Laddning i Kroatien - Inga problem

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Laddning i Kroatien - Inga problem

Inlägg av ModelS85D »

Tänkte bara dela med mig av hur fantastiskt bra det funkar att semestra med sin Tesla i Kroatien trots att där ännu inte finns några superchargers.
Efter tips från en mycket trevlig hotellägare från Tesla Club Austria vid superchargern i Salzburg provade vi att efter fulladdning i Ljubljana svänga in strax söder om Zadar vid en av alla de marinor som finns längs Kroatiens västkust för att testa den omtalade gästfriheten i detta Nikola Tesla-land där alla sägs älska Tesla trots de blygsamma 2 st hittills existerande Tesla-ägarna (lär ju bli fler när superchargernätverket byggts ut som planerat under året och när Model 3 kommer).
Vi laddade på med 3-fas till en rate av 65 km per laddtimme mitt bland lyxbåtarna och passade på att bada vid deras fina strand under tiden.
Väl framme vid vår destination i Kastela strax norr om Split lokaliserades nästa marina på gångavstånd från lägenhetshotellet mha en hjälpsam bybo som även erbjöd laddning vid sitt hus om så önskades.
Det genuina Tesla-intresset i Kroatien bekräftades även när jag dagen därpå åkte till en tvättanläggning för att få pärlan att glänsa igen efter de 210 milen Göteborg-Split med 6 st laddstopp, då ägaren var helt lyrisk över att få se en Tesla vid sin anläggning och kände sig hedrad över att inte bara få bjuda på tvätten utan dessutom utföra den själv med alla betänkliga medel för insektsborttagning och fälgrengöring med ett mycket bra resultat som förstås berättigade honom till en provkörning, vilken som väntat gjorde honom än mer lyrisk :)
Var man än kör eller står parkerad tar folk upp sina mobiler och fotograferar bilen och står och beundrar den länge och väl som om de beskådar något från framtiden, och det är ju faktiskt den känslan man får när man kör sin Tesla varje dag också, och jag kan bara säga att det är ett helt grymt sätt att semestra på då man ju dels inte behöver slösa några pengar på drivmedel eller flygbiljetter hur långt man än åker och dels att man har tillgång till den för dagsutflykter på semesterorten och att man får med sig allt bagage en hel familj behöver. Dessutom slipper man ju längta hem till den som man skulle gjort annars :lol: Vet detta av erfarenhet då den stod parkerad på flygplatsen under en hel veckas vistelse i Grekland veckan innan, där en usel Fiat Panda fick agera stand-in... Inte riktigt samma känsla under bilturen på James Bond-vägarna i Meteora :D
Hur som helst, inga problem att hitta laddning i Kroatien!
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Re: Laddning i Kroatien - Inga problem

Inlägg av ModelS85D »

Marina-laddning-Kroatien.jpg
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Inlägg av ModelS85D »

Tesla Club Austria.jpg
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Inlägg av ModelS85D »

Teslaleverans_AUT.jpg
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

+1
Häftigt!
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Härlig historia!
Härliga bilder! :P
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

+1
Blir lite sugen på en sväng till Kroatien med Teslan. Har aldrig varit där.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Inlägg av ModelS85D »

Kan verkligen rekommenderas! Såg även en norsk Tesla P85D på samma ort. Grymt fint semesterställe med kristallklart vatten och bra pris på restaurangerna (oftast 150 till 200 SEK för 4 pers). Lägenhetshotell knappt 100 m från stranden 2 veckor för 7000 SEK.
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det låter ju helt fantastiskt. Får skriva ner det inför nästa års semesterplanering!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Kroatien var jag och reste ned längs kusten första gången i mitten av 70-talet med motorcykel.
Sedan dess har jag varit nere emellanåt och senast i mitten av oktober förra året, då jag åkte Merca.
Jag ska ner med Teslan i september eller oktober om jag får tid över.

Vägarna håller högre klass än i Sverige idag, det var lite skillnad på 70-talet då hade dom nog bland dom sämsta vägarna i Europa.
Ett rent under att man inte blev skadad då trafiken också var våldsam på dom smala krokiga lappade vägarna med emellanåt flytande asfalt i värmen.

Maten är bra och login också. Och skapligt billigt, men inte i nivå med 70-talet då det knappt gick att göra av med pengar därnere.
Förra året bodde jag och frugan på ett hotell med balkong ut över havet 20 meter från stranden och varje morgon kom en flock delfiner hoppandes
100 meter ifrån oss när vi satt och åt frukost i solskenet.

Men dom hade haft en dålig och kall sommar förra året.
Dom bad os att inte berätta om den fina sommaren vi hade haft här då deras sommar hade varit den sämsta någonsin!
Men då i mitten av oktober var det 25 grader på dagarna och ca. 20 på nätterna.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Härlig att se att resor går bra :)
Mera sånna här trådar tack :D
Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare

Inlägg av Marten »

Tack för bra info!

Blir det dårlig väder i Sverige så går vi nog på ditt tips och tar Teslan ned i Europa och Frankrike eller Kroatien. Gratis och flexibelt :-)

Kom du hela vägen ned till Kroatien på bara SuperChargers eller laddade du på hotell etc på vägen?
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Inlägg av ModelS85D »

Ja, det är verkligen ett grymt flexibelt, billigt och trevligt sätt att resa på. Det gick perfekt att klara sig med superchargers ända till en bit nedanför Zadar i Kroatien. Om man håller till i de nordvästra delarna av Kroatien så finns där en 22kW-laddare i Pula.
Jag kollade i förväg om det gick bra att få laddning på flygplatsen i Zadar, vilket var OK men alldeles för långsam laddning med bara 1-fas och 15 km per laddtimme. Mycket bättre att stanna till vid någon av marinorna som finns med jämna mellanrum när man väljer kustvägen, alternativt ladda över natten på något hotell.
Körde den väg som navigatorn föreslår från Ljubljana till Otocac där vi bokat ett hotell och fick då uppleva en fantastiskt rolig liten slingerväg där man fick köra i 90 hela vägen, trots väldiga kurvor, om man kunde.. En sådan väg det skulle vara riktigt roligt att köra flera Teslor i rad om man ger sig iväg ett gäng så :)
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Tittar man på Teslas sida för superchargers så ser det ju förresten ut som om Kroatien kommer få superchargers i år. Ännu ett argument för bilsemester där nästa år!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Inlägg av ModelS85D »

Japp, för oss har det blivit tradition att bilsemestra i Kroatien. Förra året körde vi Audi A5 Sportback och drog med oss husvagnen och bodde på camping. Nu i år med med Teslan + lägenhetshotell blev det både billigare, smidigare och förstås roligare :)
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Wow, vad läckert!
Tack för fantastisk inspiration.

Jag är (läs: var) inte så mycket för bilsemester.
Det var innan Teslan.
Nu vill jag åka bil överallt!
Det blir till att börja bearbeta frugan om att köra till Kroatien.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare

Inlägg av Marten »

ModelS85D skrev:
Ja, det är verkligen ett grymt flexibelt, billigt och trevligt sätt att resa på. Det gick perfekt att klara sig med superchargers ända till en bit nedanför Zadar i Kroatien. Om man håller till i de nordvästra delarna av Kroatien så finns där en 22kW-laddare i Pula.
Jag kollade i förväg om det gick bra att få laddning på flygplatsen i Zadar, vilket var OK men alldeles för långsam laddning med bara 1-fas och 15 km per laddtimme. Mycket bättre att stanna till vid någon av marinorna som finns med jämna mellanrum när man väljer kustvägen, alternativt ladda över natten på något hotell.
Körde den väg som navigatorn föreslår från Ljubljana till Otocac där vi bokat ett hotell och fick då uppleva en fantastiskt rolig liten slingerväg där man fick köra i 90 hela vägen, trots väldiga kurvor, om man kunde.. En sådan väg det skulle vara riktigt roligt att köra flera Teslor i rad om man ger sig iväg ett gäng så :)
Så bra!

Finns det någon bra hemsida eller App som visar var man kan ladda i Europa (22kw, 3-fas, 1-fas) ? (Likt uppladdning.nu)

Beklagar om detta diskuterats i någon tidigare tråd - men hittade inte det nu.
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Inlägg av ModelS85D »

Ja, dels finns appen Chargejuice och dels siten Supercharger.info
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Jätteroligt att läsa att det går att åka där även utan SuperCharger! :D
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Jättekul läsning!

Borde finnas en överkategori som heter resor. Där vi kan samla alla reseskildringar och ha trådar med olika resetips. :)

Tänker sjäv bila ner till Lugano nästa år och kommer att behöva all hjälp jag kan och då vore det praktiskt med kategori som handlade om resor och navigation.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Inlägg av ModelS85D »

Håller helt med. En kategori som heter "Långdistansresor", där man kan skriva/läsa om hur det gått för Teslaresenärer på sina långfärder tror jag skulle intressera många. Vad säger du Tibor?
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Bod skrev:
Jättekul läsning!

Borde finnas en överkategori som heter resor. Där vi kan samla alla reseskildringar och ha trådar med olika resetips. :)
+1
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Kalle skrev:
Bod skrev:
Jättekul läsning!

+1
+1
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Inlägg av ModelS85D »

Jorma skrev:
Förra året bodde jag och frugan på ett hotell med balkong ut över havet 20 meter från stranden och varje morgon kom en flock delfiner hoppandes 100 meter ifrån oss när vi satt och åt frukost i solskenet.
Detta lät ju helt suveränt! Bara en enda sådan morgon skulle ju bli ett minne för livet :)
Kommer du ihåg vad hotellet heter? Tänkte det kunde vara ett bra inslag inför nästa års Kroatiensemester då min fru älskar delfiner och garanterat skulle uppskatta en sådan syn.
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Vi i familjen vart lite nyfikna på din resa så jag måste fråga: Hur lång tid tog det att köra från Sverige? Och hur många förare var ni?
Skriv svar