220v ja eller nej!
Moderator: Redaktion
220v ja eller nej!
Från El-bils skeptiker har man hört att husen brinner ner om man laddar med 220v.
Ställde frågan till Tesla när jag fick bilen.
” det är helt ofarligt och optimerat för att inga olyckor ska kunna hända”
Vem ska man tro på?
Har ett 220v uttag på uteplatsen vid vår stuga
på landet. Vågar man?
Ställde frågan till Tesla när jag fick bilen.
” det är helt ofarligt och optimerat för att inga olyckor ska kunna hända”
Vem ska man tro på?
Har ett 220v uttag på uteplatsen vid vår stuga
på landet. Vågar man?
Re: 220v ja eller nej!
Sätt strömmen i bilen så lågt du kan. Ska du vara där några dagar kan du ladda med 5A.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Re: 220v ja eller nej!
Hej,
Det stämmer väl till viss grad. Man ska undvika förlängsningkablar. Jag ”brände” upp en på 30
Minuter hos mina föräldrar under julen tex.. kontakten smällte..
Då kollade jag upp det ordentligt.
Så kör du direkt på jordat vägguttag som inte är gammalt och typ tygkabel(det hittade jag hemma i väggen:)) ska det ju vara lugnt.
Dock har försäkringsbolag åsikter på detta och min kompis som jobbar på LF skrämde mig tillräckligt för att installera box med jfb direkt.
Slutsats:
Använd som nödlösning men inte som konstant lösning. Dvs stugan hade jag nog vågat köra på det, men kanske inte nattetid.
Det stämmer väl till viss grad. Man ska undvika förlängsningkablar. Jag ”brände” upp en på 30
Minuter hos mina föräldrar under julen tex.. kontakten smällte..
Då kollade jag upp det ordentligt.
Så kör du direkt på jordat vägguttag som inte är gammalt och typ tygkabel(det hittade jag hemma i väggen:)) ska det ju vara lugnt.
Dock har försäkringsbolag åsikter på detta och min kompis som jobbar på LF skrämde mig tillräckligt för att installera box med jfb direkt.
Slutsats:
Använd som nödlösning men inte som konstant lösning. Dvs stugan hade jag nog vågat köra på det, men kanske inte nattetid.
Re: 220v ja eller nej!
220V (eller då 230V) i sig är ju inget problem. Men handlar med 220V misstänker jag att du menar ett schucko, vägguttag, antar jag. Där finns vissa risker då de inte är dimensionerade för att dra höga strömmar under lång tid. Dessutom kan det finnas dolda skarvar mellan vägguttaget och elcentralen där det kan vara dålig kontakt, vilket kan ge värmeutveckling. Samma med skarvsladdar där dålig kontakt eller fel dimension kan leda till överhettning.
Så hur ser rekommendationen ut?
1. Installera en laddbox, då får du en smidig anslutning som är kontrollerad av en elektriker.
2. (Om du inte kan/vill/hinner göra det) Ladda från en CEE kontakt, det är de runda blå (1-fas) eller röda (3-fas) uttagen som är gjorda för industri och lantbruk. Dessa är dimensionerade för att leverera höga strömmar under lång tid, står på dem vad de tål.
3. Om du inte har en röd eller blå laddkabel använd en adapter mellan uttaget och schuko. Detta blir inte riktigt lika bra så klart med funkar.
4. Om inte heller det funkar, av någon anledning, inspektera då allt så gott det går och dra ner laddströmen efter din bedömning. Ladda sedan i någon några timmar och känn sedan på alla anslutningar och skarvar, de ska inte vara varma.
5. Bryt alltid kopplingen mot bilen innan du drar ur kontakten ur vägguttaget. Bilens kontaktdon är gjorda för att brytas när laddningen är igång och för att användas dagligen. Låt gärna kabeln sitta kvar i vägguttaget hela tiden. Varken CEE eller Schuko är konstruerade för att ryckas och anslutas dagligen, de kommer åldras snabbare och riskera att gå varma.
6. Använd absolut inga underdimensionerad elektronik emellan bilen och uttaget som tex timers eller liknande.
Så hur ser rekommendationen ut?
1. Installera en laddbox, då får du en smidig anslutning som är kontrollerad av en elektriker.
2. (Om du inte kan/vill/hinner göra det) Ladda från en CEE kontakt, det är de runda blå (1-fas) eller röda (3-fas) uttagen som är gjorda för industri och lantbruk. Dessa är dimensionerade för att leverera höga strömmar under lång tid, står på dem vad de tål.
3. Om du inte har en röd eller blå laddkabel använd en adapter mellan uttaget och schuko. Detta blir inte riktigt lika bra så klart med funkar.
4. Om inte heller det funkar, av någon anledning, inspektera då allt så gott det går och dra ner laddströmen efter din bedömning. Ladda sedan i någon några timmar och känn sedan på alla anslutningar och skarvar, de ska inte vara varma.
5. Bryt alltid kopplingen mot bilen innan du drar ur kontakten ur vägguttaget. Bilens kontaktdon är gjorda för att brytas när laddningen är igång och för att användas dagligen. Låt gärna kabeln sitta kvar i vägguttaget hela tiden. Varken CEE eller Schuko är konstruerade för att ryckas och anslutas dagligen, de kommer åldras snabbare och riskera att gå varma.
6. Använd absolut inga underdimensionerad elektronik emellan bilen och uttaget som tex timers eller liknande.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: 220v ja eller nej!
Rekommenderar istället att sätta upp en 400V 16A CEE och använda en UMC från S eller X istället för att konstant dra 13A på UMC med schuko pigtail.
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... red_se.pdf
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... red_se.pdf
Re: 220v ja eller nej!
Ett 230-uttag skall klara av strömmen om allt är installerat korrekt. Det finns dock risk att någon fuskat eller inte vet hur man ska koppla in saker men det gäller ju all typ av installation inklusive fast monterad box.
Det som skiljer uttag från fast monterad box är faktumet att det finns en kontakt och slitaget på denna kontakt. Är det en gammal sliten kontakt bör man undvika den, för att minska risken kan man sätta ner strömstyrkan. Varje skarv ökar risken och utrustning som inte är anpassad för kontinuerlig hög effekt skall absolut ej användas (typ julgranstimer).
Förutom själva kontakten är det inget alls som skiljer ett 230-uttag mot en fast monterad laddbox på samma plats.
Det som skiljer uttag från fast monterad box är faktumet att det finns en kontakt och slitaget på denna kontakt. Är det en gammal sliten kontakt bör man undvika den, för att minska risken kan man sätta ner strömstyrkan. Varje skarv ökar risken och utrustning som inte är anpassad för kontinuerlig hög effekt skall absolut ej användas (typ julgranstimer).
Förutom själva kontakten är det inget alls som skiljer ett 230-uttag mot en fast monterad laddbox på samma plats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 220v ja eller nej!
Laddning i 230-volt uttag är helt lugnt så länge du är säker på att kontakt och kabel är i Ok skick. Laddade en Leaf i två år med schuko hemma, inga som helst problem och kontakten blev aldrig varm. Laddar även Teslan nu på shucko i fjällen fram tills att laddbox är på plats och har gjort det i två år, inte heller några problem.
Det är dock viktigt att som sagt veta om att kontakt och sladd är i bra skick och dessutom inte dra för mycket ström. 10A ska vara Ok om allt annat är i gott skick, men känner man sig osäker så ställ ned till 7-8A istället.
Det är dock viktigt att som sagt veta om att kontakt och sladd är i bra skick och dessutom inte dra för mycket ström. 10A ska vara Ok om allt annat är i gott skick, men känner man sig osäker så ställ ned till 7-8A istället.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: 220v ja eller nej!
Så här kan det se ut med en CEE kontakt som endast kopplas ur 3 ggr om året!
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: 220v ja eller nej!
Denna ständiga skepsis mot våra elsystem... 
Det är väldigt enkelt!
Om du vet vad du håller på med och vet hur skicket på anläggningen är så ladda på. Då vet du också hur mycket ström du kan dra genom ett uttag av känd kvalitet.
Om du inte vet vad du håller på med... Koppla inte in något som drar mer än 4 ampere (ca 1000 Watt) under en längre tidsperiod än 30 minuter. Motorvärmare + kupévärmare är en livsfara, likaså ett elelement till gästhuset... Allt kan brinna om händiga Harry är framme.
Och sen en viktig sak: SLUTA KLAGA PÅ GAMLA UTTAG!!! De som "man" idag köper på Biltema, Jula eller Clasisjön har usel kvalitet!!! Dessa "nya" uttag borde inte få användas! Gamla uttag kan givetvis vara slitna men ett gammalt (typ 40 år) uttag i gott skick är såå mycket säkrare än våra nya lättviktsuttag med hypertunna kontaktbleck som tappar spänsten efter första lilla varmgång!
Sen en sak till. CEE är såå mycket bättre uttag men är fortfarande inkopplat av någon. Skruvanslutningar kan vara dåligt dragna (ofta för hårt...) och kablarna till uttaget kan ju vara samma som går till ditt farliga schuko-uttag... Friskt kopplat, hälften brunnit!

Det är väldigt enkelt!
Om du vet vad du håller på med och vet hur skicket på anläggningen är så ladda på. Då vet du också hur mycket ström du kan dra genom ett uttag av känd kvalitet.
Om du inte vet vad du håller på med... Koppla inte in något som drar mer än 4 ampere (ca 1000 Watt) under en längre tidsperiod än 30 minuter. Motorvärmare + kupévärmare är en livsfara, likaså ett elelement till gästhuset... Allt kan brinna om händiga Harry är framme.
Och sen en viktig sak: SLUTA KLAGA PÅ GAMLA UTTAG!!! De som "man" idag köper på Biltema, Jula eller Clasisjön har usel kvalitet!!! Dessa "nya" uttag borde inte få användas! Gamla uttag kan givetvis vara slitna men ett gammalt (typ 40 år) uttag i gott skick är såå mycket säkrare än våra nya lättviktsuttag med hypertunna kontaktbleck som tappar spänsten efter första lilla varmgång!
Sen en sak till. CEE är såå mycket bättre uttag men är fortfarande inkopplat av någon. Skruvanslutningar kan vara dåligt dragna (ofta för hårt...) och kablarna till uttaget kan ju vara samma som går till ditt farliga schuko-uttag... Friskt kopplat, hälften brunnit!

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 220v ja eller nej!
Fast i detta fall var ju kanske inte felet att den fick mekanisk skada av att kopplas i och ur utan något annat fel.Teslared skrev:[attachment=1]20
Så här kan det se ut med en CEE kontakt som endast kopplas ur 3 ggr om året!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: 220v ja eller nej!
Precis så!lator skrev:Det är väldigt enkelt!
Om du vet vad du håller på med och vet hur skicket på anläggningen är så ladda på. Då vet du också hur mycket ström du kan dra genom ett uttag av känd kvalitet.
Om du inte vet vad du håller på med... Koppla inte in något som drar mer än 4 ampere (ca 1000 Watt) under en längre tidsperiod än 30 minuter. Motorvärmare + kupévärmare är en livsfara, likaså ett elelement till gästhuset... Allt kan brinna om händiga Harry är framme.
Re: 220v ja eller nej!
Jag har under mina första år som tesla ägare enbart laddad på schuko
Inga problem inget brunnet eller skadat.
Men akta dig om du hela tiden ska dra in och ut uttaget då kommer slitningsskador
Dra inte heller ut under pågående laddning
Jag har kört med 10A i ett 16A uttag
UMC stod 90% av tiden ipluggad i uttaget och hängde med bilen vid nån längre resa där jag behövde den.
Så som redan sagts innan det är uttaget och vad som är draget till den som är kritiskt
Inga problem inget brunnet eller skadat.
Men akta dig om du hela tiden ska dra in och ut uttaget då kommer slitningsskador
Dra inte heller ut under pågående laddning
Jag har kört med 10A i ett 16A uttag
UMC stod 90% av tiden ipluggad i uttaget och hängde med bilen vid nån längre resa där jag behövde den.
Så som redan sagts innan det är uttaget och vad som är draget till den som är kritiskt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: 220v ja eller nej!
Dålig kontakt av nån form. Antingen där kabeln fastsätts i kontakten eller mellan hona och hane. Sett det många gånger under mina 20år som elektriker.
Re: 220v ja eller nej!
Klämskruven var troligen inte åtdragen rätt, då den var väldigt lös då jag tog isär den.
Re: 220v ja eller nej!
Någon som vet vad en sådan kostar?MDurante skrev:Rekommenderar istället att sätta upp en 400V 16A CEE och använda en UMC från S eller X istället för att konstant dra 13A på UMC med schuko pigtail.
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... red_se.pdf
Tyvärr så fick jag inte med någon sådan till min M3:a (bara en enklare 1-fas UMC).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: 220v ja eller nej!
Viktigaste är att kablarna i väggen är rätt dimensionerade hela vägen till elcentralen. Finns många fördelningsdosor i hus och varje skarv kan leda till varmgång om det inte är åtdraget ordentligt. Så se över så att allt är åtdraget och rätt draget och att uttaget är ce märkt och då menar jag inte China Export 

Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 220v ja eller nej!
Du kan köpa tredjepart också. E.x Juicebooster som är en väldigt flexibel kabel. Kostar dock en slant, strax norr om 10K Kr. Kan dock ses som kombinerad EVSE (UMC) och Typ-2 kabel.martinot skrev:Någon som vet vad en sådan kostar?MDurante skrev:Rekommenderar istället att sätta upp en 400V 16A CEE och använda en UMC från S eller X istället för att konstant dra 13A på UMC med schuko pigtail.
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... red_se.pdf
Tyvärr så fick jag inte med någon sådan till min M3:a (bara en enklare 1-fas UMC).
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: 220v ja eller nej!
Trefas CEE med frånskiljare och jordfelsbrytare typ b är min plan om jag bara lyckas hitta någon som kan tänka sig att sälja en trefas UMC (Hint, hint).MDurante skrev:Rekommenderar istället att sätta upp en 400V 16A CEE och använda en UMC från S eller X istället för att konstant dra 13A på UMC med schuko pigtail.
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... red_se.pdf
Hittar jag ingen UMC verkar alternativet vara att skaffa en sån här. https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -fas-400-v
Fördelar/nackdelar med den planen?
Re: 220v ja eller nej!
Absolut att man kan köpa tredjepartsvarianter. Är själv inne på denna: https://evconnect.se/collections/ladda- ... -fas-400-vTeslaspolen skrev:Du kan köpa tredjepart också. E.x Juicebooster som är en väldigt flexibel kabel. Kostar dock en slant, strax norr om 10K Kr. Kan dock ses som kombinerad EVSE (UMC) och Typ-2 kabel.martinot skrev:Någon som vet vad en sådan kostar?MDurante skrev:Rekommenderar istället att sätta upp en 400V 16A CEE och använda en UMC från S eller X istället för att konstant dra 13A på UMC med schuko pigtail.
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... red_se.pdf
Tyvärr så fick jag inte med någon sådan till min M3:a (bara en enklare 1-fas UMC).
Tyckte dock att det kunde vara intressant att veta vad originalkabel/UMC går på om man beställer hos service center?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: 220v ja eller nej!
Jo, det är klart intressant. Går den överhuvudtaget att få tag på nu?martinot skrev:Tyckte dock att det kunde vara intressant att veta vad originalkabel/UMC går på om man beställer hos service center?
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: 220v ja eller nej!
Är det där samma som denna?martinot skrev:Absolut att man kan köpa tredjepartsvarianter. Är själv inne på denna: https://evconnect.se/collections/ladda- ... -fas-400-vTeslaspolen skrev:Du kan köpa tredjepart också. E.x Juicebooster som är en väldigt flexibel kabel. Kostar dock en slant, strax norr om 10K Kr. Kan dock ses som kombinerad EVSE (UMC) och Typ-2 kabel.martinot skrev:Någon som vet vad en sådan kostar?MDurante skrev:Rekommenderar istället att sätta upp en 400V 16A CEE och använda en UMC från S eller X istället för att konstant dra 13A på UMC med schuko pigtail.
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... red_se.pdf
Tyvärr så fick jag inte med någon sådan till min M3:a (bara en enklare 1-fas UMC).
Tyckte dock att det kunde vara intressant att veta vad originalkabel/UMC går på om man beställer hos service center?
https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 220v ja eller nej!
Var det jag undrade också. Finns dessa fortfarande nya?s-o skrev:Jo, det är klart intressant. Går den överhuvudtaget att få tag på nu?martinot skrev:Tyckte dock att det kunde vara intressant att veta vad originalkabel/UMC går på om man beställer hos service center?
martinot skrev:Absolut att man kan köpa tredjepartsvarianter. Är själv inne på denna: https://evconnect.se/collections/ladda- ... -fas-400-vTeslaspolen skrev:Du kan köpa tredjepart också. E.x Juicebooster som är en väldigt flexibel kabel. Kostar dock en slant, strax norr om 10K Kr. Kan dock ses som kombinerad EVSE (UMC) och Typ-2 kabel.martinot skrev:Någon som vet vad en sådan kostar?MDurante skrev:Rekommenderar istället att sätta upp en 400V 16A CEE och använda en UMC från S eller X istället för att konstant dra 13A på UMC med schuko pigtail.
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... red_se.pdf
Tyvärr så fick jag inte med någon sådan till min M3:a (bara en enklare 1-fas UMC).
Tyckte dock att det kunde vara intressant att veta vad originalkabel/UMC går på om man beställer hos service center?
Den fungerar säkert, men osäker på om den är godkänd. Hela kabeln i det fallet är strömförande även urkopplad ur bilen, en riktig EVSE ska inte ha mer än ett par dm aktiv kabel.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: 220v ja eller nej!
Åsikter denna vs wall connector?
https://evconnect.se/collections/ladda- ... -fas-400-v
Smidigt att bara kunna ta med till sommarstället.
Nytt kablage kommer jag ändå att installera hemma.
https://evconnect.se/collections/ladda- ... -fas-400-v
Smidigt att bara kunna ta med till sommarstället.
Nytt kablage kommer jag ändå att installera hemma.
Re: 220v ja eller nej!
Som med allt annat så handlar saker och ting om "sannolikheter" och om "kalkylerade risker". Sedan ska man lägga till en ekonomisk aspekt på detta.
Om saker är mindre sannolikt eller minst troligt är det kanske onödigt att lägga massor med kronor på vissa saker, men har man ekonomisk täckning för situationen kanske man väljer att lägga pengar på det i alla fall.
Till exempel kan man välja att köra bil försäkringsfritt. Man behöver inte heller ha en hemförsäkring om man inte vill. Man behöver inte ha något larm installerat i sitt hus. Man kan välja bort försärkringsdelen när man hyr bil... osv osv.
Hur troligt är det att jag kommer att få inbrott? har jag något av värde som är viktigt att skydda? Jag har ju aldrig tidigare krockat med bilen då jag anser mig vara en duktig förare... osv osv.
Alla olika scenario utgår ifrån den egna bedömningen och de faktorer som spelar in då.
Elkraft är något man ska ha respekt för. Det är vad historien har berättat för oss. För inte alltför längre sedan så hade man mestadels ojordade 220V uttag hemma. (behöver man verkligen jord?) Tidigare fanns inte mycket saker som drog el heller. Historien har berättat för oss att antalet problematiska situationer kan minskas om man beskriver hur man ska utföra elinstallationer på ett visst sätt, samt vilka delar som ska anses som obligatoriska, och vilka som är anses som rekommenderade. Om man följer dessa dokument så blir sannolikheten mindre att man ska få problem. Sedan är detta bara ett dokument som inte kommer att kontrollera hemmavid om man har gjort rätt eller inte. Personen som installerar elen där du bor kanske hade en dålig dag med något stort problem som tyngde hjärnan. Visst, han får säkert stå för skadorna, men du är förmodligen redan en förlorare i alla fall. (Vissa saker har ett affektionsvärde som man inte kan bedöma värdet på)
Problem med Elkraft blir till slut en individuell bedömningssak och för försäkringsbolag är det då bra att dels ha de "statliga" dokumenten och egna regler som referenser för att kunna göra bedömningen i varje enskilt fall. Sedan så utvecklas nya produkter hela tiden och de beter sig alla olika baserat på hur elen konsumeras och de styrande dokumenten uppdateras (förmodligen) med tiden efter att historiska incidenter har inträffat.
Till exempel för 25-30 år sedan var det bara två länder i Europa där det inte fanns krav på jordfelsbrytare, Sverige och Albanien. (kan har lite faktafel här) I Sverige resonerade man att en elinstallation ska utföras av en utbildad elektriker och då kommer installationen att göras korrekt. Och om allt är korrekt installerat behövs ingen jordfelsbrytare... Dock var det rekommenderat med jordfelsbrytare.
Schuko kontakten skapades för en viss typ av ändamål. Vid vissa situationer har det historiskt sätt visat sig att Schuko kontakten har mer sannolikhet att få problem. Detta har att göra med den kontaktyta som kontakten har och relaterat till produktens elkonsumtionsbeteende plus tid.
Ofta går allt bra, ibland inte, allt beroende på en mängd olika faktorer.
El kan man få ihop nästan hur som helst vilket är lite skrämmande. Jag har sett en person som skapade en egen trefas skarv med två träklossar och lite metallrör och pinnar. Det fungerade initialt men beroende på elkonsumtionen så ökar sannolikheten ganska fort att få problem.
Om man själv har kommit i kontakt med mycket elinstallationer och diverse problem som har uppstått, så vill man nog skydda sig lite extra.
Vissa säger att 230V Schuko med 16A konstant el uttag ej bör överstiga 5 timmars användning, sedan börjar materialet i kontakten att få mer och mer problem. Sannolikheten att få problem blir alltså större och större ju mer man använder kontakten.
Det är till slut upp till var och en att göra denna riskbedömning. Det svåra är att alla dessa saker inte går att ångra i efterhand. En fråga man kan ställa sig är om man vill undvika att bidra till historiken med framtida problem och minska sannolikheten så mycket som möjlig, eller räcker det med good enough? En annan är att om någonting händer, kan jag då ta konsekvenserna? Tyvärr finns det tillfällen där felaktiga elinstallationer har haft dödliga utfall. Men förmodligen är levande ljus eller sängrökning en mer sannolik situation att ge problem...
Minst sannolikhet för problem är om man låter en certifierad elektriker utföra en trefas 16A uppsäkrat laddbox (med god historisk kvalitet) tillsammans med en jordfelsbytare typB. Men det är inte heller någon garanti för en helt problemfri elinstallation.
Jag har själv valt Teslas WC (för knappen) och trefas elinstallation utförd av certifierad elektriker med 16A uppsäkring och jordfelsbrytare typB. Jag valde Garo som märke som har en god kvalitetshistorik på jordfelsbrytare och Hager på säkringen. WCn sitter en meter ifrån kopplingsskåpet för att minska risken ytterligare.
Om saker är mindre sannolikt eller minst troligt är det kanske onödigt att lägga massor med kronor på vissa saker, men har man ekonomisk täckning för situationen kanske man väljer att lägga pengar på det i alla fall.
Till exempel kan man välja att köra bil försäkringsfritt. Man behöver inte heller ha en hemförsäkring om man inte vill. Man behöver inte ha något larm installerat i sitt hus. Man kan välja bort försärkringsdelen när man hyr bil... osv osv.
Hur troligt är det att jag kommer att få inbrott? har jag något av värde som är viktigt att skydda? Jag har ju aldrig tidigare krockat med bilen då jag anser mig vara en duktig förare... osv osv.
Alla olika scenario utgår ifrån den egna bedömningen och de faktorer som spelar in då.
Elkraft är något man ska ha respekt för. Det är vad historien har berättat för oss. För inte alltför längre sedan så hade man mestadels ojordade 220V uttag hemma. (behöver man verkligen jord?) Tidigare fanns inte mycket saker som drog el heller. Historien har berättat för oss att antalet problematiska situationer kan minskas om man beskriver hur man ska utföra elinstallationer på ett visst sätt, samt vilka delar som ska anses som obligatoriska, och vilka som är anses som rekommenderade. Om man följer dessa dokument så blir sannolikheten mindre att man ska få problem. Sedan är detta bara ett dokument som inte kommer att kontrollera hemmavid om man har gjort rätt eller inte. Personen som installerar elen där du bor kanske hade en dålig dag med något stort problem som tyngde hjärnan. Visst, han får säkert stå för skadorna, men du är förmodligen redan en förlorare i alla fall. (Vissa saker har ett affektionsvärde som man inte kan bedöma värdet på)
Problem med Elkraft blir till slut en individuell bedömningssak och för försäkringsbolag är det då bra att dels ha de "statliga" dokumenten och egna regler som referenser för att kunna göra bedömningen i varje enskilt fall. Sedan så utvecklas nya produkter hela tiden och de beter sig alla olika baserat på hur elen konsumeras och de styrande dokumenten uppdateras (förmodligen) med tiden efter att historiska incidenter har inträffat.
Till exempel för 25-30 år sedan var det bara två länder i Europa där det inte fanns krav på jordfelsbrytare, Sverige och Albanien. (kan har lite faktafel här) I Sverige resonerade man att en elinstallation ska utföras av en utbildad elektriker och då kommer installationen att göras korrekt. Och om allt är korrekt installerat behövs ingen jordfelsbrytare... Dock var det rekommenderat med jordfelsbrytare.
Schuko kontakten skapades för en viss typ av ändamål. Vid vissa situationer har det historiskt sätt visat sig att Schuko kontakten har mer sannolikhet att få problem. Detta har att göra med den kontaktyta som kontakten har och relaterat till produktens elkonsumtionsbeteende plus tid.
Ofta går allt bra, ibland inte, allt beroende på en mängd olika faktorer.
El kan man få ihop nästan hur som helst vilket är lite skrämmande. Jag har sett en person som skapade en egen trefas skarv med två träklossar och lite metallrör och pinnar. Det fungerade initialt men beroende på elkonsumtionen så ökar sannolikheten ganska fort att få problem.
Om man själv har kommit i kontakt med mycket elinstallationer och diverse problem som har uppstått, så vill man nog skydda sig lite extra.
Vissa säger att 230V Schuko med 16A konstant el uttag ej bör överstiga 5 timmars användning, sedan börjar materialet i kontakten att få mer och mer problem. Sannolikheten att få problem blir alltså större och större ju mer man använder kontakten.
Det är till slut upp till var och en att göra denna riskbedömning. Det svåra är att alla dessa saker inte går att ångra i efterhand. En fråga man kan ställa sig är om man vill undvika att bidra till historiken med framtida problem och minska sannolikheten så mycket som möjlig, eller räcker det med good enough? En annan är att om någonting händer, kan jag då ta konsekvenserna? Tyvärr finns det tillfällen där felaktiga elinstallationer har haft dödliga utfall. Men förmodligen är levande ljus eller sängrökning en mer sannolik situation att ge problem...
Minst sannolikhet för problem är om man låter en certifierad elektriker utföra en trefas 16A uppsäkrat laddbox (med god historisk kvalitet) tillsammans med en jordfelsbytare typB. Men det är inte heller någon garanti för en helt problemfri elinstallation.
Jag har själv valt Teslas WC (för knappen) och trefas elinstallation utförd av certifierad elektriker med 16A uppsäkring och jordfelsbrytare typB. Jag valde Garo som märke som har en god kvalitetshistorik på jordfelsbrytare och Hager på säkringen. WCn sitter en meter ifrån kopplingsskåpet för att minska risken ytterligare.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Re: 220v ja eller nej!
Naj, eller jo man kan. Men det är olagligt.bolleboll skrev:Till exempel kan man välja att köra bil försäkringsfritt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017