Ny uppdatering
Moderator: Redaktion
Ny uppdatering
Nu när jag kom ut till bilen så har det kommit en uppdatering.
Ska installera så fort jag kommer till jobbet.
Spännande...
Spännande...
Re: Ny uppdatering
Spännande! Kan väl inte vara 7:an än!?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Förmodligen är det för tidigt för uppdateringen som innehåller körfältsföljning med automatisk styrning och automatisk parkeringshjälp, så det är nog bara några småfix den innehåller. Även om Elon själv kör runt i sin med automatisk styrning så sägs det från certifieringshåll dröja väldigt länge innan något sådant blir lagligt i Sverige. Men hoppas kan man ju, för den funktionen hade varit suverän när man kör långdistans.
Solidsvart Model S 85D
Laglig? Både Passat och Mercedes har det väl redan?ModelS85D skrev:Förmodligen är det för tidigt för uppdateringen som innehåller körfältsföljning med automatisk styrning och automatisk parkeringshjälp, så det är nog bara några småfix den innehåller. Även om Elon själv kör runt i sin med automatisk styrning så sägs det från certifieringshåll dröja väldigt länge innan något sådant blir lagligt i Sverige. Men hoppas kan man ju, för den funktionen hade varit suverän när man kör långdistans.
edit: från vw.se: "Kökörningsassistent (Traffic jam assist). Kan i hastigheter från 0 till 65 km/h ta över styrningen på välmarkerade vägar i långsam trafik"
Lagen säger tydligen att föraren måste hålla handen på ratten, så att låta bilen köra själv är inte lagligt i dagsläget. Även Audis lite lyxigare bilar såsom A8 har funktionen lane keeping assistance där bilen hjälper till att hålla sig inom körfältets linjer, men att i motorvägsfart rationalisera bort behovet av förarens hand på ratten kommer tydligen inte bli lagligt inom åtminstone de närmsta 20 åren enligt fordonscertifieringskontakten jag pratat med.
Man kan ju hoppas att detta kommer att tillåtas tidigare än så, för den funktionen i kombination med den adaptiva farthållaren skulle onekligen göra körningen både smidigare och säkrare.
Man kan ju hoppas att detta kommer att tillåtas tidigare än så, för den funktionen i kombination med den adaptiva farthållaren skulle onekligen göra körningen både smidigare och säkrare.
Solidsvart Model S 85D
Att lagen släpar efter tekniken är väl inget nytt, men vi kommer nog att ha helt självkörande bilar långt innan dess. Även om Googles bil är en stadsbil kommer nog snart bilar som klarar högre farter, och det kommer inte att ta 20 år.ModelS85D skrev:Lagen säger tydligen att föraren måste hålla handen på ratten, så att låta bilen köra själv är inte lagligt i dagsläget. Även Audis lite lyxigare bilar såsom A8 har funktionen lane keeping assistance där bilen hjälper till att hålla sig inom körfältets linjer, men att i motorvägsfart rationalisera bort behovet av förarens hand på ratten kommer tydligen inte bli lagligt inom åtminstone de närmsta 20 åren enligt fordonscertifieringskontakten jag pratat med.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Min förrförra bil, en Passat -12, hade radarfarthållare + lane assist. Den var överlag rätt duktig på att hålla sig i filen, även på motorväg, men om jag tog händerna från ratten började den pipa ilsket och säga åt mig att sätta tillbaks dem. Inte för att jag hade något intresse av att inte ha händerna på ratten. Så mycket litade jag inte på det systemet!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Uppdaterade du vi 3G eller WiFi?Jonnen skrev:Nu när jag kom ut till bilen så har det kommit en uppdatering.
Spännande...
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Såg någon på Reddit som också hade fått ny uppdatering inatt - då var det bara någon som inte hade fått senaste builden av 6.2 ännu (.249):
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Uppdateringen var tyvärr inte v7.0, utan v6.2 (2.4.250) med Release Notes enligt bifogad bild (P85+hämtad juni 2014).
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Uppdateringen var tyvärr inte v7.0, utan v6.2 (2.4.250) med Release Notes enligt bifogade bilder (P85D).
Verkar inte spela någon roll på när man får uppdateringen, jag har bara 3G och fick den i natt.FAJ skrev:Uppdaterade du vi 3G eller WiFi?Jonnen skrev:Nu när jag kom ut till bilen så har det kommit en uppdatering.
Spännande...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
De finns ju redan nu bara det att föraren måste ha kontroll över bilen. Ett sätt för bilen att förvissa sig om det är att se till att handen är på ratten, fullt rimligt. Vet inte riktigt hur de skulle göra annars, kolla ögonrörelser?bylund skrev:Att lagen släpar efter tekniken är väl inget nytt, men vi kommer nog att ha helt självkörande bilar långt innan dess. Även om Googles bil är en stadsbil kommer nog snart bilar som klarar högre farter, och det kommer inte att ta 20 år.ModelS85D skrev:Lagen säger tydligen att föraren måste hålla handen på ratten, så att låta bilen köra själv är inte lagligt i dagsläget. Även Audis lite lyxigare bilar såsom A8 har funktionen lane keeping assistance där bilen hjälper till att hålla sig inom körfältets linjer, men att i motorvägsfart rationalisera bort behovet av förarens hand på ratten kommer tydligen inte bli lagligt inom åtminstone de närmsta 20 åren enligt fordonscertifieringskontakten jag pratat med.
Har til min S85D fått version 249 for ca en vecka siden.
Ingen synliga uppdateringer, (man har märkt en bättre forbrukning )
Innan update 229wh/km genomsnitt (2400 mil)
Kört 250 mil med (249 update) (1 vecka) och et genomsnitt på 202wh/km
Mit total genomsnitt ärter (249 update) är nu 226wh/km

Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Nej, precis...Pontus skrev:Verkar inte spela någon roll på när man får uppdateringen, jag har bara 3G och fick den i natt.FAJ skrev:Uppdaterade du vi 3G eller WiFi?Jonnen skrev:Nu när jag kom ut till bilen så har det kommit en uppdatering.
Spännande...
Vi är på bilsemester och inatt, oinpluggad på en parkering i Holland, kom en ny uppdatering

- Som vi hoppades på att det skulle vara autopilot! ... så skönt det vore på motorvägarna eftersom Elon sagt att föraren inte ska behöva hålla i ratten

Nåja... vi ska inte hem på några veckor... Kanske hinner komma en uppdatering till när vi är nere i Rom

- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Det låter dock som att det likaväl kan förklaras med varmare väder, inkörd däck och att man kanske inte längre provar en massa 0-100-accelerationen för jämnan.krabbe skrev:Har til min S85D fått version 249 for ca en vecka siden.
Jag körde runt 5 mil igår med .238 och drog då i snitt 179 Wh/km. Idag, efter uppdateringen till .249 snittade jag på 174 Wh/km på exakt samma sträcka. I stort sett TACC hela vägen men det känns ändå inom felmarginal för så få körningar.
Driver sajten Car.info
-
Jag ställde min Tesla på laddning uppdatering av mjukvaran igår och tog båten till sommarhuset. Nu får jag inte kontakt med bilen ia appen, och vet inte hur laddad den är. När jag försöker kommer en pop-up att Teslas server är överbelastad. Någon annan som stött på detta problem? Antar att jag får göra en re-boot på rullknapparna på ratten när jag kommer till bilen, och hoppas på det bästa.
/Lasse
/Lasse
Det beror på att med den nya uppdateringen så får du live-feed av alla radarsensorer och kan köra bilen via appen, det gör att det laddas väldigt mycket dataLasse Nyman skrev:Jag ställde min Tesla på laddning uppdatering av mjukvaran igår och tog båten till sommarhuset. Nu får jag inte kontakt med bilen ia appen, och vet inte hur laddad den är. När jag försöker kommer en pop-up att Teslas server är överbelastad. Någon annan som stött på detta problem? Antar att jag får göra en re-boot på rullknapparna på ratten när jag kommer till bilen, och hoppas på det bästa.
/Lasse

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- kanylbullen
- Teslaägare
Har du källa på det? Jag trodde det var i Storbritannien.ModelS85D skrev:Lagen säger tydligen att föraren måste hålla handen på ratten, så att låta bilen köra själv är inte lagligt i dagsläget.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... fic_EN.pdf
Föraren måste ha kontroll över bilen i alla situationer.
Vad jag vet håller man på att se över konventionerna för att möta utvecklingen med mer autonoma bilar.
Föraren måste ha kontroll över bilen i alla situationer.
Vad jag vet håller man på att se över konventionerna för att möta utvecklingen med mer autonoma bilar.
phasebox.se
P85D
P85D
Källan är en kollega på Volvo som jobbar med fordonscertifiering och lagkrav som vet vad han pratar om.kanylbullen skrev:Har du källa på det? Jag trodde det var i Storbritannien.ModelS85D skrev:Lagen säger tydligen att föraren måste hålla handen på ratten, så att låta bilen köra själv är inte lagligt i dagsläget.
Solidsvart Model S 85D
Googles bil har ju inte ens en ratt att hålla i.LarsL skrev:De finns ju redan nu bara det att föraren måste ha kontroll över bilen. Ett sätt för bilen att förvissa sig om det är att se till att handen är på ratten, fullt rimligt. Vet inte riktigt hur de skulle göra annars, kolla ögonrörelser?bylund skrev:Att lagen släpar efter tekniken är väl inget nytt, men vi kommer nog att ha helt självkörande bilar långt innan dess. Även om Googles bil är en stadsbil kommer nog snart bilar som klarar högre farter, och det kommer inte att ta 20 år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Detta är den officiella källan, det officiella dokumentet som styr hur trafiken skall utformas och bilar fungera i stort i Europa:
Det är detta dokument som i mina ögon gör att funktionen "självkörning" av bilen för tillfället inte är lagligt i Europa .
Det är detta dokument som i mina ögon gör att funktionen "självkörning" av bilen för tillfället inte är lagligt i Europa .
phasebox.se
P85D
P85D
Det kan ju iofs också betyda att Volvo för tillfället inte kan eller vill göra sådana bilar.ModelS85D skrev:Källan är en kollega på Volvo som jobbar med fordonscertifiering och lagkrav som vet vad han pratar om.kanylbullen skrev:Har du källa på det? Jag trodde det var i Storbritannien.ModelS85D skrev:Lagen säger tydligen att föraren måste hålla handen på ratten, så att låta bilen köra själv är inte lagligt i dagsläget.