Parking assist, hur är den tänkt att fungera egentligen?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

R1883RM4n

Parking assist, hur är den tänkt att fungera egentligen?

Inlägg av R1883RM4n »

Hur är det med parkeringshjälp, parkeringsassistans eller vad det nu kan tänkas heta? Alltså att bilen parkerar själv på uppmaning i parkeringsrutor? Har Model 3 det? Har Model 3 SR+ det?
Användarvisningsbild
mbryo
Teslaägare

Re: Parking assist, hur är den tänkt att fungera egentligen?

Inlägg av mbryo »

Vad jag förstår finns det bara om du har köpt FSD (eller tidigare EAP) som tillägg till din bil. Jag har en M3 LR AWD och där ingår det inte. Men, det vore trevligt om det adderade det tillägget till redan existerande modeller utan FSD/EAP. Detta är en av de områden där Teslas konkurrenter ligger steget före, tänker då framför allt på Kia, där Parkeringshjälp ingår på alla (el/hybrid) modeller. Det är ju inte så att Teslan inte kan, det är bara att man vill ha betalt för att aktivera en feature som bilen redan klarar av.
Om Tesla hade typ halverat kostnaden (idag 66000) för att addera funktionaliteten hade jag övervägt det, men det är på tok för dyrt idag enligt min mening.
Som med all extrautrustning höjer det inte andrahandsvärdet nämnvärt förmodligen, så man betalar 22000 om året om man har bilen i tre år, då åker jag hellre på solsemester med familjen.
Model 3 Pearl White LR AWD med dragkrok (beställd 190815, levererad 190923)
Cybertruck LR förhandsbeställd
Användarvisningsbild
La Liberte
Teslaägare

Inlägg av La Liberte »

”Som med all extrautrustning höjer det inte andrahandsvärdet nämnvärt förmodligen, så man betalar 22000 om året om man har bilen i tre år, då åker jag hellre på solsemester med familjen.”

Här var det både hängslen och livrem vad gäller andrahandsvärdet. Jag skulle inte köpa en
begagnad Tesla utan FSD. Använder det dagligen även om det kunde varit bättre, vilket jag
är övertygad kommer efterhand.
Åker dock gärna på solsemester då och då, med solceller och elbil, utan dåligt samvete.
:D
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
Användarvisningsbild
mbryo
Teslaägare

Inlägg av mbryo »

La Liberte skrev:
”Som med all extrautrustning höjer det inte andrahandsvärdet nämnvärt förmodligen, så man betalar 22000 om året om man har bilen i tre år, då åker jag hellre på solsemester med familjen.”

Här var det både hängslen och livrem vad gäller andrahandsvärdet. Jag skulle inte köpa en
begagnad Tesla utan FSD. Använder det dagligen även om det kunde varit bättre, vilket jag
är övertygad kommer efterhand.
Åker dock gärna på solsemester då och då, med solceller och elbil, utan dåligt samvete.
:D
Förstår hur du tänker, skulle förmodligen resonera likadant om jag köpte begagnat. Men tror fortfarande inte att det höjer andrahandsvärdet nämnvärt, det är ju inte elbilsentusiaster i första hand som bestämmer andrahandsvärdet, utan majoriteten av de som köper. Det ingår ju tex om du istället köper en E-niro.

Men som entusiast håller jag personligen med dig La Liberte, men tror inte det funkar så tyvärr.

Jag har gärna fel i mitt resonemang... :)
Model 3 Pearl White LR AWD med dragkrok (beställd 190815, levererad 190923)
Cybertruck LR förhandsbeställd
R1883RM4n

Inlägg av R1883RM4n »

Kanon. Tack för svar och klargöranden.

Det blir inte bara ett steg framåt när man kör Tesla märker jag. Hittills har jag tagit ett rejält kliv bakåt i bilevolutionen och fått börja sköta torkarna, parkeringen och helljuset själv. Det är nästa tio år, 45000 mil och tre olika bilar sen jag gjorde det där själv. ;-)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Parkeringsassistans ör nog parkeringssensorer
Det su pratar om är parallell parkering respektive fancy parking ( backar in i en vanlig ruta mellan två bilar )
Som redan nämnts så ingår det senar i FSD paketet på Model 3 samt nyare S och X
Funktionen ingick i Autopilot 1 och EAP ( Enhanced Autopilot )
Nu när autopilot kostar ingenting så ingår inte dessa funktioner ( inte heller summon, Navigate on AutoPilot, filbyte med AP och säkert nåt mer jag glömt)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

e5m1r skrev:
Nu när autopilot kostar ingenting så ingår inte dessa funktioner ( inte heller summon, Navigate on AutoPilot, filbyte med AP och säkert nåt mer jag glömt)
Fast det där är ju inte riktigt sant. Tesla gjorde det till standard, men inte gratis. Priset höjdes (nästan) med vad AP-tillvalet kostade innan.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Jeppe_E skrev:
e5m1r skrev:
Fast det där är ju inte riktigt sant. Tesla gjorde det till standard, men inte gratis. Priset höjdes (nästan) med vad AP-tillvalet kostade innan.
Beror på hur man jämför men köper argumentet samtidigt sp har grundpeiset på bilen gått ner trots omfattande standardutrustning som luftfjärdring el baklucka premium interiör dimljus mm
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

Har gått från AP 1 till Raven utan FSD i veckan: Summon kan kvitta, använt den 3-4 ggr under 4 år. Parkeringass klarar jag mig också bra utan, använt den en del men den fungerade ju inte när parkeringsfickan är extra trång, funger dock bra med back kamera och sensorer. Filbytar AP saknar jag! Har blivit allvarligt tillvänjd till AP,använder den nästan alltid på lands- och motorväg. Måste vänja mig vid att återaktivera AP efter filbyte, har flera gånger under veckan blivit påmind av den räfflade sidolinjen att AP inte är på....Fattar dock att något måste man få när man betalar för FSD idag. För oss med leasingbil är Teslas trixande med pris och tillbehör perfekt, fick en bättre utrustad bil än den jag hade ( bortsettfrån ovan nämnda AP nedgradering) med lägre förmånsvärde än bilen från 2015.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Skriv svar