Hej
En kompis sa till mig att tydligen har dem öppnat en här i Karlskrona så jag åkte förbi.
Det är två laddplatser ganska centralt i Karlskrona väldigt nära Centralen vilket förvånar mig det är en bit ut till motorvägen men och andra sidan så har man gått om restauranger i närheten.
Adress
Östra Vittusgatan 34
371 33 Karlskrona
Sverige
Med SC i Karlskrona så känns ju Oskarshamn som het kandidat. När jag var där för ett par veckor sedan så höll de på att bygga på tomten bredvid McDonalds. Om nån har vägarna förbi så kan det ju vara intressant att se om det finns några tecken på SC i närheten.
Väldigt oväntat!
Då känns både Kristianstad och Kalmar som finns som "planerat under 2015" inte så aktuellt längre.
Det bästa vore ju såklart om dessa också blir av i highway-lägen.
En rejäl avstickare från E22 att köra ända in i stan till Karlskrona.
Ser väldigt nytt ut.
Fogsanden är inte helt nedsopad mellan stenarna än.
Den har inte kommit upp på Teslas karta, än.
Jag kommer att testa i sommar.
Funderar på om jag ska avbeställa Chademo-adaptern som jag tänkt använda i Karlshamn, Ronneby eller Kristianstad på turerna till Öland och Blekinge i väntan på SC i Kalmar och Kristianstad.
Verkligen klassiskt Tesla att de inte har presenterat vilken ort SuperChargern ska hamna på, men plötsligt finns den bara där.
Om man läser på Teslas hemsida står det:
"Vi placerar Superchargers strategiskt längs trafikerade vägar och i stadskärnor med mycket trafik. Förutom Superchargers har vi ett växande nätverk av laddningspartners som har speciella Tesla-laddboxar vid sina anläggningar. Detta är främst anläggningar där man stannar minst några timmar, som skidorter, restauranger, hotell och liknande, där bilen hinner laddas till tillräcklig räckvidd för hemresan."
Hur ser dessa speciella "Tesla-laddboxarna" ut? Ser de ut som vanliga SuperChargers? Det är inte sådana som restaurangerna i närheten samsas om?
Min vän skickade en bild till mig när en tesla stod där men synd nog så ser man inte om den laddar eller ej men som du ser på min bild så lyser tesla-loggan vilket borde betyda att dem är aktiverade.
Med SC i Karlskrona så känns ju Oskarshamn som het kandidat. När jag var där för ett par veckor sedan så höll de på att bygga på tomten bredvid McDonalds. Om nån har vägarna förbi så kan det ju vara intressant att se om det finns några tecken på SC i närheten.
Kollar imorgon
Byggs lite vid McDonalds och skulle kunna vara plats för en laddstation men inga tecken för "hus" och laddstolpar som de ser ut nu.
Senast redigerad av leiflodde, redigerad totalt 1 gånger.
Spännande och kul att det kommer igång igen. Men vilken skumm placering eller? Det är 6 km från stora vägen ju. Anar att det är någon fastighetsägare eller kanske kommunen som haft ett finger i det spelet. Det är ju i och för sig bra att dra in folk till samhällena om man nu ska vänta på laddning.
Spännande och kul att det kommer igång igen. Men vilken skumm placering eller? Det är 6 km från stora vägen ju. Anar att det är någon fastighetsägare eller kanske kommunen som haft ett finger i det spelet. Det är ju i och för sig bra att dra in folk till samhällena om man nu ska vänta på laddning.
Det ligger precis bredvid Sveco som jobbar mycket med att göra samhället hållbart så dem kan mycket väl ha ett finger med i leken
Privat SuperCharger?
Kan inte se tråden som Tibor länkar till. Den ligger troligen i ägardelen av forumet.
Men det finns alltså privata Superchargers också?
Dessa kommer inte att vara tillgänglig för vanliga dödliga Tesla-ägare då eller?
Skulle du kunna skriva om vad ni kommit fram till där? Har redan skickat ut informationen till ett antal ställen och skulle behöva veta om jag ska ta bort allt.
Skulle du kunna skriva om vad ni kommit fram till där? Har redan skickat ut informationen till ett antal ställen och skulle behöva veta om jag ska ta bort allt.
Det var inte mycket info i den tråden. Det var bara någon som hört om att det skulle byggas en privat supercharger i karlskrona, men det var ingen som hade info om var eller vem dom finansierat.
Eftersom denna inte är med på kartan så bör det ju vara denna.
Frågan bara hur privat den är. Om den får användas av alla eller ej.
Någon som vet om denna står inne på privat mark eller är det ute på allmänn plats eller parkering?
Läste i kommentarerna på sondells blog från en av dem som tydligen installerade dem att det är fastcharger just för att dem har en maxeffekt på 60 kW istället för 120 eller 135 kW så det blir lite långsammare laddning men och andra sidan så borde denna inte påverka Teslas utbyggnad så det blir väl ganska tät mellan dem just här omkring
Och så man har en mellan modell på 60kwh? Det är ju utmärkt, 60 kwh är ju görbart ur elektrisk synvinkel på många ställen i landet utan att man knäcker elinfrastrukturen. Superchargern är riktigt bra, men den är exctremt krävande på elnätet och det begränsar antalet platser man kan sätta ut dem på. 60kwh variant är perfekt mellan variant, en halvtimme ger ju 15 extra mil vid försiktig körning vilket enkelt tar en vidare till en riktig supercharger. Det här ett bra initiativ! KAnske fler som borde titta på om de kan sätta upp vid sina anläggingar i det här forumet, är priset någorlunda överkomligt så....