
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... janstebil/
Moderator: Redaktion
kenny skrev:Vafan är sjävla poängen med en artikel som denna? Jag kan inte ens riktigt svara på varför, men det provocerar mig något oerhört att man väljer att peka på något så specifikt som detta, jag kan inte läsa in något annat syfte än att försöka sätta dit folk som man anser kommer undan för billigt av någon sjuk anledning.
Jo, men då kommer elbilarna kommit ner i pris så att det motsvar kostnaden av de jämförbara bilarna. Då behövs ingen justering.dd88 skrev:Förstår kritiken, samtidigt så är det positivt att det ser ut som det gör.
Kommer garanterat förändras när fler och fler köper elbil och pengarna ska in.
Hur f-n kom de fram till siffran 10 miljoner? Hade det varit fullt förmånsvärde på min Model S hade jag inte haft råd. Då hade vi haft kvar vår Volvo XC70.cosmos skrev:Var det 10 miljoner staten förlorar per år enligt artikeln. Mest motor har tagit ställning i frågan. Bedrövligt.
En kompis jobbade i Berlin för några år sedan. Han hade 1% av bilens pris i förmånsvärde. Där är det en riktig förmån att ha tjänstebil. Brorsan jobbade i Oslo i tre år med tjänstebil. Behövde inte betala soppan själv för all privatkörning. Köpte sedan en MS som togs med som flyttgods hem. Här hemma måste vi få stopp på denna enorma orättvisa med Teslas låga förmånsvärde. Vad är det för fel på oss svenskar.
dd88 skrev:Förstår kritiken, samtidigt så är det positivt att det ser ut som det gör.
Kommer garanterat förändras när fler och fler köper elbil och pengarna ska in.
Säger väl allt. Någon som säljer fossiler och vill klamra sig fast vid det."Tesla har dragit en rövare och kommit undan med det", säger en källa i bilbranschen.
Kul att se dig här!eriksoderholm skrev:Kul att ni uppmärksammat artiklarna från min kollega John och att det gav upphov till sådan diskussion
Vi bemöter flera av de frågetecken som kan uppstå kring detta i kommentarsfältet på sajten.
I slutändan handlar det om att skattebetalarna subventionerar dyra förmånsbilar – mycket mer än de skulle behöva göra.
...man tycker då att de borde ha förstående för att rena elbilar, som i princip kräver nytänk och en omstart av en hel industri vilket kostar ENORMA summor pengar, borde få samma medömkan. Särskilt när elbilar är väldigt duktiga på att "hjälpa omställningen till bilar med lägre utsläpp". Men icke, i nästa stycke konstaterar de:Sänkningen gör man eftersom miljöbilar är dyrare att tillverka och köpa, på grund av att till exempel en laddhybrid har fördyrande teknik i form av både elmotor och batteri utöver själva förbränningsmotorn. Genom att jämka förmånsvärdet blir den dyra miljötekniken billigare, vilket är ett sätt att hjälpa omställningen till bilar med lägre utsläpp.
Men V60 T8 är alltså ok. Jag håller dock med Ynnor om att systemet för beräkning av förmånsvärde inte har hängt med och bör uppdateras. Hybridbilar bör ha avsevärt högre förmånsvärde än elbilar, elbilar bör ha en helt egen kategori och ha helt andra beräkningsgrunder där pris har mindre genomslag. Det blir lite knasigt när samma elbil modell med bättre räckvidd, d v s större batteri, har högre förmånsvärde p g a priset är högre. Förmånsvärdet bör vara samma för en modell, oavsett batteristorlek,och istället påverkas av utrustningsnivå.Men vår granskning visar att Skatteverket inte följer regelverket, utan istället jämför Teslor med konventionella modeller som har mycket lägre effekt och klart sämre prestanda. Det gör att förmånsvärdet blir betydligt lägre än det borde vara.
Tror att dom flesta i detta forum redan dragit slutsatsen om att det är mest är fråga om "click-bait" och ser givetvis med spänning fram emot vad ni kommer att skriva om Paradise Hotel i nästa vecka.eriksoderholm skrev:Kul att ni uppmärksammat artiklarna från min kollega John och att det gav upphov till sådan diskussion
Vi bemöter flera av de frågetecken som kan uppstå kring detta i kommentarsfältet på sajten.
Jag ska ärligt säga att jag inte är 100% insatt i alla beräkningar eftersom det som sagt är min kollega John som gjort dem. Det finns förstås alltid olika ståndpunkter i den här typen av frågor och jag har inte alls tolkat John som att något skulle vara faktamässigt fel. Folk har olika åsikt om detta och vi har belyst hur jämkningen går till.ippii skrev:Kul att se dig här!Står ni fast vid er position eller har kommentarerna här och på andra ställen fått er att överväga att stryka den utdelade "rövarstämpel" ni gett Tesla?
eriksoderholm skrev:Jag ska ärligt säga att jag inte är 100% insatt i alla beräkningar eftersom det som sagt är min kollega John som gjort dem. Det finns förstås alltid olika ståndpunkter i den här typen av frågor och jag har inte alls tolkat John som att något skulle vara faktamässigt fel. Folk har olika åsikt om detta och vi har belyst hur jämkningen går till.ippii skrev:Kul att se dig här!Står ni fast vid er position eller har kommentarerna här och på andra ställen fått er att överväga att stryka den utdelade "rövarstämpel" ni gett Tesla?
Det är också lite roligt att vi aldrig någonsin beskylls av någon icke-insatt av att vara neutrala – antingen är vi "djävulens fossilkramare" eller så springer vi "elbilstalibanernas ärenden"
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... WiRG-QVNdcHar du planer på att köpa en fossilbil – gör det före 1 januari.
Då kommer frågan var skattepengarna ska komma ifrån när fler byter till skattebefriade miljöbilar. Det troliga är att vi får en kilometerskatt som skulle gälla alla bilar.
Tyvärr är det alltså sannolikt att bilisterna fortsatt får betala mer skatt även i framtiden, för pengarna ska in. Ju mer desto bättre för alla, förutom de som behöver köra bil.
För elbilar är det numera bara 0.5% av bilens listpris, halva förmånsvärdet jämfört med fossiler alltså. Och det blir inga diskussioner kring hur förmånsvärdet slumpas fram som här i Sverige. Raka rör, enkelt och bra.cosmos skrev:En kompis jobbade i Berlin för några år sedan. Han hade 1% av bilens pris i förmånsvärde. Där är det en riktig förmån att ha tjänstebil.
Men då behövs ju inte byråkrater som kontinuerligt måste räkna fram och sätta förmånsvärdet på nya modeller och för nya år. Det skulle ju inte funka.mati skrev:För elbilar är det numera bara 0.5% av bilens listpris, halva förmånsvärdet jämfört med fossiler alltså. Och det blir inga diskussioner kring hur förmånsvärdet slumpas fram som här i Sverige. Raka rör, enkelt och bra.cosmos skrev:En kompis jobbade i Berlin för några år sedan. Han hade 1% av bilens pris i förmånsvärde. Där är det en riktig förmån att ha tjänstebil.
Nä, det är ett problem. Jag vet inte hur tyskarna har löst detta. De är ju inte heller direkt kända för att de helst vill undvika en massa byråkrati och krångel.Svenssons skrev:Men då behövs ju inte byråkrater som kontinuerligt måste räkna fram och sätta förmånsvärdet på nya modeller och för nya år. Det skulle ju inte funka.mati skrev:För elbilar är det numera bara 0.5% av bilens listpris, halva förmånsvärdet jämfört med fossiler alltså. Och det blir inga diskussioner kring hur förmånsvärdet slumpas fram som här i Sverige. Raka rör, enkelt och bra.cosmos skrev:En kompis jobbade i Berlin för några år sedan. Han hade 1% av bilens pris i förmånsvärde. Där är det en riktig förmån att ha tjänstebil.