Filhållningsassistans

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Justp
Teslaägare

Filhållningsassistans

Inlägg av Justp »

Jag har testat filhållningsassistans och tycker inte den fungerar så bra.

Jag har ställt den i läge Assistera.
På landsvägen får jag den inte alls att fungera. Om jag låter bilen glida över mittlinjen så hände inget. Ganska tydliga filmarkeringar men regn.
På motorväg så styra bilen tillbaka till rätt fil ibland men jag kan ofta glida över linjen utan reaktion.

Funktionen är mycket sämre än i min gamla XC60 där den i princip alltid styrde tillbaka om man gled över linjen, mittlinjen eller kantlinjen.'

Någon som har samma eller andra erfarenheter ?

Jag har en Model X "raven" med FSD.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Re: Filhållningsassistans

Inlägg av MarkusL »

Jag tycker tvärtom, testade den då den kom och då var den väldigt abrupt och våldsam och styrde tillbaka hela tiden och inte direkt milt så man fick en smärre chock när man genade i en kurva, stängde av den nästan direkt. Då var den lik Volvos system som jag tycker är helt oandvändbart om man inte bara kör motorväg och alltid slår på blinkers långt innan man börjar närma sig de vita strecken. Efter uppdateringar så är den nu mycket mjukare och går inte in alls ifall det inte behövs, d.v.s. man kan styra genom en kurva utan att den går in alls. Kan ju också vara så som du säger att den bara blivit sämre.
Användarvisningsbild
Dancar
Teslaägare

Inlägg av Dancar »

Funkar inte på min 3:a, skulle nog kunna åka rakt ut i skogen utan att den ens piper känns det som.
Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Justp
Teslaägare

Inlägg av Justp »

På motorväg kan jag köpa att den inte varnar om man glider över i andra filen (vilket även manualen säger att den inte gör om det inte finns någon trafik) men inte om man korsar linjen ut mot sidan av vägen.
På landsväg bör den varna vilken sida man än korsar linjen.
De första dagarna gled jag över mittlinjen några gånger, troligen van vid att Volvon alltid korrigerade.
Jag ska testa mer.
Skriv svar