Schedueled Departure?
Moderator: Redaktion
Schedueled Departure?
Sorry om sen på bollen, men inte fått det förens nu! (Woho!)
Funkar Scheduled Departure för ENDAST värmning? T.ex. om laddnivån redan är uppnådd eller om sladden inte är ikopplad?
Kommer man åt den från appen? Eller är jag blind?
Kan man sätta flera tider?
(T.ex. en hemifrån en från jobbet)
/Jocce
Funkar Scheduled Departure för ENDAST värmning? T.ex. om laddnivån redan är uppnådd eller om sladden inte är ikopplad?
Kommer man åt den från appen? Eller är jag blind?
Kan man sätta flera tider?
(T.ex. en hemifrån en från jobbet)
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Schedueled Departure?
Endast värmning borde funka(?), men sladden måste vara i, annars kan man inte ens aktivera det.
Man kan välja alla dagar eller bara vardagar, inget baserat på location.
Det går INTE att aktivera från appen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Schedueled Departure?
Tack för snabbt svartaliz skrev:Endast värmning borde funka(?), men sladden måste vara i, annars kan man inte ens aktivera det.

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Jocce skrev:Tack för snabbt svartaliz skrev:Endast värmning borde funka(?), men sladden måste vara i, annars kan man inte ens aktivera det.
Om man sätter scheduled departure 16:30, men inte kommer iväg förens 16:45, håller den värmen igång då?
/Jocce
Verkar som den börjar hålla värmen 15 min innan utsatt tid, och slutar 15 min efter.
Hur funkar det här för er?
Jag noterar att själva laddningen funkar bra för mlg samt förvärmningen av kupén. Men vad som däremot fungerar mindre bra är det faktum att bilens batteri inte är varmt när jag kommer ut. Regenerative breaking fungerar dåligt efter planerad avfärd. Gör jag fel eller är det samma för er?
Jag noterar att själva laddningen funkar bra för mlg samt förvärmningen av kupén. Men vad som däremot fungerar mindre bra är det faktum att bilens batteri inte är varmt när jag kommer ut. Regenerative breaking fungerar dåligt efter planerad avfärd. Gör jag fel eller är det samma för er?
För mig så förvärmer den batteriet, men inte så man får bra regen bara lite mer än 0. I morse så hade jag inte haft bilen ansluten och fick ingen regen alls i början.K-Ankan skrev:Hur funkar det här för er?
Jag vill att bilen laddar senare/på natten men vill inte att värmen ska gå på varje dag.
Kunde varit en checkbox för det med...............
Kunde varit en checkbox för det med...............
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Tyvärr bygger ju funktionaliteten helt på amerikansk elprissättning.K-Ankan skrev:Hur funkar det här för er?
Laddningen stängs ju av 06:00, oavsett om du ska åka 06:00, 09:00 eller 11:00. Ska man åka tex 11:00 så har batteriet då hunnit bli kallt.
Det vore intressant om någon räknade på vad som egentligen är smartast och var brytpunkten går mellan billig el vs att få "gratis" värmning av batteriet när bilen laddar. Idealiskt är såklart för de som åker hemifrån väldigt tidigt på morgonen, då får man båda delar

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Hej,
för mig har det hänt att bilen inte är laddad på morgonen.
Jag ställer in avfärd 0700. 0600 när jag går upp är det 2-3 h kvar till full laddning (90%).
Detta har hänt när jag har laddat på en 50 kW laddare innan. Lidl i stan har en sådan....
En annan fråga...kan SC styra uppdatering.
Jag har bilen inbokad för en annan sak och lade till detta på bokningen. Dagarna efter fick jag en uppdatering och det har inte hänt fler gånger. Tänker om de kan rapportera felet så att det triggar en uppdatering för att t ex alla bilar inte har detta problem.
Mvh
NP
Jag ställer in avfärd 0700. 0600 när jag går upp är det 2-3 h kvar till full laddning (90%).
Detta har hänt när jag har laddat på en 50 kW laddare innan. Lidl i stan har en sådan....
Jag har bilen inbokad för en annan sak och lade till detta på bokningen. Dagarna efter fick jag en uppdatering och det har inte hänt fler gånger. Tänker om de kan rapportera felet så att det triggar en uppdatering för att t ex alla bilar inte har detta problem.
Mvh
NP
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Edit: förstår nu hur du menade...np519 skrev:Hej,
Mvh
NP
Är inte svaret så enkelt att du bara satt laddströmmen för lågt (alternativt att din laddare inte har nog kapacitet)?
Ja SC kan pusha uppdateringar.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Lidls laddare är väl bara igång när butiken är öppennp519 skrev:Hej,
...
Mvh
NP
ms 76132 "Eleamore"
Jag tolkade först hans inlägg som du gör, men det vore ju hemskt om han stod parkerad vid en snabbladdare över natt.12man skrev:Lidls laddare är väl bara igång när butiken är öppennp519 skrev:Hej,
...
Mvh
NP
Det jag tror han menar är dock att han fått problemet hemma efter att han varit och snabbladdat på Lidl.
För övrigt påverkar ju inte schemalagd avfärd snabbladdning av förklarliga skäl...
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- ellerstrom
- Teslaägare
Jag har regelbundet samma problem som np519. Inställd på att vara laddad och varm kl 07.45 på morgonen (på vardagar, enbart laddad och klar på helgen) och laddar med 10A 3-fas.Legato skrev:Edit: förstår nu hur du menade...np519 skrev:Hej,
Mvh
NP
Är inte svaret så enkelt att du bara satt laddströmmen för lågt (alternativt att din laddare inte har nog kapacitet)?
Ja SC kan pusha uppdateringar.
Har märkt ett visst mönster; när laddningen enligt appen ska börja efter midnatt så strular det ofta och den hinner inte ladda klart till angiven tid (då börjar den tidigast att ladda runt kl 06.00, dvs samma tid som den slår av laddningen annars som rapporterats på forumet). Men när appen indikerar att laddningen ska börja samma dag så funkar det perfekt (dvs den är färdigladdad till kl 06.00 och börjar förvärma i tid till 07.45).
Jag laddar normalt till 80% vilket jag klarar typ 2 dagars vanlig körning på + marginal, så jag har hittills aldrig blivit försenad pga problemet ovan. Funderar på att slå av inställningen och sedan slå på den igen för att se om det gör någon skillnad...

Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Hej igen,
ber om ursäkt för min otydlighet.
När jag har varit och köpt mjölk på Lidl
, snabbladdat ett tag för att sedan åka hem, koppla in den hemma och sova hemma (ej på Lidl)
.
Jo, jag har kräm så det räcker hemma för detta inträffar endast ibland och jag har kopplat det till denna snabbladdning. För min står inställd att den ska börja ladda kl 2200.
Någon gång hade den ändrat sig själv till 0000. Då fungerade det inte heller.
Den borde ju kolla vad det är för ström som är tillgänglig när jag kopplar in den så att den kan räkna ut när den ska vara klar. Sedan kan den ju minska laddeffekten allteftersom det närmar sig 0700 (eller 0600 verkar det som oavsett vad som är inställt).
Annars tycker jag att uppvärmning av kupe fungerar. Den är varm kl 0700.
ber om ursäkt för min otydlighet.
När jag har varit och köpt mjölk på Lidl

Jo, jag har kräm så det räcker hemma för detta inträffar endast ibland och jag har kopplat det till denna snabbladdning. För min står inställd att den ska börja ladda kl 2200.
Någon gång hade den ändrat sig själv till 0000. Då fungerade det inte heller.
Den borde ju kolla vad det är för ström som är tillgänglig när jag kopplar in den så att den kan räkna ut när den ska vara klar. Sedan kan den ju minska laddeffekten allteftersom det närmar sig 0700 (eller 0600 verkar det som oavsett vad som är inställt).
Annars tycker jag att uppvärmning av kupe fungerar. Den är varm kl 0700.
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Skulle inte förvåna mig om det är något strul med tidszoner.
Har upptäckt att det är många som har problem med det... För några somrar sedan när vi åkte genom Europa så flippade vår Gardena automatik totalt (gissning är att det var tidszonsbyte när den skulle stänga av) så gräsmattan vattnades i typ 6 timmar innan grannen ryckte in.
Var i USA för någon månad sen, då fick vår Clas Ohlson schemaläggning av belysning fnatt och även Ngenic Tune styrningen av värmepumpen.
Har upptäckt att det är många som har problem med det... För några somrar sedan när vi åkte genom Europa så flippade vår Gardena automatik totalt (gissning är att det var tidszonsbyte när den skulle stänga av) så gräsmattan vattnades i typ 6 timmar innan grannen ryckte in.
Var i USA för någon månad sen, då fick vår Clas Ohlson schemaläggning av belysning fnatt och även Ngenic Tune styrningen av värmepumpen.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Syncronauten
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/svante12917
Min håller inte alltid tiden och det beror på att spänningen på en fas dippar ibland, då kopplar bilen bort den fasen och laddeffekten går ner. Detta gör det lite svårt för bilen att veta hur lång tid laddningen skall ta men den brukar inte dra över tiden mer än en timma.
Kan ni förvärma säten med denna funktion? Gick inte på M3 så jag kör manuellt. Tror även att speglarna inte värmdes upp? Kommer inte riktigt ihåg...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Den värmer väll bara kupén och med det så blir batteriet bara lite varmt. Tror det skulle krävas rätt många kWh för att värma ett 700kg batteri i vinterkyla till bra temp bara för att få full regen så är nog medvetet i funktionen. Jag brukar försöka ladda minst från 70-100% innan avfärd och förvärmning av kupén för att klara min resa till jobbet på 34mil nu på vintern. Slipper då streckad linje och får ner förbrukningen i början så jag klarar mig med 5-15% marginal. Kör man kortare sträckor spelar det ju mindre roll om batteriet är helt varmt utan drar mer i förvärmning än vad det blir extra förbrukning.
Tror dom stolarna man har värme på när man lämnar bilen körs i schemalagda förvärmningen
Tror dom stolarna man har värme på när man lämnar bilen körs i schemalagda förvärmningen
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.