Hej!
Jag är mest nyfiken på om det är någon som har hund och hur det fungerar generellt tillsammans med er Tesla när ni är ute på vägarna!
Min tanke är ju att Model X är mest relevant, pga utrymmet i bagaget. Går säkert med de resterande modellerna också. Men är det någon som vet hur personer handskas med just hundtransport i deras Tesla fordon?
Är det nåt speciellt du tänker på? Generellt kan man säga att elbilar innebär stora fördelar för hundägare eftersom man kan ha kyla eller värme påslagen även när bilen står parkerad. Naturligtvis ska man aldrig ställa bilen i gassande sol när det sitter en jycke i den, men det är ändå skönt att veta att det alltid är svalt i bilen, samtidigt som man kan övervaka temperaturen med appen. Tesla har en AC som är så urstark att den faktiskt klarar av att hålla bilen kall även när solen ligger på. Som sagt, det är inget man får göra, men det ger extra trygghet.
Vi har två schäfrar och det funkade faktiskt att stuva in dem i vår Model S, även om det inte var helt optimalt. En X funkar nog betydligt bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det fungerar kanon, jag har två hundar i vår model s. De tar ju upp hela bakluckan dock så packningen får packas i nedre utrymmet i bakluckan samt frunken.
Tycker de har blivit mer glada att åka bil jämfört med innan vi hade teslan. Sålänge jag tar det lugnt med gaspedalen
Har en Berner Sennen på 65 kg som trivs utmärkt bak i vår X. Plats till kompisar på kortare turer. Fixade en lucka över bakre utrymmet så det blir ett lägre slätt golv. Det blir en 20 cm tröskel så det är bäst med hundramp. Vi hade en S men då fick han sitta med böjt huvud om han inte la sig ner direkt.
Har en Berner Sennen på 65 kg som trivs utmärkt bak i vår X. Plats till kompisar på kortare turer. Fixade en lucka över bakre utrymmet så det blir ett lägre slätt golv. Det blir en 20 cm tröskel så det är bäst med hundramp. Vi hade en S men då fick han sitta med böjt huvud om han inte la sig ner direkt.
Det där fotot är ju rena rama drömmen
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
En berner sennen på 65? Den måste va magisk! Trodde de låg runt 40kg?
Vår jaktlabbe Tjabo trivs mycket bra i bak i vår X 7-sits, jag har inte heller sett något behov av bur eftersom andra raden (monopost) är i praktiken en "vägg" mot resten av kabinen.
Han får bra plats både med fem, sex och sju personer i bilen, han anser dock att hela bagageutrymmet är hans, så han blir rätt förnärmad när han måste dela.
När jag kör ensam med Tjabo har jag dock honom i framsätet med bilsele som fästs i bilbältet, med ett överdrag på passagerarsätet, han alternerar då mellan att ligga på golvet och i sätet, och ser ut att trivas bra även där.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Vilken fin bild. En sådan hundramp måste jag ha. Var har du köpt den? Min e-tron är så hög att jag måste lyfta in mina vovvar på 2x 40kg och det är lite obra för ryggen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vi kör ofta 4hundar utställningstält stolar vagn burar osv i vår S, är faktiskt förvånad över att ingen annan fattat hur bra elbil är när man håller på med hundutställning är alltid bara vår elbil och flera hundra stora sotlok
Vilken fin bild. En sådan hundramp måste jag ha. Var har du köpt den? Min e-tron är så hög att jag måste lyfta in mina vovvar på 2x 40kg och det är lite obra för ryggen.
Köpte rampen i Oslo men den finns helt säkert att få tag här i Sverige också. Smidig och lätt - tredelad i aluminium.
Har en Artfex Small till våran 8kg Mittelspitz i bagagen i vår Model S.
Tar upp cirka 1/3 av bagageutrymmet, och passar riktigt bra!
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2 Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Köpte rampen i Oslo men den finns helt säkert att få tag här i Sverige också. Smidig och lätt - tredelad i aluminium.
Hittade den nu. Den heter tydligen 4Pets Easy Steps. Finns bland annat på bilia.
Hittade den nu. Den heter tydligen 4Pets Easy Steps. Finns bland annat på bilia.
Behövs verkligen en sån om man har en hund av hyfsad storlek?
Tjabo (jaktlabbe c:a 30kg) skuttar iaf upp i bakluckan på vår X utan att blinka.
Eller är det för att skydda bilen?
/fth
För min del beror det på att e-tron har en mycket högre kant än t.ex. en Model X. Hundarna vill helt enkelt inte hoppa in på egen maskin. Den ena är för gammal och den andra är för feg.
Behövs verkligen en sån om man har en hund av hyfsad storlek?
Tjabo (jaktlabbe c:a 30kg) skuttar iaf upp i bakluckan på vår X utan att blinka.
Eller är det för att skydda bilen?
/fth
För min del beror det på att e-tron har en mycket högre kant än t.ex. en Model X. Hundarna vill helt enkelt inte hoppa in på egen maskin. Den ena är för gammal och den andra är för feg.
Ah, jag förstår, Tjabo kanske också behöver en ramp om några år, men ännu har han bra spänst i benen (fyllde tre år igår).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Familjen vill ha hund igen men jag tror inte det funkar i Model 3. Tänkte först att jag nog måste byta till Model Y när den kommer och det kan ju dröja några år (eller?). Men så ser fth:s bild och tänker att det kanske funkar? Det är ju ganska bra med utrymme i framsätet på Model 3 och om hunden inte är för stor så kanske det funkar.
Familjen vill ha hund igen men jag tror inte det funkar i Model 3. Tänkte först att jag nog måste byta till Model Y när den kommer och det kan ju dröja några år (eller?). Men så ser fth:s bild och tänker att det kanske funkar? Det är ju ganska bra med utrymme i framsätet på Model 3 och om hunden inte är för stor så kanske det funkar.
Här har du nakna och pälsade hundar i rätt storlek
Här har du nakna och pälsade hundar i rätt storlek
Ja, precis! Dock så hade fth en Model X.
Är ju inte särskilt mycket större i framsätet ändå.