Vill dela med mig om det jag lärt mig av att ha en LR RWD i ett halvt år. Kort sammanfattning; En bil som känns levande, intressant och praktisk. Ett väldigt trevligt sätt att resa på.
Har haft ett par entusiastbilar och Model 3 har minst lika bra körkänsla som dem. Otroligt skönt att få den mysiga känslan av total kontroll på vägen och samtidigt ha minskad miljöpåverkan och så billig drift att man inte tänker på det. Den största nackdelen är inköpspriset, men det kan kanske accepteras då man sparar på varje km och räknar med ett högre andrahandsvärde.
Mitt exemplar har fått ett par problem som har åtgärdats av Tesla på ett bra sätt. Det värsta var att den på en arbetsresa inte ville köra vidare när jag stannade vid ett rödljus. Startade dock om den och kunde köra hem den, varpå Tesla tog in den samma dag och gav mig en Model S under tiden. Visade sig vara en felmonterad kabel. Reparationstiden var tre dagar. Det skedde inom den första månaden. En sensor var också trasig kort efter leveransen och det fixades medan jag väntade. Sedan dess har allt fungerat som det ska. Om man räknar med att bilen kommer ha ett par saker som servicecentret får ordna efter leverans har man nog rätt förväntningar. Det ska självklart inte vara så, men de få dagarna är värt besväret.
Utrymmet i Model 3 är stort, både i kupén och i bagageluckan. Laddningstillbehör och mindre ting får även plats i framluckan. Jag får utan vidare plats med en hel filmutrustning där bak med flera jobbväskor och stativ.
Omställningen från att köra en bil med förbränningsmotor gick snabbt. Det är en ny dimension att köra så tyst och mjukt som man kan med en elbil. Det är mycket mindre av en kompromiss än vad man kan tro. Laddplatser finns nästan överallt och även en resa till Frankrike fungerade utan någon större planering. När bilen är på en supercharger passar det oftast bra att röra lite på sig eller äta något ändå, så restiden påverkas inte mycket. Ibland är dem också vid naturparker och annat fint. På 20 minuter har man fått tillbaka nästan halva räckvidden. Efter 12000 km har min bil inte förlorat någon kapacitet i batteriet.
Uppdateringarna av FW är en kul sak som gör att bilen alltid är spännande. Såsom den nya som ska ge +5% i acceleration och möjliggöra körning med bara gaspedalen.
Varför visar Model 3 mindre range på skärmen än de 600 km som ska gälla?
Alla Model 3 visar range i EPA på bildatorn och inte WLTP som de använder på hemsidan. EPA räknar med lite högre förbrukning och stämmer bra för motorvägskörning på sommaren. Alla Model 3 med LR batteri visar samma EPA range, dvs. visar AWD och RWD samma. Det är en siffra som inte anpassas beroende på hur du kör. Vid körning i villakvarter, städer och landsvägar kan den verkliga räckvidden bli högre än de ca 520 km som bilen visar fulladdad.
Hur fungerar laddningen hemma?
Den medföljande laddaren laddar ca. 16-19 km/timme (3kw) via vanligt eluttag (Shuko). Bilen begränsar laddningen till 13A om du har en 16A säkring för säkerhets skull. Du kan även få ut 16A (3.6kw) genom att koppla in en 3-pin CEE adapter till Shuko och sedan använda medföljande laddarens 3-pin CEE adapter istället. Då blir det ca 21-22 km/timme.
Vad kan jag förvänta mig när jag hämtar bilen?
När jag hämtade bilen var den 90% laddad och den krävde tio minuters körning innan AP började fungera. Kan rekommendera att man gör en genomkoll av bilen efter att man kört ut den, så att de inte glömt något. Allt var med i min bil och jag hittade inga fel. Jag kunde också hämta den tidigare än vad de först sagt, genom att jag bara ringde och frågade. De verkar vara flexibla så rekommenderar att man ringer dem om man vill ändra på något. Från bekräftad beställning av min LR RWD MSM 18" Aero till leverans tog det tre dagar.
Korta tips
- Det är lätt att skrapa fälgarna och bilen är bredare än många andra, så parkera försiktigt.
- Ett vanligt problem är att backkameran ibland inte har någon bild direkt när man lägger i R. Det kan ta någon sekund ibland.
- Kupéfläkten kan man snabbt stänga av genom att hålla in fläktsymbolen på skärmen.
- Värmningen av kupén drar mycket ström (upp till 6 KW). Om man vill ha längre räckvidd i vinterkörning så är sätesvärmaren mycket mer effektiv.
- Öppna inte Tesla appen om du inte behöver det då bilen drar mer ström en stund efter. Rekommenderar TeslaFi för att kolla status utan att väcka bilen.
- Instigningsassistansen är en trevlig funktion som kan flytta bakåt stolen och flytta upp ratten när man ska gå ut ur bilen. Den kan man konfigurera i menyn med förarprofiler. Känns väldigt futuristiskt.
- Om bilen är inställd på svenska förstår den röstkommandon med svenska adresser mycket bättre.
- Man kan skapa en till förarprofil med % istället för km på batteriet om man vill kunna snabbt växla mellan dem.
- AP är mycket användbart vid långkörningar. Speciellt om det är mörkt då den verkar se bättre än vad man själv gör.
- Det går att växla mellan D och R medan man rullar i låg hastighet. Det gör bilen väldigt snabb att manövrera.
Model 3 LR RWD - tankar och tips
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 LR RWD - tankar och tips
Bra tips om snabbväxling via förarprofil av %/km!
Älskar också att det är så lätt att växla mellan D & R utan att behöva stå still.
Älskar också att det är så lätt att växla mellan D & R utan att behöva stå still.
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19