Värdera Tesla Model 3
Moderator: Redaktion
Värdera Tesla Model 3
Hej!
Tyvärr så ska min sambo (sedan 15 år tillbaka) och jag separarera, vilket innebär att vi inte har råd att ha kvar vår Tesla.
Vi kommer försöka sälja den efter årsskiftet (i slutet på dec så har vi haft den 6 mån, så där någon gång borde bonusen trilla in).
Frågan vad den kan tänkas vara värd?
Tesla Model 3 AWD Multicoat red, 18" areo sommar, 18" alufälg vinter (dubbfria). Stenskottsfolierad fram och längs dörrkanten nedtill.
Har kanske gått runt 1000 mil när vi säljer den.
Ska man sälja privat, via bilhandlare, eller Tesla? Vad är en bra mittpunkt när det gäller pris/smidighet?
bilrpriser.se säger 570 - 602 kkr privat till privat (https://www.bilpriser.se/bilvardering?r ... 6088097454)
Tyvärr så ska min sambo (sedan 15 år tillbaka) och jag separarera, vilket innebär att vi inte har råd att ha kvar vår Tesla.
Vi kommer försöka sälja den efter årsskiftet (i slutet på dec så har vi haft den 6 mån, så där någon gång borde bonusen trilla in).
Frågan vad den kan tänkas vara värd?
Tesla Model 3 AWD Multicoat red, 18" areo sommar, 18" alufälg vinter (dubbfria). Stenskottsfolierad fram och längs dörrkanten nedtill.
Har kanske gått runt 1000 mil när vi säljer den.
Ska man sälja privat, via bilhandlare, eller Tesla? Vad är en bra mittpunkt när det gäller pris/smidighet?
bilrpriser.se säger 570 - 602 kkr privat till privat (https://www.bilpriser.se/bilvardering?r ... 6088097454)
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Re: Värdera Tesla Model 3
Jag beklagar verkligen separationen! Sjukt tråkigt. 
Din bil verkar vara momssmittad? Antar att det drar ner värdet en del på just LR AWD då den är så billig på företagsleasing.
Nåväl, en ny kostar 714 480 kr plus stenskottsfoliering. Ska vi säga 725'?
Jag tycker 725' - 60' - 10% = 599' är hyfsat rimligt.
But meanwhile on Blocket, en blå tidig momssmittad M3 LR AWD utan vinterfälgar för 657': https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/86899311
Det beror ju på om ni vill bli av med den snabbt eller krama ut varenda tusenlapp ur den. Du kan väl försöka med nåt i stil med 639' om du vill också. Teslor verkar säljas till lite vad som helst. Handlare verkar tro att det är 1 års leveranstid bara för att det är en elbil. Så kontakta de större begagnathandlarna (Fordonsbolaget, Riddermark osv) och hör vad de kan bjuda. Tror de bjuder hyfsat faktiskt. Är betydligt smidigare än att själv sälja den till en annan privatperson.

Din bil verkar vara momssmittad? Antar att det drar ner värdet en del på just LR AWD då den är så billig på företagsleasing.
Nåväl, en ny kostar 714 480 kr plus stenskottsfoliering. Ska vi säga 725'?
Jag tycker 725' - 60' - 10% = 599' är hyfsat rimligt.
But meanwhile on Blocket, en blå tidig momssmittad M3 LR AWD utan vinterfälgar för 657': https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/86899311
Det beror ju på om ni vill bli av med den snabbt eller krama ut varenda tusenlapp ur den. Du kan väl försöka med nåt i stil med 639' om du vill också. Teslor verkar säljas till lite vad som helst. Handlare verkar tro att det är 1 års leveranstid bara för att det är en elbil. Så kontakta de större begagnathandlarna (Fordonsbolaget, Riddermark osv) och hör vad de kan bjuda. Tror de bjuder hyfsat faktiskt. Är betydligt smidigare än att själv sälja den till en annan privatperson.
Tack! Ja just nu handlar det om att förlora så lite på det som möjligt och göra det hyffsat snabbt ändå då den är för dyr för att ha kvar.
Runt 600 kanske man ska hoppas på då. Väntar på DNB för att få reda på hur stor den totala skulden är idag.
Runt 600 kanske man ska hoppas på då. Väntar på DNB för att få reda på hur stor den totala skulden är idag.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Är det Teslas originalfälgar på vinterdäck eller eftermarknads, den har inte drag va?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Eftermarknad, det blev för stor mellanskillnad.LasseTM skrev:Är det Teslas originalfälgar på vinterdäck eller eftermarknads, den har inte drag va?
Och inget drag. Skulle ha det men de fick inte fram en sån kombo
Jag kan vara spekulant, beroende på pris såklart.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Vi sålde precis vår bruksbil i väntan på vår model 3 via kvd.se
Mycket smidigt, kolla med dom?
Mycket smidigt, kolla med dom?
Multicoat röd M3P/P3D/WTF -20
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Vilken färg har interiören?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Tellus skrev:
Lite ljug eller har de släppt på detta nu - eftermontering alltså?:
"Ej dragkrok , kan monteras om ni vill när ni äger bilen"
Nej det är den ju inte men i jämförelse så är det en så liten skillnad att det inte är värt det.Elof skrev:Men.. en ny är ju billigare?Tellus skrev:
EDIT: Nu förstår jag... Du tänker att en ny med avdragen SMBP är billigare. Ja det går nog jämnt ut med införskaffandet av vinterdäck då också.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023