Frågor från en nybliven Model S (2017) ägare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
larssthlm
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 05 jul 2019 11:10
Ort: Stockholm

Frågor från en nybliven Model S (2017) ägare

Inlägg av larssthlm »

Hej,

Jag köpte en begagnad Model S (2017/04) för två veckor sedan och är lite lost då detta är min första elbil. Har lite frågor och vore väldigt tacksam för svar :)

1. Hur lång tid tar det att överföra en begagnad Tesla till sitt Teslakonto? Det var nu snart en vecka sedan jag fick mitt registreringsbevis för bilen från Transportstyrelsen och följde anvisningarna på https://www.tesla.com/sv_SE/support/ownership-transfers Någon som vet hur lång tid det tar? Kan man ringa Tesla? Kan inte hitta något supportnummer.

2. Vad för laddningskablar/adaptrar rekommenderas för vanligt körande i Sverige? Det enda jag har är en 'Tesla Mobile Connector' med en röd adapter och vanlig Schuko (se blid tack). Vad behöver jag införskaffa?

3. Jag antar att jag behöver skaffa en typ 2 kabel? Men det finns olika varianter? Vilken variant av typ 2 är det man ska köpa? verkar finnas fyra olika varianter 1-fas 16A, 1-fas 32A, 3-fas 16A, 3-fas 32A?

4. Många verkar ha den blåa adaptern, vad används den för?

5. Den röda adaptern, vad används den för?

6. Har någon ett tips på ett bra försäkringsbolag? Jag har ringt runt överallt. Många bolag kan inte försäkra bilen, och vissa tar 46 tkr/ år om jag väljer dem :roll: Bäst pris hittills är Trygg Hansa 15 tkr/år för helförsäkring. Räcker det med halvförsäkring tills dess att nybilsgarantin går ut 4 år/80 000 km?

7. Är det värt att installera Tesla wall connector? Vad måste en elektriker göra? Bor i ett hus som är från 1920-talet. Vad brukar en installation kosta? Får man några skattelättnader?

Många frågor, men stort tack för hjälpen! Detta är ett fantastiskt forum.

Vänliga hälsningar,
Lars
oWJIikoMRiKdSu0FffmiYw.jpg
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Frågor från en nybliven Model S (2017) ägare

Inlägg av chpaulin »

2. En typ-2 kabel kan vara bra annars klarar man sig mycket bra med UMC:n du har och Superchargers

3. Har din bil uppgraderad laddare (16,5kW) är det en trefas 32A typ 2 du vill ha annars räcker det med en 16A för 11kW

4. Vanlig på husvagns parkeringar ock dylikt, även båthamnar. Jag har aldrig haft behovet under snart 3 år dock.

5. Röd adapter är för 16A trefas

7. Absolut och ja det skall vara klubbat och klart att man får bidrag för installation av Tesla's WC. Väldigt smidigt att bara komma hem och koppla in utan att häva med sladdar. Det du behöver är en jordfelsbrytare typ b vilket kan kosta en slant. Ett tips är att köpa en själv då de varierar kraftigt i pris.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Frågor från en nybliven Model S (2017) ägare

Inlägg av erbo73 »

1. Det tar tyvärr flera veckor av någon outgrundlig anledning. Ring och tjata fick jag göra förra året, och då pratades det ändå om kortare köer.

6. Nybilsgarantin har inget med försäkringen att göra. Du klarar dig med halvförsäkring så länge bilen har en giltig vagnskadegaranti (3 år från första ibruktagande för svensksålda Tesla).
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Frågor från en nybliven Model S (2017) ägare

Inlägg av hanty »

Ad 1 En annan tråd på forumet laggar Tesla rejält just nu, 4-8 v.
Ad 6 Tror att de flesta fått bäst pris från TH, en del även från LF, fra privat. Är bilen Såld ny i Sv gäller 3 års vagnskadegaranti ( dock hög självrisk) och då räcker halvförsäkring. En del tecknar en tilläggsförsäkring hos OK för att minska självrisken på vagnskadan. Har Du glastak gäller inte glasförsäkringen glastaket, dyrt med stenskott där.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
larssthlm
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 05 jul 2019 11:10
Ort: Stockholm

Re: Frågor från en nybliven Model S (2017) ägare

Inlägg av larssthlm »

Tack alla för svar ni gav!
3. Har din bil uppgraderad laddare (16,5kW) är det en trefas 32A typ 2 du vill ha annars räcker det med en 16A för 11kW
Hur kan jag se om min Tesla har uppgraderad laddare eller inte?
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Frågor från en nybliven Model S (2017) ägare

Inlägg av mathiaso »

16.5 kw blev standard i bilar tillverkade runt mitten av augusti 2017.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
larssthlm
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 05 jul 2019 11:10
Ort: Stockholm

Re: Frågor från en nybliven Model S (2017) ägare

Inlägg av larssthlm »

mathiaso skrev:
16.5 kw blev standard i bilar tillverkade runt mitten av augusti 2017.
Ahh, ok. Tack. Min är ju tillverkad April 2017 :? men finns det något sätt att kolla? kan man se det på något sätt?
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Frågor från en nybliven Model S (2017) ägare

Inlägg av mathiaso »

Plugga i en 32A kabel i en 22kW laddstolpe och kolla om du får 16,5kW :)

Det är dock så att alla bilar tillverkade innan augusti 2017 är 11kW. Dubbel laddare fanns bara på pre-facelift bilar.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
larssthlm
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 05 jul 2019 11:10
Ort: Stockholm

Re: Frågor från en nybliven Model S (2017) ägare

Inlägg av larssthlm »

mathiaso skrev:
Plugga i en 32A kabel i en 22kW laddstolpe och kolla om du får 16,5kW :)
Ok, tack. Men om jag ska köpa en typ 2 kabel nu.. Om jag köper en 'Typ 2 trefas 32A', även om det skulle vara enbart 11 kW laddningen i bilen, så skulle den sladden fungera lika bra som en 'Typ 2 trefas 16A'?

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Frågor från en nybliven Model S (2017) ägare

Inlägg av bylund »

larssthlm skrev:
mathiaso skrev:
Plugga i en 32A kabel i en 22kW laddstolpe och kolla om du får 16,5kW :)
Ok, tack. Men om jag ska köpa en typ 2 kabel nu.. Om jag köper en 'Typ 2 trefas 32A', även om det skulle vara enbart 11 kW laddningen i bilen, så skulle den sladden fungera lika bra som en 'Typ 2 trefas 16A'?

Tack för hjälpen!
Ja, det är svagaste länken i kedjan som begränsar, av bil, kabel och uttag, så en 32 A trefas funkar fint oavsett vilken laddare du har, men en onödigt kraftig kabel brukar vara dyrare och tyngre.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Frågor från en nybliven Model S (2017) ägare

Inlägg av mathiaso »

Japp, den funkar precis lika bra.

Det är lite kraftigare ledare för att tåla högre effekt så hela kabeln blir lite tyngre, men det är inte jättestor skillnad vikt mot en 3-fas 16A.
Sen är det skillnad på kablar. De allra billigaste kablarna upplevs oftast lite klumpigare då de har en billigare och styvare plast.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Frågor från en nybliven Model S (2017) ägare

Inlägg av Hammar »

3. Köp 3-fas 32A av Tesla, brukar vara svaret på den frågan. Du vill ha en 3-fas kabel, och du vill ha 32A för vissa stolpar som bara är 1-fas är på 32A. Din Tesla kan ladda 16A eller 24A 3-fas. 1-fas kan den ladda 32A.
Användarvisningsbild
larssthlm
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 05 jul 2019 11:10
Ort: Stockholm

Re: Frågor från en nybliven Model S (2017) ägare

Inlägg av larssthlm »

Ok, tack för svar!

Är det något speciellt märke på typ 2 kabel ni rekommenderar?

Det är alltså alltid 3-fas kabel man pratar om när det rör sig om Tesla och laddning, korrekt?

Jag är sådan rookie när det kommer till detta, men jag försöker lära mig :lol:
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Frågor från en nybliven Model S (2017) ägare

Inlägg av mathiaso »

Så sant. Glömde nästan 32A 1 fas laddarna. Alltid bäst att ha en 3-fas 32A när man kör Tesla.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
larssthlm
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 05 jul 2019 11:10
Ort: Stockholm

Re: Frågor från en nybliven Model S (2017) ägare

Inlägg av larssthlm »

Hammar skrev:
3. Köp 3-fas 32A av Tesla, brukar vara svaret på den frågan. Du vill ha en 3-fas kabel, och du vill ha 32A för vissa stolpar som bara är 1-fas är på 32A. Din Tesla kan ladda 16A eller 24A 3-fas. 1-fas kan den ladda 32A.
Tack, då ska jag köpa en 3-fas 32A. Tesla säljer alltså sina egna sådana kablar? Jag kan inte komma åt den sektionen av webshopen än då jag inte har mitt Teslakonto än.. :?
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Frågor från en nybliven Model S (2017) ägare

Inlägg av mathiaso »

Jag tror inte du kan köpa dessa via Teslas webshop, du får åka in till Service Center.

Det finns flera företag som säljer laddkablar online, exempelvis:
laddstoppet.se
evconnect.se
clasohlson.com
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
juristen
Teslaägare
Inlägg: 864
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Frågor från en nybliven Model S (2017) ägare

Inlägg av juristen »

Angående försäkring så var Watercircles fördelaktigast för mig, under 10k i helförsäkring. Du får 10% rabatt om du tecknar en till försäkring hos dem och de har billig olycksfallsförsäkring som man tjänar på att ta, då den kostar mindre än de 10% du sparar på bilförsäkringen genom att teckna den.

Tesla skickade med en typ-2 kabel med min begagnade i maj.

Jag tycker själv att det inte är värt att installera någon laddbox. Att installera ett vanligt trefas-uttag (för den röda adaptern) är mycket billigare och ger ca 5 mil/timme på en model S, vem behöver snabbare laddning än så hemma? Jag klarar mig t.ex. fint med Shuko-laddning via 10A motorvärmarstolpe med permanentström, laddar med 7A för att inte belasta så hårt och det ger mer räckvidd än jag i snitt förbrukar. Behöver jag ladda snabbare kan jag betala för de få gångerna på en snabbladdare.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
larssthlm
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 05 jul 2019 11:10
Ort: Stockholm

Re: Frågor från en nybliven Model S (2017) ägare

Inlägg av larssthlm »

Angående försäkring så var Watercircles fördelaktigast för mig, under 10k i helförsäkring. Du får 10% rabatt om du tecknar en till försäkring hos dem och de har billig olycksfallsförsäkring som man tjänar på att ta, då den kostar mindre än de 10% du sparar på bilförsäkringen genom att teckna den.
Tack, ringde Watercircles för att kolla. De skulle ha 14 129 kr för halvförsäkring. Jag nämnde ditt pris och de sa att det förmodligen har med körsträcka och var man bor någonstans. Jag bor i Stockholm och kör cirka 2800 mil / år.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Frågor från en nybliven Model S (2017) ägare

Inlägg av mati »

mathiaso skrev:
Plugga i en 32A kabel i en 22kW laddstolpe och kolla om du får 16,5kW :)

Det är dock så att alla bilar tillverkade innan augusti 2017 är 11kW. Dubbel laddare fanns bara på pre-facelift bilar.
16.5kW var tillval på dessa bilar. Det sitter en 16.5kW laddare i alla facelift-bilar, men om man inte har betalat för den snabbare laddaren är den mjukvarustrypt och då får man bara 11kW. Det går att låsa upp i efterhand. Det borde gå att se i mytesla om man kan låsa upp laddaren mot en kostnad. Kan man inte det så har man den redan. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
juristen
Teslaägare
Inlägg: 864
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Frågor från en nybliven Model S (2017) ägare

Inlägg av juristen »

larssthlm skrev:
Angående försäkring så var Watercircles fördelaktigast för mig, under 10k i helförsäkring. Du får 10% rabatt om du tecknar en till försäkring hos dem och de har billig olycksfallsförsäkring som man tjänar på att ta, då den kostar mindre än de 10% du sparar på bilförsäkringen genom att teckna den.
Tack, ringde Watercircles för att kolla. De skulle ha 14 129 kr för halvförsäkring. Jag nämnde ditt pris och de sa att det förmodligen har med körsträcka och var man bor någonstans. Jag bor i Stockholm och kör cirka 2800 mil / år.
Oj, det var klart dyrare. Kollade upp vad jag betalar. Jag bor iofs i Norrlands inland men betalar bara ca 7800 kr/år för Helförsäkring med 6000 kr självrisk på vagnskada, viltkollision, 2000 mil och då har jag räknat in den extra olycksfallsförsäkringen jag tog bara för att få det billigare.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Frågor från en nybliven Model S (2017) ägare

Inlägg av Kilowatt »

juristen skrev:
larssthlm skrev:
Angående försäkring så var Watercircles fördelaktigast för mig, under 10k i helförsäkring. Du får 10% rabatt om du tecknar en till försäkring hos dem och de har billig olycksfallsförsäkring som man tjänar på att ta, då den kostar mindre än de 10% du sparar på bilförsäkringen genom att teckna den.
Tack, ringde Watercircles för att kolla. De skulle ha 14 129 kr för halvförsäkring. Jag nämnde ditt pris och de sa att det förmodligen har med körsträcka och var man bor någonstans. Jag bor i Stockholm och kör cirka 2800 mil / år.
Oj, det var klart dyrare. Kollade upp vad jag betalar. Jag bor iofs i Norrlands inland men betalar bara ca 7800 kr/år för Helförsäkring med 6000 kr självrisk på vagnskada, viltkollision, 2000 mil och då har jag räknat in den extra olycksfallsförsäkringen jag tog bara för att få det billigare.
Jag låg ganska precis samma för hemförsäkring av min P85D i Stockholms utkant, 2500 mil.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Skriv svar