Top Gear - Model S vs Taycan
Moderator: Redaktion
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
Mycket trevlig den där Taycan och en väldigt viktig bil för Tesla.... Jo jag skrev inte fel utan just för Tesla.
Den första bilen som på riktigt utmanar Tesla, även om de är lite olika typer av bil. Taycan en riktig "drivers car" som prioriterar kvalitet och körglädje över praktikalitet och Teslan som en riktigt praktisk familjebil med utrymme som en Passat kombi. Det som gör Taycan så viktig för Tesla är att den även om det inte är samma typ av bil är tillräckligt nära för att sätta lite press på de områden där Tesla inte briljerar, sådant som man tidigare kunnat borsta bort med kommentarer som "Ingen annan bil som slår den 0-100 iaf" och "Inga alternativ till körglädje och miljötänk i en bil".
Älskar att det kommer mer alternativ som tvingar alla tillverkare att lyfta sig. Taycan kommer helt enkelt göra Tesla till ett bättre bolag!
Den första bilen som på riktigt utmanar Tesla, även om de är lite olika typer av bil. Taycan en riktig "drivers car" som prioriterar kvalitet och körglädje över praktikalitet och Teslan som en riktigt praktisk familjebil med utrymme som en Passat kombi. Det som gör Taycan så viktig för Tesla är att den även om det inte är samma typ av bil är tillräckligt nära för att sätta lite press på de områden där Tesla inte briljerar, sådant som man tidigare kunnat borsta bort med kommentarer som "Ingen annan bil som slår den 0-100 iaf" och "Inga alternativ till körglädje och miljötänk i en bil".
Älskar att det kommer mer alternativ som tvingar alla tillverkare att lyfta sig. Taycan kommer helt enkelt göra Tesla till ett bättre bolag!
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
Jag vill inte kalla testet för färgat, än. Men tiderna för Model S ser för höga ut, mot det man sett. Och fjädringen är inte i ”low” på Teslan. Vilket begränsar farten lite.
Senaste Top Gear-klippen med Porsche upplever jag lite som halvreklam.
Något annat som är skumt är att tiderna de presenterar är exakt samma som en Model S fick mot en Merca för ett tag sedan. Vilket är ett otroligt sammanträffande. Jag väntar på andra tester.
Sedan spelar det mindre roll. Men vill gärna se en korrekt uppmätt tid dem emellan.
Senaste Top Gear-klippen med Porsche upplever jag lite som halvreklam.
Något annat som är skumt är att tiderna de presenterar är exakt samma som en Model S fick mot en Merca för ett tag sedan. Vilket är ett otroligt sammanträffande. Jag väntar på andra tester.
Sedan spelar det mindre roll. Men vill gärna se en korrekt uppmätt tid dem emellan.
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
Quarter mile på 11,08s är för långsamt. 10,5-10,7 är korrekt för en Raven SPL.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
Top Gears tider är med all säkerhet utan 1-foot-rollout. Dra av 0,3 sek så stämmer det ungefär mot uppmätta US-tider.
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
Teslan kan väl skryta med att vara extremt konsekvent i accelerationsproverna i varje falltermosen skrev:Top Gears tider:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
Det skulle vara intressant att veta hur kommande OTA uppgradering med 5% effektökning påverkar dessa tider.
Om det är ett linjärt beroende borde väl det resultera i cirka 0.5s snabbare tider?
Om det är ett linjärt beroende borde väl det resultera i cirka 0.5s snabbare tider?
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
Nu börjar det komma fler som ifrågasätter tiderna. Det verkar heller inte som ludicrous plus använts. Eller launch control.
Här är tidigare testet som Top Gear tagit siffrorna från. Alltså en P100D.
https://www.topgear.com/car-news/top-ge ... -stopwatch
Här är tidigare testet som Top Gear tagit siffrorna från. Alltså en P100D.
https://www.topgear.com/car-news/top-ge ... -stopwatch
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
Det vore något det. En 26 procentig effektökning så skulle Model S göra 0-60 mph på 0,08 sekunderPerV skrev:Det skulle vara intressant att veta hur kommande OTA uppgradering med 5% effektökning påverkar dessa tider.
Om det är ett linjärt beroende borde väl det resultera i cirka 0.5s snabbare tider?
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
Jag vet inte riktigt men, känns som att de jämför päron och äpplen och att det blir lite löjligt.
Taycan är ingen familjebil, och har prestanda som en normal familjebil inte brukar ha. Taycan är ingen bil du packar in familjen och åker på fjällsemester i direkt.
Model S är däremot en bil du kan göra det med, åka på fjällsemester i med hela familjen.
Vi är lite tillbaka i samma fålla som det varit tidigare, bara för att det är elbilar, ska de jämföras, trots att de attraherar helt olika köpare.
Lite som när Teslas bilar blir jämförda med vilken elbil som helst, oavsett om det är en Polestar2 eller en e-up eller en Zoe. Helt olika kategorier av bilar. Kanske därför det blir lite löjligt att prata om vilken som har snabbaste tiden upp till 100km/h.
Tycker jag då......
Taycan är ingen familjebil, och har prestanda som en normal familjebil inte brukar ha. Taycan är ingen bil du packar in familjen och åker på fjällsemester i direkt.
Model S är däremot en bil du kan göra det med, åka på fjällsemester i med hela familjen.
Vi är lite tillbaka i samma fålla som det varit tidigare, bara för att det är elbilar, ska de jämföras, trots att de attraherar helt olika köpare.
Lite som när Teslas bilar blir jämförda med vilken elbil som helst, oavsett om det är en Polestar2 eller en e-up eller en Zoe. Helt olika kategorier av bilar. Kanske därför det blir lite löjligt att prata om vilken som har snabbaste tiden upp till 100km/h.
Tycker jag då......
Model Y LR.
Model S70D
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7291
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
Dragtimes är ju en ”vanligtvis tillförlitlig källa” som gärna kritiserar Tesla när det är befogat, absolut inte någon okritisk fanboy.termosen skrev:Nu börjar det komma fler som ifrågasätter tiderna. Det verkar heller inte som ludicrous plus använts. Eller launch control.
Här är tidigare testet som Top Gear tagit siffrorna från. Alltså en P100D.
https://www.topgear.com/car-news/top-ge ... -stopwatch
Jag litar helt på hans sågning av Top Gear här, det är ju helt otroligt att dom vågar fuska på det här sättet.
Man blir ju mycket nyfiken på varför dom gör detta
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
Jag förstår hur du tänker men inte hur du räknar ? Jag förstår att det inte är så enkelt, men 11.6*100/126=9.2s.
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
fth skrev:Man blir ju mycket nyfiken på varför dom gör detta /fth
Ja, för det kan väl inte vara köpt reklam?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
bonath skrev:fth skrev:Man blir ju mycket nyfiken på varför dom gör detta /fth
Ja, för det kan väl inte vara köpt reklam?
Jag lutar mer och mer mot det. Fick den känslan redan när Top Gear gjorde lanserings-videon för Taycan. Det var lite konstiga kommentarer hela tiden mot Tesla. Vilket i en objektiv video borde uteslutas, och helt handla om Porschen. De nämnde också att baksätet var stort, vilket det inte är. Och minimalt bagage, det ändrade de sig dock om i senaste videon.
Jag tror Porsche har problem med bokade bilar jag.
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
PerV skrev:Det skulle vara intressant att veta hur kommande OTA uppgradering med 5% effektökning påverkar dessa tider.
Om det är ett linjärt beroende borde väl det resultera i cirka 0.5s snabbare tider?
Inte alls. Det är inte linjärt för fem öre. Men ska du räkna procent så får du ju dra 5% och inte 0,5 sek. Det är olika saker.
Min gymnasiefysik är lite skruttig men rörelseenergi = (massan * hastigheten i kvadrat)/2.
Så om bilen väger 2344kg (tjänstevikten för en P100D) och den ska till 100 km/h (27,7778 m/s) så får vi en rörelseenergi på 1,8086 MJ (Mega Joule). Det är 0,502 kWh.
Har bilen 2,6 sekunder på sig så krävs en effekt som ger så mycket energi på 2,6 sekunder. 0,502/(2,6/3600) = 695 kW = 945 hk.
Ska man sänka till 2,1 sekunder krävs 1170 hk. Teoretiskt alltså.
Det här är ändå bara rörelseneergin. Sen tillkommer givetvis förluster i drivlinan, luftmotstånd osv. Och så måste man ju få ner kraften i marken så att inte däcken börjar slira.
Att höja effekten med 3% ger då 716 kW effekt och skulle teoretiskt minska tiden till 2,52 sekunder. Dvs runt 8 hundradelar snabbare.
Tycker ändå att effekten verkar hög. De måste överbelastas motorerna rätt rejält, eller så har jag räknat helt galet? Är det kanske rollouten som gör att det blir knas? 0-100 från stillastående kanske tar 2,8-2,9 sek?
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
termosen skrev:bonath skrev:fth skrev:Man blir ju mycket nyfiken på varför dom gör detta /fth
Ja, för det kan väl inte vara köpt reklam?
Jag lutar mer och mer mot det. Fick den känslan redan när Top Gear gjorde lanserings-videon för Taycan. Det var lite konstiga kommentarer hela tiden mot Tesla. Vilket i en objektiv video borde uteslutas, och helt handla om Porschen. De nämnde också att baksätet var stort, vilket det inte är. Och minimalt bagage, det ändrade de sig dock om i senaste videon.
Jag tror Porsche har problem med bokade bilar jag.
Det behöver inte vara köpt reklam. Det räcker med att ALLA biljournalister som sysslar med sportbilstester har en aversion mot Tesla. Fråga t ex Dyredand vad han tycker om Tesla...
Men med det sagt, för mig är det ju uppenbart att Taycan är en bättre sportbil än Model S. Om någon av dem är 0,1 sekunder snabbar på kvartsmilen eller inte är ju fullkomligt skit samma.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7291
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
För er som inte följt länkarna till kritiken av Top Gears test: mycket tyder alltså på att detta test är i bästa fall ett slarvjobb och i värsta fall rent fusk.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
Väldigt märkligt att man använt tiderna för P100DL mot E63 och fått exakt samma 0-60mph, 0-100mph, samt exakt samma tid 1/4 milen och exakt samma sluthastighet. Högst osannolikt. Taycan vann, inget snack om saken. Men varför använda felaktiga uppgifter från en annan Model S?fth skrev:För er som inte följt länkarna till kritiken av Top Gears test: mycket tyder alltså på att detta test är i bästa fall ett slarvjobb och i värsta fall rent fusk.
/fth
Viktigt att poängtera här är att dessa bilar inte alls konkurrerar mot varandra, varför? För att ingen hade köpt Teslan om den hade samma prislapp som Taycan Turbo S.
Sen tycker jag alla nya elbilar är välkomna, det ger oss bara bättre Teslor framöver. Något vi har njutit av sedan 2013 i form av OTA
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
Det stora problemet är att när man kommer ner på låga tider 0-100 km/h så är fästet en avgörande faktor. Fordon med riktigt högt effekt/vikt-förhållande, som t ex supersportmotorcyklar, begränsas helt och hållet av detta vid acceleration i låga farter (och i motorcyklarnas fall även av att framhjulet ska hållas nere). I detta fall, med bilar som gör 0-100 km/h kring, eller under, 3 s är det avgörande hur väl de kan reglera effekten så att de ligger så nära gränsen för däckens grepp som möjligt, samt hur bra grepp däcken ger naturligtvis. Därför är det inte säkert att en effektökning alls gör nytta förrän i högre farter.PerV skrev:Det skulle vara intressant att veta hur kommande OTA uppgradering med 5% effektökning påverkar dessa tider.
Om det är ett linjärt beroende borde väl det resultera i cirka 0.5s snabbare tider?
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7291
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
Jag håller helt med, och Taycan står ju bra på egna ben, det skulle därför vara extremt märkligt om detta var ett beställningsjobb.MDurante skrev:Sen tycker jag alla nya elbilar är välkomna, det ger oss bara bättre Teslor framöver. Något vi har njutit av sedan 2013 i form av OTA
Jag lutar mer åt inkompetens, dom har schabblat bort testet, missat att använda launch mode, råkat publicera gamla siffror, etc.
Alla måste ju inse den enorma "shit storm" som skulle komma om det faktiskt skulle vara köpt reklam, för Top Gear, men främst för Porsche.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
Det som är intressant är ändå hur de tagit till sig kritiken från Model 3 Performance testet, där man körde bilen med runt 60% SoC och nu verkligen påpekar att bilen har över 85% SoC inför testet. Kan vara miss, kan vara fusk.fth skrev:Jag håller helt med, och Taycan står ju bra på egna ben, det skulle därför vara extremt märkligt om detta var ett beställningsjobb.MDurante skrev:Sen tycker jag alla nya elbilar är välkomna, det ger oss bara bättre Teslor framöver. Något vi har njutit av sedan 2013 i form av OTA
Jag lutar mer åt inkompetens, dom har schabblat bort testet, missat att använda launch mode, råkat publicera gamla siffror, etc.
Alla måste ju inse den enorma "shit storm" som skulle komma om det faktiskt skulle vara köpt reklam, för Top Gear, men främst för Porsche.
/fth
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
Fel, har granskat klippet och kommit fram till att Ludicrous + är valt i menyn samt att batteriet visar "Ready!" MEN man ser inte Values eller Ludicrous + som aktiveras via Tesla T´t i easter eggs, huruvida bilen har körts med launch control eller inte är svårt att säga, med ludi+ är det dock möjligt att aktivera. Har sett en hel del oberoende tester av DragTimes som konkluderat med att launch mode eller ej så är 0-60mph ungefär lika snabbt, större risk för sämre responstid med launch control. Detta får mig att tro att Taycan vinner detta race 9/10 men tråkigt att man använt felaktiga VBOX tider.termosen skrev:Nu börjar det komma fler som ifrågasätter tiderna. Det verkar heller inte som ludicrous plus använts. Eller launch control.
Här är tidigare testet som Top Gear tagit siffrorna från. Alltså en P100D.
https://www.topgear.com/car-news/top-ge ... -stopwatch
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
Ja, men är det inte också lite ”som man bäddar för man ligga” som gäller? Tesla har ju drivit hela 0-100 grejen rätt så hårt.
Sedan kan jag hålla med om att det är två olika bilar men man tar ju upp det också rätt tydligt i reportaget.
Förstår inte riktig jag vad problemet är? MS är en bil som har en grundkonstruktion som idag har rätt många år på nacken. Det är också en modell som aldrig heller konstruerats med avsikt att vara någon typ av sportbil. Taycan är ju å andra sidan en en helt nykonstruerad bil med ”as best of todays knowlege” samt ifrån vilket man haft just MS som utgångspunkt och benchmark så det är väl inte så konstigt om Taycan vore en ”bättre bil” i en del avseenden jämfört med MS.
Utan att nu jämföra Tesla med en gammal Volvo utan för att nu mest göra en poäng här så blir det ju lite ju lite som att jämföra den första Volvo V70 med den ny Passaten från WV eller att jämföra Björn Borg med Federer eller tidigare modell av 911 med dagens.
Detta är väl kanske också vad jag tycker är det som imponerar allra mest - Att skillnaden mellan dessa två bilar inte är större och att de faktiskt kan jämföras i många/vissa avseenden. Skulle vara kul att se hur Taycan-plattan står sig i konkurrensen om 8 år?
Sedan kan jag hålla med om att det är två olika bilar men man tar ju upp det också rätt tydligt i reportaget.
Förstår inte riktig jag vad problemet är? MS är en bil som har en grundkonstruktion som idag har rätt många år på nacken. Det är också en modell som aldrig heller konstruerats med avsikt att vara någon typ av sportbil. Taycan är ju å andra sidan en en helt nykonstruerad bil med ”as best of todays knowlege” samt ifrån vilket man haft just MS som utgångspunkt och benchmark så det är väl inte så konstigt om Taycan vore en ”bättre bil” i en del avseenden jämfört med MS.
Utan att nu jämföra Tesla med en gammal Volvo utan för att nu mest göra en poäng här så blir det ju lite ju lite som att jämföra den första Volvo V70 med den ny Passaten från WV eller att jämföra Björn Borg med Federer eller tidigare modell av 911 med dagens.
Detta är väl kanske också vad jag tycker är det som imponerar allra mest - Att skillnaden mellan dessa två bilar inte är större och att de faktiskt kan jämföras i många/vissa avseenden. Skulle vara kul att se hur Taycan-plattan står sig i konkurrensen om 8 år?
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
Kan någon förklara att Taycan 0-60 är snabbare än Teslan, men Teslan leder klart i racet i minst 5 sekunder? Ses bäst från när de börjar filma inifrån. Top Gear-föraren ser nästan chockad ut när Teslan drar iväg först.
Model Y LR
Model S 100D -18