Efter tips från en mycket trevlig hotellägare från Tesla Club Austria vid superchargern i Salzburg provade vi att efter fulladdning i Ljubljana svänga in strax söder om Zadar vid en av alla de marinor som finns längs Kroatiens västkust för att testa den omtalade gästfriheten i detta Nikola Tesla-land där alla sägs älska Tesla trots de blygsamma 2 st hittills existerande Tesla-ägarna (lär ju bli fler när superchargernätverket byggts ut som planerat under året och när Model 3 kommer).
Vi laddade på med 3-fas till en rate av 65 km per laddtimme mitt bland lyxbåtarna och passade på att bada vid deras fina strand under tiden.
Väl framme vid vår destination i Kastela strax norr om Split lokaliserades nästa marina på gångavstånd från lägenhetshotellet mha en hjälpsam bybo som även erbjöd laddning vid sitt hus om så önskades.
Det genuina Tesla-intresset i Kroatien bekräftades även när jag dagen därpå åkte till en tvättanläggning för att få pärlan att glänsa igen efter de 210 milen Göteborg-Split med 6 st laddstopp, då ägaren var helt lyrisk över att få se en Tesla vid sin anläggning och kände sig hedrad över att inte bara få bjuda på tvätten utan dessutom utföra den själv med alla betänkliga medel för insektsborttagning och fälgrengöring med ett mycket bra resultat som förstås berättigade honom till en provkörning, vilken som väntat gjorde honom än mer lyrisk

Var man än kör eller står parkerad tar folk upp sina mobiler och fotograferar bilen och står och beundrar den länge och väl som om de beskådar något från framtiden, och det är ju faktiskt den känslan man får när man kör sin Tesla varje dag också, och jag kan bara säga att det är ett helt grymt sätt att semestra på då man ju dels inte behöver slösa några pengar på drivmedel eller flygbiljetter hur långt man än åker och dels att man har tillgång till den för dagsutflykter på semesterorten och att man får med sig allt bagage en hel familj behöver. Dessutom slipper man ju längta hem till den som man skulle gjort annars

Hur som helst, inga problem att hitta laddning i Kroatien!