Oanvändbara dimljus fram

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Oanvändbara dimljus fram

Inlägg av renes »

Dimljusen fram (om man har dem) kan tydligen inte användas legalt i Sverige, hur det nu kommer sig. Man får ju inte använda dem tillsammans med halvljusen, men de funkar ju inte alls om man slår av halvljusen. Hur har de tänkt här?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Oanvändbara dimljus fram

Inlägg av LarsL »

Frågan är ju hur Sverige har tänkt? Varför får man inte använda dimljuset tillsammans med halvljus.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

I dimma förstår jag inte problemet att ha båda på samtidigt. Sedan finns det ju en del muppar som kör med fyra ljus när det inte är dimma för att de tycker att det är coolt med dimljus, eller saknar kompetens att stänga av dem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

bylund skrev:
I dimma förstår jag inte problemet att ha båda på samtidigt. Sedan finns det ju en del muppar som kör med fyra ljus när det inte är dimma för att de tycker att det är coolt med dimljus, eller saknar kompetens att stänga av dem.
Det bästa vore ju att kunna använda enbart dimljusen. Det borde ge bästa sikten. Men det går ju inte.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

renes skrev:
bylund skrev:
Det bästa vore ju att kunna använda enbart dimljusen. Det borde ge bästa sikten. Men det går ju inte.
Om du slår på positionsljus så kan du slå på dimljus
Ser inte riktigt problemet ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Scirocco
Teslaägare

Inlägg av Scirocco »

Tänk om någon klurig person hade kommit på hur man kan ersätta dom med extraljus till helljuset. Det hade varit tacksamt... och användbart.
-19 Tesla Model X LR
-75 Scirocco TS
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

LarsL skrev:
Frågan är ju hur Sverige har tänkt? Varför får man inte använda dimljuset tillsammans med halvljus.
Därför att det bländar. Här i Norrlands inland är det mer regel än undantag att folk kör med både halvljus och dimljus samtidigt och det bländar och är riktigt störande.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

e5m1r skrev:
renes skrev:
bylund skrev:
Om du slår på positionsljus så kan du slå på dimljus
Ser inte riktigt problemet ?
Experimenterade lite och så här verkar det vara:

- om du har halvljuset på och sätter på dimljusen, sen ändrar till positionsljus, så slocknar allt (utom positionsljusen). Det var det jag gjort tidigare.

- om du slår av halvljuset och sätter på positionsljusen, sen slår på dimljusen, då funkar det. Som du säger.

Så det gäller att göra det i rätt ordning. Inte helt självklart för mig i alla fall.
Skriv svar