Antal sittplatser

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Antal sittplatser

Inlägg av lator »

Jag har tittat på ett antal Model X och utöver den kända förvirringen med att vissa bilar (även med drag) inte har släpvikt inskriven i tekniska data har jag märkt att de 7-sitsiga bilarna verkar vara typade med 5 platser. Tredje raden verkar inte räknas men om det handlar om sex-sitsiga så duger den... (6 platser). Är det någon X-ägare som har koll på hur det ligger till? Finns det någon 7-sitsig som är typad för 6 passagerare?

Att Model S med bakvänt säte inte registreras som 7-sitsig kan jag köpa men X...? :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Antal sittplatser

Inlägg av fth »

Min 7-sitsiga X var typad för fem personer, men jag fick Tesla att ändra i fordonsregistret.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

fth skrev:
Min 7-sitsiga X var typad för fem personer, men jag fick Tesla att ändra i fordonsregistret.

/fth
Hade de någon förklaring till att det var så?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Inte direkt vad jag minns, men min X hade ju inte många rätt i registret, varför skulle detta varit rätt :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Min 7-sittsiga Model X car också typad för 4 passagerare innan leverans men fick Tesla att ändra detta i tid. Vet inte om detta främst drabbade tidiga leveranser av Model X eller om de gjort fel även senare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Min 7sits är typad för 1+5. Knasigt...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

Min Raven är korrekt på 6 passagerare. Jag har 7 säten. För övrigt, åker jag nu hem från en restaurang och har hittat mitt nya favoritsäte när jag inte kör. :)
Bild
Glad för att jag sålt min Tesla
kallekula

Inlägg av kallekula »

Hertsh skrev:
Min Raven är korrekt på 6 passagerare. Jag har 7 säten. För övrigt, åker jag nu hem från en restaurang och har hittat mitt nya favoritsäte när jag inte kör. :)
Spännande med Raven X! Hur är fjädringen?
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare

Inlägg av Daniel_S »

kallekula skrev:
Hur är fjädringen?
Jag är grymt nöjd med den, väldigt mjuk i komfortläge och påtagligt fastare hållning i sportläge. Bara provat med 20” dock, 22” åker på efter semestern.
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
kallekula

Inlägg av kallekula »

Härligt att höra. Det enda jag varit missnöjd med på min nuvarande X.
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

kallekula skrev:
Hertsh skrev:
Spännande med Raven X! Hur är fjädringen?
Fjädringen är jättebra. Oerhört komfortabel. Amerikanskt gungig och utan stötar i standardläge. I Sport-läget är bilen fortfarande utan stötar men något fastare i hullet, inget gung efter farthinder eller vid acceleration.
Glad för att jag sålt min Tesla
Bogge

Inlägg av Bogge »

Haft en raven med 6 säten i en månad nu. Är inte helt nöjd med det valet, vi är bara 4 i familjen så hade klarat oss på 5 sätes och då med bättre lastutrymme (?).
Fjädringen är superfin 19” på nu, jämfört med min 2017 S P100D och 21”
Model Y Vit Perfomance -22
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Bogge skrev:
Haft en raven med 6 säten i en månad nu. Är inte helt nöjd med det valet, vi är bara 4 i familjen så hade klarat oss på 5 sätes och då med bättre lastutrymme (?).
Fjädringen är superfin 19” på nu, jämfört med min 2017 S P100D och 21”
Visst har 5-sätesvarianten bättre lastmöjligheter, särskilt när det kommer till långa breda saker men soffan är ju inte alls lika bekväm som monopost-stolarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare

Inlägg av Daniel_S »

Jo visst är det så. För mig var det uteslutet att inte kunna fälla andra raden så stod mellan 5 el. 7 sätes.
Har på fyra år använt tredje raden i XC90’n ungefär lika många gånger så valde nu 5-sätes och fick istället utrymmet under bagagerumsgolvet också. Eller så lyftar jag bort (bra Tesla!) den främre golvskivan och får ännu högre lasthöjd.
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
Polestar 2 avbokad
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare

Inlägg av Jjonas »

Går det att ta bort sista raden i en 6-sitsig?

Ser inget om dragkrok till X på beställningssidan längre, visst är den standard även på Raven?
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare

Inlägg av Daniel_S »

Jjonas skrev:
Ser inget om dragkrok till X på beställningssidan längre, visst är den standard även på Raven?
Såg inget vid beställning (tror jag) men dök upp bland koderna och fanns då givetsvis på min Raven.
Polestar 2 avbokad
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare

Inlägg av tr1 »

Väntar på min andra X, har en 7-sits men nu valt 6. Har tre barn och hund. Mittsäte i sjuans andra rad används aldrig (förutom av att ngn stor bag ligger där då och då). Bilresor blir olidliga med tre barn på samma rad.
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Skriv svar