Gäst Wifi

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Gäst Wifi

Inlägg av TeslaM3 »

Hej,

Dum fråga kanske. Om man kopplar upp sig på någons gäst wifi (med inloggningskod) kan någon som har tillgång till routern komma åt någon information från bilen eller har man enbart tillgång till wifi:t?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Gäst Wifi

Inlägg av Remuz »

TeslaM3 skrev:
Hej,

Dum fråga kanske. Om man kopplar upp sig på någons gäst wifi (med inloggningskod) kan någon som har tillgång till routern komma åt någon information från bilen eller har man enbart tillgång till wifi:t?
Bilens funktioner pratar genom teslas servrar. För att komma åt din bil behöver man ditt token, så svaret är nej :)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Inlägg av TeslaM3 »

Remuz skrev:
TeslaM3 skrev:
Hej,

Bilens funktioner pratar genom teslas servrar. För att komma åt din bil behöver man ditt token, så svaret är nej :)
Ok, så varningarna som gäller att man inte ska koppla upp sig på fel Wi-Fi på t ex flygplatser för att det är osäkert gäller ej här?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Där handlar det väl om att du inte ska skicka okrypterat data på ett öppet nät. Bilen skickar, mig veterligen, inte okrypterat data.

För att komma åt bilen behöver man sedan token.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
OveSundberg

Inlägg av OveSundberg »

Ser du ett öppet wifi på en flygplats eller ett café kan du inte kontrollera via vad eller vem din trafik passerar. Även om trafiken är krypterad finns det risk för att du utsätts för t.ex. DNS spoofing. Då kan man tänka sig att du går ut på Facebook, du skickas till en fejkad variant av Facebook som ser ut som originatet, knappar in dina inloggningsuppgifter som sedan skickas till förövaren.

Vad är det för gäst-wifi? Hos en kompis eller på till exempel ett hotell? Jag hade knappast oroa mig för att min kompis eller ett hotell skulle försöka bryta sig in i ens Tesla via elektronisk väg. Men jag hade inte heller anslutit till en kompis eller ett hotells wifi, känns onödigt.

Ifall du försöker snylta på grannens wifi för att ditt eget inte räcker till Teslan så kommer din granne enkelt kunna se att det finns en Tesla på hans nätverk, ifall han orkar. Jag får en notis varje gång främmande saker ansluts till mitt nätverk.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Inlägg av TeslaM3 »

OveSundberg skrev:
Ser du ett öppet wifi på en flygplats eller ett café kan du inte kontrollera via vad eller vem din trafik passerar. Även om trafiken är krypterad finns det risk för att du utsätts för t.ex. DNS spoofing. Då kan man tänka sig att du går ut på Facebook, du skickas till en fejkad variant av Facebook som ser ut som originatet, knappar in dina inloggningsuppgifter som sedan skickas till förövaren.

Vad är det för gäst-wifi? Hos en kompis eller på till exempel ett hotell? Jag hade knappast oroa mig för att min kompis eller ett hotell skulle försöka bryta sig in i ens Tesla via elektronisk väg. Men jag hade inte heller anslutit till en kompis eller ett hotells wifi, känns onödigt.

Ifall du försöker snylta på grannens wifi för att ditt eget inte räcker till Teslan så kommer din granne enkelt kunna se att det finns en Tesla på hans nätverk, ifall han orkar. Jag får en notis varje gång främmande saker ansluts till mitt nätverk.
Inte någon granne utan det verkar som Brf har något Wi-Fi nät i garaget. Funderade på att fråga om lösenordet och ha bilen uppkopplad på Wi-Fi i garaget.
FaeHuell

Inlägg av FaeHuell »

Bättre att använda ett VPN när du använder gäst wifi. Det ökar säkerheten.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Inlägg av TeslaM3 »

FaeHuell skrev:
Bättre att använda ett VPN när du använder gäst wifi. Det ökar säkerheten.
Kan man ställa in VPN i bilen?
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare

Inlägg av robpow »

Det var svar på många olika frågor där... :)

Det jag tror du undrade om var om det var riskabelt att koppla upp bilen mot det öppna WiFi-nätet så du kommer åt bilen från appen? Den kopplingen från bilen till Teslas servrar är, som någon redan nämnde, över ett krypterat VPN så där är risken låg.

//Mattias
fraggan
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Inlägg av fraggan »

Om det är någon du känner så hade jag använt det men är det ett publikt, typ Mcdonalds så hade jag undvikit det. Generellt svar oavsett vad för enhet du tänkt koppla upp dig med.
Skriv svar