Varning!!!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Varning!!!

Inlägg av Walker »

Jag vill först varna alla petrolheads och orealistiska elbilsintressenter för att detta inlägg kommer att vara en lovprisning av min bil. Jag tycker (personligen) att allt annat är skräp.
Nästa varning: om du inte gillar bil/mckörning åk inte till Norge!
Asså....!!!
Fantastiskt. Har kört både Saab 9-5 och mc i Norge tidigare. Att köra Tesla 3 är som att åka mc på 4 hjul. Gasresponsen ur kurvorna, den direkta styrningen (sportläget) och det underbara chassiet - vilken dröm! Dessutom drar den förvånansvärt lite ström. Efter ett pass över Geiranger (eller Gay Ragnar - som sonen säger) mätte jag förbrukningen till 125 Wh/km. Jag njöt ohämmat av varje km. Dessutom behöver man aldrig vara orolig för att bränna bromsarna i nedförsluten eftersom man inte använder bromsen alls. Man styr ju bilen hela tiden med gasen (som på mc’n) har nu kört 1100 mil sedan sista mars. ALDRIG mer något annat än elbil. Tyvärr måste jag lida ett tag till med firmabussen eftersom det där inte finns något alternativ.
Så avslutningsvis: till er som hänger här och inte gillar att vi lovprisar våra Teslor och hackar ner på alla ful-bilar.... Förlåt. 8-)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Varning!!!

Inlägg av chaffis75 »

Låter härligt.. Jag körde över grossglockner I Österrike i sommar med min gamla fossil bil och tänkte på de där med regenerering på vägen ner, undrar om man hade klarat köra ner därifrån helt utan att använda friktions bromsarna.

Jag bara längtar till jag hittar den rätta elbilen för mig.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 06 jul 2019 08:41

Re: Varning!!!

Inlägg av Stolpskott »

Jag vill också men Tesla låter mig inte, än :cry:
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Varning!!!

Inlägg av Ampera »

chaffis75 skrev:
Låter härligt.. Jag körde över grossglockner I Österrike i sommar med min gamla fossil bil och tänkte på de där med regenerering på vägen ner, undrar om man hade klarat köra ner därifrån helt utan att använda friktions bromsarna.

Jag bara längtar till jag hittar den rätta elbilen för mig.
Jag körde ner från Stevio passet i Italien mot Sondrino och fick 35% tillbaka i regenerering, men det hade inte gått att bara köra på regenerering. Skulle blivit alldeles för hör ingångs fart till nål kurvorna.
Rätt bil finns redan för dig bara att beställa! :D
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Varning!!!

Inlägg av Walker »

chaffis75 skrev:
Låter härligt.. Jag körde över grossglockner I Österrike i sommar med min gamla fossil bil och tänkte på de där med regenerering på vägen ner, undrar om man hade klarat köra ner därifrån helt utan att använda friktions bromsarna.

Jag bara längtar till jag hittar den rätta elbilen för mig.
Ner för Trollstigen och andra pass med 10% lutning - 90% regenerering och 10% broms. I öfvrigt 100% regenerering. :)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Varning!!!

Inlägg av chaffis75 »

Ampera skrev:
chaffis75 skrev:
Låter härligt.. Jag körde över grossglockner I Österrike i sommar med min gamla fossil bil och tänkte på de där med regenerering på vägen ner, undrar om man hade klarat köra ner därifrån helt utan att använda friktions bromsarna.

Jag bara längtar till jag hittar den rätta elbilen för mig.
Jag körde ner från Stevio passet i Italien mot Sondrino och fick 35% tillbaka i regenerering, men det hade inte gått att bara köra på regenerering. Skulle blivit alldeles för hör ingångs fart till nål kurvorna.
Rätt bil finns redan för dig bara att beställa! :D
Ok, men ganska häftigt man får tillbaka 35% enheter (antar jag) även om man måste använda bromsar en del.

Ja du har tjatat ordentligt på mig att köpa en tesla men som du vet avvaktar jag. Du får tjata vidare nästa gång vi ses på tisdags träffen :D :lol:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Varning!!!

Inlägg av Stefan »

chaffis75 skrev:
Låter härligt.. Jag körde över grossglockner I Österrike i sommar med min gamla fossil bil och tänkte på de där med regenerering på vägen ner, undrar om man hade klarat köra ner därifrån helt utan att använda friktions bromsarna.

Jag bara längtar till jag hittar den rätta elbilen för mig.
Min förbrukning på väg ner från Grossglockner passet. Körde Zell am See till Heiligenblut och tillbaka.

Använde lite bromsar i kurvorna.
20190716_145551.jpg
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Varning!!!

Inlägg av Snap02 »

Walker skrev:
Jag vill först varna alla petrolheads och orealistiska elbilsintressenter för att detta inlägg kommer att vara en lovprisning av min bil. Jag tycker (personligen) att allt annat är skräp.
Nästa varning: om du inte gillar bil/mckörning åk inte till Norge!
Asså....!!!
Fantastiskt. Har kört både Saab 9-5 och mc i Norge tidigare. Att köra Tesla 3 är som att åka mc på 4 hjul. Gasresponsen ur kurvorna, den direkta styrningen (sportläget) och det underbara chassiet - vilken dröm! Dessutom drar den förvånansvärt lit


e ström. Efter ett pass över Geiranger (eller Gay Ragnar - som sonen säger) mätte jag förbrukningen till 125 Wh/km. Jag njöt ohämmat av varje km. Dessutom behöver man aldrig vara orolig för att bränna bromsarna i nedförsluten eftersom man inte använder bromsen alls. Man styr ju bilen hela tiden med gasen (som på mc’n) har nu kört 1100 mil sedan sista mars. ALDRIG mer något annat än elbil. Tyvärr måste jag lida ett tag till med firmabussen eftersom det där inte finns något alternativ.
Så avslutningsvis: till er som hänger här och inte gillar att vi lovprisar våra Teslor och hackar ner på alla ful-bilar.... Förlåt. 8-)

En fråga. Hur fan kan du kört Saab innan?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Varning!!!

Inlägg av Walker »

Snap02 skrev:
Walker skrev:
Jag vill först varna alla petrolheads och orealistiska elbilsintressenter för att detta inlägg kommer att vara en lovprisning av min bil. Jag tycker (personligen) att allt annat är skräp.
Nästa varning: om du inte gillar bil/mckörning åk inte till Norge!
Asså....!!!
Fantastiskt. Har kört både Saab 9-5 och mc i Norge tidigare. Att köra Tesla 3 är som att åka mc på 4 hjul. Gasresponsen ur kurvorna, den direkta styrningen (sportläget) och det underbara chassiet - vilken dröm! Dessutom drar den förvånansvärt lit


e ström. Efter ett pass över Geiranger (eller Gay Ragnar - som sonen säger) mätte jag förbrukningen till 125 Wh/km. Jag njöt ohämmat av varje km. Dessutom behöver man aldrig vara orolig för att bränna bromsarna i nedförsluten eftersom man inte använder bromsen alls. Man styr ju bilen hela tiden med gasen (som på mc’n) har nu kört 1100 mil sedan sista mars. ALDRIG mer något annat än elbil. Tyvärr måste jag lida ett tag till med firmabussen eftersom det där inte finns något alternativ.
Så avslutningsvis: till er som hänger här och inte gillar att vi lovprisar våra Teslor och hackar ner på alla ful-bilar.... Förlåt. 8-)

En fråga. Hur fan kan du kört Saab innan?
Gamla synder. 20 år sedan.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Jerka
Inlägg: 949
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Varning!!!

Inlägg av Jerka »

Menar ni att era bilar laddar sig själva? Trodde bara det var Toyota som kunde det.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Varning!!!

Inlägg av HX100 »

Att köra en M3P genom kurviga Norgevägar låter som en dröm. Våran MX är underbar men mindre bilar är alltid roligare.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4221
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varning!!!

Inlägg av nek0 »

Snap02 skrev:
Walker skrev:
Jag vill först varna alla petrolheads och orealistiska elbilsintressenter för att detta inlägg kommer att vara en lovprisning av min bil. Jag tycker (personligen) att allt annat är skräp.
Nästa varning: om du inte gillar bil/mckörning åk inte till Norge!
Asså....!!!
Fantastiskt. Har kört både Saab 9-5 och mc i Norge tidigare. Att köra Tesla 3 är som att åka mc på 4 hjul. Gasresponsen ur kurvorna, den direkta styrningen (sportläget) och det underbara chassiet - vilken dröm! Dessutom drar den förvånansvärt lit


e ström. Efter ett pass över Geiranger (eller Gay Ragnar - som sonen säger) mätte jag förbrukningen till 125 Wh/km. Jag njöt ohämmat av varje km. Dessutom behöver man aldrig vara orolig för att bränna bromsarna i nedförsluten eftersom man inte använder bromsen alls. Man styr ju bilen hela tiden med gasen (som på mc’n) har nu kört 1100 mil sedan sista mars. ALDRIG mer något annat än elbil. Tyvärr måste jag lida ett tag till med firmabussen eftersom det där inte finns något alternativ.
Så avslutningsvis: till er som hänger här och inte gillar att vi lovprisar våra Teslor och hackar ner på alla ful-bilar.... Förlåt. 8-)

En fråga. Hur fan kan du kört Saab innan?
+1
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Varning!!!

Inlägg av Walker »

Jerka skrev:
Menar ni att era bilar laddar sig själva? Trodde bara det var Toyota som kunde det.
:lol: :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Varning!!!

Inlägg av Walker »

HX100 skrev:
Att köra en M3P genom kurviga Norgevägar låter som en dröm. Våran MX är underbar men mindre bilar är alltid roligare.
Och 3’an är ÄNNU roligare!!! :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Varning!!!

Inlägg av taliz »

HX100 skrev:
Att köra en M3P genom kurviga Norgevägar låter som en dröm. Våran MX är underbar men mindre bilar är alltid roligare.
Inte mindre roligt på kurviga vägar i Skåne. Har man kört hoj där vet man. Bild
Men jag har faktiskt tänkt ta min P till Norge inom kort. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Varning!!!

Inlägg av Melkin »

Efter drygt två veckor i Norge med min trea kan jag inte annat än att hålla med. I och med att jag aldrig ägt fossilbil var detta dessutom min första bilsemester som vuxen (och ja, jag är 40+). Helt underbart att köra elbil på fjällvägarna!
Walker skrev:
Ner för Trollstigen och andra pass med 10% lutning - 90% regenerering och 10% broms. I öfvrigt 100% regenerering. :)
Jag hoppas att du hade mer tur med vädret vid Trollstigen. Så här såg det ut när jag var där. :roll:
20190713_090758.jpg
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Varning!!!

Inlägg av Walker »

Melkin skrev:
Efter drygt två veckor i Norge med min trea kan jag inte annat än att hålla med. I och med att jag aldrig ägt fossilbil var detta dessutom min första bilsemester som vuxen (och ja, jag är 40+). Helt underbart att köra elbil på fjällvägarna!
Walker skrev:
Ner för Trollstigen och andra pass med 10% lutning - 90% regenerering och 10% broms. I öfvrigt 100% regenerering. :)
Jag hoppas att du hade mer tur med vädret vid Trollstigen. Så här såg det ut när jag var där. :roll:
Bilagan 20190713_090758.jpg finns inte längre
Jo, du. Bilden är tagen från Dalsnibba.
719B8E03-6E80-4893-8E61-52B6424480C0.jpeg
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: Varning!!!

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Jo, du. Bilden är tagen från Dalsnibba.
719B8E03-6E80-4893-8E61-52B6424480C0.jpeg

Otroligt vackert. Var där 1993 och 2011. Blir väl 2029 nästa gång då. :D Synd att Norge är så förbaskat dyrt.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Varning!!!

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
Walker skrev:
Jo, du. Bilden är tagen från Dalsnibba.
719B8E03-6E80-4893-8E61-52B6424480C0.jpeg

Otroligt vackert. Var där 1993 och 2011. Blir väl 2029 nästa gång då. :D Synd att Norge är så förbaskat dyrt.
Som vanligt beror det lite på hur man räknar. Om alternativet är kontinenten och alperna får man ta resdagar, färja/broar och allt annat bara för transporten ner i beaktande. Visst, en familjepizza på restaurang kostar ca 300 Skr, men vår resa på en vecka blev totalt mycket billigare än om vi hade valt att flänga söderut. Vi startade kl 11.00 hemifrån och var på resmålet vid 18.00 samma dag. Man får fina stugor för under 1000.- Skr/natt. Sunkiga stugor i Sverige kan kosta 600.-/natt.
Så summa summarum: ser man de enskilda kostnaderna kan Norge tyckas dyrt - men till den totala reskassan skulle jag nog säga att det snarare är billigt att resa där.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2438
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Varning!!!

Inlägg av NiklasTesla »

Walker skrev:
Jag vill först varna alla petrolheads och orealistiska elbilsintressenter för att detta inlägg kommer att vara en lovprisning av min bil. Jag tycker (personligen) att allt annat är skräp.
Nästa varning: om du inte gillar bil/mckörning åk inte till Norge!
Asså....!!!
Fantastiskt. Har kört både Saab 9-5 och mc i Norge tidigare. Att köra Tesla 3 är som att åka mc på 4 hjul. Gasresponsen ur kurvorna, den direkta styrningen (sportläget) och det underbara chassiet - vilken dröm! Dessutom drar den förvånansvärt lite ström. Efter ett pass över Geiranger (eller Gay Ragnar - som sonen säger) mätte jag förbrukningen till 125 Wh/km. Jag njöt ohämmat av varje km. Dessutom behöver man aldrig vara orolig för att bränna bromsarna i nedförsluten eftersom man inte använder bromsen alls. Man styr ju bilen hela tiden med gasen (som på mc’n) har nu kört 1100 mil sedan sista mars. ALDRIG mer något annat än elbil. Tyvärr måste jag lida ett tag till med firmabussen eftersom det där inte finns något alternativ.
Så avslutningsvis: till er som hänger här och inte gillar att vi lovprisar våra Teslor och hackar ner på alla ful-bilar.... Förlåt. 8-)
Håller med! Allt som kommit ikapp på Autobahn bakom har varit så lätta att dra ifrån när dom nosar en i rumpan 8-) :lol: :lol: :lol:
20190825_155741.jpg
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2438
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Varning!!!

Inlägg av NiklasTesla »

Jerka skrev:
Menar ni att era bilar laddar sig själva? Trodde bara det var Toyota som kunde det.
:lol: :lol: :lol:
Skriv svar