänster. Nu då jag uppdaterat så svajjar den fram o tillbaka i filen. Idag så till den milda grad att jag avbröt då den började sladda på E4:an. Väldigt halkigt med 10 minusgrader och isig vägbana så behövdes inte mycket rattutslag för att tappa greppet. Men så nervös var den inte innan uppdateringen. Störigt...
Sen adaptiv farthållare...det är väl det som går använda i norra sverige på vintern då vägmarkeringarna inte syns. Men då jag hinner ifatt en medtrafikant och bilen ligger bakom och ska hålla samma hastighet som framförvarande bil uppför den sig som om en orgeltrampare satt vid pedalerna. Inte alls behagligt, utan småryckigt och nervöst.
Ändrar jag då avstånd från tex 3 till 6 så ökar den inte avståndet utan måste stoppa farthållaren för att öka avståndet. Nästa gång jag då kommer ifatt framförvarande tar den nya avståndet (6).
På avstånd 6 är den mindre nervös än på tex 3.
Nån som känner igen beteendet eller är det min bil som strular?
Jag känner tyvärr igen båda dessa fenomen.
På min bil har det förvärrats sedan version 40.x nåt
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

Konstigt att det kan bli så olika mellan bilarna..
Jag märker ingen skillnad sedan uppdateringen. Bilen går som tidigare mellan linjerna. Och farthållaren följer mjukt och fint.
Användarvisningsbild
frenor
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av frenor »

”Orgeltrampare” :lol:

Tyvärr så känner jag igen allt du skriver.
Multicoat röd M3P/P3D/WTF -20
Användarvisningsbild
AndersBo
Teslaägare

Inlägg av AndersBo »

frenor skrev:
”Orgeltrampare” :lol:

Tyvärr så känner jag igen allt du skriver.
Känner också igen fenomenet, sambon tittade häromdagen oroligt på mig. Undrade om jag fått hjärnblödning eftersom jag helt plötsligt körde ryckigt. Ställde om till chill och blev friskförklarad ;)
Tesla Model 3 LR -22, vit med vit
Tesla Model 3 LR -19, vit med svart
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare

Inlägg av BjornS »

AndersBo skrev:
Känner också igen fenomenet, sambon tittade häromdagen oroligt på mig. Undrade om jag fått hjärnblödning eftersom jag helt plötsligt körde ryckigt. Ställde om till chill och blev friskförklarad ;)
Kör din autopilot olika med och utan chill alltså? I min bil har den inställningen ingen som helst effekt på autopiloten, bara på den manuella gasresponsen.

Just ryckigheten i radarföjlningen är nog mitt största missnöje med bilen. "Orgeltrampare" känns som en bra beskrivning. Autopiloten gasar och bromsar avsevärt hårdare än bilen den följer, vilket är oerhört märkligt och i längden orsakar åksjuka hos passagerare. Den lånebil med AP1 jag hade ett par veckor körde betydligt mjukare.

Vad gäller filstabiliteten har den helt klart blivit sämre för mig också i senaste uppgraderingen, det svajar mer än förut. Men jag har gott hopp om att det blir bättre igen i kommande versioner. Denna form av temporär försämring har förekommit tidigare.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jag har 2019.40.50.1 och tycker både farthållare och Autopilot blivit bättre på sistone. Generellt så tycker jag att x.1 versionerna brukar vara lite sämre än andra, men det brukar bli bättre igen när x.2 osv kommer.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare

Inlägg av HenricL »

Håller med om att det blivit sämre efter .40.x versionen. Vinglar mer samt flera ggr när jag varit i 2+1, i 1 delen och det sedan blir 2 filer så drar den mot den vänstra och sedan nästan kastar bilen mot den högra och samtidigt kopplar ur AP. Vidare så vill den ofta när man är på motorvägen (2 filer) och man kommer förbi en avfart att man ska åka över till vänsterfilen om jag har NAP igång. Väldigt konstigt och störande. Aningen bättre med 40.50 än 40.2 men klart sämre än den tidigare versionen som var innan 40.2. Konstigt :(
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
Pigi71
Teslaägare
Referralkod: ts.la/pierluigi20337

Inlägg av Pigi71 »

Driving in Dalarna the last couple of days and the bouncing between the lanes is worrying to say the least. Below the link to a previous post when I got the reply from Tesla about the dangerous behavior.

https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Användarvisningsbild
Pigi71
Teslaägare
Referralkod: ts.la/pierluigi20337

Inlägg av Pigi71 »

Pigi71 skrev:
Driving in Dalarna the last couple of days and the bouncing between the lanes is worrying to say the least. Below the link to a previous post when I got the reply from Tesla about the dangerous behavior.

https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

P. S.: car on 40.50.1

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Idag gick bilen stabilt igen. Inga som helst konstigheter mellan Borås och Göteborg.
Skriv svar