Vinkla upp spolarmunstycken

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Etoo
Teslaägare

Vinkla upp spolarmunstycken

Inlägg av Etoo »

Jag hade bilen inne på SC i Upplands Väsby häromveckan, och fick då en lånebil. I lånebilen visade det sig att spolarstrålen sprutade mycket högre upp på vindrutan än i min egen bil, vilket verkligen gav en mycket bättre spolfunktion. Som alla vet så är vindrutespolningen en av de sämre delarna på bilen (i alla fall på model S).
Jag frågade på SC om de kunde vinkla upp dem på min bil, men det var tyvärr lite för sent på dagen när jag frågade, så de hann inte.

Min fråga till forumet är nu om man på ett enkelt sätt kan vinkla om munstyckena själv. Jag har försökt kika in under huven, men blir inte klok på hur jag göra eftersom de sitter så "trångt" till.
Model S 75D 2016 Pearl White
Model 3 LR AWD 2019 Blå, FSD, krok
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare

Re: Vinkla upp spolarmunstycken

Inlägg av HenrikM76 »

Etoo skrev:
Jag hade bilen inne på SC i Upplands Väsby häromveckan, och fick då en lånebil. I lånebilen visade det sig att spolarstrålen sprutade mycket högre upp på vindrutan än i min egen bil, vilket verkligen gav en mycket bättre spolfunktion. Som alla vet så är vindrutespolningen en av de sämre delarna på bilen (i alla fall på model S).
Jag frågade på SC om de kunde vinkla upp dem på min bil, men det var tyvärr lite för sent på dagen när jag frågade, så de hann inte.

Min fråga till forumet är nu om man på ett enkelt sätt kan vinkla om munstyckena själv. Jag har försökt kika in under huven, men blir inte klok på hur jag göra eftersom de sitter så "trångt" till.
Nu har jag inte kollat alls på min Model S, men alla övriga bilar jag haft tidigare, vilket är många, så har man bara tagit en knappnål och fört in lite lätt och vinklat om yttersta "kulan" till att spruta rätt om man behövt ändra.
Ska kika med, tycker själv det tar lite väl långt ner på min med.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Bra span ! Ska genast beväpna mig med en nål.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Etoo
Teslaägare

Inlägg av Etoo »

HenrikM76 skrev:
Nu har jag inte kollat alls på min Model S, men alla övriga bilar jag haft tidigare, vilket är många, så har man bara tagit en knappnål och fört in lite lätt och vinklat om yttersta "kulan" till att spruta rätt om man behövt ändra. Ska kika med, tycker själv det tar lite väl långt ner på min med.
Japp, det är ju den gängse metoden på mina tidigare bilar också. Problemet som jag ser på min S är att dels komma åt, del pricka rätt med nålen. Munstyckena sitter ju långt ner och dessutom fästa i huven (inte i "karossen"), så man ser inte själv hålet.

Kanske kan pula ihop en förlängd nål och gå "på känn".
Model S 75D 2016 Pearl White
Model 3 LR AWD 2019 Blå, FSD, krok
Användarvisningsbild
_jimmyT_
Teslaägare

Inlägg av _jimmyT_ »

Det här följer jag med spänning. Jag hämtade ut en ny MS för några veckor sedan och den spolar på tok för dåligt. Inte ens bilarna jag haft från 80 talet har så dåligt sprut, så kan man åtminstone vilka upp dem så att de träffar högre upp så vore det guld värt.
Model S LR 2019
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Har också funderat på konstruktionen kring spolningen av spolarvätska. Den sprutar i underkant och låter torkarbladen dra upp spolarvätskan är min kännsla. Känns j.vligt ovanligt men funktionsmässigt har jag inte upplevt några problem.

EDIT. Gälller Model 3 i detta fall. Vet inte hur det är på Model S.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Inlägg av Ferro94 »

Har kört MS i 4 år och kan bara hålla med (sprutar uselt och på tok för lågt. Dessutom en utmaning att komma åt / träffa hålet). Jag beväpnade mig med en ficklampa, en knappnål och en spetsig flacktång (som förlängning av nålen) och efter lite pillande blev det betydligt bättre.

Mitt råd är att använda små rörelser och ha tålamod. Ställ dem så att de sprutar lite högt när bilen står stilla. Fartvinden trycker ner strålen rejält.

Good luck!
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Kan vara årets bästa lifehack.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Skriv svar