Försäkring model 3 / förmånsbil - vilket bolag rekommendera

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Gussun

Försäkring model 3 / förmånsbil - vilket bolag rekommendera

Inlägg av Gussun »

Hej!
Hämtar förhoppningsvis ut min förmånsbil M3 LR på onsdag och jag har funderingar kring försäkringar. Vilket bolag rekommenderas? Förstår att det också beror på vem försäkringstagaren är men det borde finns några som har bättre försäkringar en andra.

Vilka försäkringsbolag rekommenderar ni?
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Re: Försäkring model 3 / förmånsbil - vilket bolag rekommend

Inlägg av grenhall »

Länsförsäkringar Skåne kräver att man har bolagsförsäkring eller privat bank för att få försäkra sin Tesla hos dem. Kan vara värt att tänka på annars brukar de ha förmånliga försäkringar.

Jag kommer köra på Trygghansa i sedvanlig ordning.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

grenhall skrev:
Länsförsäkringar Skåne kräver att man har bolagsförsäkring eller privat bank för att få försäkra sin Tesla hos dem. Kan vara värt att tänka på annars brukar de ha förmånliga försäkringar.

Jag kommer köra på Trygghansa i sedvanlig ordning.
Kollade via ett regnr från blocket..

Vilket j skämt lf, Folksam, moderna försäkringar vi har inte uppgifter om denna bilmodell! Dvs Typ vi vill inte försäkra denna bil...

If = rena rånet
Enda vettiga i pris: trygg hansa 445kr i mån medan of skulle ha 996kr i månaden! Och detta för halvförsäkring 2500mil om året

Försäkringsbolag har blivit riktigt fula nu.. de får inte enligt lag neka en försäkring men genom att du måste kontakta dem gör ju att många struntar att försäkra o då ”slipper” de..samt sätta löjlig prislapp... samma problem som för motorcyklister mao
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

metchristian skrev:

Vilket j skämt lf, Folksam, moderna försäkringar vi har inte uppgifter om denna bilmodell! Dvs Typ vi vill inte försäkra denna bil...

Försäkringsbolag har blivit riktigt fula nu.. de får inte enligt lag neka en försäkring men genom att du måste kontakta dem gör ju att många struntar att försäkra o då ”slipper” de.
Har du någon teori om varför IF, folksam och moderna försäkringar inte skulle vilja teckna en försäkring på en tesla?
Troligtvis saknas det någon information hos transportstyrelsen som bolagen behöver för att beräkna premie.
Eller vad tror du det handlar om?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Fredrik j skrev:
metchristian skrev:

Försäkringsbolag har blivit riktigt fula nu.. de får inte enligt lag neka en försäkring men genom att du måste kontakta dem gör ju att många struntar att försäkra o då ”slipper” de.
Har du någon teori om varför IF, folksam och moderna försäkringar inte skulle vilja teckna en försäkring på en tesla?
Troligtvis saknas det någon information hos transportstyrelsen som bolagen behöver för att beräkna premie.
Hur ska de inte kunna ha info från transportstyrelsen? Regnr jag tittade på är uttagen i trafik 2019-05-17 och det finns liksom ca 3900 model i Sverige...
if ger ju i alla fall ett pris...
Ja du hade jag ett svar på frågan skulle jag ge det men gissar att iom det är så hög kost så gör de det krångligare för kunden för att de inte vill skrämma kunderna. Klart de försäkrar om du betalar.. men samma taktik har jag ju sett gällande motorcykel
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Referralkod: ts.la/john713130

Inlägg av Johlei »

Jag har iofs min företagsägda M3 LR AWD hos If till ett inte helt orimligt pris, ca 6000 kr/år för halvförsäkring.

Man får nog kolla runt var och en eftersom premierna varierar kraftigt hos bolagen beroende på ”omständigheter” som verkar kunna vara nästan vad som helst.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Jag fick 269 kr/mån, 2500 mil med fackföreningsrabatt (ST) från TH.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

bonath skrev:
Jag fick 269 kr/mån, 2500 mil med fackföreningsrabatt (ST) från TH.
Var bor du då? Va ju ett ruskigt bra pris
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Halmstad, villa med garage.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

bonath skrev:
Halmstad, villa med garage.
Själv bor jag i Örbyhus (norduppland) med carport o garage och fick alltså 445kr... medans of ville ha 996kr! Vilket jag tycker är rena rånet.. för min golf r får jag bet 495kr i månad.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

metchristian skrev:
Fredrik j skrev:
metchristian skrev:

Hur ska de inte kunna ha info från transportstyrelsen? Regnr jag tittade på är uttagen i trafik 2019-05-17 och det finns liksom ca 3900 model i Sverige...
if ger ju i alla fall ett pris...
Ja du hade jag ett svar på frågan skulle jag ge det men gissar att iom det är så hög kost så gör de det krångligare för kunden för att de inte vill skrämma kunderna. Klart de försäkrar om du betalar.. men samma taktik har jag ju sett gällande motorcykel
Vet inte. När jag kollade runt på försäkringar på porsche gick det ibland inte att få ett web-pris. Jag såg skillnader i "fabrikat" och "handelsbeteckning". Verkar som det är lite av fritext och bestäms av den som regbesiktar. På direktimporterade bilar kan det t.o.m. finnas stavfel.
Om texten under "fabrikat" inte finns i försäkringsbolagens databas blir det kanske problem. Bilar som registreras av generalagent kanske får en mer enhetlig beteckning?
Om man slår på några bilar kan man se om det är samma uppgifter...
Regnhunden

Inlägg av Regnhunden »

Fick just en offert från TH som stoltserar med 25% rabatt så då blir det ju billigt - halvförsäkring för bara 15 650:-/år... :D
Skriv svar