Höst och vinter med M3 - sticky?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TM3LR
Teslaägare
Referralkod: ts.la/annsofi630599

Höst och vinter med M3 - sticky?

Inlägg av TM3LR »

Hej, finns det några erfarna M3 ägare som vill dela med sig av lite samlade tips inför höst och vinter. Har läst lite spridda skurar i olika trådar och gissar att många frågor kommer igen. kanske kan göras "sticky" så har vi allt på ett ställe;

- hur hanterar ni bäst fukt/kondens på kameror? Jag har haft problem senaste veckan med begränsad AP funktion & backkamera pga fukt/kondens. Bara att torka av eller att leva med?
- fick leta en hel del innan jag hittade att eluppvärmda sidspeglar värms upp genom att slå på bakrutevärme, dvs manuell funktion och inte helautomatisk. Låter drygt. Har jag fel?
- det pratas om däckens tryck vs värme/kyla, vilket däcktryck skall bilen eg ha?
- batteriets egenskaper vid kyla, hur mycket försämring av räckvidd pratar vi om ca?
- handtag som låser sig vid kyla/frost/vintertemp var en issue på Model S, är det samma sak för M3? Vad är ert bästa tips för att lösa?
- var hittar man eg Teslas "officiella" kända issues och Teslas egna svar på frågor från kunder?
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Re: Höst och vinter med M3 - sticky?

Inlägg av TeslaM3 »

Bra initiativ! En direkt fråga är väl något bra tips för att behandla alla gummilister så de håller sig mjuka och fräscha samt inte fryser.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Handtagen på 3:an lär funka bra, ungefär som på en vanlig bil antar jag, dom är ju inte motoriserade alls :)
Möjligen att det kan bli lite svårt att "putta in" dom om dom frusit fast, men knappast så att nåt går sönder som på model S liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

TM3LR skrev:
Hej, finns det några erfarna M3 ägare som vill dela med sig av lite samlade tips inför höst och vinter. Har läst lite spridda skurar i olika trådar och gissar att många frågor kommer igen. kanske kan göras "sticky" så har vi allt på ett ställe;

- hur hanterar ni bäst fukt/kondens på kameror? Jag har haft problem senaste veckan med begränsad AP funktion & backkamera pga fukt/kondens. Bara att torka av eller att leva med?
- fick leta en hel del innan jag hittade att eluppvärmda sidspeglar värms upp genom att slå på bakrutevärme, dvs manuell funktion och inte helautomatisk. Låter drygt. Har jag fel?
- det pratas om däckens tryck vs värme/kyla, vilket däcktryck skall bilen eg ha?
- batteriets egenskaper vid kyla, hur mycket försämring av räckvidd pratar vi om ca?
- handtag som låser sig vid kyla/frost/vintertemp var en issue på Model S, är det samma sak för M3? Vad är ert bästa tips för att lösa?
- var hittar man eg Teslas "officiella" kända issues och Teslas egna svar på frågor från kunder?
Fukt/kondens - välj själv. Jag strunar i vilket, det försvinner efter några minuter
Elspeglar - Det är väl det normala? Samma som på min XC60, finns ingen separat till speglarna. Du menar att bilen själv skulle förstå att det är imma/is på dem?
Däcktryck 18" - 2.9 bar (står i dörren, precis som på de flesta andra bilar)
Handtag - Inte hänt än, men knacka/banka på det och tvätta inte bilen när det är minusgrader (gäller ju andra bilar också)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag har ett nytt problem, knappen på laddsladden fungerar inte när det är kallt eller det är ju typ bara runt nollan. Går bra med appen eller inifrån bilen men det känns ju lite väl omständigt när man kommer ut på morgonen att behöva hålla på så. Tips?
Jag hade ju en model S som jag aldrig hade detta problemet med.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Pontus skrev:
Jag har ett nytt problem, knappen på laddsladden fungerar inte när det är kallt eller det är ju typ bara runt nollan. Går bra med appen eller inifrån bilen men det känns ju lite väl omständigt när man kommer ut på morgonen att behöva hålla på så. Tips?
Du menar det är ett problem med nya UMCn? (Din S hade väl gamla?).
Går knappen inte trycka på alls, eller bara att inget händer? Inte ens om du håller inne?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

taliz skrev:
Pontus skrev:
Går knappen inte trycka på alls, eller bara att inget händer? Inte ens om du håller inne?
Det är lite svårt att avgöra men det känns som att det går att trycka men inget händer. Den funkar dock när det är några plusgrader på eftermiddagen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
taliz skrev:
Pontus skrev:
Det är lite svårt att avgöra men det känns som att det går att trycka men inget händer. Den funkar dock när det är några plusgrader på eftermiddagen.

Det har väl kommit in vatten i den som fryser. Hade det här problemet med min förra WC.
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare

Inlägg av Matthiaz »

Jag har redan fått problem med dörrhandtagen några ggr sista veckan. Regnat på dagen, blivt -6 på natten (Göteborgs trakten). Går knappt att få ut handtagen även man banker på dom. Hela springan på undersidan är bara en stor isklump... Den sidan av bilen som stog mot husväggen hade inte frusit lika illa så fick upp dörrarna på ena sidan iallfall.
Även gummilisten mellan bakrutan och bakluckan är ju skålad åt fel håll, så den blir en isklump. Inget direkt problem, bara krasar en hel del när man öppnar och stänger bakluckan...
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
tobiaslej

Inlägg av tobiaslej »

Verdi skrev:

Det har väl kommit in vatten i den som fryser. Hade det här problemet med min förra WC.
Jag har det problemet med min WC nu. Behöver alltså byta den om jag fattar dig rätt?
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

tobiaslej skrev:
Verdi skrev:

Jag har det problemet med min WC nu. Behöver alltså byta den om jag fattar dig rätt?
Och jag. Är ju klart obra om det läcker in så mycket vatten i ett handtag med elektricitet att det kan frysa. Eller blir det bara stelt?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Verdi

Inlägg av Verdi »

loftux skrev:
tobiaslej skrev:
Verdi skrev:

Och jag. Är ju klart obra om det läcker in så mycket vatten i ett handtag med elektricitet att det kan frysa. Eller blir det bara stelt?

Har ingen aning. Men knappen var liksom stum när man tryckte på den. Jag har min WC monterad precis utanför garaget. La jag in den i värmen så att den tinade kunde jag trycka på knappen igen.

Den fick det klassiska felet på tidiga WC där man fick glappkontakt. I början hjälpte det att snurra den nåt varv men sen gav den upp helt. Fick en ny på garantin och den nya har jag inte haft några problem med. Förutom att knapptryckningen inte öppnar luckan. Däremot inga problem att koppla loss.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Inlägg av perre »

Jag har också haft problem med handtagen ett par gånger nu. Förardörren lossnade efter jag satt på kupevärme och bankat lite. Bakdörrarna fick jag inte upp alls. Fick vänta ett par dar till det tinade av sig själv.
Funderar på att hänga en hårtork eller luftvärmepistol med färdig förlängningskabel innanför dörren ;)

Är det någon som ser några eventuella problem med att luftvärma handtagen?
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
M3Tom
Teslaägare

Inlägg av M3Tom »

Matthiaz skrev:
Jag har redan fått problem med dörrhandtagen några ggr sista veckan. Regnat på dagen, blivt -6 på natten (Göteborgs trakten). Går knappt att få ut handtagen även man banker på dom. Hela springan på undersidan är bara en stor isklump... Den sidan av bilen som stog mot husväggen hade inte frusit lika illa så fick upp dörrarna på ena sidan iallfall.
Även gummilisten mellan bakrutan och bakluckan är ju skålad åt fel håll, så den blir en isklump. Inget direkt problem, bara krasar en hel del när man öppnar och stänger bakluckan...
Har också haft problem med handtagen senaste veckan.. på alla dörrar. Efter att det regnat på dagen och sedan gått ner under nollan på kvällen. Handtagen kan man banka hårt på så lossnar de till slut, men känns lite fel att behöva vara så hårdhänt.. Hjälper till om man kommer ihåg att dra på värmen någon halvtimme innan från appen.

Dock var det värsta en kväll nyligen, när även rutan fastnat mot gummilisten. Troligen för att det varit regnvatten som lagt sig där på dagen när jag öppnat dörren och klivit in. På kvällen fick jag knappt upp dörren eftersom rutan måste åka ner en bit. Till slut när det gick, kunde jag inte stänga dörren förrän värmen varit på ett tag (eftersom den inte gick upp i rätt läge pga frosten).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

M3Tom skrev:
Dock var det värsta en kväll nyligen, när även rutan fastnat mot gummilisten. Troligen för att det varit regnvatten som lagt sig där på dagen när jag öppnat dörren och klivit in. På kvällen fick jag knappt upp dörren eftersom rutan måste åka ner en bit. Till slut när det gick, kunde jag inte stänga dörren förrän värmen varit på ett tag (eftersom den inte gick upp i rätt läge pga frosten).
Använd tex en svamp och applicera detta:
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000038556

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
M3Tom
Teslaägare

Inlägg av M3Tom »

taliz skrev:
M3Tom skrev:
Tack! Ska köpa det i veckan. Bör man låta det "torka" in lite på listerna först innan man hissar upp rutan kanske?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

M3Tom skrev:
taliz skrev:
M3Tom skrev:
Tack! Ska köpa det i veckan. Bör man låta det "torka" in lite på listerna först innan man hissar upp rutan kanske?
Nej det är bara att applicera. Ska bara på väldigt lite. Blir en tunn "film".

Användarvisningsbild
M3Tom
Teslaägare

Inlägg av M3Tom »

taliz skrev:
M3Tom skrev:
taliz skrev:
M3Tom skrev:
Nej det är bara att applicera. Ska bara på väldigt lite. Blir en tunn "film".
Tack för tips & råd!
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

Måste säga att jag saknar en konstantfarthållare mer och mer som "fallback"nu när det ligger snö på vägen.
Redan vid lätt pudersnö blir min AP och adaptiva farthållare avaktiverade.
Körde 200km motorväg igår morse utan farthållare öht, kändes riktigt risigt.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

Vulgarsonic skrev:
Måste säga att jag saknar en konstantfarthållare mer och mer som "fallback"nu när det ligger snö på vägen.
Fast har det med snön på vägen att göra?
Är det inte för att du har fått snö på fronten, så att radarn inte "ser"? Eller använder den vanliga farthållaren kamerorna också?
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

Xeik skrev:
Vulgarsonic skrev:
Fast har det med snön på vägen att göra?
Är det inte för att du har fått snö på fronten, så att radarn inte "ser"? Eller använder den vanliga farthållaren kamerorna också?
Ja jag tycker också det men när jag kom in mot tätort där det var mer saltat och vägbanan "ren" började det funka igen.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Farthållaren (ett hack) brukar funka oavsett. Däremot kräver AP att den ser vägen, dvs linjerna - "den grå ratten" syns då som tecken på att AP är möjlig att koppla in.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

BrooklynS skrev:
Farthållaren (ett hack) brukar funka oavsett. Däremot kräver AP att den ser vägen, dvs linjerna - "den grå ratten" syns då som tecken på att AP är möjlig att koppla in.
Jepp, känner till det.
Ingen av dessa funkade under min körning.
Tog bilen ur garage, väder klart, ca - 5 och som sagt tunt, tunt snölager på vägbanan.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Jag körde senast i helgen 150 mil i snöyra, halva vägen 6-7cm nysnö på vägen och dålig sikt. Vanliga farthållaren fungerade utmärkt och det är bara den jag använder vintertid om vägen är rak nog...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

BrooklynS skrev:
Jag körde senast i helgen 150 mil i snöyra, halva vägen 6-7cm nysnö på vägen och dålig sikt. Vanliga farthållaren fungerade utmärkt och det är bara den jag använder vintertid om vägen är rak nog...
Ok, då är frågan vad problemet är på min bil...
Körde under liknande förhållanden som du beskriver i fredags och det fanns inte på kartan att farthållaren skulle hoppa igång

Är det bara radarn som skall behövas för vanliga farthållaren?
Skriv svar