Olika Teslakonton till samma bil?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Bejje

Olika Teslakonton till samma bil?

Inlägg av Bejje »

Hur hänger allting ihop med Tesla konton, bilen (en i detta fall) och vem som står som ägare på bilen?

Jag har beställt en 3:a från ett Tesla konto som står i mitt namn. Bilen ska vara registrerad hos Transportstyrelsen på min fru.
Angav detta vid beställning (fanns möjlighet att ange en annan ägare så jag gjorde det) och nu har Delivery börjat dribbla omkring med det.
Ringde dem idag och förtydligade för dem att jag beställer bilen, medans den ska registreras hos Transportstyrelsen med min fru som ägare.

Min frus kontaktuppgifter (telefon och mail) fanns angivna som sekundär kontakt till mitt konto.

Nu har det börjat komma mail från Tesla till min fru där hon (automatiska mail) ombeds att skapa ett Tesla konto medans det som tidigare hette "Mitt namns Tesla" har de justerar till "Min frus namns Tesla" och satt in hennes namn som både primär och sekundär kontakt på mitt konto.

Tokrörigt.

Jag vill inte dribbla för mycket innan vi fått bilen men hur blir det sen? Ska hon och jag ha varsitt eget personligt Tesla konto kopplade till samma bil?
Jag utgick ifrån att vi skulle ha ett konto (mitt) på båda våra respektive telefoner för att använda dem som nycklar till en och samma bil.

24 Juni 2019, 15:17: Pearl White SR+ Model 3 Uthämtad
4 Juni 2021, 14:40: Ultra Red SR+ Modell 3 Uthämtad!

20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Olika Teslakonton till samma bil?

Inlägg av bylund »

Mig veterligen kan det bara vara ett konto per bil.
Spelar det roll om detta enda konto står i ditt eller din frus namn?
(Vår bil är i mitt namn, men de lyckades få min frus namn på referallänken, hon är sekundärkontakt...)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inlägg av Crappy »

Jag hade nog kollat extra noga så det blir rätt ägare, med tanke på miljöpremien
Användarvisningsbild
Raoulen
Teslaägare

Inlägg av Raoulen »

Intressant, jag har gjort exakt samma sak registrerat bilen som är beställt på mitt konto i min frus namn. Inte hört något från Tesla än...
Tesla Model 3 SR+
Beställt Model Y 8/11-22
Bejje

Inlägg av Bejje »

bylund skrev:
Mig veterligen kan det bara vara ett konto per bil.
Spelar det roll om detta enda konto står i ditt eller din frus namn?
(Vår bil är i mitt namn, men de lyckades få min frus namn på referallänken, hon är sekundärkontakt...)
Spelar ingen roll vems namn som står på kontot men jag behöver vara primär kontakt för allt som rör bilen medans min fru står som ägare hos Transportstyrelsen.

Blir en massa administrativt strul annars.

Blev fundersam när Tesla började försöka pusha ut nyregistrering av ett nytt Tesla konto.

Bejje

Inlägg av Bejje »

Raoulen skrev:
Intressant, jag har gjort exakt samma sak registrerat bilen som är beställt på mitt konto i min frus namn. Inte hört något från Tesla än...
Fick mailet "Leveransbekräftelse" och under registreringsuppgifter stod min frus namn (helt korrekt), med rätt adress men mitt fullständiga personnummer stod inskrivet före ortsnamnet.
Motsvarande plats där man skulle placera postnummer i normala fall. Sen Län och korrekt postnummer.

Inte speciellt imponerad av den hanteringen av mina personuppgifter.

Det var efter det jag ringde och förtydligande och de börjar (till synes), snurra till det.

Har du fått motsvarande mail som är rätt,ligg lågt och dubbelkolla bara vid leverans. Känns tryggast.

Användarvisningsbild
MSE
Teslaägare

Inlägg av MSE »

Vi har två bilar på samma konto.
I appen byter man enkelt mellan dessa två.
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare

Inlägg av bolleboll »

Det är alltid en primär användare till en Tesla bil. Det är emailaddressen man har angivit på kontot som man gjort beställnignen på som kopplas till bilens VIN.
Resten av uppgifterna är nog underordnade tror jag, men det är väl viktigt att det stämmer eftersom när man tankar på SuC så kollar väl tankstationen vilken VIN man har och på så sätt vet vem som ska betala.

Om man vill ha flera användare på samma bil (VIN) så måste man be Tesla lägga till VIN till ett annat Tesla konto. Men det blir då en begränsad användare som inte får alla funktioner.
Skicka mail till: ServiceHelpEU@tesla.com
Med följande info:
==================
VIN:
User name:
Registered email at Tesla:
Phone:
Address:
==================
Info från Tesla:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/tesla-app

Jag har skickat detta mail och det tog 2 månader för Tesla att svara att de har fixat detta. Men jag har inte hunnit testa det ännu.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Skriv svar