2019.36.2.1
Moderator: Redaktion
2019.36.2.1
Nån som vet om de tänker komma med en- pedalkörning, dvs automatbroms till stopp när man släpper gasen helt, för "gamla" MS? (2016, tex). Den gör det redan nu när man kör i långsamma köer med autopilot, så hårdvaran finns uppenbarligen.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: 2019.36.2.1
Hårdvaran i ditt exempel är bromsarna.
Non Raven bilar har inte den typ av motor som krävs för att bromsa hela vägen.
Non Raven bilar har inte den typ av motor som krävs för att bromsa hela vägen.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Nog går det att lösa även på äldre, med enbart motorn, men då får man väl tillföra energi mot slutet, inte regenerera till noll. Men det ser inte ut att vara på väg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
I nuläget, när man kör i långsam kö med adaptiv farthållare, så bromsar bilen själv ner till noll och låser bromsen där, som om jag själv bromspedalbromsat till stopp. Det känns då som att den bromsar med hjulbromsarna från ca 7 km/h till stopp.
Den funktionen måste ju gå att använda även när jag släpper gasen helt. Som Tibor skriver, så verkar det praktiskt. Att den där sista lilla farten inte regenereras kunde jag leva med, det blir ju samma resultat som nu, när jag får fotbromsa bort det sista.
Skulle vara en bra mjukvarutweak.
Den funktionen måste ju gå att använda även när jag släpper gasen helt. Som Tibor skriver, så verkar det praktiskt. Att den där sista lilla farten inte regenereras kunde jag leva med, det blir ju samma resultat som nu, när jag får fotbromsa bort det sista.
Skulle vara en bra mjukvarutweak.
På samma tema borde dom simulera regen med bromsarna när regen inte funkar pga kallt eller fulladdat batteri.
Hur har eran laddning och övrigt påverkats med uppdateringar efter 2019.16.2 ? Har en hängandes uppdatering men tvekar köra den pga eventuella begränsningar.
Får fortfarande 110kw mm på suc och värmning av batteri redan vid +10grader...
Gäller 2015 85D
Får fortfarande 110kw mm på suc och värmning av batteri redan vid +10grader...
Gäller 2015 85D
Senast redigerad av kontakten2, redigerad totalt 1 gånger.
Rekommenderar starkt att inte ladda ner någon ny programvara. Jag har 2019.32 och det går så långsamt att jag funderar på att sälja bilen....
Ok då var det som jag trodde. Då får den väntaRichardk skrev:Rekommenderar starkt att inte ladda ner någon ny programvara. Jag har 2019.32 och det går så långsamt att jag funderar på att sälja bilen....

Är det enbart bilens programvara som styr laddhastigheten?kontakten2 skrev:Ok då var det som jag trodde. Då får den väntaRichardk skrev:Rekommenderar starkt att inte ladda ner någon ny programvara. Jag har 2019.32 och det går så långsamt att jag funderar på att sälja bilen....
Förutom soc, batteritemperatur och delande av laddare då alltså.
Min tanke är att det kanske är annat än bilens programvara som reglerar detta. Sedan att det inträffat vid givna tider som sammanfallit med uppdateringar kanske får oss användare att tro att det är programvaran som är boven i dramat.
Med tanke på all den information som Tesla har om våra bilar kanske detta kommuniceras när SuC laddaren och bilen gör en handskakning när laddningen startar. Och där samlar SuC laddaren både information från bilen som från Teslas servrar centralt.
Model Y LR.
Model S70D
Ja det är bekräftat av vissa på forumet som hade CCS adapter, då det gick med vanlig fart med CCS men med type 2 på superchargern så var det betydligt långsammare. Sen kom nog Tesla på detta och nu går det lika långsamt med CCS laddning.
Fast, det tycker jag nog inte styrker tolkningen att det är bilens programvara som styr laddhastigheten.Richardk skrev:Ja det är bekräftat av vissa på forumet som hade CCS adapter, då det gick med vanlig fart med CCS men med type 2 på superchargern så var det betydligt långsammare. Sen kom nog Tesla på detta och nu går det lika långsamt med CCS laddning.
Model Y LR.
Model S70D
Jag har inte märkt någon minskad hastighet vid laddning på SuC efter de senaste uppdateringarna, eller någon tidigare heller. Kör en S100D med 2019.36.2.4 och den laddar precis som vanligt. Om inte batteriet är kallt förstås vilket ju är lättare att drabbas av så här års.
Såg att någon här i tråden (tror jag) kört 20km utan att ha navigering inställd på SuC. Min erfarenhet är att 20km inte räcker på långa vägar för att genom enbart körning värma upp batteriet vid låga temperaturer.
Har kört Tesla sedan 2015 så jag har hunnit testa detta några vintrar...
Såg att någon här i tråden (tror jag) kört 20km utan att ha navigering inställd på SuC. Min erfarenhet är att 20km inte räcker på långa vägar för att genom enbart körning värma upp batteriet vid låga temperaturer.
Har kört Tesla sedan 2015 så jag har hunnit testa detta några vintrar...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Det räcker inte på långa vägar. Jag har som mest kört 19 mil och ändå upplevt klart begränsad laddhastighet. Då var det dock typ -20.JonasH skrev:Såg att någon här i tråden (tror jag) kört 20km utan att ha navigering inställd på SuC. Min erfarenhet är att 20km inte räcker på långa vägar för att genom enbart körning värma upp batteriet vid låga temperaturer.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Nu är det inte bara CCS skillnaden utan även att jag personligen i somras gjorde en vanlig uppdatering av mjukvaran och direkt efter så var det 25-35kW skillnad i laddhastighet.frippe skrev:Fast, det tycker jag nog inte styrker tolkningen att det är bilens programvara som styr laddhastigheten.Richardk skrev:Ja det är bekräftat av vissa på forumet som hade CCS adapter, då det gick med vanlig fart med CCS men med type 2 på superchargern så var det betydligt långsammare. Sen kom nog Tesla på detta och nu går det lika långsamt med CCS laddning.
Hade sämre laddhastighet i somras än jag hade vintern innan. Man märker tydligt om det laddar dåligt för att batteriet är kallt eller om det är mjukvarulåst, om man laddar mycket på Superchargern och har lite koll.
Jag är 100% säker att det är mjukvarurelaterat. Och många andra har bekräftat detta både på olika forum och youtube. Detta gäller 85 kWh batteriet.
Beräknad laddtid är dessutom helt fel och baserad på tidigare laddkurva. Ställde in bilen att ladda till 80% idag från 30%, och det skulle ta 35 min. Satte mobilen på 35 min timer, och när mobilen räknat ner så visar bilen ytterligare 15 min laddning.....
Och fläkten vid kylaren går knappt igång längre. Innan lätt den ordentligt.
Och fläkten vid kylaren går knappt igång längre. Innan lätt den ordentligt.
Jag har en ccs uppdaterad 100d tillverkad 201801 med med 36.2.1 och har sett ca 140 kW som max vid varmt batteri och ca 20% sof.
MS LR -23
MS 100D -18
MS 100D -18
Det är 7grader ute och batterivärmaren drar igång direkt. Gör den det på era versioner?
Från USA forumet.
CONCLUSIONS
Tesla battery capacity loss with FW 2019.16.2
There are very few hard facts. They are, or appear to be:
Update 2019.16.1.1 (and later) contained the batterygate software.
Affected batteries appear to have had their Vmax reduced to a figure below the normal 4.2V.
This reduction of Vmax has reduced the size of the usable Capacity.
This reduction of Vmax has reduced the car’s performance.
This reduction of usable Capacity is reflected in reduced range.
This reduction of usable Capacity is reflected in the resale value of the impacted cars.
Tesla have robustly refused to explain why they have capped some vehicles and not others.
Från USA forumet.
CONCLUSIONS
Tesla battery capacity loss with FW 2019.16.2
There are very few hard facts. They are, or appear to be:
Update 2019.16.1.1 (and later) contained the batterygate software.
Affected batteries appear to have had their Vmax reduced to a figure below the normal 4.2V.
This reduction of Vmax has reduced the size of the usable Capacity.
This reduction of Vmax has reduced the car’s performance.
This reduction of usable Capacity is reflected in reduced range.
This reduction of usable Capacity is reflected in the resale value of the impacted cars.
Tesla have robustly refused to explain why they have capped some vehicles and not others.