Sveriges nordligaste Tesla. Var?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Vasp

Sveriges nordligaste Tesla. Var?

Inlägg av Vasp »

Jag bor långt upp i landet och har aldrig sett en Tesla i verkliga livet. Jag bor i Skellefteå och har hört ryktes vägen att det ska finnas en nere i Umeå. Fast trots att jag åker ofta ner dit i jobbet så har aldrig lyckats få syn på den om den ens finns. När man läser här på forumet så verkar typ alla finnas långt söderut, Sundsvall och neråt. Så hur långt upp har Teslorna hittat? Måste jag vänta till 2016 innan jag får syn på en då det verkar ska komma en Supercharger station i stan som jag kan bevaka på lediga dagar. Eller är vi norrlänningar så insnöade på fossildrivet att jag kommer att ha den enda i stan när jag köper en model 3 runt 2018.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Sveriges nordligaste Tesla. Var?

Inlägg av bylund »

Laddinfrastrukturen är ju minst sagt bristfällig norr om Umeå, där den nordligaste Chademoladdaren finns. Nordväst om Luleå finns det inga publika uttag på uppladdning.nu. Därför fick jag köra genom Norge till Björkliden och tillbaka till Stockholm.

Även om man mest laddar hemma så vill man nog kunna ta sig längre hemifrån hyfsat snabbt innan man slår till.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
frnil
Teslaägare

Inlägg av frnil »

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Enligt teslakartan så är den högsta Örnsköldsvik men älvsbyn är ju högre.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag bor i norra delen av skurup.
Vinner jag då, eller är det jag som är dålig på geografi?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

haha! :lol:
joyhan

Inlägg av joyhan »

Det stämmer att det finns en teslaägare i Umeå. Hamnade bakom denna när jag åkte som passagerare i en Nissan Leaf. Ska lägga upp ett foto som jag tog.
Han beställde en Tesla S. Sedan såg han att det kommit med dubbla motorer och lyckades ändra beställningen så att han fick det senaste. Jättefin röd Tesla.
Användarvisningsbild
dbp

Inlägg av dbp »

bylund skrev:
Laddinfrastrukturen är ju minst sagt bristfällig norr om Umeå, där den nordligaste Chademoladdaren finns. Nordväst om Luleå finns det inga publika uttag på uppladdning.nu. Därför fick jag köra genom Norge till Björkliden och tillbaka till Stockholm.

Även om man mest laddar hemma så vill man nog kunna ta sig längre hemifrån hyfsat snabbt innan man slår till.
Det finns en 22 kW-laddare från Tesla på Hotel Laponia i Arvidsjaur, den finns med på uppladdning.nu under Typ 2-laddare.
Äger en Leaf -15
Sparar till en Tesla!
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare

Inlägg av Spyder »

Vasp skrev:
..... Eller är vi norrlänningar så insnöade på fossildrivet att jag kommer att ha den enda i stan när jag köper en model 3 runt 2018.
Du kommer inte vara ensam med en Model 3 här uppe, bor i Norsjö och kommer troligen beställa en direkt de kommer.

Har dock haft turen att se en röd här i våras samt en vit efter E4án vid Jävre för två veckor sedan.
Vasp

Inlägg av Vasp »

Spyder skrev:
Vasp skrev:
..... Eller är vi norrlänningar så insnöade på fossildrivet att jag kommer att ha den enda i stan när jag köper en model 3 runt 2018.
Du kommer inte vara ensam med en Model 3 här uppe, bor i Norsjö och kommer troligen beställa en direkt de kommer.

Har dock haft turen att se en röd här i våras samt en vit efter E4án vid Jävre för två veckor sedan.
Nice. Då kommer vi säkerligen att se till varandra nån gång. Brukar hända att jag kör till Bastuträsk ett antal gånger per år för att köra folk till och från tåget.
Eller när du är inne i Skellefte. Man kommer nog att se till rätt så många teslor här i staan när superchargern kommer nästa år får man hoppas. Även om antalet lokalbor som kör tesla säkerligen kommer att vara en betydligt mindre del än vad det är i södra Sverige så är det säkert många utflyttade norrlänningar som kommer köra genom Skellefte för att hälsa på i hemtrakterna.
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare

Inlägg av Spyder »

Säkerligen! Men det lär, som du säger, börja dyka upp mer när de har fixat laddning efter E4 och E10 upp till Norge. Det blir nog även lite lättare att sälja in Model S till folk här uppe då, har försökt sälja in den till folk som köper bilar i den prisklassen men många är än i det stadiet att de börjar prata om att man behöver långa kablar för att få det att funka :) men det ska nog gå över tillslut :D
JFAH

Inlägg av JFAH »

E4:an behöver elektrifieras upp till haparanda i vart fall. Och helst gällivare laddarna också. Och allra helst lite utspridda fastchargers längs e45. Norrland är definitivt något av en vit fläck. Jag har lagt ned ett omfattande arbete på att skriva till turistanläggningar och skrapat ihop schuko och trefasuttag, men det räcker ju bara så långt. Idealt skall man inte behöva tänka så mycket på var det finns laddning, det skall bara fungera.
Skriv svar