Ny uppdatering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonnen
Teslaägare

Ny uppdatering

Inlägg av Jonnen »

Nu när jag kom ut till bilen så har det kommit en uppdatering.
Ska installera så fort jag kommer till jobbet.
Spännande...
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Re: Ny uppdatering

Inlägg av Kilowatt »

Spännande! Kan väl inte vara 7:an än!?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Inlägg av ModelS85D »

Förmodligen är det för tidigt för uppdateringen som innehåller körfältsföljning med automatisk styrning och automatisk parkeringshjälp, så det är nog bara några småfix den innehåller. Även om Elon själv kör runt i sin med automatisk styrning så sägs det från certifieringshåll dröja väldigt länge innan något sådant blir lagligt i Sverige. Men hoppas kan man ju, för den funktionen hade varit suverän när man kör långdistans.
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

ModelS85D skrev:
Förmodligen är det för tidigt för uppdateringen som innehåller körfältsföljning med automatisk styrning och automatisk parkeringshjälp, så det är nog bara några småfix den innehåller. Även om Elon själv kör runt i sin med automatisk styrning så sägs det från certifieringshåll dröja väldigt länge innan något sådant blir lagligt i Sverige. Men hoppas kan man ju, för den funktionen hade varit suverän när man kör långdistans.
Laglig? Både Passat och Mercedes har det väl redan?

edit: från vw.se: "Kökörningsassistent (Traffic jam assist). Kan i hastigheter från 0 till 65 km/h ta över styrningen på välmarkerade vägar i långsam trafik"
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Inlägg av ModelS85D »

Lagen säger tydligen att föraren måste hålla handen på ratten, så att låta bilen köra själv är inte lagligt i dagsläget. Även Audis lite lyxigare bilar såsom A8 har funktionen lane keeping assistance där bilen hjälper till att hålla sig inom körfältets linjer, men att i motorvägsfart rationalisera bort behovet av förarens hand på ratten kommer tydligen inte bli lagligt inom åtminstone de närmsta 20 åren enligt fordonscertifieringskontakten jag pratat med.
Man kan ju hoppas att detta kommer att tillåtas tidigare än så, för den funktionen i kombination med den adaptiva farthållaren skulle onekligen göra körningen både smidigare och säkrare.
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

ModelS85D skrev:
Lagen säger tydligen att föraren måste hålla handen på ratten, så att låta bilen köra själv är inte lagligt i dagsläget. Även Audis lite lyxigare bilar såsom A8 har funktionen lane keeping assistance där bilen hjälper till att hålla sig inom körfältets linjer, men att i motorvägsfart rationalisera bort behovet av förarens hand på ratten kommer tydligen inte bli lagligt inom åtminstone de närmsta 20 åren enligt fordonscertifieringskontakten jag pratat med.
Man kan ju hoppas att detta kommer att tillåtas tidigare än så, för den funktionen i kombination med den adaptiva farthållaren skulle onekligen göra körningen både smidigare och säkrare.
Att lagen släpar efter tekniken är väl inget nytt, men vi kommer nog att ha helt självkörande bilar långt innan dess. Även om Googles bil är en stadsbil kommer nog snart bilar som klarar högre farter, och det kommer inte att ta 20 år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Min förrförra bil, en Passat -12, hade radarfarthållare + lane assist. Den var överlag rätt duktig på att hålla sig i filen, även på motorväg, men om jag tog händerna från ratten började den pipa ilsket och säga åt mig att sätta tillbaks dem. Inte för att jag hade något intresse av att inte ha händerna på ratten. Så mycket litade jag inte på det systemet!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
FAJ
Teslaägare

Inlägg av FAJ »

Jonnen skrev:
Spännande...
Uppdaterade du vi 3G eller WiFi?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Såg någon på Reddit som också hade fått ny uppdatering inatt - då var det bara någon som inte hade fått senaste builden av 6.2 ännu (.249):
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

Uppdateringen var tyvärr inte v7.0, utan v6.2 (2.4.250) med Release Notes enligt bifogad bild (P85+hämtad juni 2014).
2015-07-08 08.35.56.jpg
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

Uppdateringen var tyvärr inte v7.0, utan v6.2 (2.4.250) med Release Notes enligt bifogade bilder (P85D).
2015-07-08 09.16.17.jpg
2015-07-08 09.16.03.jpg
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

FAJ skrev:
Jonnen skrev:
Spännande...
Verkar inte spela någon roll på när man får uppdateringen, jag har bara 3G och fick den i natt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
ModelS85D skrev:
Att lagen släpar efter tekniken är väl inget nytt, men vi kommer nog att ha helt självkörande bilar långt innan dess. Även om Googles bil är en stadsbil kommer nog snart bilar som klarar högre farter, och det kommer inte att ta 20 år.
De finns ju redan nu bara det att föraren måste ha kontroll över bilen. Ett sätt för bilen att förvissa sig om det är att se till att handen är på ratten, fullt rimligt. Vet inte riktigt hur de skulle göra annars, kolla ögonrörelser?
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare

Inlägg av krabbe »

Har til min S85D fått version 249 for ca en vecka siden.

Ingen synliga uppdateringer, (man har märkt en bättre forbrukning )

Innan update 229wh/km genomsnitt (2400 mil)

Kört 250 mil med (249 update) (1 vecka) och et genomsnitt på 202wh/km

Mit total genomsnitt ärter (249 update) är nu 226wh/km :D
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Pontus skrev:
FAJ skrev:
Jonnen skrev:
Spännande...
Verkar inte spela någon roll på när man får uppdateringen, jag har bara 3G och fick den i natt.
Nej, precis...

Vi är på bilsemester och inatt, oinpluggad på en parkering i Holland, kom en ny uppdatering :D
- Som vi hoppades på att det skulle vara autopilot! ... så skönt det vore på motorvägarna eftersom Elon sagt att föraren inte ska behöva hålla i ratten 8-)

Nåja... vi ska inte hem på några veckor... Kanske hinner komma en uppdatering till när vi är nere i Rom :roll:
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

krabbe skrev:
Har til min S85D fått version 249 for ca en vecka siden.

Ingen synliga uppdateringer, (man har märkt en bättre forbrukning )

Innan update 229wh/km genomsnitt (2400 mil)

Kört 250 mil med (249 update) (1 vecka) och et genomsnitt på 202wh/km

Mit total genomsnitt ärter (249 update) är nu 226wh/km :D
Det låter dock som att det likaväl kan förklaras med varmare väder, inkörd däck och att man kanske inte längre provar en massa 0-100-accelerationen för jämnan.

Jag körde runt 5 mil igår med .238 och drog då i snitt 179 Wh/km. Idag, efter uppdateringen till .249 snittade jag på 174 Wh/km på exakt samma sträcka. I stort sett TACC hela vägen men det känns ändå inom felmarginal för så få körningar.
Driver sajten Car.info
Lasse Nyman

Inlägg av Lasse Nyman »

Jag ställde min Tesla på laddning uppdatering av mjukvaran igår och tog båten till sommarhuset. Nu får jag inte kontakt med bilen ia appen, och vet inte hur laddad den är. När jag försöker kommer en pop-up att Teslas server är överbelastad. Någon annan som stött på detta problem? Antar att jag får göra en re-boot på rullknapparna på ratten när jag kommer till bilen, och hoppas på det bästa.
/Lasse
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Inte noterat något om överbelastning, appen rullar på... .239 fortfarande...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Lasse Nyman skrev:
Jag ställde min Tesla på laddning uppdatering av mjukvaran igår och tog båten till sommarhuset. Nu får jag inte kontakt med bilen ia appen, och vet inte hur laddad den är. När jag försöker kommer en pop-up att Teslas server är överbelastad. Någon annan som stött på detta problem? Antar att jag får göra en re-boot på rullknapparna på ratten när jag kommer till bilen, och hoppas på det bästa.
/Lasse
Det beror på att med den nya uppdateringen så får du live-feed av alla radarsensorer och kan köra bilen via appen, det gör att det laddas väldigt mycket data :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

ModelS85D skrev:
Lagen säger tydligen att föraren måste hålla handen på ratten, så att låta bilen köra själv är inte lagligt i dagsläget.
Har du källa på det? Jag trodde det var i Storbritannien.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av root »

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... fic_EN.pdf

Föraren måste ha kontroll över bilen i alla situationer.

Vad jag vet håller man på att se över konventionerna för att möta utvecklingen med mer autonoma bilar.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Inlägg av ModelS85D »

kanylbullen skrev:
ModelS85D skrev:
Lagen säger tydligen att föraren måste hålla handen på ratten, så att låta bilen köra själv är inte lagligt i dagsläget.

Källan är en kollega på Volvo som jobbar med fordonscertifiering och lagkrav som vet vad han pratar om.
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
bylund skrev:
De finns ju redan nu bara det att föraren måste ha kontroll över bilen. Ett sätt för bilen att förvissa sig om det är att se till att handen är på ratten, fullt rimligt. Vet inte riktigt hur de skulle göra annars, kolla ögonrörelser?
Googles bil har ju inte ens en ratt att hålla i.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av root »

Detta är den officiella källan, det officiella dokumentet som styr hur trafiken skall utformas och bilar fungera i stort i Europa:

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... fic_EN.pdf

Det är detta dokument som i mina ögon gör att funktionen "självkörning" av bilen för tillfället inte är lagligt i Europa .
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

ModelS85D skrev:
kanylbullen skrev:
ModelS85D skrev:

Källan är en kollega på Volvo som jobbar med fordonscertifiering och lagkrav som vet vad han pratar om.
Det kan ju iofs också betyda att Volvo för tillfället inte kan eller vill göra sådana bilar. ;)
Skriv svar