Ingen FSD i EU...

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Ingen FSD i EU...

Inlägg av JonasH »

Lyssnade på Tesla Earnings Call igår och där nämnde Elon att FSD kommer släppas på alla marknader utom inom EU på grund av lagar som hindrar att de släpper FSD.

Enligt Elon så måste lagarna ändras för att FSD ska kunna släppas och de jobbar på detta men de räknade med att Teslaägare skulle trycka på för att få igenom ändring av lagarna snabbare.

Kommer nog ta ett tag om lagar måste ändras av EU. :? :(

Sjukt trist.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
chaffis75
elbilist

Re: Ingen FSD i EU...

Inlägg av chaffis75 »

JonasH skrev:
Lyssnade på Tesla Earnings Call igår och där nämnde Elon att FSD kommer släppas på alla marknader utom inom EU på grund av lagar som hindrar att de släpper FSD.

Enligt Elon så måste lagarna ändras för att FSD ska kunna släppas och de jobbar på detta men de räknade med att Teslaägare skulle trycka på för att få igenom ändring av lagarna snabbare.

Kommer nog ta ett tag om lagar måste ändras av EU. :? :(

Sjukt trist.
Beror väl på när VW, volvo medflera är klara.. :lol:

Ja lite skämt lite sanning. Visst var de så att tex Volvo hade problem att få tillstånd för sina tester tom. Ja de kommer nog ta lite tid har jag en känsla av.. Samtidigt är de såklart viktigt att vara säker på att de fungerar innan man släpper över kontrollen till datorerna.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag tror inte man ska satsa på att betala för FSD idag och tro att man får någon särskild användning inom livslöpet av nuvarande bil (om man inte har bilen extremt länge, 10+ år). Det blir nog att kasta pengarna i sjön. De som köper ny bil har den som oftast 3-5år och man lär inte få något utbyte som det är nu. Tror inte heller en begköpare är beredd att betala merpriset för FSD när hen ska köpa begagnat.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Finns det något samordnat sätt att nå fram med synpunkter och krav till Tesla och styrande politiker?

Jag tänker dels på detta, men även att Autopilot fungerar lite sådär.
Känns som att "Tesla Club Sweden" (och därmed några utvalda aktiva härifrån) skulle kunna samla och framföra information på ett bättre sätt utöver att man buggrapporterar eller skriver ett inlägg på forum som inte når fram till Tesla tekniker eller till de som bestämmer över EU:s lagar och regler.

Så om det inte redan finns kanske dags att samordna Teslaägare, som kan få bättre kanaler både till Tesla och politiska partier?
Tesla själva borde ju vara intresserade av att det sker koordinerade insatser för att påverka EU:s ställningstagande i frågan.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Det var väl rätt troligt att det skulle bli såhär med FSD också? Elon vill släppa en ”beta” där föraren tar allt ansvar, det går inte hem här borta. Tror Tesla kommer ha stora problem med legaliteten här borta också eftersom de verkar använda en annan approach än alla Europeiska tillverkare. Lär lägga ribban ännu högre för att bevisa att deras lösning med kameror fungerar.

Så jag skulle gissa på att det finns inga lagar som stoppar FSD utan att Tesla helt enkelt inte kan visa upp en färdig produkt som de kan testa.

Sen tror jag att dagens Teslor aldrig kommer kunna bli godkända för nivå 5 i EU, det saknas kameror/radar för att ens klara alla moment på en uppkörning. Nivå 3/4 på motorväg? Visst det kan nog komma någon gång.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

De räknade med att Teslaägare skulle trycka på? :roll:

Euhmmm... Ja, jag har ju varit (och är) en av de som varit mycket skeptisk till att betala för FSD-funktionaliteten innan den är godkänd regulatoriskt.

Blir ju lite märkligt efter senaste utspelet att köp nu, den kommer att bli dyrare i augusti.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det som behövs är ju ett tydligt krav på vad en självkörande bil ska klara av. Jag vet inte vad som finns på plats nu, kanske finns kraven och att Tesla inte uppfyller dem? Politikerna ska sätta upp vilka förmågor bilen ska ha, absolut inget om tekniska lösningar.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

OfarligTesla skrev:
Så jag skulle gissa på att det finns inga lagar som stoppar FSD utan att Tesla helt enkelt inte kan visa upp en färdig produkt som de kan testa.
Tror du verkligen att Tesla och Elon skulle ljuga om en sådan sak offentligt under ett earnings call.

Det är sjukt noga med vad man säger under sådana omständigheter och hårt reglerat i lag.

Varför skulle de annars gå ut med den informationen och vänta med lansering inom EU.

Finns ingen logik i det alls annat än att det finns bestämmelser som hindrar dem.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Det kanske går att stämma EU för vållande till annans död eller liknande eftersom de hindra införandet av säkerhetshöjande funktioner.

Då kanske de vaknar...
TMS LR UltraRed, FSD
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

JonasH skrev:
OfarligTesla skrev:
Tror du verkligen att Tesla och Elon skulle ljuga om en sådan sak offentligt under ett earnings call.

Det är sjukt noga med vad man säger under sådana omständigheter och hårt reglerat i lag.

Varför skulle de annars gå ut med den informationen och vänta med lansering inom EU.

Finns ingen logik i det alls annat än att det finns bestämmelser som hindrar dem.
Han har ju tekniskt sätt rätt så han ljuger inte. Klart det finns lagar som stoppar honom från att slänga in vad för skit som helst i bilen och kallar det "beta", men det är ju inget fel med det. Det han pratar om är nog "Advanced summon" som gissningsvis kommer vara som "beta", dvs vet vi inte alls hur det fungerar. Sen ser jag inte att detta uttalande skulle vara annorlunda än alla andra saker han slänger ur sig, tekniskt sett är det inga lögner men det stämmer ändå inte riktigt.

Kan Tesla visa att det fungerar helt utan problem och genomgått den långa testningen som krävs samt att de tar ansvar för alla eventuella skador som kan inträffa är det nog inga problem för dem att få lansera det, men det är nog där skon klämmer. De vill nog lansera något för att visa "kolla vi har levererat" trots att de inte alls säkerställt funktionen.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Eftersom fråga var ”när kommer FSD” lanseras och svaret var inom kort på alla marknader förutom inom EU så betvivlar jag att det enbart är advanced summoning som avses.

Ett exempel på regler som hindrar FSD är ju tramset med filbyten som funkar som skit sedanbegränsningarna infördes inom EU.

Finns ingen logik i reglerna angående detta och det snarast minskar säkerheten.
TMS LR UltraRed, FSD
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

JonasH skrev:
Eftersom fråga var ”när kommer FSD” lanseras och svaret var inom kort på alla marknader förutom inom EU så betvivlar jag att det enbart är advanced summoning som avses.

Ett exempel på regler som hindrar FSD är ju tramset med filbyten som funkar som skit sedanbegränsningarna infördes inom EU.

Elon har ju sagt att FSD lanseras "inom kort" i typ 3-4 år nu, men nu är det helt plötsligt befängt att inte tro på honom? Vad mer tycker du lagarna skulle ha problem med inom vad Tesla kallar FSD som de kan lansera snart? Att bilen kör sig själv medan föraren övervakar finns ju redan i form av Autopilot så det kan det inte vara. Skillnaden mot USA är ju däremot att man kan inte slänga in vad som helst och överlåta allt ansvar på föraren, t.ex. att bilen kan köras utan att man sitter i den.

Filbyten fungerar utan problem för mig så förstår inte vad du pratar om, trycker på spaken så byter den fil.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det enda som inte tillåts är att inte sitta i bilen.
Fsd skulle kunna läsa skyltar och trafikljus. Stanna eller sakta in och förutsäga olyckor. Byta körfält och köra in och ut på motorvägar. Tom på vanliga gator. Detta skulle kunna införas för de som betalt för det. Det enda som krävs att man sitter bakom ratten som en vanlig förare.
Användarvisningsbild
lukas_zajac
Teslaägare

Inlägg av lukas_zajac »

Norge är utanför EU. Kommer de att få FSD? :shock:
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

OfarligTesla skrev:
JonasH skrev:

Elon har ju sagt att FSD lanseras "inom kort" i typ 3-4 år nu, men nu är det helt plötsligt befängt att inte tro på honom? Vad mer tycker du lagarna skulle ha problem med inom vad Tesla kallar FSD som de kan lansera snart? Att bilen kör sig själv medan föraren övervakar finns ju redan i form av Autopilot så det kan det inte vara. Skillnaden mot USA är ju däremot att man kan inte slänga in vad som helst och överlåta allt ansvar på föraren, t.ex. att bilen kan köras utan att man sitter i den.

Filbyten fungerar utan problem för mig så förstår inte vad du pratar om, trycker på spaken så byter den fil.
Har du testat att byta fil i rusningstrafik. Funkar inte alls längre.

Förut slog man på blinker och bilen väntade till lucka uppstod och bilen bytte fil.
Nu blinkar man och bilen väntar några sekunder och avbryter om det är bilar i närheten eftersom lagen numer säger att filbytet måste påbörjas inom ett antal sekunder (5 tror jag) annars ska den avbryta. Funkar absolut inte i tät trafik.
TMS LR UltraRed, FSD
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

lukas_zajac skrev:
Troligtvis. Det sas inget annat i alla fall. Bara inom EU skulle det dröja.
TMS LR UltraRed, FSD
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Mickep skrev:
Det enda som inte tillåts är att inte sitta i bilen.
Fsd skulle kunna läsa skyltar och trafikljus. Stanna eller sakta in och förutsäga olyckor. Byta körfält och köra in och ut på motorvägar. Tom på vanliga gator. Detta skulle kunna införas för de som betalt för det. Det enda som krävs att man sitter bakom ratten som en vanlig förare.
Ja fast de nyligen införda reglerna inom EU kräver ju om jag fattat det rätt att föraren t.ex ger ”order” om filbyte. Det verkar inte ok att det sker automatiskt under övervakning. Men jag kan ha fel. Har hänt förr...
TMS LR UltraRed, FSD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

lukas_zajac skrev:
Norge är inofficiellt med i EU, följer i stort sett alla lagar som stiftas runt bilar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Och oftast är det regler från UNECE, så det är liknande regler i hela Europa och några länder till. Jag är inte säker på att just detta är UNECE, men det brukar ofta skrikas på EU när det i själva verket är FN.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Och oftast är det regler från UNECE, så det är liknande regler i hela Europa och några länder till. Jag är inte säker på att just detta är UNECE, men det brukar ofta skrikas på EU när det i själva verket är FN.
Nja, det är upp till EU att välja vilka delar av UNECE som skall gälla i EU. UNECE styr inte direkt vilka lagar som gäller inom EU. Nu lär dock samma regelverk gälla i princip samtliga länder inom Europa, EU som Norge. Det lär inte vara något undantag för Norge men som sagt så hindrar inte detta att fler delar av FSD kommer till Europa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Det som legat i pipen senaste månaderna har ju varit ”Advanced Summon” som de smart nog flyttade till FSD tillsammans med NoA (så de kan leverera något från ”FSD” i närtid) så det är nog vad de kommer rulla ut härnäst. Det är ju också den delen som kan ha problem med lagarna eftersom bilen inte skall få röra på sig om du inte själv styr den eller sitter i den.
JonasH skrev:
Har du testat att byta fil i rusningstrafik. Funkar inte alls längre.

Förut slog man på blinker och bilen väntade till lucka uppstod och bilen bytte fil.
Nu blinkar man och bilen väntar några sekunder och avbryter om det är bilar i närheten eftersom lagen numer säger att filbytet måste påbörjas inom ett antal sekunder (5 tror jag) annars ska den avbryta. Funkar absolut inte i tät trafik.
Jag slår på blinkersen när luckan uppstår och så byter den fil, det gjorde jag innan också då hela idén är ju att jag måste kolla läget innan den byter fil. Så länge luckan finns är det ju ingen skillnad, och att inte kolla så det är säkert precis innan den byter fil låter extremt osäkert. Även om jag aldrig tyckt det var lönt att hålla på och byta fil med Autopiloten i rusningstrafik.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Jag håller med om att filbyta fungerar riktigt risigt efter "EU" uppdateringen. Så fort det nalkas en bil bakom/bakifrån i körfältet man ska byta till så fungerar det i princip inte. Eftersom tidsfönstret för filbyte är alldeles för kort finns det ingen tid för bilen att "utvärdera" om bilen bakom kommer vara en risk, minsta tvekan så är det för sent.
Kanske detta är ett fall där en radar bakåt hade hjälpt, dvs något sätt att snabbt och exakt bedöma relativ hastighet för bilar bakom bilen. Nu ska det ju gå även med kamerorna men frågan är hur exakt och snabbt det är.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

jpetters skrev:
Jag håller med om att filbyta fungerar riktigt risigt efter "EU" uppdateringen. Så fort det nalkas en bil bakom/bakifrån i körfältet man ska byta till så fungerar det i princip inte. Eftersom tidsfönstret för filbyte är alldeles för kort finns det ingen tid för bilen att "utvärdera" om bilen bakom kommer vara en risk, minsta tvekan så är det för sent.
Kanske detta är ett fall där en radar bakåt hade hjälpt, dvs något sätt att snabbt och exakt bedöma relativ hastighet för bilar bakom bilen. Nu ska det ju gå även med kamerorna men frågan är hur exakt och snabbt det är.
Teoretiskt är kamera mer exakt än radar på att bedömma avstånd (och indirekt hastighet, dvs två avståndsmätningar efter varandra med viss tid emellan). Synligt ljus är kring 500 nm och radarn är väl kring 5 mm. Synligt ljus kräver mer beräkning. Vet inte hur mycket längre tid men kan tänka mig att det handlar om mindre än millisekunder i skillnad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Filbyte är iaf totalt oanvändbart i södra Europa. Här byter bilar fil på under 2 sekunder och förväntar sig att du också gör. Inte börjar blinka sen efter några sekunder långsamt börja flyta över till andra filen, som tar fem lååånga sekunder. Folk tutar och blinkar.

Men värst med NoA är ändå att EU tvingat Tesla stänga av automatiska filbyten, att bilen blinkar och byter fil själv. Att den föreslår och du ska blinka är så totalt värdelöst att jag stängt av NoA och kör med vanliga autopiloten, som jag stänger av innan jag byter fil för hand.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Vad får man i fsd paketet jämfört med vad som ingår om du köper en ny bil idag?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar