Byta upp sig?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Byta upp sig?

Inlägg av Shven »

Har en Tesla model S 2014. Alltså en av de tidigaste Teslorna som kom till Sverige och en av de första som kom med AP1. Har varit en fantastisk upplevelse men med många av det standardfilter som de tidigaste Teslorna var behäftade med. Tesla har tagit hand om de problem jag haft på ett fantastiskt bra sätt helt utan diskussion. Bäst attsäga att bilen nu gått lite drygt 8000 mil oh är i mycket god form! Lika bra som när den var ny!
Går nu i tankar att byta upp mig till en ny MS eller X.
Det jag skulle vilja veta är vad som skiljer en 2014 från en 2019.
Det som jag har synpunkter på är att bilen är bullrig på grov svensk asfalt. Har detta blivit bättre? Är MX tystare?
Så kan man alltid ha önskemål om bättre kvalitet jämför med 2014. Har alla de de typiska problemen för tidiga MS försvunnit?
Hur är det med batteriet? Kommer nya MS med 100 kWh batteri att kunna laddas med högre effekt än 120kW? Jämfört med M3.
Det verkar också som om Tesla håller på att stegvis uppgradera MS i alla fall. Fel tid att beställa? Men drevet man ju inte förrän efteråt!
Verdi

Re: Byta upp sig?

Inlägg av Verdi »

Shven skrev:
Har en Tesla model S 2014. Alltså en av de tidigaste Teslorna som kom till Sverige och en av de första som kom med AP1. Har varit en fantastisk upplevelse men med många av det standardfilter som de tidigaste Teslorna var behäftade med. Tesla har tagit hand om de problem jag haft på ett fantastiskt bra sätt helt utan diskussion. Bäst attsäga att bilen nu gått lite drygt 8000 mil oh är i mycket god form! Lika bra som när den var ny!
Går nu i tankar att byta upp mig till en ny MS eller X.
Det jag skulle vilja veta är vad som skiljer en 2014 från en 2019.
Det som jag har synpunkter på är att bilen är bullrig på grov svensk asfalt. Har detta blivit bättre? Är MX tystare?
Så kan man alltid ha önskemål om bättre kvalitet jämför med 2014. Har alla de de typiska problemen för tidiga MS försvunnit?
Hur är det med batteriet? Kommer nya MS med 100 kWh batteri att kunna laddas med högre effekt än 120kW? Jämfört med M3.
Det verkar också som om Tesla håller på att stegvis uppgradera MS i alla fall. Fel tid att beställa? Men drevet man ju inte förrän efteråt!

En Model S 2019 säljs bara fullutrustade med ultra hifi, luftfjädring, premiuminteriör, vinterpaket, glastak osv.

Vad som skiljer är väl strålkastarna, fronten, lackad under trösklarna, "vegan-skinnet", snabbare MCU, max 16,5 kW AC-laddning, stolarna, baksätet. Och så ska den väl vara lite bättre ljudisolerad. Det är dock fortfarande inte direkt en tyst bil men det är inget som stör nämnvärt heller.

Dörrhandtagen ska vara av bättre konstruktion nu. Tror även de fått ordning på parkeringssensorerna som strulade för ett par år sen när de blev blöta.

Vad gäller MX så vet jag inte men det som sagts här är iaf att den faktiskt är bullrigare än S.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Byta upp sig?

Inlägg av TechNerd »

Nya S klarar upp till 200kw i nya super chargers.
Följer också med CCS-adapter med bilen (dock verkar inte adaptern klara 200kw utan blir runt vanliga 120kw tror jag).
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Byta upp sig?

Inlägg av Shven »

Tack för svaren!
Någon som har erfarenhet från både före och efter att MS fick elmotorn från M3. Hur stor är skillnaden? Ljudmässigt? Hur mycket sjunker elförbrukningen?
I min bil tycker jag att komforten i baksätet är rätt medioker! Har hört att den blivit bättre?
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Byta upp sig?

Inlägg av TechNerd »

Från Daniel här på forumet i en annan tråd:
Några korta reflektioner i jämföreles med min P85 från 2014, efter ca 15 körda mil idag.
+ Mycket tystare. Markant tystare
+ Rejält med tryck i bilen. Bättre från såväl 0-100 som i högre hastigheter. Imponerande.
+ Väghållningen är fortfarande fantastisk. Kul med fyrhjulsdrift (min P85:a är som alla andra, bakhjulsdriven)
+ Stereoljudet! Wow! Så jävla nöjd med ljudet. Oerhörd förbättring mot min gamla
+ Räckvidden. Att det ens står 570km i displayen är imponerande. Att sedan förbrukningen vid min normala körning (blyfot) ligger i linje med detta är inget annat än ett mirakel. 15kwh större batteri, men nästan dubbelt så lång räckvidd. Hatten av.
+ LTE (4G) i bilen - min gamla hade bara 3G. Det ni.
+ Skärmen (Datorn) - Ungefär 100ggr snabbare. Den gamla gick inte att använda alls. Denna känns som ett jetplan i jämförelse. Nu kan man ju faktiskt kanske fundera på att surfa med bilens webläsare.

Hittat två minus också. Inget fanboyande här inte...
- Frunken....Jävla motor till att omöjliggöra att få in sin golfvagn där i och med AWD. Från att ha tryckt in fyra bagar och två vagnar i bilen utan problem (en i frunken), så kommer det bli tight med ens fyra bagar. Detta då även bagageutrymmet bak är marginellt mindre (höger bakdel vid hjulet är igentäppt, det var öppet förut och kunde därmed husera en bag raklång).
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Byta upp sig?

Inlägg av Shven »

TechNerd skrev:
Från Daniel här på forumet i en annan tråd:
Några korta reflektioner i jämföreles med min P85 från 2014, efter ca 15 körda mil idag.
+ Mycket tystare. Markant tystare
+ Rejält med tryck i bilen. Bättre från såväl 0-100 som i högre hastigheter. Imponerande.
+ Väghållningen är fortfarande fantastisk. Kul med fyrhjulsdrift (min P85:a är som alla andra, bakhjulsdriven)
+ Stereoljudet! Wow! Så jävla nöjd med ljudet. Oerhörd förbättring mot min gamla
+ Räckvidden. Att det ens står 570km i displayen är imponerande. Att sedan förbrukningen vid min normala körning (blyfot) ligger i linje med detta är inget annat än ett mirakel. 15kwh större batteri, men nästan dubbelt så lång räckvidd. Hatten av.
+ LTE (4G) i bilen - min gamla hade bara 3G. Det ni.
+ Skärmen (Datorn) - Ungefär 100ggr snabbare. Den gamla gick inte att använda alls. Denna känns som ett jetplan i jämförelse. Nu kan man ju faktiskt kanske fundera på att surfa med bilens webläsare.

Hittat två minus också. Inget fanboyande här inte...
- Frunken....Jävla motor till att omöjliggöra att få in sin golfvagn där i och med AWD. Från att ha tryckt in fyra bagar och två vagnar i bilen utan problem (en i frunken), så kommer det bli tight med ens fyra bagar. Detta då även bagageutrymmet bak är marginellt mindre (höger bakdel vid hjulet är igentäppt, det var öppet förut och kunde därmed husera en bag raklång).
Ett stort tack för din information. Låter mycket lockande. Det jag gör att jag går och tvekar mellan en MS och MX pga dragkroken.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Byta upp sig?

Inlägg av HelectriC »

Shven skrev:
Tack för svaren!
Någon som har erfarenhet från både före och efter att MS fick elmotorn från M3. Hur stor är skillnaden? Ljudmässigt? Hur mycket sjunker elförbrukningen?
I min bil tycker jag att komforten i baksätet är rätt medioker! Har hört att den blivit bättre?
Vad menar du med komfort? Ljudnivå? Ja, det har blivit bättre från 2014–>2019, eller sittkomfort? Ja, det nya baksätet är betydligt bekvämare än den gamla bänken. Dock sitter man fortfarande lika lågt, så folk med långa ben får dåligt lårstöd.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Byta upp sig?

Inlägg av Shven »

HelectriC skrev:
Shven skrev:
Tack för svaren!
Någon som har erfarenhet från både före och efter att MS fick elmotorn från M3. Hur stor är skillnaden? Ljudmässigt? Hur mycket sjunker elförbrukningen?
I min bil tycker jag att komforten i baksätet är rätt medioker! Har hört att den blivit bättre?
Vad menar du med komfort? Ljudnivå? Ja, det har blivit bättre från 2014–>2019, eller sittkomfort? Ja, det nya baksätet är betydligt bekvämare än den gamla bänken. Dock sitter man fortfarande lika lågt, så folk med långa ben får dåligt lårstöd.
Jo jag menar precis det du skriver om. Jag har stört mig över att ljudnivån är hög på den steniga svenska asfalten jämfört med Dansk asfalt då Teslan bara susar fram. Ljuvligt. Komforten i min Tesla från 2014 i baksätet är skral. Mer som träbänk utan lårstöd. När jag provsuttit MX med 6 säten är skillnaden himmelsvid. Men har som sagt inte testat nya MS. Fram är även en MS från 2014 helt ok komfortmässigt.
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Byta upp sig?

Inlägg av Shven »

Hur är ljudnivån i MS jämfört med MX? Bra svar med det var inte meningen att frågan skulle vara korkad!
Senast redigerad av Shven, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Byta upp sig?

Inlägg av chpaulin »

Shven skrev:
Hur är ljudnivån i MS jämfört med MS?
Gissar på lika :lol:

Sorry, kunde inte hålla mig :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skriv svar