Installation av laddplats hemma inför leverans av Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frenor
Teslaägare
Kontakt:

Installation av laddplats hemma inför leverans av Model 3

Inlägg av frenor »

Hej!

Osäker på om jag postar detta på rätt ställe, men provar ändå.

Vi väntar på vår Model 3 och under tiden sägs det ju att det är en bra idé att ordna med laddplats hemma i garaget. :)

Min fråga till er är vilken leverantör ni har använt er av i Göteborgsområdet? Nihléns har varit och gett oss en offert. Kändes rent spontant bra, montören kom ut i en Model S, hade koll på alla mina frågor etc, men jag är intresserad av vad ni andra har för erfarenheter rent generellt av de rekommenderade installatörerna här i 031?
Multicoat röd M3P/P3D/WTF -20
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Installation av laddplats hemma inför leverans av Model

Inlägg av LarsL »

Låter bra med en elektriker som kör elbil, borde vara självklart.
Följer gärna tips på installatörer i G-Borg.
Användarvisningsbild
Freelance
Teslaägare

Inlägg av Freelance »

Jag valde att endast installera ny elcentral med JFB Typ B, 3-polig 16A säkring och en trefas uttag. Mycket lägre kostnad samt att jag kan senare själv koppla in en Tesla WC med "bjälkemetoden" direkt på trefasuttaget. Uttaget är en kombi med schuko så jag kan ladda med det eller med en CEE adapter röd->blå.
Kostnad för detta är under 5000 SEK och en WC senare kostar också ~5000 SEK. Jag behöver inte full laddning varje natt så det räcker med 3000 W/h som jag får via 13A 230V ...
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

Freelance skrev:
Jag valde att endast installera ny elcentral med JFB Typ B, 3-polig 16A säkring och en trefas uttag. Mycket lägre kostnad samt att jag kan senare själv koppla in en Tesla WC med "bjälkemetoden" direkt på trefasuttaget. Uttaget är en kombi med schuko så jag kan ladda med det eller med en CEE adapter röd->blå.
Kostnad för detta är under 5000 SEK och en WC senare kostar också ~5000 SEK. Jag behöver inte full laddning varje natt så det räcker med 3000 W/h som jag får via 13A 230V ...
Fast det verkar ju ganska dumt att göra så eftersom man inte får bidraget på 50%. Köp in en Tesla WC direkt istället så du kan bifoga kvittot så får du 50% på allt.
Min installation kostade ~4500kr efter bidraget. Det var inkl. Liten elcentral, Huvudbrytare, JFB Typ B, 3-polig 16A säkring, 20m kabel, Tesla WC.
Valde att inte göra bjälkemetoden för såg ingen mening med det. Går Tesla WC sönder är det enkelt att öppna locket, lossa trådarna och byta ut den själv.
Användarvisningsbild
frenor
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av frenor »

Jag tänker köra med en "riktig" installation då jag vill dels kunna dra nytta av NVV´s bidrag samt att jag har tummen mitt i handen gällande el.

Först funderade jag på Tibber med en Watty, sen läste jag runt lite (bland annat här) och förstod att det var ett properiärt system vilket fick mig att backa lite. Finns säkert för och nackdelar med allt, men i mitt fall blir det en TWC och en lös Garo B. Vårt hus har redan 25A så just gällande det behöver vi inte göra något.
Multicoat röd M3P/P3D/WTF -20
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare

Inlägg av Daniel_S »

Vi har precis installerat 15st laddboxar i vårt BRF-garage med Brion som leverantör, projektledare och montör.
Mycket nöjda med installationen, väldigt snyggt gjort och de var snabba. De höll sagt pris (vilket var billigast av 7 tillfrågade) och med marginal datum för färdigställande.
De har bl.a. även monterat 96 laddpunkter i p-hus i Mölndal så har stor erfarenhet av detta.

Får man tipsa såhär? Jag har ingen relation till bolaget mer än att vi är nöjd kund :)
Brion Teknik
Martin Åshamn Projektledare
Telefon: 0725-948441
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Användarvisningsbild
Freelance
Teslaägare

Inlägg av Freelance »

kikat skrev:
Freelance skrev:
Fast det verkar ju ganska dumt att göra så eftersom man inte får bidraget på 50%. Köp in en Tesla WC direkt istället så du kan bifoga kvittot så får du 50% på allt.
Min installation kostade ~4500kr efter bidraget. Det var inkl. Liten elcentral, Huvudbrytare, JFB Typ B, 3-polig 16A säkring, 20m kabel, Tesla WC.
Valde att inte göra bjälkemetoden för såg ingen mening med det. Går Tesla WC sönder är det enkelt att öppna locket, lossa trådarna och byta ut den själv.

Varför kan man inte få bidrag på trefas/enfas installation? Syftet är detsamma. Fördelen är att om man använder bjälkemetoden så kan man ta med sig WC och använda den annanstans, sedan behöver man inte WC, finns trefas laddkablar att köpa för liknande pris.
Edit, för att få bidrag så måste man ha Type 2 uttag, så där hade jag fel. Dock kan man använda ROT för installationskonstanden.
Hmm, skall räkna på detta igen, elektrikern kommer nästa vecka.
Senast redigerad av Freelance, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Freelance skrev:
Jag har ungefär samma upplägg, förutom att det inte var tal om TypB när jag gjorde installationen. Jag viste ju att elbilar skulle komma på bred front när jag byggde ut och passade på dra fram 3-fas till parkeringen istället för motorvärmareuttag. Nu borde det ju iofs vara en enkel fix att sätta in en TypB i centralen, men då gäller det ju att det är en vettig elektriker som inte nödvändigtvis ska dra nytt.

Gör man inte installation av en laddbox får man inget bidrag. Det krävs både box och installations kvitto.
Användarvisningsbild
Freelance
Teslaägare

Inlägg av Freelance »

läste nu att man får bidrag om man använder https://www.evchargeking.com/en/tesla-c ... iphase-16a , dvs det räcker med ny trefas uttag med ny central + JFB type B och automatsäkring samt använda kabeln.
Jag är snål, men vill inte vara dumsnål :) med denna kablen så borde det vara billigaste setupen ...
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

Freelance skrev:
läste nu att man får bidrag om man använder https://www.evchargeking.com/en/tesla-c ... iphase-16a , dvs det räcker med ny trefas uttag med ny central + JFB type B och automatsäkring samt använda kabeln.
Jag är snål, men vill inte vara dumsnål :) med denna kablen så borde det vara billigaste setupen ...
Fast du måste ju fortfarande ha en laddbox att stoppa in TYP2-kabeln i. Men, Ja du får även bidrag för en lös TYP2-kabel om du köper en laddbox som inte har en TYP2-kabel inbyggd.
Användarvisningsbild
Freelance
Teslaägare

Inlägg av Freelance »

kikat skrev:
Freelance skrev:
Fast du måste ju fortfarande ha en laddbox att stoppa in TYP2-kabeln i. Men, Ja du får även bidrag för en lös TYP2-kabel om du köper en laddbox som inte har en TYP2-kabel inbyggd.
nu känner jag mig dum, jag förväxlade kablarna, finns trefas -> typ 2 kabeln men den kostar lika mycket som WC så där brast logiken :)

Någon som vet leveranstiden för WC ? en vecka eller mer? Måste informera elektrikern :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Freelance skrev:
Varför kan man inte få bidrag på trefas/enfas installation? Syftet är detsamma. Fördelen är att om man använder bjälkemetoden så kan man ta med sig WC och använda den annanstans, sedan behöver man inte WC, finns trefas laddkablar att köpa för liknande pris.
Edit, för att få bidrag så måste man ha Type 2 uttag, så där hade jag fel. Dock kan man använda ROT för installationskonstanden.
Hmm, skall räkna på detta igen, elektrikern kommer nästa vecka.
Gör först en fast installation och få bidraget på 50%. Kapa sedan kabeln och sätt dit en röd 3-fashandske så blir installationen flexibel. Om man inte vågar göra det själv så ringer man in elektrikern att göra det.
Gussun

Inlägg av Gussun »

Jag ska installera tesla wc vid min parkeringsplats 3m från husknuten. Elektrikern bad mig kolla om det finns någon hållare till WC som gör att man kan sätta den på en 60mm rörstolpe.

Någon som vet om det finns?

Eller har någon något annat bra förslag hur man löser detta? Har inte tid att bygga och svetsa själv.
Skriv svar