Jag vill först varna alla petrolheads och orealistiska elbilsintressenter för att detta inlägg kommer att vara en lovprisning av min bil. Jag tycker (personligen) att allt annat är skräp.
Nästa varning: om du inte gillar bil/mckörning åk inte till Norge!
Asså....!!!
Fantastiskt. Har kört både Saab 9-5 och mc i Norge tidigare. Att köra Tesla 3 är som att åka mc på 4 hjul. Gasresponsen ur kurvorna, den direkta styrningen (sportläget) och det underbara chassiet - vilken dröm! Dessutom drar den förvånansvärt lite ström. Efter ett pass över Geiranger (eller Gay Ragnar - som sonen säger) mätte jag förbrukningen till 125 Wh/km. Jag njöt ohämmat av varje km. Dessutom behöver man aldrig vara orolig för att bränna bromsarna i nedförsluten eftersom man inte använder bromsen alls. Man styr ju bilen hela tiden med gasen (som på mc’n) har nu kört 1100 mil sedan sista mars. ALDRIG mer något annat än elbil. Tyvärr måste jag lida ett tag till med firmabussen eftersom det där inte finns något alternativ.
Så avslutningsvis: till er som hänger här och inte gillar att vi lovprisar våra Teslor och hackar ner på alla ful-bilar.... Förlåt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Låter härligt.. Jag körde över grossglockner I Österrike i sommar med min gamla fossil bil och tänkte på de där med regenerering på vägen ner, undrar om man hade klarat köra ner därifrån helt utan att använda friktions bromsarna.
Jag bara längtar till jag hittar den rätta elbilen för mig.
Låter härligt.. Jag körde över grossglockner I Österrike i sommar med min gamla fossil bil och tänkte på de där med regenerering på vägen ner, undrar om man hade klarat köra ner därifrån helt utan att använda friktions bromsarna.
Jag bara längtar till jag hittar den rätta elbilen för mig.
Jag körde ner från Stevio passet i Italien mot Sondrino och fick 35% tillbaka i regenerering, men det hade inte gått att bara köra på regenerering. Skulle blivit alldeles för hör ingångs fart till nål kurvorna.
Rätt bil finns redan för dig bara att beställa!
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Låter härligt.. Jag körde över grossglockner I Österrike i sommar med min gamla fossil bil och tänkte på de där med regenerering på vägen ner, undrar om man hade klarat köra ner därifrån helt utan att använda friktions bromsarna.
Jag bara längtar till jag hittar den rätta elbilen för mig.
Ner för Trollstigen och andra pass med 10% lutning - 90% regenerering och 10% broms. I öfvrigt 100% regenerering.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Låter härligt.. Jag körde över grossglockner I Österrike i sommar med min gamla fossil bil och tänkte på de där med regenerering på vägen ner, undrar om man hade klarat köra ner därifrån helt utan att använda friktions bromsarna.
Jag bara längtar till jag hittar den rätta elbilen för mig.
Jag körde ner från Stevio passet i Italien mot Sondrino och fick 35% tillbaka i regenerering, men det hade inte gått att bara köra på regenerering. Skulle blivit alldeles för hör ingångs fart till nål kurvorna.
Rätt bil finns redan för dig bara att beställa!
Ok, men ganska häftigt man får tillbaka 35% enheter (antar jag) även om man måste använda bromsar en del.
Ja du har tjatat ordentligt på mig att köpa en tesla men som du vet avvaktar jag. Du får tjata vidare nästa gång vi ses på tisdags träffen
Låter härligt.. Jag körde över grossglockner I Österrike i sommar med min gamla fossil bil och tänkte på de där med regenerering på vägen ner, undrar om man hade klarat köra ner därifrån helt utan att använda friktions bromsarna.
Jag bara längtar till jag hittar den rätta elbilen för mig.
Min förbrukning på väg ner från Grossglockner passet. Körde Zell am See till Heiligenblut och tillbaka.
Använde lite bromsar i kurvorna.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Jag vill först varna alla petrolheads och orealistiska elbilsintressenter för att detta inlägg kommer att vara en lovprisning av min bil. Jag tycker (personligen) att allt annat är skräp.
Nästa varning: om du inte gillar bil/mckörning åk inte till Norge!
Asså....!!!
Fantastiskt. Har kört både Saab 9-5 och mc i Norge tidigare. Att köra Tesla 3 är som att åka mc på 4 hjul. Gasresponsen ur kurvorna, den direkta styrningen (sportläget) och det underbara chassiet - vilken dröm! Dessutom drar den förvånansvärt lit
e ström. Efter ett pass över Geiranger (eller Gay Ragnar - som sonen säger) mätte jag förbrukningen till 125 Wh/km. Jag njöt ohämmat av varje km. Dessutom behöver man aldrig vara orolig för att bränna bromsarna i nedförsluten eftersom man inte använder bromsen alls. Man styr ju bilen hela tiden med gasen (som på mc’n) har nu kört 1100 mil sedan sista mars. ALDRIG mer något annat än elbil. Tyvärr måste jag lida ett tag till med firmabussen eftersom det där inte finns något alternativ.
Så avslutningsvis: till er som hänger här och inte gillar att vi lovprisar våra Teslor och hackar ner på alla ful-bilar.... Förlåt.
Jag vill först varna alla petrolheads och orealistiska elbilsintressenter för att detta inlägg kommer att vara en lovprisning av min bil. Jag tycker (personligen) att allt annat är skräp.
Nästa varning: om du inte gillar bil/mckörning åk inte till Norge!
Asså....!!!
Fantastiskt. Har kört både Saab 9-5 och mc i Norge tidigare. Att köra Tesla 3 är som att åka mc på 4 hjul. Gasresponsen ur kurvorna, den direkta styrningen (sportläget) och det underbara chassiet - vilken dröm! Dessutom drar den förvånansvärt lit
e ström. Efter ett pass över Geiranger (eller Gay Ragnar - som sonen säger) mätte jag förbrukningen till 125 Wh/km. Jag njöt ohämmat av varje km. Dessutom behöver man aldrig vara orolig för att bränna bromsarna i nedförsluten eftersom man inte använder bromsen alls. Man styr ju bilen hela tiden med gasen (som på mc’n) har nu kört 1100 mil sedan sista mars. ALDRIG mer något annat än elbil. Tyvärr måste jag lida ett tag till med firmabussen eftersom det där inte finns något alternativ.
Så avslutningsvis: till er som hänger här och inte gillar att vi lovprisar våra Teslor och hackar ner på alla ful-bilar.... Förlåt.
En fråga. Hur fan kan du kört Saab innan?
Gamla synder. 20 år sedan.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Jag vill först varna alla petrolheads och orealistiska elbilsintressenter för att detta inlägg kommer att vara en lovprisning av min bil. Jag tycker (personligen) att allt annat är skräp.
Nästa varning: om du inte gillar bil/mckörning åk inte till Norge!
Asså....!!!
Fantastiskt. Har kört både Saab 9-5 och mc i Norge tidigare. Att köra Tesla 3 är som att åka mc på 4 hjul. Gasresponsen ur kurvorna, den direkta styrningen (sportläget) och det underbara chassiet - vilken dröm! Dessutom drar den förvånansvärt lit
e ström. Efter ett pass över Geiranger (eller Gay Ragnar - som sonen säger) mätte jag förbrukningen till 125 Wh/km. Jag njöt ohämmat av varje km. Dessutom behöver man aldrig vara orolig för att bränna bromsarna i nedförsluten eftersom man inte använder bromsen alls. Man styr ju bilen hela tiden med gasen (som på mc’n) har nu kört 1100 mil sedan sista mars. ALDRIG mer något annat än elbil. Tyvärr måste jag lida ett tag till med firmabussen eftersom det där inte finns något alternativ.
Så avslutningsvis: till er som hänger här och inte gillar att vi lovprisar våra Teslor och hackar ner på alla ful-bilar.... Förlåt.
Efter drygt två veckor i Norge med min trea kan jag inte annat än att hålla med. I och med att jag aldrig ägt fossilbil var detta dessutom min första bilsemester som vuxen (och ja, jag är 40+). Helt underbart att köra elbil på fjällvägarna!
Walker skrev:
Ner för Trollstigen och andra pass med 10% lutning - 90% regenerering och 10% broms. I öfvrigt 100% regenerering.
Jag hoppas att du hade mer tur med vädret vid Trollstigen. Så här såg det ut när jag var där.
2022 Tesla Model 3 LR 2019 Tesla Model 3 LR 2018 Kia Soul EV 30kWh
Efter drygt två veckor i Norge med min trea kan jag inte annat än att hålla med. I och med att jag aldrig ägt fossilbil var detta dessutom min första bilsemester som vuxen (och ja, jag är 40+). Helt underbart att köra elbil på fjällvägarna!
Walker skrev:
Ner för Trollstigen och andra pass med 10% lutning - 90% regenerering och 10% broms. I öfvrigt 100% regenerering.
Jag hoppas att du hade mer tur med vädret vid Trollstigen. Så här såg det ut när jag var där.
Bilagan 20190713_090758.jpg finns inte längre
Jo, du. Bilden är tagen från Dalsnibba.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Otroligt vackert. Var där 1993 och 2011. Blir väl 2029 nästa gång då. Synd att Norge är så förbaskat dyrt.
Som vanligt beror det lite på hur man räknar. Om alternativet är kontinenten och alperna får man ta resdagar, färja/broar och allt annat bara för transporten ner i beaktande. Visst, en familjepizza på restaurang kostar ca 300 Skr, men vår resa på en vecka blev totalt mycket billigare än om vi hade valt att flänga söderut. Vi startade kl 11.00 hemifrån och var på resmålet vid 18.00 samma dag. Man får fina stugor för under 1000.- Skr/natt. Sunkiga stugor i Sverige kan kosta 600.-/natt.
Så summa summarum: ser man de enskilda kostnaderna kan Norge tyckas dyrt - men till den totala reskassan skulle jag nog säga att det snarare är billigt att resa där.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Jag vill först varna alla petrolheads och orealistiska elbilsintressenter för att detta inlägg kommer att vara en lovprisning av min bil. Jag tycker (personligen) att allt annat är skräp.
Nästa varning: om du inte gillar bil/mckörning åk inte till Norge!
Asså....!!!
Fantastiskt. Har kört både Saab 9-5 och mc i Norge tidigare. Att köra Tesla 3 är som att åka mc på 4 hjul. Gasresponsen ur kurvorna, den direkta styrningen (sportläget) och det underbara chassiet - vilken dröm! Dessutom drar den förvånansvärt lite ström. Efter ett pass över Geiranger (eller Gay Ragnar - som sonen säger) mätte jag förbrukningen till 125 Wh/km. Jag njöt ohämmat av varje km. Dessutom behöver man aldrig vara orolig för att bränna bromsarna i nedförsluten eftersom man inte använder bromsen alls. Man styr ju bilen hela tiden med gasen (som på mc’n) har nu kört 1100 mil sedan sista mars. ALDRIG mer något annat än elbil. Tyvärr måste jag lida ett tag till med firmabussen eftersom det där inte finns något alternativ.
Så avslutningsvis: till er som hänger här och inte gillar att vi lovprisar våra Teslor och hackar ner på alla ful-bilar.... Förlåt.
Håller med! Allt som kommit ikapp på Autobahn bakom har varit så lätta att dra ifrån när dom nosar en i rumpan