Guldet blev till sand...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Guldet blev till sand...

Inlägg av stefan007 »

Om en kvart borde jag och familjen vara på Tesla Gbg för att hämta upp vår 85D. Ett telefonsamtal från Tesla strax innan tio på fredagkvällen gör att vi inte är där.
REGPLÅTARNA har ju inte kommit till vår bil. Hur många är vi uppe i som drabbats av detta hittills?
Tesla bedyrar att det är utom deras kontroll, Trafikverket får nämligen inte jobba övertid och därför ligger de efter.... Klockan nio i dag (jag ringde och kollade) registrerar de bilar vars ärende kom in den 23/6. Vår var inte behandlad än..... Undrar om vi har kommit bort helt?
För sex veckor sedan fick jag min upphämtningstid. Skönt tänkte jag, då kan verkligen inget gå fel med så lång framförhållning.
Någon gång under den tiden hade det varit bra om Tesla hade skickat in uppgifter till Trafikverket och reagerat några dagar tidigare om plåtarna saknas.

Uppmaning till Tesla: Ta höjd för en längre handläggningstid, skyll inte problemen på tredje part, behandla era kunder lika bra som bilen är, var ödmjuka inför att det kommer att finnas konkurrenter i framtiden.

Nu blir det planerad resa till Malmö iaf, i en S-Max istället.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Re: Guldet blev till sand...

Inlägg av Jojo »

Förstår Dig helt och hållet, mycket frustrerande när sådant händer. Man har ju bokat sin tid och tagit ledig från jobbet osv. Liknande sak hände mig för några månader sedan och jag hade hoppats att man hade lärt sig av läxan. Uppenbarligen icke...
Att det däremot tar så lång tid att bearbeta registreringen av nya bilar hos en skattefinansierad myndighet är skandalöst, minst sagt. Man borde sparka dessa skattebetalda bödlar i deras rumpor och se till att de börjar jobba ordentligt. Och varför för all del får inte dem jobba övertid, när vemsomhelst i landet gör det? Kanske de kan minska på deras rastperioder lite, så hinner de nog ikapp...
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

:shock: usch vad tråkigt. Dom har lite problem med att skylla på allt möjligt min hade också krångel med plåtarna fast den var en demobil som var inregad och stod på deras parkering . :D Tror att det är väldigt många bilar som ska ut vid kvartal och att dom inte hinner.
Du kommer glömma detta så fort du satt dig i bilen, det är värt väntan.

Styrkekramar från oss
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av root »

+1

Du kommer att skratta åt detta om några dagar. Upplevelserna som bilen ger överskuggar fullständigt den här typen av sk*tproblem.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Men fy vad trist!
Det är lite väl vågat att boka in leveranser 6 veckor i förväg oavsett. Det är väl precis att bilen står i hamnen i USA och väntar på att skeppas, eller så är den ute och skumpar på Atlanten. Då är det både skeppning, slutmontering i Tilburg, transport till SC, förberedelse av leverans (göra bilen "showroom ready"), registrering osv. Alltså massor av saker som ligger utanför kontrollen ho Service Center. Tokigt att de bokar så långt i förväg från första början. Men VÄLDIGT surt att få ett sånt samtal 2,5 dygn innan det är dags...
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

Bilen beställdes tidigt Februari, bilen var färdigproducerad och på väg i god tid innan Tesla satte datum för leverans.
Det som är oroväckande är att transportstyrelsen inte ens har ett regnummer till vårt chassinummer vilket tyder på att dokumenten från Tesla har skickats in väldigt sent eller inte alls. Hoppas ändå på någon form av positivt besked från vår DS under dagen.
Det är bara en bil och ingen fullständig katastrof, mer en sten som ligger och skaver i skon. :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Åh, besvikelsen. Det är ju ungefär som om någon hade kommit på julaftonsmorgonen när man var liten och sagt att "nej, sorry, tyvärr, julafton är inställd i år, tomten har inte hunnit handlägga ditt ärende i tid".

Det finns många varningsflaggor kring Tesla just nu, känns det som. Samtidigt så kan jag ju förstå att ett så litet och nytt bilföretag som det ändå går så bra för lider av växtvärk. Man vill ju bara helst slippa vara den som drabbas av den växtvärken...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Tesla måste ju göra något grundläggande fel, som inte andra gör. Har aldrig hört talas om sådana här problem innan jag skulle hämta ut S85:an.
Verkar inträffa för många andra också.
Man får ju en riktigt dålig kundupplevelse, precis när den borde vara som bäst.
Men som andra har påpekat, det finns annat mer positivt som tar över när du väl tagit emot bilen :-)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Jag hade ju samma problem som du fast några dagar tidigare. DS i GBG sa att det var 3 bilar med försenade skyltar.

Från annan tråd:
Kollade med Transportstyrelsen. De kan inte se nåt. Idag 23/6 kör de ärenden som inkom den 18/6, kanske spiller 18:de över lite till i morgon trodde hon. De har alltså bara 2-3 arbetsdagars eftersläpning. inget kan ha legat här i 14 dagar, sa hon. - Är det en Tesla? De skickar alltid rek. så det kan ju inte ha kommit bort utan att nån har noterat det sa hon. Väldigt trevlig och informativ tjej.

Jag frågade DS efter mitt reg. nummer just 18/6. Kan det vara så att DS missat och kom på att skicka in det när jag påminde. Fast de registrerar ju snitt på 2-3 bilar om dan så det låter ju lite märkligt det också.

Skulle hämtat 24/6.
Skyltarna kom 26/6. Den var då sökbar på trafikverket så fort jag fick veta regnummer.
Avhämtning är ändrad till 1/7. Den kvällen har jag förmodligen glömt denna försening.
Får väl se det positivt. Det är bra att ta ut en förmånsbil 1:a i månaden.

Det kan ju inte vara nåt i detta som är bra för TMS. De vill ju inte ha bilar ståendes i vägen. De vill ju ha betalt och garantitiden startad. De vill ju slippa extrasamtal och ombokningar av tider. De kommer nog att försöka tidigarelägga registreringen så långt det går. Oavsett vem som gjort fel så hade ett par veckors extra marginal och en kontrollpunkt nån dryg vecka före leverans säkert avskaffat detta problemet.

Hoppas att du får en ny datum inom kort, stefan007.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

Det som är tråkigt i dessa historier är att TMS kallar det för att skyltarna har kommit bort när vi efter samtal med en väldigt trevlig myndighet som talar om att belastningen är hög men att de ligger på normala 6 dagars handläggningstid då de har extra resurser för att klar detta denna tiden på året. Omöjligt att TMS har skickat in papper för 2,5 vecka sedan som de säger.
Vi va dessutom förbi servicecentret på väg till Malmö och bilen står fortfarande full i plast på parkeringen. Skulle jag leverera en bil på måndag så hade jag plastat av den redan på onsdag förra veckan för att återgärda eventuella fel och brister.
Something is rotten in the state of Denmark.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Bjorn skrev:
Får väl se det positivt. Det är bra att ta ut en förmånsbil 1:a i månaden.
Det bästa är väl att ta ut förmånsbilen precis före eller efter halva månaden passerat, beroende på om förmånsvärdet är högre eller lägre för den förmånsbil man hade innan. Om man inte hade någon förmånsbil eller en med lägre förmånsvärde så blir det bäst att ta ut den nya den 16:e, för då får man inget eller lägre förmånsvärde ändå hela den månaden, men om man redan har en med dyrare förmånsvärde är det bättre att ta ut den nya den 14:e, för då får man det lägre förmånsvärdet för hela den månaden.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare

Inlägg av Bjorn »

danni skrev:

Det bästa är väl att ta ut förmånsbilen precis före eller efter halva månaden passerat, beroende på om förmånsvärdet är högre eller lägre för den förmånsbil man hade innan. Om man inte hade någon förmånsbil eller en med lägre förmånsvärde så blir det bäst att ta ut den nya den 16:e, för då får man inget eller lägre förmånsvärde ändå hela den månaden, men om man redan har en med dyrare förmånsvärde är det bättre att ta ut den nya den 14:e, för då får man det lägre förmånsvärdet för hela den månaden.
Ja, så är det läste jag nu. Det är bara den första bilen man vinner på att ta ut de 1:a. Följande bilar är optimalt att styra som du skriver. Känns ändå inte som jag ringer och ber dem skjuta leveransen till 16:e ;) Tydligen så ska man inte behöva drabbas av dubbla förmånsvärden vid bilbyte, om jag tolkar det de skriver rätt, man vet dock aldrig hur det blir när fiskala revisorn skjuter från höften.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Här man ingen förmånsbil innan får man betala för hela månaden även om man tar ut bilen den 29:e, så sa man till mig när jag ringde skatteverket. Själv hade jag tur och bra kontakt med DS ochf fick bilen den 4:e.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

Mina regskyltar är också försenade. Skulle hämtat ut imorgon...
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Bjorn skrev:
danni skrev:

Ja, så är det läste jag nu. Det är bara den första bilen man vinner på att ta ut de 1:a. Följande bilar är optimalt att styra som du skriver. Känns ändå inte som jag ringer och ber dem skjuta leveransen till 16:e ;) Tydligen så ska man inte behöva drabbas av dubbla förmånsvärden vid bilbyte, om jag tolkar det de skriver rätt, man vet dock aldrig hur det blir när fiskala revisorn skjuter från höften.
Ja, det är sant, jag tänkte fel där. Första förmånsbilen är bättre den 1:a än den 16:e. Nej, man ska inte behöva drabbas av dubbla förmånsvärden när man byter bil - det är den bil som man haft större delen av månaden vars förmånsvärde räknas. Och nej, självklart väntar man inte två veckor med att hämta ut sin Tesla för det :) Särskilt inte som Teslan ju faktiskt har ett lågt förmånsvärde jämfört med många andra bilar.
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

Inreggad hos transportstyrelsen! Riktigt bra att prata med, den låg som nästa ärende och de ringde tillbaka och gav oss regnumret. Inkom från TMS den 23:e, väl tight med upphämtning den 29:e. Väntans tider igen då ;)
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Var i Mölndal igår för leverans.
Det stod tre gråa utan plåtar och väntade hos rekondaren.
Och en S70D som jag tror var mörkblå.

(Kan berätta i annan tråd vid annat tillfälle varför jag behövde besöka rekondaren som TM använder i Mölndal direkt efter leverans.)
Har inte tid nu, måste åka runt i bilen så att den blir inkörd. :D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jäpp, det är viktigt att köra in bilen. Inte så mycket för bilens skull som för förarens :)
Grattis till bilen!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
elmotor_mattias
Teslaägare

Inlägg av elmotor_mattias »

Jahapp, då var väl en av de grå bilarna den jag tänkte hämta på tisdag. Flyttade fram mitt lev.datum eftersom det krockade med lite andra saker. Trots det är det tydligen inte säkert att jag kan hämta på tisdag pga av försening av plåtar. Skulle egentligen hämtat för mer än en vecka sedan. Har ställt frågan till DS om man även flyttar fram ansökningen till Transportstyrelsen just för att kunden hämtar senare. Mycket märkligt förfarande :x
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

bladh skrev:

(Kan berätta i annan tråd vid annat tillfälle varför jag behövde besöka rekondaren som TM använder i Mölndal direkt efter leverans.)
Jaha, en av dom var väl min, var i Mölndal igår för att hämta min nya S85D men plåtarna hade inte kommit....lite irriterande men har kvar S85 till på torsdag, då den går till försäljning. Hoppas reg plåtarna dyker upp tills dess, vi inte gärna åka fossilt till Vansbrosimmet på lördag. Även keramisk lackbehandling var inbokad men har fått flyttas fram på obestämd tid.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

bladh skrev:

Vilken är det de använder? Är det Mr CAP på andra sidan leden?
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare

Inlägg av Bow »

Hoppas det går bra i Vansbro blir nog rätt kallt i år är det Klassikern du kör på ?
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare

Inlägg av Bjorn »

hanty skrev:
bladh skrev:

Jaha, en av dom var väl min, var i Mölndal igår för att hämta min nya S85D men plåtarna hade inte kommit....lite irriterande men har kvar S85 till på torsdag, då den går till försäljning. Hoppas reg plåtarna dyker upp tills dess, vi inte gärna åka fossilt till Vansbrosimmet på lördag. Även keramisk lackbehandling var inbokad men har fått flyttas fram på obestämd tid.
... och en av dem bör väl va min gråa. Skyltar har kommit och jag har hämtning planerad till i morgon kväll.

hanty ... Ringde inte DS och boka om tiden? Fick du veta det först när du kom dit?

bladh ... Lite nyfiken på din rekondhistoria om det är något man ska vara uppmärksam på.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

Bow skrev:
Hoppas det går bra i Vansbro blir nog rätt kallt i år är det Klassikern du kör på ?
Ja, det blir en klassiker om jag håller mig frisk till Lidingöloppet också.
"hanty ... Ringde inte DS och boka om tiden? Fick du veta det först när du kom dit?"
Nja, det blev en liten miss i kommunikationen mellan mig och DS, har dock bara 50 min körtid till Mölndal. Bara lite svårt att komma loss från jobbet dagtid i dessa semestertider.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

bylund skrev:
Jäpp, det är viktigt att köra in bilen. Inte så mycket för bilens skull som för förarens :)
Grattis till bilen!
Tackar bylund!
hehe, just. Det är föraren som behöver "köras in"...
Skriv svar