Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect
Moderator: Redaktion
https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... n-connect/
Pris
461 500 kronor. 60 000 kronor i miljöbonus.
Kan någon förklara för mig varför man köper en sån bil när man kan köpa en M3 för nästan samma pengar?
Pris
Kan någon förklara för mig varför man köper en sån bil när man kan köpa en M3 för nästan samma pengar?
Re: Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect
..för att man är en hårdför Nissan-entusiast? Kan inte komma på någon annan bra anledning.
Oj ,och vad har man då för sjukdom om man är det?evilirish skrev:..för att man är en hårdför Nissan-entusiast? Kan inte komma på någon annan bra anledning.

Det finns säkert de som tycker att 401 500 kr efter bonusen är acceptabelt men att 471 700 inte är det. Kan ha att göra med privatekonomi eller regler för tjänstebil på företaget.
Med det sagt så hade jag aldrig valt den bilen. Den kommer minst 2-3 år för sent och inte bara Model 3 utan även Kona och E-Niro är både snyggare, modernare och i samma prisklass.
Med det sagt så hade jag aldrig valt den bilen. Den kommer minst 2-3 år för sent och inte bara Model 3 utan även Kona och E-Niro är både snyggare, modernare och i samma prisklass.
Har själv beställt en, borde dyka upp vilken dag som helst nu. Med det sagt håller jag med - en Model 3 är ett bättre köp alla dagar i veckan. Prissättningen är helt i det blå, Nissan måste ha blivit helt tagna på sängen av Teslas priser och att de kan leverera. Tror att de snabbt måste justera i prislistan för att kunna konkurrera.
Själv hakade jag på ett privatleasingerbjudande, 3995kr/mån i 12 mån för en Tekna med skinn, metallic och vinterhjul. Kör en 40kWh Leaf idag med ett liknande, men billigare, upplägg. Funkar ok i daglig körning även om frun tycker att det är den sämsta bil vi har haft. BMW i3an vi hade förut älskades av alla, och i direkt jämförelse blir det svårt för Leafen att sätta några hjärtan i brand.
Långresor i motorvägsfart är rätt plågsamma upplevelser, och enligt tester skall jag inte förvänta mig några förbättringar på den fronten. En långresa med min gamla 22kWh i3 skulle sannolikt gå snabbare. Rapidgate märks av på riktigt när tempot höjs över landsvägsfart.
Det jag uppskattar är Propilot, vilket gör ett bra jobb jämfört med allt utom Tesla. E-pedal möjliggör verklig enpedalskörning hela vägen till stopp. Min 40 kWh Leaf känns jämförelsevis pigg. Mot i3an saknas 20 hästar (150 finns), men trots detta, och högre vikt, är den rimligt alert. En E-Niro känns inte raskare, och jag hoppas att 62ans 217 hästar skall göra skillnad. Sedan finns stöd för LeafSpy, vilket tillfredsställer mitt nördiga behov för div statistik, och kontroll över batteriet.
Framför allt gillar jag det konceptet Leaf står för. Det är en av få elbilar från en etablerad tillverkare, där man verkligen verkar vilja sälja den. Man var tidigt ute, och produktionskapaciteten är rätt rejäl.
Men objektivt kan jag inte komma på något som inte en SR+ skulle göra bättre för nästan samma pengar. Man måste verkligen ogilla Tesla för att välja en Leaf för 500kkr.
Själv hakade jag på ett privatleasingerbjudande, 3995kr/mån i 12 mån för en Tekna med skinn, metallic och vinterhjul. Kör en 40kWh Leaf idag med ett liknande, men billigare, upplägg. Funkar ok i daglig körning även om frun tycker att det är den sämsta bil vi har haft. BMW i3an vi hade förut älskades av alla, och i direkt jämförelse blir det svårt för Leafen att sätta några hjärtan i brand.
Långresor i motorvägsfart är rätt plågsamma upplevelser, och enligt tester skall jag inte förvänta mig några förbättringar på den fronten. En långresa med min gamla 22kWh i3 skulle sannolikt gå snabbare. Rapidgate märks av på riktigt när tempot höjs över landsvägsfart.
Det jag uppskattar är Propilot, vilket gör ett bra jobb jämfört med allt utom Tesla. E-pedal möjliggör verklig enpedalskörning hela vägen till stopp. Min 40 kWh Leaf känns jämförelsevis pigg. Mot i3an saknas 20 hästar (150 finns), men trots detta, och högre vikt, är den rimligt alert. En E-Niro känns inte raskare, och jag hoppas att 62ans 217 hästar skall göra skillnad. Sedan finns stöd för LeafSpy, vilket tillfredsställer mitt nördiga behov för div statistik, och kontroll över batteriet.
Framför allt gillar jag det konceptet Leaf står för. Det är en av få elbilar från en etablerad tillverkare, där man verkligen verkar vilja sälja den. Man var tidigt ute, och produktionskapaciteten är rätt rejäl.
Men objektivt kan jag inte komma på något som inte en SR+ skulle göra bättre för nästan samma pengar. Man måste verkligen ogilla Tesla för att välja en Leaf för 500kkr.
3995kr/mån i 12 mån är ett bra pris.
Är väl inget större fel på bilen annat än att priset är helt fel.
Fanns ju dom som i juli 2018 fick ut en Nissan Leaf Visia 40kWh för 233.000kr efter rabatt och stöd.
Kunde man köpa Leaf 62kWh för 233.000kr skulle min syster byta bort sin Leaf 24 kWh direkt.
För min min syster är jättenöjd med den Leaf hon har förutom räckvidden.
Har ju själv kört hennes 24kWh Leaf Göteborg-Umeå.
Det gick, men det är bara fakirer som åker så långt med en elbil som bara har drygt 10 mils räckvidd.
För när man kommer till +30 mils verklig räckvidd, då räcker det till för de allra flesta i vardagen.
Fanns ju dom som i juli 2018 fick ut en Nissan Leaf Visia 40kWh för 233.000kr efter rabatt och stöd.
Kunde man köpa Leaf 62kWh för 233.000kr skulle min syster byta bort sin Leaf 24 kWh direkt.
Det gick, men det är bara fakirer som åker så långt med en elbil som bara har drygt 10 mils räckvidd.
För när man kommer till +30 mils verklig räckvidd, då räcker det till för de allra flesta i vardagen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svårt att jämföra rakt av, men:
- Leaf är 80k billigare än den billigaste Teslan.
- Leaf är en hatchback, Model 3 är en sedan.
- Leaf är en traditionell bil som jag vet väldigt många föredrar framför Teslas futuristiska interiör.
- Leaf har mångdubbelt fler servicebutiker.
- Leaf har bättre finish i kupén, åtminstone en äldre Leaf jag provat jämfört med Model 3 SR+.
Leaf N-connect har en del finesser som SR+ inte har: Identifiering av vägskyltar, Cross Traffic Alert, Around View Monitor, Rattvärme, Tonade bakrutor.
SR+ har däremot en del som N-connect inte har: Något längre räckvidd, snabbare laddning, autosteer.
Om man däremot lägger till 20k till en E+ Tekna blir Leaf en bättre specad bil än SR+, eftersom man då även får 100kW laddning vilket är likvärdigt mot en SR+, ProPilot, bättre ljudanläggning.
Så priset är inte helt uppåt väggarna tycker jag. Snarare SR+ som är lite högt prissatt.
Men är helt olika bilar så den som köper en Tesla har nog ingen större tanke på att köpa en Leaf, och tvärtom.
- Leaf är 80k billigare än den billigaste Teslan.
- Leaf är en hatchback, Model 3 är en sedan.
- Leaf är en traditionell bil som jag vet väldigt många föredrar framför Teslas futuristiska interiör.
- Leaf har mångdubbelt fler servicebutiker.
- Leaf har bättre finish i kupén, åtminstone en äldre Leaf jag provat jämfört med Model 3 SR+.
Leaf N-connect har en del finesser som SR+ inte har: Identifiering av vägskyltar, Cross Traffic Alert, Around View Monitor, Rattvärme, Tonade bakrutor.
SR+ har däremot en del som N-connect inte har: Något längre räckvidd, snabbare laddning, autosteer.
Om man däremot lägger till 20k till en E+ Tekna blir Leaf en bättre specad bil än SR+, eftersom man då även får 100kW laddning vilket är likvärdigt mot en SR+, ProPilot, bättre ljudanläggning.
Så priset är inte helt uppåt väggarna tycker jag. Snarare SR+ som är lite högt prissatt.
Men är helt olika bilar så den som köper en Tesla har nog ingen större tanke på att köpa en Leaf, och tvärtom.
Jag har en 30kWh Leaf, och är jättenöjd. Men eftersom de håller fast vid Chademo kommer min nästa bil inte vara en Leaf. Glöm 100kW laddning, finns det en enda stolpe i Sverige med det? Och kommer det finnas? Tvivlar starkt. Just min modell går bra att snabbladda flera ggr i rad, men det gör ju inte de nyare annat än om det är kallt ute sägs det. Och det är bra skillnad i tid att ladda en Tesla m3. MIN nästa bil har trefas ombordladdare (ladda snabbt hemma), CCS med över 100KW. Och det har ju som bekant inte Nissan.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Nejnek0 skrev:https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... n-connect/
Pris
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Ja precis, väldigt många om.Zalman3 skrev:3995kr/mån i 12 mån är ett bra pris.
Som den är nu och till de pengarna tycker inte jag att man ska ens titta på den.
Nissan har HÖJT priset på Leaf 40kWh från 344.900kr till dagens 397.000kr.
Renault Zoe 41kWh har ett listpris idag på 305.990kr.
Och nya Zoe 50, har tydligen ett batteri på 55kWh, där 52kWh kan användas. Och den har 390km i WLTP räckvidd.
Och snart kommer en hel radda med bilar som kostar runt 30.000 Euro, har 50kWh batteri och +100kW CCS snabbladdning. Och vätskekylt batteri.
Nissan envisas med Chademo som känns allt mera ute.
Och nya Zoe 50, har tydligen ett batteri på 55kWh, där 52kWh kan användas. Och den har 390km i WLTP räckvidd.
Och snart kommer en hel radda med bilar som kostar runt 30.000 Euro, har 50kWh batteri och +100kW CCS snabbladdning. Och vätskekylt batteri.
Ja att de envisas med chademo är tråkigt.. Den där möjligheten att ladda 100 kW ka ske aldrig kommer användas eller hur många chademo vs CCS finns de som laddar snabbare än 50kw?Zalman3 skrev:Nissan har HÖJT priset på Leaf 40kWh från 344.900kr till dagens 397.000kr.
Här I lödde byggdes de några hpc laddare, dessa blev med bara CCS, ska man ladda cademo är man hänvisad till den gamla 50 kW laddaren.
Sen är priset helt klart ett problem.
Däremot en leaf 40 som andra bil till ett bättre pris vore intressant, vi älskade vår gamla leaf och snabbladdade väldigt sälla och hade de varit ett 40 batteri så hade vi nog aldrig använt snabbladdning är min gissning.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Nja, jag vet ju inte när 541.000 kr var nästan samma pengar som 461.500.... Det är 80.000 kr eller typ 17%nek0 skrev:https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... n-connect/
Pris
Med det sagt hade jag dockj aldrig valt att köpa en Leaf.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Jo för 17% mer får man minst 170% mer bilJeppe_E skrev:Nja, jag vet ju inte när 541.000 kr var nästan samma pengar som 461.500.... Det är 80.000 kr eller typ 17%nek0 skrev:https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... n-connect/
Pris
Med det sagt hade jag dockj aldrig valt att köpa en Leaf.

Enkelt. Det finns väldigt många som inte kan tänka sig en sedan. Då finns bara Leaf och e-Niro kvar att välja på om man vill köra elbil med hyfsad storlek och ha Tesla räckvidd. Dessutom är elbilar långt dyrare än de fossilbilar de flesta köper privat. Det är inte självklart att man vill lägga 80000 mer för samma räckvidd, ett par sekunder snabbare 0-100 tid, en mer spartanskt interiör och sämre tillförlitlighet/kvalitet. Jag hade övervägt Model Y om den funnits på marknaden när jag köpte min e-Niro, men eftersom e-Niron uppfyller alla mina behov hade jag troligen inte varit beredd att lägga ens 80000 mer utan egentligen få något extra. Så resonerar säkert de som väljer Leaf också. Varför de väljer Leaf framför e-Niro är en mer berättigad fråga.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Jo att köpa en e-Niro är inget konstigt i mina ögon men en Leaf med alla begränsningar, det kan jag inte förstå .iAkita skrev:Enkelt. Det finns väldigt många som inte kan tänka sig en sedan. Då finns bara Leaf och e-Niro kvar att välja på om man vill köra elbil med hyfsad storlek och ha Tesla räckvidd. Dessutom är elbilar långt dyrare än de fossilbilar de flesta köper privat. Det är inte självklart att man vill lägga 80000 mer för samma räckvidd, ett par sekunder snabbare 0-100 tid, en mer spartanskt interiör och sämre tillförlitlighet/kvalitet. Jag hade övervägt Model Y om den funnits på marknaden när jag köpte min e-Niro, men eftersom e-Niron uppfyller alla mina behov hade jag troligen inte varit beredd att lägga ens 80000 mer utan egentligen få något extra. Så resonerar säkert de som väljer Leaf också. Varför de väljer Leaf framför e-Niro är en mer berättigad fråga.
Lägga ut över 400 000kr för en bil som man inte kan köra längre än runt sitt hus är en gåta för mig
Nej, stopp nu, det är inte den gamla 24 kWh vi pratar om utan 62 kWh versionen. Officiell räckvidd är 38 mil och kommer vara över 20 mil i verkligheten även den kallaste vinterdag. Hur stort hus har du egentligen?nek0 skrev:
Jo att köpa en e-Niro är inget konstigt i mina ögon men en Leaf med alla begränsningar, det kan jag inte förstå .
Lägga ut över 400 000kr för en bil som man inte kan köra längre än runt sitt hus är en gåta för mig
Att bilen har blivit på tok för dyr gör inte att man behöver nedvärdera dess övriga egenskaper. Det hjälper inte direkt elbilar.
Korståget mot gamla VD Ghosn får konsekvenser.
Renault och Nissan är nu inte bästa vänner.
Och Nissan lämnas ut i kylan.
Det får konsekvenser, nu sparkas det folk.
Detta kan vara en orsak till att sänka priset på Leaf inte är en prioritet.
"Biljätten säger upp 10.000"
https://www.di.se/live/nissan-sager-upp-10000/
Renault och Nissan är nu inte bästa vänner.
Och Nissan lämnas ut i kylan.
Det får konsekvenser, nu sparkas det folk.
Detta kan vara en orsak till att sänka priset på Leaf inte är en prioritet.
"Biljätten säger upp 10.000"
https://www.di.se/live/nissan-sager-upp-10000/
80 000 kronor och att man får en bil som alltid startar när du vill att den ska göra det och den tar dig från a till b. 99.98% av gångerna. Typ.
Sen kan man skippa ju 62kwh och går för en 40Kwh för en ännu billigare peng.
Skiftet från 24/30 till 40 är milsvidd skillnad, i bilupplevelsen.
Dvs. om man inte är road av långa europa resor med bilen.
Sen kan man skippa ju 62kwh och går för en 40Kwh för en ännu billigare peng.
Skiftet från 24/30 till 40 är milsvidd skillnad, i bilupplevelsen.
Dvs. om man inte är road av långa europa resor med bilen.
MYLR-24
Jo jag överdriver lite. Men Nissan då, hur mycket överdriver de? Leaf med sina egenskaper är ingen enda eller första bil för de flesta.HenrikC skrev:Nej, stopp nu, det är inte den gamla 24 kWh vi pratar om utan 62 kWh versionen. Officiell räckvidd är 38 mil och kommer vara över 20 mil i verkligheten även den kallaste vinterdag. Hur stort hus har du egentligen?nek0 skrev:
Jo att köpa en e-Niro är inget konstigt i mina ögon men en Leaf med alla begränsningar, det kan jag inte förstå .
Att bilen har blivit på tok för dyr gör inte att man behöver nedvärdera dess övriga egenskaper. Det hjälper inte direkt elbilar.
Du själv åker på Europa semester och då undrar jag om du skulle åkt med en Leaf till Kroatien? Och det där med huset. Nej huset är inte litet kan jag lova dig

- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Jag har haft Leaf, Soul, i3 och nu model 3.
Leaf var ledande 2010-2012.
Sen har Leaf blivit omkörda och jag tycker den är bland den sämsta elbil man kan köpa i förhållande till priset.
Någon skrev att Tesla har spartansk interiör jämfört med Leaf, ni måste skämta!
Kvalitén sen dom började byggas i England 2013 har ej heller varit på topp.
Leaf 62 kWh är en 10 år gammal konstruktion med allt vad det innebär, enda fördelen är app styrning, men den funkar sällan eller är såå seg så man skippar den.
Instängd kupe, gammaldags plastig plottrig inredning, ej ställbar ratt, batteri som överhettar, 500 tusen, nej tack.
E-niro tycker jag också går bort då den ej har app. Soul och i3 tycker jag är bra.
Sen har Leaf blivit omkörda och jag tycker den är bland den sämsta elbil man kan köpa i förhållande till priset.
Leaf 62 kWh är en 10 år gammal konstruktion med allt vad det innebär, enda fördelen är app styrning, men den funkar sällan eller är såå seg så man skippar den.
Instängd kupe, gammaldags plastig plottrig inredning, ej ställbar ratt, batteri som överhettar, 500 tusen, nej tack.
E-niro tycker jag också går bort då den ej har app. Soul och i3 tycker jag är bra.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Håller med att nya Nissan är överprissatt.
Runt 300 k hade varit rimligt.
Runt 300 k hade varit rimligt.
Gillar både i3 och Soul men tycker båda är väldigt dyra. Den e-Soul jag testade kostade 463k (eljusterbara framsäten, LED belysning) och det tycker jag är minst 100k för mycket med tanke på den plastiga interiören.Tellus skrev:Soul och i3 tycker jag är bra.
Har testat nya Leaf och skärmen, UI är ett skämt. Kändes som pre-Ipad generation 1 kvalitet på skärmen vilket man inte borde få släppa 2019.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Sen att den har chademo istället för CCS är ett gigantiskt minus. Bara den saken gör den totalt ointressant.Tellus skrev:Jag har haft Leaf, Soul, i3 och nu model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Spartansk = enkel eller återhållsam. Jag tycker det är en ganska bra beskrivning på Model 3's interiör, och då menar jag inte i negativ betydelse.Tellus skrev:Någon skrev att Tesla har spartansk interiör jämfört med Leaf, ni måste skämta!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)