Tips på laddstolpe

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare

Tips på laddstolpe

Inlägg av Plinder »

All right, så bilen (S85D, blå metallic, panoramatak, interiörspaket, köldpaket, nextgen-säten) kommer i "slutet på juli", fan trot, och jag har alla de klassiska psykiska besvären relaterat till detta :).

Kabeln man får med är dock bara 6 meter, så jag behöver gräva ner en kabel från min elcentral till en punkt nära där bilen ska stå, c:a 15 meter från huset. Har nån något tips om en snygg stolpe jag kan stoppa ner? Den måste ha plats för en 3-fas röd handske, de flesta jag sett verkar vara 1 fas för motorvärmare etc. Krav nummer två är att den bör vara lite snygg.... Låsbart lock är inte ett krav, men får finnas. Rimligt prissatt. Nån här har säkert redan löst problemet, så därav frågan :)
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Re: Tips på laddstolpe

Inlägg av kanylbullen »

Plinder skrev:
All right, så bilen (S85D, blå metallic, panoramatak, interiörspaket, köldpaket, nextgen-säten) kommer i "slutet på juli", fan trot, och jag har alla de klassiska psykiska besvären relaterat till detta :).

Kabeln man får med är dock bara 6 meter, så jag behöver gräva ner en kabel från min elcentral till en punkt nära där bilen ska stå, c:a 15 meter från huset. Har nån något tips om en snygg stolpe jag kan stoppa ner? Den måste ha plats för en 3-fas röd handske, de flesta jag sett verkar vara 1 fas för motorvärmare etc. Krav nummer två är att den bör vara lite snygg.... Låsbart lock är inte ett krav, men får finnas. Rimligt prissatt. Nån här har säkert redan löst problemet, så därav frågan :)
Bild

http://www.garo.se/eluttag-marin/marins ... 16a-351927

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Dock brukar det ju sällan vara ett gott tecken när de inte vågar skriva ut priset på hemsidan.
Tänk också på att om du ska använda medföljande kabel att det är bra om det finns plats för den under tak.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Skruvlocken känns inte bra, kan säkert bli jobbigt att få loss vid vissa tillfällen. Hade hellre tagit ett tak över alltihop. Eller varför inte ett skåp som både skyddar uttaget när det är tomt och med ansluten sladd och kanske till och med utrymme för att hänga in laddkabelns när den inte används. Lutar nästan åt att det är billigare och bättre att bygga ett skydd till uttaget själv
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

en ok budget variant, konvertera en låsbar brevlåda kanske kombinerat med att den fortfarande är brevlåda också

eller soptunneställ kombinat
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Varför inte köpa en vettig laddstolpe med sladd, och låta originalsladden ligga i bilen. Jätteskönt att slippa böka med sladden.
Användarvisningsbild
oset
Teslaägare

Inlägg av oset »

Dags för mitt första inlägg här. Plinder, jag känner igen läget, var där för någon månad sedan. Leverans på tisdag kl 14 :D. Gjorde en omfattande scanning av alla typer av uttagsstoplar jag kunde hitta. Kravbilden var - rimligt pris (10kSEK är inte rimligt), röd 3f 16A CEE, helst kunna stänga med kabel i, tillgänglig att handla.

Slutade med faktiskt bara två alternativ: GARO är absolut vanligast, finns att kolla på lite överallt. Variator har jag inte sett och krävs nog ett vinklat don för att kunna stänga. Valet föll på GARO. Snygg, tja, "skönhet är i betraktarens ögon". Praktisk med 60mm rör, går att sätta fast krokar/hållare för kabel/UMC med standard rörfästen.

GARO kan man handla här - http://www.elnu.se/index.php. Inte den bästa hemsidan och inte den bästa responsen, men betalning via Paypal och prylarna levereras.

Kommer nog köpa en ytterligare UMC om vi tycker det är struligt. Verkar mer prisvärt än en dedicerad laddbox/stolpe. Mest prisvärda i den riktningen tror jag annars är ABL Sursum eMH1 som finns i olika varianter och från en del europeiska webshopar. Har även sett den "brandad" på någon svensk sida med ett ohemult pålägg. Känns som en del försöker sko sig på elbilsägare.
S100D: midnight silver, 2018-09, 3LR AWD: vit, 2019-10
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Hur gick det, blev det någon stolpe?

Söker en själv nämligen! Har hus i elbilarnas land Norge som vi hyr ut och vill gärna göra det enkelt och attraktivt för elbilar och deras ägare att hyra.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Teslaspolen skrev:
Hur gick det, blev det någon stolpe?

Söker en själv nämligen! Har hus i elbilarnas land Norge som vi hyr ut och vill gärna göra det enkelt och attraktivt för elbilar och deras ägare att hyra.

Bra plan!

Om du vill att många olika ska kunna ladda där så smäll upp en typ 2 laddbox.
Vill du ge fler möjligheter så sätt dessutom ett 3 fas uttag och en vanlig schouko. Då Tror jag nog dom flesta skulle kunna ladda. Du kan ju sätta allt på samma säkringar om du samtidigt sätter en skylt att endast en får användas åt gången.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Stolpen ovan med 3-fas såg intressant ut. Men vad exakt är en laddbox och vart köper man dessa?

Obs: Stället ligger i Trysil, och där är det inte ovanligt med enorma mängder snö, och snövallar som är 2-3 meter höga ibland. Det ställer lite krav på att stolpen ska klara detta tills den blir framskottad :D
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare

Inlägg av Plinder »

Det blir inte bättre än att jag bestämde mig för att mura en, med samma sten som fasaden på huset. Tänkte när det blir klart att ha ett litet tak precis över uttaget med belysning nedåt.

Bilen kommer preliminärt nästa måndag, dvs om 8 dagar. Inte stor chans att hinna klart nej :roll:
Laddstolpe.JPG
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Plinder skrev:
Bilen kommer preliminärt nästa måndag, dvs om 8 dagar. Inte stor chans att hinna klart nej :roll:
Jag kan ta din bil så kan du få min som kommer i september, så får du mer tid på dig ;)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Teslaspolen skrev:
Stolpen ovan med 3-fas såg intressant ut. Men vad exakt är en laddbox och vart köper man dessa?

Obs: Stället ligger i Trysil, och där är det inte ovanligt med enorma mängder snö, och snövallar som är 2-3 meter höga ibland. Det ställer lite krav på att stolpen ska klara detta tills den blir framskottad :D
Laddbox kan man säga är ett lite mer avancerat uttag.
En laddbox berättar för bilen hur mycket ström den har, sen berättar bilen när den är redo för laddning. Fördelen är att kabeln inte är spänningssatt förrän den är inkopplad i bilen.
Jag har sett massor med skitboxar, så det är bra att kolla runt lite innan man köper.
Googla på laddbox elbil, så hittar du en hel del.
Jag har inte någon laddbox så jag kan inte rekommendera någon.
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare

Inlägg av Plinder »

danni skrev:
Plinder skrev:
Jag kan ta din bil så kan du få min som kommer i september, så får du mer tid på dig ;)
Helt rimlig lösn.... vänta här! Your jedi mind tricks will never work on me!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Plinder skrev:
danni skrev:
Plinder skrev:
"This is not the Model S you're looking for."
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare

Inlägg av Plinder »

Plinder skrev:
danni skrev:
Plinder skrev:
Mitt största problem just nu är att jag inte verkar kunna få tag på en elektriker för inkopplingen. De klagar på att det är juli och de vill ha ledigt?? Jag pressar våra installatörer på jobbet, men inte ens dem verkar kunna skaka fram någon för ett jobb som borde ta nån timme och där jag accepterar att bli blåst lite grann. Jag får ladda med ett vanligt schuko i början antar jag.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Vanligt schuko borde fungera utmärkt om du inte tänker köra långresor flera dagar i rad.
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare

Inlägg av Plinder »

Jag tror det också, att det blir bra. Vi åker till landet på en gång och där finns det 3-fas. Fantastiskt hur bra med el det finns i det här landet, minsta dass har 3-fas. Det är väl historiskt iom krav på uppvärmning etc. För framtiden känns det riktigt bra, infrastrukturen för laddning av elbilar precis överallt är 95% klart redan!
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Plinder, hur blev slutresultatet?
Har själv börjat skanna marknaden, o låsbara brevlådor verkar vara rätt.
Tänker fixa en låda av något slag, där en extrakabel får hänga, låsbar.
Med ett 3-fas uttag inuti.

Annars får man rita upp ett o få det tillverkat i rostfritt.

Var köper man billigast kabel, 3-fas till model s?
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Hittar inga bra och billiga 3-fas 16A > Tesla kablar.
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

drakbane skrev:
Hittar inga bra och billiga 3-fas 16A > Tesla kablar.
Det är väl en ytterligare UMC du vill ha då?
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Mycket möjligt, (vad betyder UMC?)
En kabel från 3fas 16A till Tesla, helst bara 2-3meter lång.

Min bil kommer att få stå ute så måste fixa ett skåp till kabeln med ett 16A uttag i. Och däri vill jag ha en laddkabel, vill inte hålla på o rota med den som ligger i bilen var gång.
Utan ett "trevligt" skåp med lås, som man enkelt öppnar när man ställt bilen o sen bara pluggar in kabeln.
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

drakbane skrev:

Min bil kommer att få stå ute så måste fixa ett skåp till kabeln med ett 16A uttag i. Och däri vill jag ha en laddkabel, vill inte hålla på o rota med den som ligger i bilen var gång.
Utan ett "trevligt" skåp med lås, som man enkelt öppnar när man ställt bilen o sen bara pluggar in kabeln.
UltraModern Charger-sladd? :?

Tror det står för universal Mobile connector.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

drakbane skrev:

Du får med en 6m (tror jag det är) UMC med bilen, vet inte om den finns som kortare eller ej. När jag har kollat på motsvarande lösning själv så har jag funderat över följande alternativ:

1) Full laddbox med fast kabel, tex den ifrån Vattenfall: Kostar 15-25k beroende på vilken typ av stolpe/installation du vill ha gjort.
2) Externt 3fas 380V uttag installerat med lös kabel (UMC eller liknande): 4kkr (elektriker + material) +UMC (5kkr?) om man vill ha en extra

Eftersom vi troligen kommer bygga om vår infart senare och med tanke på dem råd jag fick i en tidigare tråd så kör jag på #2 nu, initialt med den UMC som kommer med bilen.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Borde väl gå att hitta en UMC? kabel billigare?
5K för en kabel...
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Skriv svar